Біологія 7 клас
Урок - тренінг
Тема: Роль птахів у екосистемах, їх значення для людини. Охорона птахів. Птахівництво.
Мета: Вивчити роль птахів у екосистемах та їх значення для людини; ознайомити із птахами занесеними до Червоної книги та природоохоронними територіями своєї місцевості та України, розкрити значення птахівництва. Розвивати уміння виділяти головне у матеріалі, що вивчається, уміння спостерігати, бажання пізнавати нове, порівнювати і робити відповідні висновки; розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення. Виховувати бережливе ставлення до птахів, що оточують людину протягом усього життя; формувати екологічну культуру, патріотичні почуття, вміння свідомо вибирати професію, сприяти природоохоронній діяльності.
Метод проведення уроку: тренінг.
Хід уроку:
Птахи - прекрасні. Тільки вони щороку мігрують з далекої півночі на далекий південь і повертаються назад. Вони найбільш солодкоголосі. Тільки вони можуть розмовляти людською мовою і наслідувати голоси інших тварин. А ще вони - телепати і віщуни, здатні передбачати майбутнє. Яка ж роль птахів у екосистемах та їх значення для людини; які птахи занесені до Червоної книги та які природоохоронні території своєї місцевості та України існують, яке значення птахівництва. На ці питання ми сьогодні дамо відповіді.
• Не перебивати — уважно слухати одне одного і поважати різні думки.
• Поважати особисте життя — кожен має право не відповідати на запитання, яке стосується його особистого життя.
• Бути доброзичливими — ставитися одне до одного доброзичливо і поважати почуття інших.
• Зберігати конфіденційність — не обговорювати поза межами групи ті моменти особистого життя, які стали відомими на тренінгу.
• Бути толерантними — не можна змушувати людину замовкнути лише тому, що її погляди не збігаються з поглядами інших.
• Право на анонімність — кожен має право ставити запитання анонімно.
Учитель може художньо оформити правила записавши їх на намальованих сонячних променях чи на пелюстках квітки.
3. Очікування учасників
Після оголошення мети тренінгу зверніться до учасників з проханням письмово висловити свої очікування. Це можуть бути різні побажання, наприклад, добре провести час, щось дізнатися, чогось навчитись, знайти нових друзів, отримати позитивні емоції тощо.
• Ви можете намалювати на аркуші гору (дерево), а очікування учасників, записані на клейких папірцях (силуети птахів), розмістити біля підніжжя гори (під деревом). По закінченні тренінгу попросіть кожного учасника проаналізувати, які сподівання справдилися, і перенести їх на гору (на дерево).
Називаємо птаха та ряд, до якого відноситься птах, і за першою буквою назви ряду робимо собі комплімент.
Наприклад: Лебідь, ряд Гусеподібні – горда, говірлива, грайлива.
5.Гра «Зоологічна мозаїка».
(Визначте до якого ряду відносяться птахи)
І. Ряд Гусеподібні
ІІ. Ряд Лелекоподібні
ІІІ. Ряд Журавлеподібні
ІV. Ряд Соколоподібні
V. Ряд Совоподібні
VІ. Ряд Куроподібні
VІІ. Ряд Горобцеподібні
1) шпак звичайний; 2) фазан; 3) коноплянка; 4) перепілка звичайна; 5) синиця велика; 6) лелека чорний; 7) сокіл; 8) сапсан; 9) глухар; 10) чапля жовта;
11) крижень; 12) стерв’ятник; 13) зяблик; 14) сип білоголовий; 15) сова вухата; 16) чирок тріскунок; 17) гуска сіра; 18) гриф чорний; 19) сова сіра;
20) рябчик; 21) горобець польовий; 22) лебідь шипун; 23) орел беркут;
24) куріпка сіра; 25) сич хатній; 26) гоголь; 27) галка; 28) лебідь малий;
29) дрізд чорний; 30) грак; 31) соловей; 32) журавель сірий; 33) ластівка берегова; 34) сорока; 35) чапля сіра; 36) чапля велика біла; 37) сойка;
38) ворона сіра; 39) пугач європейський; 40) деркач.
Вивчення нового матеріалу
І група - «Екологи. За!»
Птахи відіграють важливу роль у природі та житті людини. В природних умовах, наприклад, існують складні взаємозв'язки між птахами й рослинами, з одного боку, та між птахами й іншими тваринами — з іншого. Птахи відіграють значну роль у поширенні насіння рослин. Окремі види птахів (нектарники, колібрі та ін.), живлячись нектаром рослин або відвідуючи квітки для лову комах у них, сприяють перехресному запиленню квіток. Між птахами та іншими видами тварин у природі існують ще складніші взаємозв'язки. Одні види птахів (хижі) живляться іншими видами, сприяючи добору. У птахів спостерігаються різні види співжиття, коли дрібніші види птахів поселяються в колоніях більших птахів (шпаки селяться разом з граками, а граки — разом з чаплями). В таких випадках сильніші птахи прикривають слабкіших. Постійна присутність ластівок (а іноді шпаків і галок) біля табунів свійських і диких тварин на пасовищі пов'язана з тим, що великі ссавці принаджують багатьох комах, яких птахи ловлять у польоті. Комахоїдні птахи, як правило, корисні для рослин, оскільки живляться личинками різних комах, що завдають рослинам великої шкоди. Особливо значну кількість комах поїдають горобцеподібні, приносячи величезну користь сільському й лісовому господарству. Наприклад, ластівка впродовж літа знищує близько 1 млн комах, а синиця за рік — близько 6,5 млн яєць шкідливих комах.
ІІ група – «Екологи . Проти!»
Проте є птахи (осоїди), що живляться корисними для рослин комахами запилювачами (бджолами, джмелями), обламують гілки для будування гнізда (граки), продовбують кору й деревину (дятли), а також є природними резервуарами збудників хвороб людини. Однією з таких хвороб є пташиний грип. Пташиний грип — хвороба дикої та домашньої птиці, спричинена вірусами пташиного грипу (вірусом H5N1). Нині випадки пташиного грипу зафіксовано у 59 країнах світу. Вірусами пташиного грипу можуть інфікуватись кури, індички, фазани перепілки, качки, гуси, а також багато інших видів птахів, включаючи перелітних водоплаваючих птахів.
Щоб не захворіти: Уникайте контакту з курми, качками, та іншими птахами у місцях забою і там, де є підозра на вірус пташиного грипу. Уникайте близького контакту з людьми, хворими на грип. Завжди мийте руки з милом.Тримайте в чистоті житло домашніх птахів. Дотримуйтеся заходів безпеки під час приготування та вживання м’яса птиці і яєць. Пам’ятайте: віруси гинуть під час термічної обробки, тому можна вживати консервоване м’ясо.
«Мудрець»
Учені вже давно довели, що потрібно не лише вивчати користь, яку приносять, або шкоду, якої завдають птахи, а й прагнути підсилювати їх корисну діяльність. Приваблювання птахів на поля, у сади, парки, ліси дає позитивні результати і підвищує врожайність різних культур та продуктивність лісів. Наприклад, приваблювання шпаків на бурякові поля сприяє очищенню їх від довгоносиків. Ще в минулому столітті в Бердянському лісництві був нагромаджений досвід приваблювання шпаків розвішуванням штучних місць для гніздування з метою знищення ільмового ногохвоста. Цей захід коштував лісництву в 20 разів дешевше, ніж оплачування робітників для тієї ж мети. Відомі й інші численні приклади, коли різні види птахів рятували ліси або врожай від знищення (строкаті мухоловки ліквідовували осередки соснового п'ядуна, а граки — осередки шовкопряда, чайки рятували від метелика лучного врожай бавовнику тощо). У зв'язку з тим що птахам дуже часто не вистачає місць для гніздування,
слід восени, взимку і навесні розвішувати в лісах, парках, садах і на
городах шпаківні, синичники, дуплянки і т. п. Добрі результати дає
висаджування кущів, які є схованкою для гнізд.
Велике значення для приваблювання й вберігання птахів від загибелі в
зимовий період має підгодовування їх не лише в сільській місцевості, а й
у містах. Для цього слід влаштовувати в парках, садах і на балконах
годівниці.
ІІІ група – «Естети»
У житті людини птахи мають велике значення, що виявляється у величезній
ролі свійських птахів у сільському господарстві та птахів взагалі у
знищенні шкідників сільського господарства. Птахи також становлять
значну промислову і естетичну цінність. На птахів полюють, птахами милуються. Найбільше приваблюють дітей папуги, але розводити птахів може лише людина, яка їх по-справжньому любить.
Найбільш популярний хвилястий папуга (показують фото), у нього весела вдача та гарні здібності до відтворення слів. Серед хвилястих папуг краще розмовляють самці, вони можуть запам’ятовувати набагато більше слів, ніж самки. Якщо ж ви не вмієте визначати стать хвилястого папуги, запам’ятайте, дорослий самець має синій колір, а самка – коричневий. Якщо ви купуєте папугу з наміром навчити його розмовляти, дізнайтеся, скільки років птаху. Навчити старого папугу повторювати слова неможливо. Вік птаха ви можете встановити і самі. У молодих хвилястих папуг зіниць майже не видно, хвилясте забарвлення починається від чола, і воно у них ще не таке яскраве.
Цікавий різновид папуг – німфи. Це дуже миролюбні папуги. З ними у клітці разом можна тримати будь-яку птаху. Навіть у період гніздування вони нікого не чіпають.
Кількість слів, що максимально може вивчити папуга залежить від різновиду папуг. До прикладу, папуга жако на прізвисько Прудл чітко та ясно вимовляв понад 800 слів англійською мовою. Загалом інтелект великих папуг – на рівні з приматами та дельфінами. Їх полюбляють за надзвичайну відданість. Ці папуги не переносять розлук, а якщо поганий настрій у господаря, то папуга переживає разом з ним. Змінивши місце, такі птахи часто замикаються у собі та перестають розмовляти. Для тих, хто зацікавився можемо подарувати «Пам’ятку по догляду за попугою».
Як правильно доглядати за папугою
- Під час годування папуг слід дотримуватися певного режиму та визначеного раціону. Якщо ви неправильно його годуватимете, ваш улюбленець може захворіти.
- Вмикайте світло в кімнаті, де живе папуга. Для папуг важлива тривалість світлового дня, щоб встигнути з’їсти добову норму корму. Вона має становити не менше 14-16 годин, тоді папуги не будуть голодними.
- Основним кормом для папуг є зернова суміш. Потрібно давати ще додатковий корм: каші, сир, яйця, мурах. Постійно в раціоні папуг має бути зелень (за винятком петрушки – для них це отрута).
- У клітці також має бути чистий пісок та дрібні камінці. Вони потрібні птахам для перетирання в шлунку грубих частин корму.
- Папуги дуже люблять щось погризти, тому кладіть у клітку гілочки липи, верби, моркву та яблука.
- Для малих та середніх папуг ставте в клітку ванночку з водою глибиною п’ять сантиметрів – папуги дуже люблять купатися. Не намагайтеся купати папугу силоміць, це може призвести до певних захворювань.
ІV група – «Орнітомани»
Завдяки деяким особливостям нервової системи птахів у них розвинулися
певні властивості яснобачення, яке наука ще не змогла достатньою мірою
пояснити. На цьому реальному грунті ще в далеку давнину виник культ
птахів, які здатні "передбачати майбутнє". Цей культ підсилювався такими
фактами, що птах народжується з яйця, яке вважалося початком усього
сущого; він піднімається вгору, а отже, ближче до Бога та ін.
Обожнювання птаха відбулося у давньоєгипетській релігії, де сокіл
означав священний символ Сонця. Йому присвячувалися храми. Вбивство
сокола вважалося важким гріхом.
У Давній Греції розвинулась орнітомантія - ворожіння за допомогою
птахів. Ворожили за криком, польотом, посадкою, поведінкою та нутрощами
домашніх і диких птахів. У цій країні такому ворожінню надавалося велике
суспільне значення.
В Україні була відома народна орнітомантія у вигляді ворожіння "на курку" та "півня": як вони дзьобають зерно, коли і як співають, якого кольору курка потрапить в курнику вночі в руки та ін.
Ознакою великого нещастя вважалося, якщо курка зненацька заспіває
півнем.
У давніх слов'ян символом сили був сокіл. В їхній міфології він перебував
на верхівці світового дерева. Полювання з ним - атрибут княжого двору,
знаті. Сокіл у фольклорі протиставляється вороні, як втіленню злих,
темних сил: "Де соколи літають, там ворону не пускають". У пізнішому
українському фольклорі сокіл символізує козацьку силу й честь.
Християни особливого значення надають голубу, який символізує моральну
чистоту і є втіленням Святого Духа.
7.«Мандрівка сторінками Червоної книги».
Учні на моніторі переглядають презентацію «Червона книга Чернігівщини»
8.Робота в парах «Зоологічний крос»
Учні працюють з розданим текстом, підручником та альбомами «Заповідники України»
Завдання: кожна пара повинна старатися першою записати більшу кількість птахів занесених до Червоної книги, та заповідників, де охороняються птахи.
Текст:
Велика різноманітність антропогенних факторів і їх дія, зводиться
головним чином до впливу їх на птахів та території, де вони живуть.
Тому, дуже важливо охороняти не лише самих птахів, але й місця їх
проживання.
Враховуючи величезну користь, яку приносять птахи, людина всіляко прагне
їх оберігати. Особливо важливу роль в охороні птахів відіграють
заповідники і зоопарки. Для охорони птахів у природі велике значення має
не лише збереження дорослих птахів, а й охорона їхніх гнізд.
У фауні України є багато рідкісних птахів, занесених до Червоної книги,
серед них: пелікан, лелека, беркут, могильник, орел степовий, скопа,
дрохва та ін. Основна причина, через яку їм загрожує вимирання, —
зникнення необхідних для їх існування біотопів. Загрожує загибель і
журавлю сірому, журавлю степовому та іншим мешканцям степів. Тому
прийняті в нашій країні закони про охорону тваринного світу мають велике
значення для збереження птахів та інших тварин.
Проте з кожним роком все більше видів птахів зменшується за чисельністю,
поширенням, багато які стають рідкісними або зовсім зникають на великих
територіях (на сьогодні повністю зникло близько 200 видів). Для того,
щоб запобігти зникненню птахів, їх треба охороняти. Мало занести той чи
інший вид на сторінки Червоної книги, прийняти закон про охорону тварин
або певних видів птахів - треба вивчати птахів, знати їхні потреби щодо
навколишнього середовища. В Україні особлива увага приділяється охороні видів птахів, яких
занесено до Червоної книги України. Заради збереження багатьох рідкісних
і зникаючих видів створюються природні заповідники, заказники (напр.,
Чорноморський заповідник, заповідник «Лебедині острови», Липовецький
орнітологічний заказник, що на Черкащині). Рідкісних птахів розводять у
вольєрах і випускають потім на волю, у природні для них умови життя
(напр., так розводять деяких хижих птахів в Одеському зоопарку). Багато
робиться і для збереження звичного середовища їхнього проживання (напр.,
ліси, озера, болота, степи).
Поблизу с. Жовтневе Менського р-ну, Чернігівської області знаходиться гідрологічний заказник «Братова», де зустрічаються рідкісні види птахів: Чапля біла (Egretta alba), Осоїд (Pernis apivorus L), Беркут (Aquila chrysaetjs L). Певну роботу по збереженню рідкісних птахів (прилітають на зимівлю) проводить Менський зоопарк та Камаретський Державний Заказник, що знаходиться в Менській громаді.
9. Руханка.
За допомогою пантоміми кожен учень зображає :
Як виросту, збудую хату.
На хаті колесо приб'ю
І поселю на нім крилату
Лелечу клекітну сім'ю.
Нехай розводяться, гніздяться,
На всіх деревах і хатах,
Нехай мені щоночі сниться,
Що я літаю, наче птах.
10. Прийом «Лектор».
Птахівництво — дуже важлива галузь тваринництва, що дає багато
високоякісної продукції свійської птиці. Свійськими називають птахів,
яких людина приручила і успішно розводить у свійському стані для
отримання м'яса, яєць, пуху і пір'я. У нашій країні розводять курей,
гусей, індиків, цесарок, фазанів, качок тощо. Найбільше значення мають
кури, гуси і качки. Несучі породи курей (російська біла, леггорн,
орловські) дають 200—300 яєць за рік. Кури м'ясо-яєчної породи
(загорська, первомайська, московська) дають і м'ясо, і яйця. М'ясні
породи (плімутрок) розводять заради м'яса. На качиних фермах розводять
качок московської, української, пекінської та інших порід. Особливо
вигідно розводити качок на ставках, де вирощують коропів: послід качок
удобрює водойму, завдяки чому посилено розмножуються різні безхребетні
тварини — чудовий корм для риби.
11. Завершення тренінгу.
Що ви нового дізналися? Що вам дало це заняття?
12. Вправа «Подаруй посмішку» Учасники посміхаються і долонями передають свої посмішки.
13. Додому: опрацювати відповідний параграф підручника, підготуватися до роботи з тестами.
Федорченко Н.П. - вчителька біології
Покровського ЗЗСО І-ІІІ ст. Менської міської ради Чернігівської області