Природознавство 3 клас.
Тема: ЧАРІВНА КРАЇНА ВОДИ
Тип уроку: урок узагальнення і систематизація знань
Вид уроку: урок-проєкт
Вода! В тобі немає ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе неможливо описати, тобто насолоджуються не знаючи, що ти таке. Не можна сказати, що ти необхідна для життя, ти – саме життя. Ти найбільше багатство на світі….(Антуан де Сент Екзюпері)
Характеристика проєкту:
За діяльністю: дослідницько-інформаційний, творчий;
За кількістю навчальних предметів: між предметний;
За кількістю учасників проєкту: груповий;
За тривалістю виконання: короткостроковий;
Мета і завдання:
Хід презентації проєкту
І. Організаційний момент
Психологічне налаштування «Покращ настрій»
ІІ. Спрямування до мети
Загадки:
Вода – найцінніша у світі речовина. Без неї не можуть існувати ані люди, ані тварини, ані рослини. Без води все живе гине.
ІІІ. Визначення проблеми проєкту.
ІV. Визначення шляхів розв’язання проблеми
V. Формування груп для проведення дослідження.
Учні об’єднуються у групи:
І група – «Науковці»
ІІ група – «Екологи»
ІІІ група – «Експерти»
ІV група – «Природознавці»
V група – «Дбайлики»
VІ група – «Видавці»
VІ. Обговорення та презентація проєкту групами.
І група «Науковці»
1. Технологія «Мікрофон» (повідомлення учнів)
Фалес Мільтський, один із стародавніх мудреців, говорив: «Світ походить від води». А й справді, історія Землі – це історія води. У воді виникло життя.
Загадки вчених – версія 1.
У одному з припущень про походження океанів та морів ідеться про те, що на початку наша планета була розплавленою кулею. Минуло багато років і поверхня кулі охолола й затверділа. Так утворилася земна кора. Але в середині куля залишилася розжареною.
Гази і пари виходили на поверхню. Над планетою зібралося багато пари, полилися рясні дощі, не одне тисячоліття, аж поки на поверхні з’явилися моря і океани.
Загадки вчених – версія 2.
Учені твердять, що воду Земля одержала з космосу. Колись, мабуть, на планеті був справжній потоп: з води виглядали лише вершини гір. Згодом, вода ввійшла у земні надра, а на поверхні лишилися моря та океани.
Загадки вчених – версія 3.
Колись куля була меншою, ніж зараз вдвічі. Не було тоді ані морів, ані океанів. Був суцільний континент – суходіл.
Триста мільйонів років тому цей величезний континент тріснув у кількох місцях, і частини суші стали віддалятися одна від одної. Тріщини поступово заповнила вода. Так утворилися океани і моря.
2. Практична робота з картою.
ІІ група «Екологи»
Сьогодні вода у більшій половині водойм не придатна для пиття, але й для повноцінного існування мешканців річок і озер.
Сучасний екологічний стан джерел прісної води поганий. У воду потрапляють отруйні речовини з фабрик і заводів, величезні площі морів і океанів забруднюються нафтою внаслідок аварій на танкерах.
Зафіксовано близько 1000 різновидів одних тільки хімічних забрудників, що надходять у водойми нашої планети.
Загрозливого масштабу набуло надходження у водойми комуна лоно-побутових відходів, що несуть із собою багато небезпечних для флори і фауни вірусів, бактерій, грибів.
ІІІ група «Експерти» чарівної країни води (Екскурсія до Комунального підприємства «Полтававодоканал»)
1 дитина. Легенда про прекрасну Панянку.
В сиву давнину Полтаву охопила моровиця: багато людей вмирало від невідомої хвороби….
І от у ту страшну пору красуні-полтавці приснився сон. Мов би її світлицю завітав старець у білому одязі. Він порадив панянці піти до Чорного яру, знайти під горою джерельце і випити води.
Дівчинка про цей сон розповіла полтавцям. Повірили в нього люди, розшукали джерельце. Воно врятувало ціле місто від страшної хвороби. Вдячні полтавці назвали місцину Панянкою. Саме з Панянки понад 100 років тому пішла перша вода до осель полтавців.
2 дитина. Машини. Які працюють на Водоканалі.
На Водоканалі працюють безліч різноманітних автомобілів: вантажівки, автобуси, екскаватори, підйомні крани.
Працює диспетчерська служба. Диспетчери постійно контролюють ситуацію у водопостачальних та водовідвідних системах.
3 дитина. Очисні споруди.
Спочатку вода потрапляє в приймальну камеру, потім до пісколовок. Після цього вода попадає у великі басейни-первинні відстійники. Через булькаючі коридори – басейни (аеротенок) вода потрапляє у вторинні відстійники. Тут вода стає чистою.
4 дитина. Свердловини
Свердловина – це вузький і глибокий колодязь, глибина якого до дев’ятсот метрів.
Буріння свердловини – дуже складний процес. Щоб знайти придатну для споживання питну воду, вченим гідрогеологам необхідно зробити геологічну розвідку, пробурити не один шар піску та глини, поки не буде знайдено пласт із достатньою кількістю питної води.
Під землею такі шари води зберігаються багато тисяч років, тому ця вода найкорисніша й найчистіша. Щоб підняти її на поверхню, людям доводиться бурити артезіанські свердловини. У Полтаві воду видобувають з глибини 800 м. Полтавцям пощастило – вони п’ють найчистішу в Україні артезіанську воду.
5 дитина. Водогін.
Чиста вода знаходиться глибоко під землею і дістати її нелегко. Але інженери та винахідники вирішили цю проблему – створили водогін. Люди проклали труби до підземних вод і за допомогою спеціальних насосів підняли воду на поверхню. А потім цю воду по трубах спрямовують до осель людей. За допомогою сучасної техніки воду можна підняти на будь-який поверх найвищого будинку.
ІV група. Природознавці. «Водойми рідного краю»
- Як берегти прісну воду?
Цікаво знати, що….
V група «Дбайлики»
Складання пам’ятки (Ми класом виявили в школі місця, де марно витрачається вода. Кілька разів знаходити крани, з яких витікала вода. За математичними підрахунками, якщо з крана постійно капає вода, то за місяць марно витікає близько 400 літрів води; з відкритого крану за 15 хв витікає до 110 л води).
Пам’ятка для учнів та батьків:
Бережіть воду!
Марно витрачені краплі – це сльози води!
Закрути міцніше кран, щоб не витік океан.
VІ група «Видавці»
Діти збирають матеріал і упорядковують його, оформляють і випускають стіннівку «Чарівна країна води»
Прислів’я: Під лежачий камінь вона не тече.
Носити воду решетом.
Куди водиця тече, там травиця росте.
VІІ. Підбиття підсумків.
Заповнення картки «Підбиття підсумків роботи над проєктом»
Тема була цікавою для мене, тому що____________________________________.
Мені було складно під час роботи над проєктом, тому що___________________.
Мені було легко, тому що _____________________________________________.
Працюючи над проєктом, я навчився____________________________________.
Мені заважало_______________________________________________________.
Працюючи над проєктом, я дізнався_____________________________________.
Що я зробив би інакше наступного разу?_________________________________.
Я пишаюся тим, що під час роботи над проєктом__________________________.
Я так оцінюю проєктну роботу: