Тема: Розмноження і розвиток птахів.
Мета: Вивчити будову статевої системи птахів; розкрити особливості їх розмноження і розвитку; ознайомити із будовою яйця, процесом інкубації. Розвивати уміння виділяти головне у матеріалі, що вивчається, уміння спостерігати, порівнювати і робити відповідні висновки; розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення. Виховувати бережливе ставлення до птахів, що оточують людину протягом усього життя; формувати екологічну культуру та екологічнй компетентність, сприяти природоохоронній діяльності.
Метод проведення уроку: тренінг.
Хід уроку:
Звучать пісні птахів.
Чому на весні птахи співають?
Сьогодні ми з вами вивчимо особливості будови статевої системи, розмноження і розвитку птахів, з’ясуємо будову яйця, вияснимо як відбувається процес інкубації , розглянемо колекцію гнізд птахів, переконаємось в необхідності охорони птахів.
• Не перебивати — уважно слухати одне одного і поважати різні думки.
• Поважати особисте життя — кожен має право не відповідати на запитання, яке стосується його особистого життя.
• Бути доброзичливими — ставитися одне до одного доброзичливо і поважати почуття інших.
• Зберігати конфіденційність — не обговорювати поза межами групи ті моменти особистого життя, які стали відомими на тренінгу.
• Бути толерантними — не можна змушувати людину замовкнути лише тому, що її погляди не збігаються з поглядами інших.
• Право на анонімність — кожен має право ставити запитання анонімно.
Ви можете художньо оформити правила записавши їх на намальованих сонячних променях чи на пелюстках квітки.
3. Очікування учасників
Після оголошення мети тренінгу зверніться до учасників з проханням письмово висловити свої очікування. Це можуть бути різні побажання, наприклад, добре провести час, щось дізнатися, чогось навчитись, знайти нових друзів, отримати позитивні емоції тощо.
• Ви можете намалювати на аркуші кошик, а очікування учасників, записані на клейких папірцях (жолудях, яблуках, квітах), розмістити біля кошика. По закінченні тренінгу попросіть учасника проаналізувати, які сподівання справдилися, і перенести їх в кошик.
Називаємо свого улюбленого птаха і за першою буквою назви робимо собі комплімент.
Наприклад: Горобець – горда, говірлива, грайлива.
Завдання: Допоможи хірургу реанімувати птаха.
А. Опорно-руховий апарат.
Б. Травна система
В. Дихальна система
Г. Кровоносна система
Д. Видільна система
Е. Нервова система
Є Органи чуття
К. Покриви тіла.
1.нирки, 2. вени і артерії, 3.печінка, 4.восковиця, 5.головний мозок, 6.очі 7. контурне перо, 8. повітряні мішки, 9. шлуночок, 10. Шлунок, 11.легені, 12. куприкова залоза, 13.череп, 14.спинний мозок, 15.сечоводи, 16. кишечник, 17. м’язи, 18. ротова порожнина, 19. передсердя, 20. мозочок, 21. внутрішнє і середнє вухо, 22. воло, 23. стрижень і опахало, 24. пух.
Код для перевірки: А- 13,17; Б- 3,10,16,18,22; В- 8,11; Г-2,9,19; Д-1,15;
Е-5,14,20; Є- 4,6,21; К-7,12,23,24.
Вивчення нового матеріалу
Учні працюють з підручником. Опрацьовуючи статтю підручника «Шлюбна поведінка» шукають відповіді на запитання, які отримала кожна група.
І група.
1. Чому птахи співають навесні?
2. Наведіть приклади токування птахів.
ІІ група.
ІІІ група.
7.«Мандрівка в світ природи».
Учні підходять до колекції гнізд. Учитель, або попередньо підготовлений учень проводить екскурсію, знайомить з гніздами, побудованими різними птахами. Необхідно звернути увагу на антропогенний вплив на побудову гнізд птахів.
8.Робота в парах «Зоологічний крос»
Учні працюють з малюнками, де зображена будова яйця та текстом.
Завдання: кожна пара, розглядаючи малюнок, повинна старатися першою заповнити пропущені слова в тексті.
Текст: Будова яйця
Яйця в птахів дуже великі, що пов'язано з наявністю в них великої кількості поживних речовин, необхідних для розвитку зародка. У центрі яйця міститься____1____. Жовток оточений ___2___. Яйця птахів мають дві ___3___. Зовнішня тверда оболонка —___4____— просякнута вапном. Вона захищає яйце від механічних ушкоджень у період___5____. Внутрішня м'яка й еластична оболонка називається ___6___. Завдяки їй яйця птахів добре зберігають воду і ніколи не висихають.
Запліднення яйця відбувається в яйцепроводі самки ще до того, як воно почне покриватися білком і шкаралуповою оболонкою. Відкладені яйця вже містять зародковий ___7___, що завжди знаходиться на спрямованому догори боці жовтка. Жовток підвішений у центрі яйця за допомогою спеціальних___8___. Якщо канатик обривається, жовток втрачає фіксоване положення і бовтається по всьому яйцю. На тупому кінці яйця підшкарлупова оболонка відходить від шкарлупи, утворюючи ___9___ камеру із запасом повітря для першого подиху пташеняти. Яйця птахів здебільшого ___10___ форми.
Пропущені слова для перевірки
1 жовток, 2 білком, 3 оболонки, 4 шкаралупа, 5 насиджування,
6 підшкаралуповою, 7 диск, 8 канатиків, 9 повітряну, 10 овальної.
9.Руханка.
За допомогою пантоміми кожен учень зображає :
Орел на горі, перо на орлі.
Одуде, одуде,
А де дім твій буде?
Будуть дітки любі.
10.Прийом «Дивуй».
Повідомлення учня про розміри, форму та забарвлення яєць у різних птахів.
(Використовується відеоролик)
11. Прийом «Допоможи Незнайку»
Ознака |
Нагніздні |
Виводкові |
Вилуплюються з яєць |
Безпорадні |
Готові до само -стійного життя |
Наявність пір’я, пуху |
Не мають |
Вкриті пухом |
Очі і вушні отвори |
Закриті |
Відкриті |
Температура тіла |
Нестала |
Стала |
Здатність видавати звуки |
Не можуть |
Пищать ще в яйці |
12.Завершення тренінгу.
Що ви нового дізналися? Що вам дало це заняття?
10. Вправа «Подаруй посмішку» Учасники стають по колу, вимовляють побажання своєму сусідові і посміхаються.
11. Додому: опрацювати відповідний параграф підручника, приготувати повідомлення про перельоти птахів.
Вчителька Покровського ЗЗСО І -ІІІ ст.Менської міської ради
Федорченко Н.П.