Мета цього уроку перевірити і проконтролювати ступінь засвоєння навчального матеріалу з курсу «Біологія людини»; розвивати вміння порівнювати; сприяти розширенню кругозору учнів та розвивати інтерес до вивчення біології. Виховувати дбайливе ставлення до свого здоров'я.
УРОК - ЗМАГАННЯ
Тема. Узагальнення знань з біології людини.
Мета. Перевірити і проконтролювати ступінь засвоєння навчального матеріалу з курсу «Біологія людини»; розвивати вміння порівнювати; сприяти розширенню кругозору учнів та розвивати інтерес до вивчення біології. Виховувати дбайливе ставлення до свого здоров’я.
Обладнання: таблиці, картки,
Структура уроку.
Організація класу.
Вчитель. На сьогоднішньому уроці ми завершуємо вивчати І частину курсу « Біологія людини» і маємо на меті повторити, систематизувати, закріпити та узагальнити знання з курсу. Урок проведемо у формі змагання між двома командами. У нас є дві команди по 5 чоловік. І команда « Скелет» і ІІ команда « Вітаміни». ( емблема, девіз).
І. Конкурс « Візитна картка команди».
Завдання. Цікаво і захоплююче розкажіть про назву своєї команди.
Скелет.
Найголовніший у скелеті я предмет.
Як зовуть мене? – Хребет!
У мене стільки є хребців,
Що стане їх для вас усіх.
Стоп, друже, дай промовлю я.
Я – Череп, і ось функція моя –
Людини мозок завжди берегти –
Важливішої ролі не знайти!
Я згоден з черепом, адже
Що мозок « скаже», те й буде.
Накаже мозок: « Швидше в путь!»
Й кінцівки нижні вже ідуть.
Усім відомо, що людина –
Така ж як деякі тварини.
Та завдяки свідомій праці
Вона над ними «піднялася».
Кінцівки верхні, тобто руки,
Життя без них – нестерпна мука.
Вітаміни.
Якщо хочеш довго жити,
Вітаміни треба вжити.
І картоплю і часник і шпинат і абрикоси,
Будуть в тебе гарні коси.
Ми хочем розповісти, що всім корисно їсти
І овочі і фрукти і молокопродукти.
Вітамін А у маслі, в томатах та моркві.
Для зору він корисний мені, як і тобі.
Лимон, грейпфрут, шипшина
С містять вітамін.
Кефір та жир риб’ячий –
Це - вітамін дитячий.
Як будеш їх вживати, то результати будеш мати:
От тоді не захворієш на цингу і на рахіт,
Також яйця й молоко і багато дещо інше
Треба кожний день вживати, отака моя порада!
ІІ конкурс « Інтелектуальна розминка».
Завдання. Розв’язати кросворди.
І команда « Скелет». ( Кожна правильна відповідь послідовно відкриває наступну літеру виділеного горизонтального ряду).
|
|
3 |
|
|
6 |
|
4 |
|
|
||
|
2 |
|
|
5 |
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.Рухомі з’єднання кісток.
2. Оболонка кісток, за рахунок якої вони ростуть у товщину.
3. Клітини кісткової тканини.
4. Основна речовина, яка надає кісткам пружності.
5. Кістковий мозок, у якому утворюються клітини крові.
6. Наука про будову людського організму.
Відповіді: 1. Суглоби. 2. Окістя. 3. Остеоцити. 4. Колаген.
5. Червоний. 6. Анатомія. ( Скелет).
ІІ команда « Вітаміни». Кожна правильна відповідь послідовно відкриває наступну літеру виділеного вертикального стовпчика.
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
||
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
||||
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
||
6 |
|
|
|
|
|
|
|
1.Кісткова клітина.
2. М ‘язова тканина.
3. Тип суглоба.
4. Кістки, які утворюють грудну клітку.
5. Тип з’єднання кісток.
6. Перший шийний хребець.
Відповідь: 1. Остеоцити. 2. Посмугована. 3. Одноосьовий. 4. Ребра. 5. Нерухоме. 6. Атлант. ( Опорна).
Гра з глядачами.
1. Назвіть найважливішу складову речовину організму, вміст якої у клітинах та організмі становить 80 %. ( вода)
2. Як називається ритмічне коливання стінок кровоносних судин під викидання крові в аорту? ( Пульс).
3. Як називається захворювання, за якого не відбувається зсідання крові? (Гемофілія).
4. Яка наука вивчає збереження та укріплення людського організму? (Валеологія).
5. Яка середня тривалість життя в Україні? ( 64 роки).
6. Запах яких рослин стимулює роботу серцево – судинної системи? (бузку, сосни, ялини).
7. Хто у свій клятві проголосив: « Не нашкодь хворому». ( Гіппократ).
8. Назва яких кісток скелета пов’язана з предметами господарського ужитку? ( лопатка, таз, молоточок, сумка, чашечка, дуга).
9. Який нерв не може знайти свого місця в організмі?
( Блукаючий).
10. У яку сумку не можна нічого покласти? ( суглобову).
ІІІ. Конкурс « Хто більше».
Завдання. Кожна команда протягом 1 хв. відповідає на запитання. Кожна правильна відповідь - 1 бал. У випадку відсутності відповіді капітан повинен сказати « далі», щоб не втрачати часу.
Запитання для команди « Скелет».
1.Який фермент виробляє підшлункова залоза як залоза внутрішньої секреції? ( Інсулін).
2. Що таке апендикс? ( виріст сліпої кишки).
3. Яка роль жовчі? ( розщеплення жирів).
4. Скільки зубів у дорослої людини? ( 32).
5. Під емаллю знаходиться…. ( дентин).
6. Що таке карієс? ( хвороба зубів).
7. Соляна кислота в шлунку знищує …( мікроби).
8. Основний будівельний матеріал людського організму … (Білок).
9. М’язова трубка, якою їжа надходить до шлунка…(Стравохід).
10. Жирна їжа затримується в шлунку …( 6 – 8 год).
11. Ємність шлунка дорослої людини становить…( 2 літри).
12. Який орган нашого тіла найгарячіший? ( Печінка).
13. Як звали російського вченого Павлова? ( Іван Петрович).
14. Де розміщена підшлункова залоза? ( між селезінкою та печінкою).
15. Яких розмірів можуть бути жовчні камені? ( Від піщинки до курячого яйця).
Запитання для команди « Вітаміни»
1. Що таке гепатит? ( Хвороба печінки).
2. Зняти печію допомагає… ( розчин питної соди або мінеральна вода).
3. Яка функція печінки? ( утв. жовч, захисна, бар’єрна).
4. Зверху зуби покриті …( емаллю).
5. Молочні зуби з”являються в…( 6 місяців).
6. У ротовій порожнині розщеплюються… (Вуглеводи ).
7. Жовч виробляється у … ( печінці).
8. Хімічна формула хлоридної кислоти.
9. Які зуби розрізняють у людини? ( різці, ікла, кутні).
10. Скільки зубів мудрості має людина? (4).
11. Хто розробив метод фістул? ( І.П. Павлов).
12. Яка російська назва шлунка? ( желудок).
13. Підшлункова залоза – це залоза якої секреції?
( змішаної).
14. Розвитку карієсу сприяють…( мікроби).
15. Коли виділяється підшлунковий сік? ( Під час травлення).
ІV. Конкурс «Допоможіть!».
Учням дають карточки із записаними ситуаціями. Учні повинні дати відповідь, що потрібно робити в даній ситуації.
Команді « Скелет».
1. Ваш сусід по парті приніс в школу гострий предмет – ніж. У результаті необережного користування ним він наніс собі травму в ділянці передпліччя. Із рани почала виділятися темна, густа кров. Надайте допомогу вашому однокласникові.
2. Під час лабораторної роботи з біології учень не дотримувався правил техніки безпеки і поранив палець накривним склом. Якими мають бути його дії в цьому випадку?
Команді « Вітаміни».
1. Під час перерви учні бігали по класі, штовхалися. Одного школяра штовхнули на вікно. Вікно розбилося і він склом порізав руку біля плеча. Із рани пульсуючим струменем почала виділятися яскраво – червона кров. Що ви будете робити в цій ситуації?.
2. Поспішаючи до школи школяр перебігав дорогу в недозволеному місці. Його збив автомобіль. Після удару в потерпілого зблідло лице, на чолі виступив холодний піт. Окрім того він почав скаржитися на сильний біль в животі. Про що свідчать такі симптоми? Як йому допомогти?
Конкурс болільників « Біологічна реклама».
Команда « Скелет».
Кожна клітина мозку покрита захисною мембраною з двох шарів жиру фосфоліпідів, її еластичність залежить від консистенції жиру. Якщо жир твердне через надходження елементів свинячого жиру, мембрана втрачає еластичність, а під дією риб’ячого жиру вона ніжна та еластична. А це шлях до швидкої передачі інформації між клітинами мозку. Отже, вам варто вживати риб’ячий жир, щоб мозок працював у максимальному режимі упродовж усього вашого життя.
- Вживайте риб’ячий жир перед екзаменом – успіх вам гарантовано!
- У вас поганий настрій, ви агресивні – спробуйте скоштувати риб’ячого жиру!
- Любителі риби мають чудові розумові здібності.
Вживайте риб'ячий жир !!!
Команда « Вітаміни».
Рятівником мозку вважають вітамін С. Вітамін С, який міститься в апельсинах та апельсиновому соці, підвищує коефіцієнт інтелекту.
Часник піднімає настрій, бо в ньому багато селену, а селен – стимулятор мозку.
Жовток яйця – комора холіну – архітектор вашої пам’яті. У ще його багато в капусті.
Отже, їжте часник, яйця , капусту і запивайте апельсиновим соком!!!
V.Конкурс капітанів - Шаради.
І команда. Забитий у ворота м’яч + жалячі комахи = неповторний засіб для спілкування. ( Голоси).
ІІ команда. Тем + вигук, що вимовляється коли нам холодно = голос, що набуває індивідуального забарвлення. (тембр).
VІ.Конкурс « Діагностичний».
Визначити за симптомами захворювання і назвати заходи профілактики.
Команда « Скелет».
У хворого загальна слабкість, болі в поперековому відділі, набряки обличчя, незначне підвищення температури, різке зменшення кількості сечі, в якій появились домішки крові. Яке захворювання у хворого? ( Нефрит).
Команда « Вітаміни».
У хворого виникли різкі болі при сечовипусканні, часті позиви до сечовипускання, сеча набуває мутного забарвлення. Яке захворювання у хворого? ( Цистит).
VІІ. Конкурс « Художник».
Кожна команда отримує аркуш паперу, на якому послідовно схематично зображує органи:
І команда – дихальної системи;
ІІ команда – травної системи.
VІІІ. Конкурс « Я в аптеці бабусі Медуниці».
Завдання:
І команда – порекомендувати рецепти лікування травами простудних захворювань .
ІІ команда – шкірних захворювань.
Підбиття підсумків змагання. ( Слово журі).
Учень читає вірш.
Найдавніша на планеті
Між наук цариця, -
Біологія – ти наша
Вірна помічниця.
Чи рослини садиш, друже,
Чи пливеш морями, -
Скрізь вона тобі послужить,
Всюди вона з нами.
У колгоспі чи у місті
В відкритті галактик,
Навіть лікар у лікарні
Мусить її знати.
Щоб лікарями могли стати
І у космосі літати –
Треба перш за все
Біологію нам знати.
Хто науку цю цікаву
Добре знатиме,
Той ніколи в кожнім ділі
Не блукатиме.
Визначення переможців, виставлення оцінок.