Урок - тренінг "Розмноження та розвиток птахів"

Про матеріал
Цікава форма проведення уроку біології - тренінг. Це дозволяє учням невимушено здобувати нові знання. Матеріали уроку можуть використовуватись на уроці, або у позаурочний час.
Перегляд файлу

Тема: Розмноження і розвиток птахів.

Мета: Вивчити будову статевої системи птахів; розкрити особливості їх розмноження і розвитку; ознайомити із будовою яйця, процесом інкубації. Розвивати уміння виділяти головне у матеріалі, що вивчається, уміння спостерігати, порівнювати і робити відповідні висновки; розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення. Виховувати бережливе ставлення до птахів, що оточують людину протягом усього життя; формувати  екологічну культуру та екологічнй компетентність, сприяти  природоохоронній діяльності.
 

Метод проведення уроку: тренінг.

Хід уроку:

  1. Завдання тренінгу.

Звучать пісні птахів.

Чому на весні птахи співають?

Сьогодні ми з вами вивчимо особливості будови статевої системи, розмноження і розвитку птахів, з’ясуємо будову яйця, вияснимо як відбувається процес інкубації , розглянемо колекцію гнізд птахів, переконаємось в необхідності охорони птахів.

  1. Домовленість про правила тренінгу.

•  Не перебивати — уважно слухати одне одного і поважати різні думки.

•  Поважати особисте життя — кожен має право не відповідати на запитан­ня, яке стосується його особистого життя.

•  Бути доброзичливими — ставити­ся одне до одного доброзичливо і поважати почуття інших.

•  Зберігати конфіденційність — не обговорювати поза межами групи ті момен­ти особистого життя, які стали відомими на тренінгу.

•  Бути толерантними — не можна змушувати людину замовкнути лише тому, що її погляди не збігаються з поглядами інших.

•  Право на анонімність — кожен має право ставити запитання анонімно.

Ви можете художньо оформити правила записавши їх на намальованих сонячних променях чи на пелюстках квітки.

3. Очікування учасників

Після оголошення мети тренінгу зверніться до учасників з проханням письмово висловити свої очікування. Це можуть бути різні побажання, наприклад, добре провес­ти час, щось дізнатися, чогось навчитись, знайти нових друзів, отримати позитивні емоції тощо.

•  Ви можете намалювати на аркуші кошик, а очікування учасників, записані на клей­ких папірцях (жолудях, яблуках, квітах), розмістити біля кошика. По закінченні тренінгу попросіть учасника проаналізувати, які сподівання справдилися, і перенести їх в кошик.

  1. Знайомство.

Називаємо свого улюбленого птаха і за першою буквою назви робимо собі комплімент.

Наприклад: Горобець – горда, говірлива, грайлива.

 

  1. Гра «Допоможи Айболитю»

Завдання:  Допоможи хірургу реанімувати птаха.

А. Опорно-руховий апарат.

Б. Травна система   

В. Дихальна система 

Г. Кровоносна система 

Д. Видільна система 

Е. Нервова система   

Є  Органи чуття 

      К. Покриви тіла.

1.нирки,  2. вени і артерії,  3.печінка,  4.восковиця,  5.головний мозок,  6.очі 7. контурне перо, 8. повітряні мішки,  9. шлуночок, 10. Шлунок, 11.легені, 12. куприкова залоза, 13.череп, 14.спинний мозок,  15.сечоводи, 16. кишечник, 17. м’язи, 18. ротова порожнина, 19. передсердя, 20. мозочок, 21. внутрішнє і середнє вухо, 22. воло, 23. стрижень і опахало, 24. пух.

 

Код для перевірки: А- 13,17;  Б- 3,10,16,18,22; В- 8,11; Г-2,9,19; Д-1,15;

Е-5,14,20; Є- 4,6,21; К-7,12,23,24.

 

Вивчення нового матеріалу

  1. Робота в групах. «Відстрочена відповідь»

Учні працюють з підручником. Опрацьовуючи статтю підручника «Шлюбна поведінка» шукають відповіді на запитання, які отримала кожна група.

І група.

1. Чому птахи співають навесні?

2.   Наведіть приклади токування птахів.       

ІІ група. 

  1.               Яких птахів називають моногамними, а яких полігамними?
  2.               Що таке статевий диморфізм?         

ІІІ група.

  1. Чи в усіх птахів на весні яскраве забарвлення?  
  2. Календарні строки розмноження птахів.       

7.«Мандрівка в світ природи».

Учні підходять до колекції гнізд. Учитель, або попередньо підготовлений учень проводить екскурсію, знайомить з гніздами, побудованими різними птахами.  Необхідно звернути увагу на антропогенний вплив на побудову гнізд птахів.

8.Робота в парах «Зоологічний крос»

Учні працюють з малюнками, де зображена будова яйця та текстом.

Завдання: кожна пара, розглядаючи малюнок, повинна старатися першою заповнити пропущені слова в тексті.

Текст:       Будова яйця

Яйця в птахів дуже великі, що пов'язано з наявністю в них великої кількості поживних речовин, необхідних для розвитку зародка. У центрі яйця міститься____1____. Жовток оточений ___2___. Яйця птахів мають дві ___3___. Зовнішня тверда оболонка —___4____— про­сякнута вапном. Вона захищає яйце від механічних ушкоджень у період___5____. Внутрішня м'яка й еластична оболонка називається ___6___. Завдяки їй яйця птахів добре зберігають воду і ніколи не висихають.

Запліднення яйця відбувається в яйцепроводі самки ще до того, як воно почне покриватися білком і шкаралуповою оболонкою. Від­кладені яйця вже містять зародко­вий ___7___, що завжди знаходиться на спрямованому догори боці жовтка. Жовток підвішений у центрі яйця за допомогою спеціальних___8___. Якщо канатик обривається, жовток втрачає фік­соване положення і бовтається по всьому яйцю. На тупому кінці яйця підшкарлупова оболонка відходить від шкарлупи, утворюючи ___9___ камеру із запасом повітря для першого подиху пташеняти. Яйця птахів здебільшого ___10___ форми.

 

Пропущені слова для перевірки

1 жовток, 2 білком, 3 оболонки, 4 шкаралупа, 5 насиджування,

6 підшкаралуповою, 7 диск,  8 канатиків, 9 повітряну, 10 овальної.

 

9.Руханка.

За  допомогою пантоміми  кожен учень зображає :

Орел на горі, перо на орлі.

Одуде, одуде,

А де дім твій буде?

  • У саду на дубі

Будуть дітки любі.

 

10.Прийом «Дивуй».

Повідомлення учня про розміри, форму та забарвлення яєць у різних птахів.

(Використовується відеоролик)

 

11. Прийом «Допоможи Незнайку»

Ознака

Нагніздні

Виводкові

Вилуплюються з яєць

Безпорадні

Готові до само -стійного життя

Наявність пір’я, пуху

Не мають

Вкриті пухом

Очі і вушні отвори

Закриті

Відкриті

Температура тіла

Нестала

Стала

Здатність видавати звуки

Не можуть

Пищать ще в яйці

 

12.Завершення тренінгу.

Що ви нового дізналися? Що вам дало це заняття?

 

10. Вправа «Подаруй посмішку»     Учасники стають по колу, вимовляють побажання своєму сусідові і посміхаються.

 

11. Додому:  опрацювати відповідний параграф підручника, приготувати повідомлення про перельоти птахів.

 

 

Вчителька Покровського ЗЗСО І -ІІІ ст.Менської міської ради

 Федорченко Н.П.

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
18 січня 2023
Переглядів
127
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку