Урок - проєкт "Складання пам’ятки «Заходи профілактики інфекційних захворювань».

Про матеріал
урок-проєкт Складання пам’ятки «Заходи профілактики інфекційних захворювань».Актуальність цього уроку розширити знання учнів про віруси, вивчити вірусні захворювання та шляхи їх передачі, профілактичні заходи проти вірусних хвороб, формувати навички здорового способу життя, дотримання основних гігієнічних норм і правил життєдіяльності.
Перегляд файлу

Назва проекту: Складання пам’ятки «Заходи профілактики інфекційних захворювань».

Класифікація:

  • За характером домінантної діяльності: пошуково-дослідницький.
  • За предметно-змістовою галуззю: монопроект.
  • За характером контактів: серед учнів класу.
  • За кількістю учасників:  груповий
  • За тривалістю: короткий.

Актуальність: розширити знання учнів про віруси, вивчити вірусні захворювання та шляхи їх передачі, профілактичні заходи проти вірусних хворіб, формувати навички здорового способу життя, дотримання основних гігієнічних норм і правил життєдіяльності.

Цілі проекту:

1.Надавати учням можливість розвивати ініціативу і самостійність.

2.Стимулювати використання різних методів: пошук інформації в Інтернеті.

3.Закріплення навичок оформлення результатів своєї роботи та складання пам’ятки за її результатами.

Учасники проекту: учні 3(7)-Б класу.

Метод роботи: робота з підручником та додатковою літературою, пошук інформації в мережі Інтернет.

Механізм реалізації проекту:

1.Організаційний момент.

2.Розробка теми, мети й завдань проекту вчителем основ здоров’я та учнями.

Завдання для груп.

1 група «Лікарі-інфекціоністи» – підготувати повідомлення про інфекційні захворювання.

2 група «Лікарі-терапевти» – підготувати повідомлення про неінфекційні захворювання.

3 група  «Лікарі-педіатри» – підготувати повідомлення про профілактику інфекційних захворювань.

І Повідомлення  учнів про мету та завдання проекту.

Розподіл учнів за групами, завдання для груп.

ІІ Підготовчий етап.

Позаурочна робота з учнями.

 

ІІІ Етап реалізації проекту.

Учнівські слайди та повідомлення щодо даної теми.

ІV Обговорення проекту.

Очікувані результати.

Оформлення та надання звітів, пам’ятки.

Тема уроку. Профілактика захворювань

Мета: мобілізувати знання учнів про імунітет, інфекційні хвороби, розкрити шляхи передачі інфекційних хворіб, ознайомити з профілактикою найбільш поширених захворювань, режимом під час хвороби.

Обладнання: презентації,  роздатковий  матеріал,  мультимедійний комплекс.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Форма: урок-проект.

   Хід  уроку

І. Організаційний момент.

- Добрий день, діти!

Прошу всіх рівненько стати,

Все, що накажу, робити:

  • Всі  дихайте…
  • Не дихайте…
  • Все в порядку, спочивайте…
  • Дружно руки підіймайте…
  • Все прекрасно,- опускайте…
  • Нахиліться…, розігніться…
  • Станьте прямо…, усміхніться…
  • Всі веселі і здорові,

До уроку всі готові!

ІІ.  Актуалізація опорних знань.

2.1. Перевірка домашнього завдання:

 1. Вправа «Істинне чи хибне твердження?»

  У процесі життя людина набуває багатьох навичок та звичок. Вони можуть бути корисними та шкідливими для здоров’я.

  •  Шкідливі звички безпечні, бо  покращують настрій тому, хто до них звик.
  •  Корисні звички допомагають людині жити повноцінним життям і берегти своє здоров’я , а шкідливі навпаки - негативно впливають на спосіб життя людини, перешкоджають її довголіттю й здоров’ю.
  •  На формування звичок сучасної людини великого впливу завдає середовище.             
  • До корисних звичок відносять читання в громадському транспорті.
  • Позбутися звички непросто, особливо тієї, що спричиняє залежність.
  • Звички набувають несвідомо (наслідуванням) або свідомо, наприклад, звичка робити ранкову зарядку.
  • Корисні  звички сприяють  покращенню здоров’я.
  • Шкідливі звички сприяють поліпшенню стосунків.

2.      Експрес-опитування:

1. Продовж  речення.

Фізичне здоров’я людини складається…

2.Виберіть правильну відповідь:

1). Здоров’я – це…

А) відсутність хворіб;

Б) стан повного фізичного, психологічного і соціального благополуччя;

В) добра фізична форма.

