Урок-тренінг
Моделювання навичок протидії агресії та насилля в учнівському середовищі
Вальчук Марина Миколаївна,
Білецьківський НВК
Кременчуцької районної ради
Полатавської області
Вчитель основ здоров’я
Кременчуцький район
2019
Урок – тренінг
Клас: 6
Тема: Моделювання навичок протидії агресії та насилля в учнівському середовищі
Мета навчання: формувати навички протидії агресії та насилля в учнівському середовищі
Узагальнені освітні цілі та навчальні завдання:
Форми роботи: мозковий штурм, міні-лекція, руханка, робота в групах, робота в парах, рефлексія, творчі вправи
Обладнання та матеріали: мультимедійна дошка, матеріал для довідок, таблиця, ватман, фломастери, клей, картки, стікери.
Що підготувати заздалегідь: уривок з фільму, оформити місце для інформаційного поля, розставити столи, словникову роботу.
Домашнє завдання: матеріал підручника на ст.
Творчі завдання: заповнити аркуш «Агресія чи насильство?»
І. Організаційний момент
Привітання вчителя. Установка на позитивний настрій .
Продовжити прислів’я:
Умієш говорити - умій ……….(слухати)
Треба знати, що і де …………..(казати)
Гостре словечко коле …….….(сердечко)
Менше говори — більше ……(почуєш)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
1. Вправа «Очікування. Мій образ»
Тренер пропонує дітям прокоментувати :
«У Володимира Мономаха « Повчання синам» є такі рядки: «При старих мовчати, мудрих слухати, старшим коритися, з рівними собі й молодшими …без лукавого наміру розмовляти і більше вдумуватися, не шаленіти словом, не осуджувати мовою».
Тренер пропонує дітям намалювати власний образ (це може бути смайлик, символ, предмет, будь-що) на аркушах, що лежать на столах. (наголосити, що вміння малювати тут не важливе). Після чого прикріпити свої «образи» біля того запитання на дошці, на яке б вони хотіли отримати відповідь.
(Для вчителя таке розміщення є діагностичним та допомагає визначити акценти уроку)
Питання для обговорення/вивчення:
Тренер пропонує поглянути на «галерею», проаналізувати образи.
Підсумок ( направити учнів на спільне визначення напрямків роботи на уроці.
Узагальнюючі слова тренера: Різні образи – різні люди зі своїми емоціями, ставленням до навколишнього світу. Сьогодні ми з вами повинні дати відповіді на поставлені запитання, з метою формування навичок поведінки, направленої на подолання негативних проявів, таких як злість, агресія і як результат насилля.
Додаток 1 Проблемні запитання
Тренер. А як же нам, таким різним, жити, навчатися й працювати разом, та ще й не сперечатись одне з одним?
(потрібно бути толерантними, доброзичливими одне до одного.)
IІІ. Актуалізація опорних знань
Вправа «Діалог» (діти на початку уроку займають місця так, як вони сидять в класі, утворилося 3 групи)
Тренер. У кожного з Вас є друг (1група), знайомий дорослий, наприклад , вчитель (2 група), або ж треба зав’язати розмову з незнайомцем (3 група), використовуючи правила спілкування, ввічливі слова, інтонацію, посмішку, вміння правильно звертатись. Побудуємо діалог. Перша пара з групи починає бесіду – «запитання – відповідь», потім перший сідає і діалог продовжує третій і т.д., щоб у нас сталась гарна співрозмова.
(будують діалог)
ІV Вивчення нового матеріалу
Тренер. Є народна мудрість: «Стався до людей так, як хочеш, щоб люди ставилися до тебе». Але не всі живуть за таким принципом. У світі існують війни, образи, насильство. На жаль, останнє має місце і в учнівському середовищі. Наше завдання зрозуміти такі явища, попередити їх прояви, знайти вихід конструктивного подолання конфліктів у спілкуванні.
Мозковий штурм (Порада! Узагальнити та підсумувати, з виходом на позитив. )
Підсумок: Щоб краще розібратись у проявах насильства, разом складають таблицю «Види насильства»
Робота в групах. Робота за таблицею (оформлюється на дошці, як тематичне оформлення). Представники з груп по черзі беруть картки, коментують і розташовують у таблицю.
Види насильства |
|
Фізичне: |
Психологічне (емоційне): |
|
|
Слова для довідки: Побої, бійки; Погрози; Дражнили; Відбирання речей; Обмеження дій; Звертання на прізвиська; Уживання образливих слів
Додаток 2 Картки із словами
Руханака. Словникова робота
Тренер пропонує учням, що готували до уроку словникову роботу по черзі нагадати терміни, а всім учням разом напишемо їх частинами тіла, помічники коментують
(діти піднімаються на виконання вправи)
Вправа |
Коментар |
Агресор - той, хто здійснює насилля (рухи головою)
|
Завжди думай головою, хто ти сам і хто з тобою |
Спільники - ті, хто підтримують агресора (рухи правою рукою)
|
Руку подати потрібно тому, хто правдою справу доводить свою |
Жертва - той із кого сміються, кого ображають (рухи лівою рукою)
|
А тому, хто в біді руку дай ти завжди |
Байдужі спостерігачі - ті, які нічого не роблять, щоб припинити насилля (рухи правою ногою)
|
У стороні залишаються ті, в кого серце і думка пусті. Не будь байдужим - допоможи, друже! |
Захисник - той, хто стає на захист жертви (рухи лівою ногою)
|
Крок вперед роби не жди, щоб не дочекатися біди |
Підсумок (поєднати через аналіз поняття вправи та запропоновані терміни)
Додаток 3 Словник
Тренер наголошує на тому, що і вжитті слова не повинні розходитися із ділом
Робота в групах (зміна груп)
Об’єднання в групи за номером на стільці 1, 2 або 3.
Врава «Ситуація»
Тренер . Запропоновані завдання : життєві ситуації. Необхідно визначити причини агресії в різних життєвих ситуаціях в родині, на вулиці, в школі. Записати їх на аркушах та в альтернативу запропонувати позитивний вихід із ситуації.
Матеріал для довідок: невихованість; поведінка улюблених героїв фільмів; хизування своїми можливостями; невміння спілкуватися; жорстокість; відсутність порозуміння в колективі; неуважність або поблажливість дорослих; тотальний контроль з боку батьків; відсутність захоплення чимось; незнання засобів комунікації; байдужість батьків до дитини; завищена самооцінка; уседозволеність дій дитини; досвід одержання користі від агресивної поведінки; заздрощі; жорстоке ставлення до дитини вдома; виховання дитини не батьками.
(групи кріплять свої аркуші, коментують)
Додаток 4 Матеріал для довідок
Перегляд відеофрагменту фільму «Опудало» (новачок)
Запитання для обговорення
Рефлексія (психологічного стану, емоцій) «Я і мої друзі»
Тренер . Майже кожен потрапляв у ситуацію, коли його виключали з компанії. Можливо, не запросили на день народження. Або ваші друзі пішли в кіно і не взяли вас із собою. Неприйняття людини може бути різним, але не залежно від цього воно завжди викликає неприємні почуття
Дайте відповіді на запитання та висловіть своє побажання:
V Рефлексія. Формування навичок поведінки (закріплення знань)
Робота в групах (зміна груп)
Вправа «Пазл» (слова є в класі на стіні)
Тренер. Діти, перед входом до аудиторії ви отримали картку з літерою, а у когось склад – початок слова, яке зараз вам треба скласти. Кожне слово – це нова група для виконання наступної роботи.
(складають слово, шукаючи букви)
Додаток 5 Частини слів
Вправа «Колективні творчі справи»
1 група – проаналізувати ситуацію та запропонувати вихід із неї «Мені поставили підніжку…»;
2 група – проаналізувати ситуацію та надати пораду «Глузують з того, як я одягнений...»;
3 група – написати записку новачку, який щойно прийшов у ваш клас і потерпає від самотності, від того, що не має друзів.
4 група – скласти рекламний салоган або гасло щодо запобігання насиллю в учнівському середовищі;
5 група – створити рекламний біл-борд щодо запобігання насиллю в учнівському середовищі.
(Кожна група представляє результат)
Додаток 6 Матеріали для творчої роботи
VІ Домашнє завдання:
Опрацювати матеріал підручника ст.143-144
Заповнити Аркуш «Агресія чи насильство?»
Рефлексія
Тренер пропонує дітям забрати свої образи, розміщені на дошці на початку уроку на згадку про урок, або подарувати своєму другу чи вчителю
(звучить музика)
На завершення всі учасники тренінгу об’єднуються у коло і промовляють: «Один за всіх і всі за одного!»
Дякують всім за роботу ( дружньо аплодують).
Додаток 1
Додаток 2
Побої, бійки |
Дражнили |
Відбирання речей |
Малювання карикатур |
Погрози |
Обмеження дій |
Уживання образливих слів |
Звертання на прізвиська |
Підніжка |
Вимазали речі |
Заховали портфель |
Підкинули жабу у портфель
|
Додаток 3
Агресор - той, хто здійснює насилля.
|
Спільники - ті, хто підтримують агресора. |
Жертва - той із кого сміються, кого ображають.
|
Байдужі спостерігачі - ті, які нічого не роблять, щоб припинити насилля.
|
Захисник - той, хто стає на захист жертви.
|
|
Додаток 4
Матеріал для довідок: невихованість; поведінка улюблених героїв фільмів; хизування своїми можливостями; невміння спілкуватися; жорстокість; відсутність порозуміння в колективі; неуважність або поблажливість дорослих; тотальний контроль з боку батьків; відсутність захоплення чимось; завищена самооцінка; незнання засобів комунікації; байдужість батьків до дитини; уседозволеність дій дитини; заздрощі; досвід одержання користі від агресивної поведінки; жорстоке ставлення до дитини вдома; виховання дитини не батьками |
Додаток 5
Під |
н |
і |
ж |
ка |
|
О |
д |
я |
г |
Но |
в |
а |
ч |
ок |
Рек |
л |
а |
м |
а |
Біл |
б |
о |
р |
д |
Додаток 6
Матриця уроку
Етап уроку |
Форма роботи |
Мета виконання |
Організаційний момент |
Продовжити прислів’я |
Загострити увагу |
Мотивація навчальної діяльності учнів |
Вправа «Очікування. Мій образ» |
Направити учнів на спільне визначення напрямків роботи на уроці. |
Актуалізація опорних знань |
Робота в групі. Вправа «Діалог» |
Повторюють правила спілкування |
Вивчення нового матеріалу |
Мозковий штурм Робота в групі. Складання таблиці
|
Закріплення знань |
Руханака.
|
Словникова робота |
Поєднати вправи та запропоновані терміни через аналіз поняття |
|
Робота в групі. Вправа «Ситуація» |
Зміна груп. Аналіз причини , пошук альтернативи вирішення проблеми |
Рефлексія. |
Перегляд відеофрагменту фільму «Опудало» |
Створення проблемної ситуації |
|
Робота в групах Вправа «Пазл» |
Зміна груп. Складання слів, що вказують зміст роботи |
|
Вправа «Колективні творчі справи» |
Формування навичок поведінки |
Домашнє завдання |
Аркуш «Агресія чи насильство?» |
Аналіз прикладів із життя |
Підсумкова рефлексія |
Обмін образами, аплодисменти |
Обмін емоціями |