Назва проекту: Складання пам’ятки «Заходи профілактики інфекційних захворювань».
Класифікація:
Актуальність: розширити знання учнів про віруси, вивчити вірусні захворювання та шляхи їх передачі, профілактичні заходи проти вірусних хворіб, формувати навички здорового способу життя, дотримання основних гігієнічних норм і правил життєдіяльності.
Цілі проекту:
1.Надавати учням можливість розвивати ініціативу і самостійність.
2.Стимулювати використання різних методів: пошук інформації в Інтернеті.
3.Закріплення навичок оформлення результатів своєї роботи та складання пам’ятки за її результатами.
Учасники проекту: учні 3(7)-Б класу.
Метод роботи: робота з підручником та додатковою літературою, пошук інформації в мережі Інтернет.
Механізм реалізації проекту:
1.Організаційний момент.
2.Розробка теми, мети й завдань проекту вчителем основ здоров’я та учнями.
Завдання для груп.
1 група «Лікарі-інфекціоністи» – підготувати повідомлення про інфекційні захворювання.
2 група «Лікарі-терапевти» – підготувати повідомлення про неінфекційні захворювання.
3 група «Лікарі-педіатри» – підготувати повідомлення про профілактику інфекційних захворювань.
І Повідомлення учнів про мету та завдання проекту.
Розподіл учнів за групами, завдання для груп.
ІІ Підготовчий етап.
Позаурочна робота з учнями.
ІІІ Етап реалізації проекту.
Учнівські слайди та повідомлення щодо даної теми.
ІV Обговорення проекту.
Очікувані результати.
Оформлення та надання звітів, пам’ятки.
Тема уроку. Профілактика захворювань
Мета: мобілізувати знання учнів про імунітет, інфекційні хвороби, розкрити шляхи передачі інфекційних хворіб, ознайомити з профілактикою найбільш поширених захворювань, режимом під час хвороби.
Обладнання: презентації, роздатковий матеріал, мультимедійний комплекс.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Форма: урок-проект.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
- Добрий день, діти!
Прошу всіх рівненько стати,
Все, що накажу, робити:
До уроку всі готові!
ІІ. Актуалізація опорних знань.
2.1. Перевірка домашнього завдання:
1. Вправа «Істинне чи хибне твердження?»
• У процесі життя людина набуває багатьох навичок та звичок. Вони можуть бути корисними та шкідливими для здоров’я.
2. Експрес-опитування:
1. Продовж речення.
Фізичне здоров’я людини складається…
2.Виберіть правильну відповідь:
1). Здоров’я – це…
А) відсутність хворіб;
Б) стан повного фізичного, психологічного і соціального благополуччя;
В) добра фізична форма.
2). Вести здоровий спосіб життя означає:
А) багато їсти;
Б) займатися спортом;
В) не мати шкідливих звичок;
3). Виберіть і позначте фактори, вплив яких може погіршити здоров’я:
А) загартування;
Б) вживання солоної, жирної їжі;
В) хімічне забруднення води, ґрунту.
4). Пригадайте, від яких чинників залежить здоров’я людини:
А) спадковість;
Б) стан навколишнього середовища;
В) медичне обслуговування.
5). Укажіть правильну відповідь:
А) фізичний розвиток – це зміни в розвитку людини, її масі, пропорціях та функціях тіла;
Б) фізичний розвиток хлопчиків і дівчаток характеризується силою м’язів;
В) окрім фізіологічних змін, у підлітковому віці відбуваються психічні, соціальні та духовні зміни.
6). Фізичне благополуччя – це:
А) позитивне сприйняття навколишнього світу;
Б) гарний фізичний стан організму, у якому злагоджено функціонують усі органи;
В) взаєморозуміння у стосунках з людьми, які тебе оточують.
7). На фізичний розвиток позитивно впливають:
А) загартування;
Б) паління;
В) малорухливий спосіб життя.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети, завдань уроку.
Українська письменниця, лауреат Шевченківської премії Дарина Дмитрівна Макогон, яка відома під псевдонімом - Ірина Вільде, сказала: «Тисячі речей необхідні здоровому, і тільки одна хворому: здоров’я».
Останнім часом серед населення України і світу стрімко почали розповсюджуватися хвороби, в тому числі – інфекційні. За поширеністю в усьому світі вони посідають ІІІ місце після хворіб серцево-судинної системи та пухлин. У нашій державі це пов’язано в першу чергу з тим, що у людей знизився рівень життя, ослабився імунітет, а в природі, в зв’язку з мутаціями, розповсюдилося багато збудників, що викликають інфекційні захворювання, яких раніше не було. І якщо людство побороло такі хвороби, як чума, віспа, то отримало інші, не менш страшні, а часом і невиліковні: пташиний грип, СНІД. Тому кожна молода освічена людина повинна мати уявлення про інфекційні хвороби, вміти їх розпізнавати, знати, як з ними боротися.
На уроках основ здоров’я ми з вами постійно говоримо про здоров’я людини, як його зберігати та зміцнювати. Не є винятком і наш сьогоднішній урок, тема якого «Профілактика захворювань».
На цьому уроці ви дізнаєтесь про інфекційні і неінфекційні захворювання та їх профілактику.
Проблемне питання нашого уроку – що потрібно робити, щоб зберегти здоров’я?
IV. Сприймання і засвоєння учнями нового навчального матеріалу.
Які асоціації викликає у вас термін «хвороба»?
Складання схеми на дошці за асоціаціями учнів до терміна «хвороба».
Приклади відповідей: інфекція, біль, лікарня, «швидка допомога», лікар, температура, слабкість, аптека.
Отже, хвороба – це порушення життєдіяльності організму, його працездатності, здатності адаптуватися до змін навколишнього середовища внаслідок дії факторів ураження.
1. Бесіда.
1. Пригадайте випадок, коли ви хворіли: що вам найбільше дошкуляло під час хвороби (біль, слабкість…)
2. Вправа «Мозковий штурм». Розподілити ознаки здорової і хворої людини. (Робота на інтерактивній дошці).
(Бадьора, працездатна, весела, діяльна – здорова; головний біль, підвищення температури тіла, слабкість, роздратованість - хвора).
3. Як ви гадаєте, які можливі причини хворіб (інфекція, травма, переохолодження, неправильне харчування, тютюнопаління …)
3. Звіт груп, які отримали випереджувальні завдання.
Перша група «Лікарі-інфекціоністи» – інфекційні захворювання.
Інфекційні захворювання – це розлади здоров’я людей, що викликаються живими збудниками (вірусами, грибками, бактеріями, кліщами, ...), продуктами їх життєдіяльності (токсинами), патогенними білками (пріонами), передаються від заражених до здорових осіб і схильні до масового поширення.
Інфекційні захворювання бувають бактеріальні і вірусні.
Вірусні - грип, вітряна віспа, ВІЛ-інфекція .
Бактеріальні - туберкульоз, дизентерія, сальмонельоз.
Основні причини захворювань:
• інфекції;
• переохолодження;
• неправильне харчування;
• перегрівання;
• малорухливий спосіб життя;
• травмування;
• вживання тютюну, алкоголю, наркотиків;
• стреси;
• недосипання.
Інфекція або заражування хворобою – стан, коли в організм потрапляє чужорідний агент – патоген (бактерія, грибок, вірус, тощо), який розмножується і може здійснити хвороботворний ефект. Проникнення такого патогенного мікроба до організму людини не завжди спричиняє захворювання, і тому в багатьох випадках воно обмежується короткочасним інфікуванням без прояву хвороби або відносно тривалим носінням збудників інфекції в організмі.
Виділяють такі шляхи передачі інфекції:
Контактно-побутовий шлях, коли захворювання передається через предмети, що оточують хворого.
Повітряно-крапельний шлях, коли інфекція передається через крапельки слини, що потрапляють у повітря при розмові, чханні, кашлі. Так можуть передаватися туберкульоз, грип, коклюш, дифтерія, кір тощо.
Передача інфекції через воду, в яку потрапляють мікроби з виділеннями хворих (холера, черевний тиф, дизентерія та ін.).
Через укуси кровососних членистоногих (наприклад, малярія).
Через заражені харчові продукти.
Через грунт (наприклад, кишкові захворювання, правець).
Бар’єрами на шляху проникнення інфекції є шкіра, слизові оболонки верхніх дихальних шляхів та слизові оболонки шлунково- кишкового тракту.
Друга група «Лікарі-терапевти» – неінфекційні захворювання.
Неінфекційні захворювання - це хворобливі стани, які не передаються від людини до людини, тривало перебігають і повільно прогресують, а також погіршують психоемоційне і фізичне (соматичне) здоров’я. Вони постають як результат поєднаного впливу генетичних, фізіологічних, екологічних і поведінкових чинників. Наприкінці минулого ХХ століття неінфекційні захворювання набули глобального епідемічного поширення і стали однією з найбільших загроз життю і здоров’ю людства. Так, за даними Всесвітньої організації охорони здоров'я щорічно від неінфекційних захворювань вмирають 40 мільйонів людей, що складає 70% усіх випадків смерті в світі.
Серед неінфекційних захворювань найбільшу питому вагу мають такі групи:
- серцево-судинні (зокрема, гіпертонічна хвороба, ішемічна хвороба серця, інфаркт, інсульт);
- онкологічні (злоякісні пухлини);
- цукровий діабет;
- психічні захворювання;
- хронічні захворювання органів дихання (зокрема, хронічна обструктивна хвороба легень, бронхіальна астма).
Для України проблема неінфекційних захворювань є однією із найактуальніших. Серед дорослого населення віком 18–65 років у понад 25% відмічають одне неінфекційне захворювання та у понад 7% - три або більше хронічних захворювань.
На щастя, неінфекційні захворювання можна попередити. Експертами Всесвітньої організації охорони здоров’я доведений тісний взаємозв’язок неінфекційних захворювань з умовами і способом життя та загальновизнаними чинниками ризику. Серед останніх виділяють дві групи: метаболічні і поведінковообумовлені.
До метаболічних чинників ризику виникнення неінфекційних захворювань відносяться:
Найважливішими чинниками ризику неінфекційних захворювань, які обумовлені хибною поведінкою, є:
Очевидно, що негативний безпосередній вплив на рівні поширеності неінфекційних захворювань мають й інші чинники - низька якість життя, бідність та невисокий освітній статус, стрімка урбанізація і старіння населення, спадкова схильність. Часто ці чинники поєднуються в одного й того ж хворого і діють одночасно, підвищуючи, зокрема, сукупний ризик виникнення гострих судинних патологій - інфаркту міокарда та інсульту.
Третя група «Лікарі-педіатри» – профілактика інфекційних захворювань.
Методи профілактики захворювань є державні і особисті.
Основним напрямком в охороні здоров'я є не отримання нових способів лікування інфекційних захворювань, а дотримання заходів їх профілактики.
В установі проводять ретельну дезінфекцію з використанням препаратів хлорного вапна. Профілактика вірусних інфекцій - система комплексних заходів, які включають запобігання, обмеження поширення та ліквідацію інфекційних захворювань.
Вона включає:
• діагностику (проведення досліджень на збудника);
• вакцинацію (профілактичні щеплення);
• імунопрофілактику;
• лікувально – профілактичні засоби;
• карантин;
• госпіталізацію.
Величезне значення в профілактиці інфекційних захворювань, особливо в дитячих колективах, має масова імунізація - профілактична вакцинація, введення специфічних сироваток або гамма-глобулінів. У випадку, коли збудники захворювань невідомі і немає відповідних вакцин, використовується екстрена профілактика - застосування антибіотиків та інших протимікробних засобів для протистояння хвороби. Вакцинація може здійснюватися шляхом внутрішньо-шкірного введення, підшкірного введення, нашкірному і аерозольним способами.
Основним напрямком в охороні здоров'я є не отримання нових способів лікування інфекційних захворювань, а дотримання заходів їх профілактики.
Для того щоб організм людини став несприйнятливий до інфекційних хвороб, органи охорони здоров'я здійснюють заходи щодо створення та зміцненню імунітету у населення.
Для запобігання появи джерела захворювання і для його локалізації проводяться:
1) своєчасне виявлення хворих;
2) ізоляція і лікування потерпілих;
3) дезінфекція вогнища зараження.
На державному рівні відповідальність за профілактику інфекційних захворювань покладено на санітарні служби, які здійснюють контроль за продажем продуктів харчування, особливо в осередках ураження; контроль над станом об'єктів харчування та водопостачання; перевірку виконання правил приготування, зберігання і транспортування продуктів, готової їжі, якості води та ін.
Здоров’я людини підтримується захисними реакціями. Захисні реакції організму виявляються у вигляді болю, запалення і підвищення температури.
Біль – сигнал тривоги, «крик» хворого організму про допомогу. При болях збільшується виділення біологічно-активних речовин.
Запалення – локалізує інфекцію й обмежує її поширення в організмі.
Підвищення температури – допомагає побороти інфекцію, адже більшість мікроорганізмів гинуть за високої температури.
Прояв симптомів якого-небудь захворювання – це ознака того, що імунна система виконує свою функцію. Головна функція імунітету – виявляти «чужинців»: мікроби, віруси, токсини - і знищувати їх.
Імунітет – сукупність захисних організмів, які допомагають організму боротися з чужорідними чинниками (бактеріями, вірусами, сторонніми тілами тощо). Є імунітет вроджений (передається спадково) і набутий ( створюється внаслідок вакцинації або перенесеного захворювання).
Якщо в певній місцевості виникають множинні випадки інфекційних захворювань, оголошується карантин.
Карантином називається комплекс режимних, адміністративних і санітарних протиепідемічних заходів, спрямованих на попередження розповсюдження інфекційних хворіб та ліквідацію осередку ураження.
При карантині обмежуються контакти між людьми. Своєчасна ізоляція хворих у зоні карантину - один з найважливіших заходів, спрямованих проти поширення інфекцій в осередку зараження.
Термін карантину і обсервації визначається тривалістю максимального інкубаційного періоду захворювання, що обчислюється з моменту ізоляції останнього хворого і закінчення дезінфекції у вогнищі. При виникненні інфекційного захворювання в дитячому колективі хвору дитину ізолюють або госпіталізують. Так само роблять і щодо дорослого.
На особистому рівні кожен має дотримуватися особистої гігієни і вести здоровий спосіб життя, який сприяє підвищенню імунітету.
Правильне харчування та здоровий спосіб життя - одні з основних заходів профілактики інфекційних та інших видів захворювань.
Для деяких інфекційних захворювань, таких як СНІД і гепатит В, профілактика є основним способом боротьби.
V. Осмислення одержаних знань.
Вчитель. Пропоную вам виконати кілька завдань.
Завдання 1. « Розставте наведені слова в таблицю».
Завдання 2. «Доповніть схему».
VІ Узагальнення і систематизація знань
На основі ваших доповідей спробуємо скласти пам’ятку «Заходи профілактики інфекційних захворювань»
Заходи профілактики інфекційних захворювань:
• Дотримуватися правил особистої гігієни;
• Займатися спортом;
• Підвищувати опірність організму за допомогою загартовування та вітамінного харчування;
• Мити овочі та фрукти;
• Відмовитися від шкідливих звичок;
• Робити профілактичні щеплення;
• У період епідемії не відвідувати людні місця.
VІІ. Підсумок уроку.
Відповідь на проблемне питання.
VIІІ. Домашнє завдання.
Вивчити текст з підручника на ст.23-28.
Заходи профілактики інфекційних захворювань:
1. Дотримуватися правил особистої гігієни.
2. Займатися спортом.
3. Робити профілактичні щеплення.
4. Мити овочі і фрукти.
5. Підвищувати опірність організму за допомогою загартовування та вітамінного харчування.
6. У період епідемій не відвідувати людні місця.