2). Вести здоровий спосіб життя означає:

А) багато їсти;

Б) займатися спортом;

В) не мати шкідливих звичок;

3). Виберіть і позначте фактори, вплив яких може погіршити здоров’я:

А) загартування;

Б) вживання солоної, жирної їжі;

В) хімічне забруднення води, ґрунту.

4). Пригадайте, від яких чинників залежить здоров’я людини:

А) спадковість;

Б) стан навколишнього середовища;

В) медичне обслуговування.

5). Укажіть правильну відповідь:

А) фізичний розвиток – це зміни в розвитку людини, її масі, пропорціях та функціях тіла;

Б) фізичний розвиток хлопчиків і дівчаток характеризується силою м’язів;

В) окрім фізіологічних змін, у підлітковому віці відбуваються психічні, соціальні та духовні зміни.

6). Фізичне благополуччя – це:

А) позитивне сприйняття навколишнього світу;

Б) гарний фізичний стан організму, у якому злагоджено функціонують усі органи;

В) взаєморозуміння у стосунках з людьми, які тебе оточують.

7). На фізичний розвиток позитивно впливають:

А) загартування;

Б) паління;

В) малорухливий спосіб життя.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети, завдань уроку.

Українська письменниця, лауреат Шевченківської   премії  Дарина Дмитрівна Макогон, яка відома під псевдонімом - Ірина Вільде, сказала: «Тисячі речей необхідні здоровому, і тільки одна хворому: здоров’я».

 Останнім часом серед населення України і світу стрімко почали розповсюджуватися хвороби, в тому числі – інфекційні. За поширеністю в усьому світі вони посідають ІІІ місце після хворіб серцево-судинної системи та пухлин. У нашій державі це пов’язано в першу чергу з тим, що у людей  знизився рівень життя, ослабився імунітет, а в природі, в зв’язку з мутаціями, розповсюдилося багато збудників, що викликають інфекційні захворювання, яких раніше не було. І якщо людство побороло такі хвороби, як чума, віспа, то отримало інші, не менш страшні, а часом і невиліковні: пташиний грип, СНІД. Тому кожна молода освічена людина повинна мати уявлення про інфекційні хвороби, вміти їх розпізнавати, знати, як з ними боротися.

На уроках основ здоров’я ми з вами постійно говоримо про здоров’я  людини, як його зберігати та зміцнювати. Не є винятком і наш сьогоднішній урок, тема якого «Профілактика захворювань».

На цьому уроці ви дізнаєтесь про інфекційні і неінфекційні захворювання та їх профілактику.

Проблемне питання нашого уроку – що потрібно робити, щоб зберегти  здоров’я?

IV. Сприймання і засвоєння учнями нового навчального матеріалу.

 

  1.  Вправа «Асоціативний кущ».

Які асоціації викликає у вас термін «хвороба»?

Складання схеми на дошці за асоціаціями учнів до терміна «хвороба».

Приклади відповідей: інфекція, біль, лікарня, «швидка допомога», лікар, температура, слабкість, аптека.

Отже, хвороба – це порушення життєдіяльності організму, його працездатності, здатності адаптуватися до змін навколишнього середовища внаслідок дії факторів ураження.

  1. План пояснення нового матеріалу з елементами бесіди.

1. Бесіда.

1. Пригадайте випадок, коли ви хворіли: що вам найбільше дошкуляло під час хвороби (біль, слабкість…)

2. Вправа «Мозковий штурм». Розподілити ознаки здорової і хворої людини. (Робота на інтерактивній дошці).

 (Бадьора, працездатна, весела, діяльна – здорова; головний біль, підвищення температури тіла, слабкість, роздратованість - хвора).

3. Як ви гадаєте, які можливі причини хворіб (інфекція, травма, переохолодження, неправильне харчування, тютюнопаління …)

3. Звіт груп, які отримали випереджувальні завдання.

Перша група «Лікарі-інфекціоністи» – інфекційні захворювання. 

Інфекційні захворювання – це  розлади здоров’я людей, що викликаються живими збудниками (вірусами, грибками, бактеріями, кліщами, ...), продуктами їх життєдіяльності (токсинами), патогенними білками (пріонами), передаються від заражених до здорових осіб і схильні до масового поширення.

 Інфекційні захворювання бувають бактеріальні і вірусні.

 Вірусні -  грип, вітряна віспа, ВІЛ-інфекція .

 Бактеріальні - туберкульоз, дизентерія, сальмонельоз.

Основні причини захворювань:

 інфекції;

 переохолодження;

 неправильне харчування;

 перегрівання;

 малорухливий спосіб життя;

 травмування;

 вживання тютюну, алкоголю, наркотиків;

 стреси;

 недосипання. 

Інфекція або заражування хворобою – стан, коли в організм потрапляє чужорідний агент – патоген (бактерія, грибок, вірус, тощо), який розмножується і може здійснити хвороботворний ефект. Проникнення такого патогенного мікроба до організму людини не завжди спричиняє  захворювання, і тому в багатьох випадках воно обмежується короткочасним інфікуванням без прояву хвороби або відносно тривалим носінням збудників інфекції в організмі.

Виділяють такі шляхи передачі інфекції:

Контактно-побутовий шлях, коли захворювання передається через предмети, що оточують хворого.

Повітряно-крапельний шлях, коли інфекція передається через крапельки слини, що потрапляють у повітря при розмові, чханні, кашлі. Так можуть передаватися туберкульоз, грип, коклюш, дифтерія, кір тощо.

Передача інфекції через воду, в яку потрапляють мікроби з виділеннями хворих (холера, черевний тиф, дизентерія та ін.).

Через укуси кровососних членистоногих (наприклад, малярія).

Через заражені харчові продукти.

Через грунт (наприклад, кишкові захворювання, правець).

Бар’єрами на шляху проникнення інфекції є шкіра, слизові оболонки верхніх дихальних шляхів та слизові оболонки  шлунково- кишкового тракту.

Друга група «Лікарі-терапевти» – неінфекційні захворювання.

 Неінфекційні захворювання  -  це хворобливі стани, які не передаються від людини до людини, тривало перебігають і повільно прогресують, а також погіршують психоемоційне і фізичне (соматичне) здоров’я. Вони постають як результат поєднаного впливу генетичних, фізіологічних, екологічних і поведінкових чинників. Наприкінці минулого ХХ століття неінфекційні захворювання набули глобального епідемічного поширення і стали однією з найбільших загроз життю і здоров’ю людства. Так, за даними Всесвітньої організації охорони здоров'я  щорічно від неінфекційних захворювань  вмирають 40 мільйонів людей, що складає 70%  усіх випадків смерті в світі.

Серед неінфекційних захворювань найбільшу питому вагу мають такі групи:

-  серцево-судинні (зокрема, гіпертонічна хвороба, ішемічна хвороба серця, інфаркт, інсульт);

- онкологічні (злоякісні пухлини);

- цукровий діабет;

- психічні захворювання;

 - хронічні захворювання органів дихання (зокрема, хронічна обструктивна хвороба легень, бронхіальна астма).

 Для України проблема неінфекційних захворювань є однією із найактуальніших. Серед дорослого населення віком 18–65 років у понад 25% відмічають одне неінфекційне захворювання та у понад 7% - три або більше хронічних захворювань.

На щастя, неінфекційні захворювання можна попередити. Експертами Всесвітньої організації охорони здоров’я доведений тісний взаємозв’язок неінфекційних захворювань з умовами і способом життя та загальновизнаними чинниками ризику. Серед останніх виділяють дві групи: метаболічні і поведінковообумовлені.

До метаболічних чинників ризику виникнення неінфекційних захворювань відносяться:

  • підвищений тиск крові (артеріальна гіпертензія);
  • надмірна маса тіла (ожиріння);
  • гіперглікемія (високий вміст глюкози в крові);
  • гіперліпідемія (високий вміст ліпідів у крові).

Найважливішими чинниками ризику неінфекційних захворювань, які обумовлені хибною поведінкою, є:

  • тютюнокуріння;
  • дефіцит фізичної активності;
  • нераціональне харчування;
  • надмірне вживання алкоголю;
  • психологічні чинники — депресія, стрес тощо.

Очевидно, що негативний безпосередній вплив на рівні поширеності неінфекційних захворювань мають й інші чинники  - низька якість життя, бідність та невисокий освітній статус, стрімка урбанізація і старіння населення, спадкова схильність. Часто ці чинники поєднуються в одного й того ж хворого і діють одночасно, підвищуючи, зокрема, сукупний ризик виникнення гострих судинних патологій - інфаркту міокарда та інсульту.

Третя група «Лікарі-педіатри» – профілактика інфекційних захворювань.

Методи профілактики захворювань є державні і особисті.

 Основним напрямком в охороні здоров'я є не отримання нових способів лікування інфекційних захворювань, а дотримання заходів їх профілактики.

В установі проводять ретельну дезінфекцію з використанням препаратів хлорного вапна.   Профілактика вірусних інфекцій - система комплексних заходів, які включають запобігання, обмеження поширення та ліквідацію інфекційних захворювань.

Вона включає:

 діагностику (проведення досліджень на збудника);

 вакцинацію (профілактичні щеплення);

 імунопрофілактику;

 лікувально – профілактичні засоби;

 карантин;

 госпіталізацію.

Величезне значення в профілактиці інфекційних захворювань, особливо в дитячих колективах, має масова імунізація - профілактична вакцинація, введення специфічних сироваток або гамма-глобулінів.  У випадку, коли збудники захворювань невідомі і немає відповідних вакцин, використовується екстрена профілактика - застосування антибіотиків та інших протимікробних засобів для протистояння хвороби. Вакцинація може здійснюватися шляхом внутрішньо-шкірного введення, підшкірного введення, нашкірному і аерозольним способами.

  Основним напрямком в охороні здоров'я є не отримання нових способів лікування інфекційних захворювань, а дотримання заходів їх профілактики.

 Для того щоб організм людини став несприйнятливий до інфекційних хвороб, органи охорони здоров'я здійснюють заходи щодо створення та зміцненню імунітету у населення.

Для запобігання появи джерела захворювання і для його локалізації проводяться:

1) своєчасне виявлення хворих;

2) ізоляція і лікування потерпілих;

3) дезінфекція вогнища зараження.

На державному рівні відповідальність за профілактику інфекційних захворювань покладено на санітарні служби, які здійснюють контроль за продажем продуктів харчування, особливо в осередках ураження; контроль над станом об'єктів харчування та водопостачання; перевірку виконання правил приготування, зберігання і транспортування продуктів, готової їжі, якості води та ін.

  Здоров’я людини підтримується захисними реакціями. Захисні реакції організму виявляються у вигляді болю, запалення і підвищення температури.

    Біль – сигнал тривоги, «крик» хворого організму про допомогу. При болях збільшується виділення біологічно-активних речовин.

  Запалення – локалізує інфекцію й обмежує її поширення в організмі.

  Підвищення температури – допомагає побороти інфекцію, адже більшість мікроорганізмів гинуть за високої температури.

 Прояв симптомів якого-небудь захворювання – це ознака того, що імунна система виконує свою функцію. Головна функція імунітету – виявляти «чужинців»: мікроби, віруси, токсини - і знищувати їх.

 Імунітет – сукупність захисних організмів, які допомагають організму боротися з чужорідними чинниками (бактеріями, вірусами, сторонніми тілами тощо). Є імунітет вроджений (передається спадково) і набутий ( створюється внаслідок вакцинації або перенесеного захворювання).

 Якщо в певній місцевості виникають множинні випадки інфекційних захворювань, оголошується карантин.

Карантином називається комплекс режимних, адміністративних і санітарних протиепідемічних заходів, спрямованих на попередження розповсюдження інфекційних хворіб та ліквідацію осередку ураження.

При карантині обмежуються контакти між людьми. Своєчасна ізоляція хворих у зоні карантину - один з найважливіших заходів, спрямованих проти поширення інфекцій в осередку зараження.

Термін карантину і обсервації визначається тривалістю максимального інкубаційного періоду захворювання, що обчислюється з моменту ізоляції останнього хворого і закінчення дезінфекції у вогнищі. При виникненні інфекційного захворювання в дитячому колективі хвору дитину ізолюють або госпіталізують. Так само роблять і щодо дорослого.

На особистому рівні кожен має дотримуватися особистої гігієни і вести здоровий спосіб  життя, який сприяє підвищенню імунітету.

Правильне харчування та здоровий спосіб життя - одні з основних заходів профілактики інфекційних та інших видів захворювань.

Для деяких інфекційних захворювань, таких як СНІД і гепатит В, профілактика є основним способом боротьби.

V. Осмислення одержаних знань.

Вчитель. Пропоную вам виконати кілька завдань.

Завдання 1. « Розставте  наведені слова в таблицю».

Завдання 2.  «Доповніть схему».

 

    Узагальнення і систематизація знань

На основі  ваших доповідей спробуємо скласти  пам’ятку «Заходи профілактики інфекційних захворювань»

Заходи профілактики інфекційних захворювань:

 Дотримуватися правил особистої гігієни;

 Займатися спортом;

 Підвищувати опірність організму за допомогою загартовування та        вітамінного харчування;

 Мити овочі та фрукти;

 Відмовитися від шкідливих звичок;

 Робити профілактичні щеплення;

 У період епідемії не відвідувати людні місця.

VІІ.  Підсумок уроку.

Відповідь на проблемне питання.

VIІІ.  Домашнє завдання.                                                                                                                                                                                              

Вивчити текст з підручника на ст.23-28.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Заходи профілактики інфекційних      захворювань:

1.  Дотримуватися правил особистої гігієни. 

2.  Займатися спортом.

3.  Робити профілактичні щеплення.

4.  Мити овочі і фрукти.

5.  Підвищувати опірність організму за допомогою загартовування та вітамінного харчування.

6. У період епідемій не відвідувати людні місця.

 

docx
Додано
10 січня 2023
Переглядів
914
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку