Урок - вікторина "Пізнаємо різноманіття організмів"

Про матеріал

Урок - вікторина розроблений для учнів 5 класу, котрі вивчають предмет "Пізнаємо природу", а саме для теми "Пізнаємо різноманіття організмів". Цей урок створений з метою перевірки знань учнів, що учні вивчили протягом цієї теми, наскільки грамотно вміють застосовувати свої знання на практиці; розвивати спостережливість, почуття гумору, уміння нестандартно та швидко мислити; стимулювати активну пізнавальну діяльність учнів; формувати вміння швидко знаходити відповіді на ігрові завдання; виховувати повагу до суперника, витримку, упевненість в собі.

Перегляд файлу

                        Урок – вікторина на перевірку знань

Тема.  Пізнаємо різноманіття організмів

Мета: закріпити вміння грамотно застосовувати  свої знання на практиці з предметів природничого циклу; розвивати спостережливість, почуття гумору, уміння  швидко і нестандартно  мислити;  стимулювати активну, пізнавальну діяльність учнів; формувати вміння швидко знаходити відповіді на ігрові завдання;  виховувати наполегливість, відчуття відповідальності та взаємодопомоги, повагу до суперника, витримку, упевненість  в  собі.

Обладнання: анаграми, загадки, картки із завданнями, конверти.

Хід уроку - вікторини

І. Організаційна частина

1. Декламування вірша учителем

  - Любіть  природу рідну, завжди милуйтеся нею:

    Ранковими світанками, вечірньою зорею.

    - Любіть  дерева голі, любіть дерева в шатах.

    Вони, ніби колиска, неначе рідна хата.

    - Не спричиняйте болю, не рвіть природні коси,

    А щоб росли густії, споліскуйте у росах.

    -  Із трепетом великим підходьте до природи,

    Вслухайтеся в гармонію, в її чарівні оди.

    - Все на Землі, все треба берегти:

    І птаха, й звіра, і оту травинку.

    Не чванься тим, що цар природи ти,

    Бо врешті ти - лише її частинка.

    Так, частка – невелика і залежна

    - Цю істину сприймай  беззастережно.

    Якщо береш, то треба віддавати,

    Коли й надалі хочеш царювати.

Учитель.

- Тема сьогоднішнього  уроку, а саме уроку - вікторини «Пізнаємо різноманіття організмів» і проведемо  ми  його під девізом: «Знай. Люби і бережи свій рідний край». Адже ні для кого не секрет, що найбільшу насолоду і радість, найпалкішу любов до рідного краю, до життя – викликає спілкування з природою. Шепіт блакитної води, шум зелених дібров, спів дзвінкоголосих пташок, запах і розмаїття  квітів – усе це дорога серцю, ні з чим не зрівняна, природа  рідного  краю.

    Для  проведення  нашої  вікторини потрібно створити  команди. Зараз вам пропонується завдання за допомогою якого  ми  виберемо гравців. Отже, відбірковий тур учасників в команди за конвертами (метод жеребкування).

Конверт 1, команда «Бавовник».

Конверт 2, команда «Леопард».

    Команди створені і ми сподіваємося, що ви отримаєте задоволення від спілкування й у вас надовго залишаться приємні спогади. Отож, спробуємо довести всім, що гарний настрій, можна забезпечити за будь якого результату гри. У цій грі не буде переможених, просто комусь пощастить отримати звання «Розумники». Вітаємо учасників команди. Кожна команда повинна швидко обрати капітана,  яка швидше команда обере капітана, та команда отримає бал.

    Наша вікторина складається із чотирьох конкурсів. Результати конкурсів буде оцінювати вельмишановне журі.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

1. Ознайомлення із правилами уроку - вікторини:

- вмійте слухати одне одного;

- висловлюватися слід, спершу піднявши руку;

- говоріть по черзі, а не всі одночасно;

- поважайте всі висловлені думки

- Діти, бажаю кожній команді бути активними, кмітливими, ініціативними та наполегливими.

ІІІ. Природнича вікторина

1. Конкурс. Розминка «Хто швидше?» (1 бал)

- Всі учасники команди уважно слухають запитання та чітко, правильно дають на них відповідь. Бажаю успіху командам!

Запитання.

1. Як називається складна система з багатьох елементів, які між собою пов’язані й утворюють єдине ціле?  (Організм)

2. Група організмів, які подібні за особливостями будови та процесами  життєдіяльності?  (Види)

3. Подібні види об’єднуються? (У роди)

4. Який найменший елемент будови і функцій організмів? (Клітина)

5. У багатоклітинних  організмів групи клітин, які виконують спільну функцію? (Тканини)

6. Які частини організму, утворюються з тканин? (Органи)

7. Структури, які забезпечують життя  клітини? (Органели)

8. Центр керування клітиною? (Ядро)

9. Група збудників захворювання, які менші за бактерії? (Віруси)

10. Мікроскопічні, переважно одноклітинні  організми у яких немає ядра? (Бактерії)

11. Який орган руху бактерій? (Джгутик)

12. Слово «бактерія» у перекладі з давньогрецької означає? (Паличка)

13. Covid-19  належить до вірусного  захворювання?  (Так)

14. Як називаються віруси, що паразитують у бактеріях? (Бактеріофаги)

15. Найдавніші жителі нашої планети? (Бактерії)

16. Підземний орган, основними функціями якого є закріплення  рослини  в  ґрунті? (Корінь)

17. Надземний орган рослин, який складається із стебла і розташованих на ньому листків і бруньок? (Пагін)

18. Тіло водоростей? (Талом або слань)

19. Спорові рослини, у яких є стебло, листки, немає коренів? (Мохи)

20.  Унікальні організми, у яких співживуть гриби та одноклітинні  водорості, ціанобактерії? (Лишайники)

21. Першою одомашненою твариною був? (Собака)

22. Яке основне джерело енергії для організму? (Вуглеводи)

23. Які речовини необхідні в маленьких кількостях і є  важливими для багатьох процесів в організмі? (Вітаміни)

24. Який вміст речовини у складі нашого організму 60-65%, без неї неможливе життя? (Вода)

25. Які речовини, будують наше тіло та важливі для руху? (Білки)

26. Які білкові сполуки, пришвидшують перетворення  речовин? (Травні ферменти)

27. Яка властивість нашого організму забезпечує надходження кисню та виведення  вуглекислого газу? (Дихання)

28. Який прилад визначає насиченість кисню у крові? (Пульсоксиметр)

29. Який м’яз забезпечує вдих і видих? (Діафрагма)

30. Порожнистий м’язовий орган, який ритмічно скорочується та забезпечує кровообіг по судинах? (Серце)

2. Конкурс. «Анаграми» (максимум 5 балів)

- Обидві команди одержують конверти з 5 анаграмами. Необхідно скласти з поданих букв слово, яке означає назву  рослин, тварин, грибів, бактерій і сказати до якого середовища існування  належить організм. Правильна відповідь оцінюється в 1 бал.

Анаграми для першої команди

КСРЯА  (РЯСКА), КЛЛЕЕА (ЛЕЛЕКА), КШКВИОА  ПЛЧКАИА (КИШКОВА ПАЛИЧКА),  ДЖДЖРІІ (ДРІЖДЖІ), ТКРІ (КРІТ)

 

 

Анаграма для другої команди

ТРЧЕЕО (ОЧЕРЕТ), КВТСЛАІА (ЛАСТІВКА), СТФЛККАІОО (СТАФІЛОКОК), РКМУО (МУКОР), КЧРВЕЯ’ (ЧЕРВ’ЯК)

3. Конкурс. «Краєзнавчий: упізнай рідкісну рослину рідного краю»

- Упізнати рослину, користуючись підказками. Чим більше підказок використовує команда, тим менше балів вона одержує.

Команда 1.

1. Я, голівку білу маю, листячко зелене.

2. Хоч сніги біліють, холодно повсюди.

3. Квіточки тендітні, ніжно серце гріють.

4. Визирнуло сонце, квіточки всміхнулись.

5. І до неба вгору, зразу потягнулись.

(Підсніжник)

Команда 2.

1. Я, перша квіточка весни, я пережив зимові сни.

2. У мене очі сині, росту між кленів і дубів.

3. Люблю і сонце й тінь.

4. Зелені рученьки мої.

5. Всі знають, що зима мине, коли я розцвіту.

(Пролісок)

4. Конкурс капітанів.

- Приємно спілкуватися з розумною людиною: що не запитаєш, майже все знає, майже на все у неї є відповідь. У цьому ми зараз пересвідчимося. Розпочинаємо конкурс. Речення  або  словосполучення треба замінити одним словом.

1. Складна система, що побудована з клітин, органів і систем органів. (Організм)

2. Найшвидший наземний ссавець, який може розігнатись до 70 км/год., лише за дві секунди? (Гепард)

3. Мікроскопічні переважно одноклітинні  організми, у яких немає ядра? (Бактерії)

4. Неклітинні  форми  життя? (Віруси)

5. Найдавніші жителі нашої планети? (Бактерії)

6. Група рослин, що живе у водоймах, вільно плаває або прикріплюється до дна чи підводних предметів? (Водорості)

7. Група рослин, які стеляться у зволожених місцях на суходолі, ґрунті, камінні, стовбурах дерев? (Мохи)

8. Група рослин, у якої нібито з’являється  «таємничий цвіт» в ніч на Івана Купала? (Папороті)

9. На які групи поділяються шапинкові  гриби? (Пластичнасті і трубчасті)

10. Птах – символ миру. (Голуб)

11. У  нас цю рослину вважають другим хлібом? (Картопля)

12. Яке прізвище винахідника мікроскопа? (Гук)

5. Додатковий конкурс.

    Всі ви, коли були маленькими, вчили дитячі віршики про живі організми (рослини, тварини і т.д.). Пригадайте їх швидше. Хто пригадає більше, той отримає більше  балів.

ІV.  Підсумки уроку - вікторини

1. Підрахування  балів та визначення переможця вікторини

Ось і закінчився  наш урок - вікторина. Слово надається журі. Вітаємо переможців.

 

docx
Додано
25 березня
Переглядів
91
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку