Урок - зустріч птахів (дієслово як частина мови)

Про матеріал
Узагальнити й систематизувати здобуті знання про дієслово як частину мови; закріплювати вміння визначати граматичні категорії дієслова та його синтаксичну роль; спостерігати за живописною функцією дієслів у мовленні; вчити складати словесні малюнки, розвивати уяву, будувати тексти різних типів мовлення; удосконалювати навички добирати засоби зв'язку слів у реченні та тексті.
Перегляд файлу

   Урок  -  зустріч    птахів                                            Тема:  Дієслово  як   частина    мови.                                                                                                        Мета:  узагальнити  й  систематизувати  здобуті  знання  про  дієслово  як  частину  мови;  закріплювати   вміння   визначати   граматичні  категорії   дієслова  та  його   синтаксичну  роль;  спостерігати   за  живописною  функцією  дієслів  у  мовленні;  вчити  складати   словесні   малюнки,  розвивати  уяву,  будувати  тексти  різних  типів  мовлення;  удосконалювати  навички  добирати  засоби  зв'язку  слів  у  реченні  та  тексті;  домагатися  правильного  вживання  словосполучень,  у  яких  найчастіше    допускаються  помилки   у  формі  залежного   слова;  удосконалювати  навички  роботи  в  групі;  виховувати  любов   до  рідної   природи,  бережливе  ставлення   до  птахів,  до  всього  живого.                                                                 Аналіз      тексту.                                                                                                                                                    Прочитайте  поданий  текст.   Визначте  до  якого  стилю  та  типу   мовлення  він   належить,  свою  відповідь  аргументуйте.  Поясніть   заголовок.  Поміркуйте,  чому  автор  не  назвав  конкретного  весняного   гостя   і   кого   він  мав  на  увазі.                                                                                                                                                             Весняний     гість                                                                       Сьогодні   я  вперше  почув    його...     Він  сидів  на  гілці  високо  над  моєю   головою  і  співав  свою  першу  весняну  пісню  у  ріднім   краю.   Виспівував  свою  радість,  що  повернувся  на  батьківщину,  що  побачив  рідний  сосновий  ліс,  що  знову  почув  його  тихий  шум.                                                                                                                                                      Іноді  він  замовкав,  бо  згадував  і  недавню  подорож  і  страшне  море,   і  бурі  на  ньому, і  чужі  країни.  Він  покинув  теплі,  багаті  їжею  краї,  перетерпів  усе,  аби  дістатися  на  холодну,  але  рідну  йому   північ.                                                                                                                     Він  був   не  один:  разом   з  ним  летіли  сотні  його  братів.   Безліч  їх  упало  на  дорозі,  багато  загинуло  в  кігтях  ворогів,  але  інші  не  загубили     свого   бажання  і  нарешті   дісталися   до  рідної   землі.                                                                                                                          О,  коли  б  люди  могли  так  любити   свою   батьківщину!            (Олег   Ольжич).                                        Назвіть  мовні  засоби,  за  допомогою  яких  передаються  інтенсивність  і  розвиток  дії.                           Які  форми  дієслів  переважають  у  тексті?                                                                                                    Визначте   граматичну  основу  кожного  речення.                                                                                         Поясніть  як   ви  розумієте  зміст  останнього  речення.  Розгорніть  його  у  зв'язне  висловлення,  уклавши  в  нього  своє   розуміння  любові  до   батьківщини.                                             Переконструювання    тексту.                                                                                                                         Прочитайте.  Прислухайтеся.  Пориньте  у  симфонію  звуків.  Чиї  голоси  ви  почули?                                Розчудесні  місця   місця  на  річці,  на  Сіверськім   Дінці...                                                                                                                                                                                                                                     Ви  потихеньку    потихеньку  пливете  і  милуєтеся  чудесними  краєвидами: ліворуч  зеленіють  заливні  луки... і  скільки  пливете,  весь  час  вітають  нас  своїм  щебетом  веселі  жовтобрюшки,  канарейкові  трясогузочки,  підпадьомкає  на  вашу   честь  перепел  і  дерчить  деркач.                                                                                                                                                      З  прибережного  лісочку  зриваються  кулички,  а  в  затоці,  вкритій   лататтям  та  білими  лілеями,   мов    почесний   вартовий,  вас   зустрічає  сіра   чапля.                                                            На  правому  високому  березі  в  кущах  ліщини  розриваються    солов'ї   (За Остапом  Вишнею).                                                                                                                                                             Знайдіть  і  підкресліть  дієслова.                                                                                                У  якому  часі   вони  вжиті?                                                                                                           Відновіть  первісний  текст,  поставивши  дієслова  у  формі  простого  майбутнього  часу.                                                                                                                                                                     Що  змінилося?                                                                                                                                                       Який  текст  вам  більше  сподобався?                                                                                                             Чому  автор  надав  перевагу  дієсловам  у  формі  майбутнього  часу?                                                                                                                                                                       Словникова      робота.                                                                                                                                        Випишіть  із  попереднього  тексту  іменники,  що  означають  назви  птахів,  і  дієслова,  які  передають  звуконаслідування   співу.                                                                                                                Залишіть  у  зошиті  місце,  щоб  вписати  такі  словосполучення  з  наступних  текстів.                               Зразок.  Жовтобрюшки  щебечуть;  деркач   дерчить.                                                                                        Стилістичне     дослідження.                                                                                                                         Прочитайте  виразно  тексти.                                                                                                                      Зіставте  їх.                                                                                                                                                     Знайдіть  спільні  та  відмінні  ознаки.                                                                                                              Який   із  текстів,  на  вашу   думку,  образніший?                                                                                        Аргументуйте  свою  думку.                                                                                                                            Знайдіть  слова,  якими  змальовано  настрій  жайворонків,  їх  спів.                                                          Які  відчуття    передаються  нам?                                                                                                                        З  якою  метою  автор  використав  так  багато  дієслів?                                                                                  Як   вони  впливають  на  структуру  тексту?                                                                                                      Які  образи  створюють  виділені  вислови?                                                                                                   Яке  зображення  більше  вражає:  те,  що  постає  як  зорові  картинки,  чи  те,  що  сприймається   слухом?                                                                                                                                    Доберіть   до  слова    жайворонок     спільнокореневі   слова,  зробіть   розбір   за  будовою.        І. В  небі     жайворонки   в'ються,                                                                                                                      Заливаються,  сміються,                                                                                                                                        Грають,  дзвонять   цілий  день,                                                                                                                      І   щебечуть,  і співають,                                                                                                                                        Із  весною    світ   вітають                                                                                                                                    Дзвоном  радісним   пісень.                                                                                                                                  Ось  вони  на  землю  впали,                                                                                                                             Щось     шепнули  їй,  сказали                                                                                                                                             І  розтали  знов  у  млі...                                                                                                                                   І  щоб   глянути  на  диво,                                                                                                                               Виглядають   полохливо                                                                                                                                   Перші  проліски   з  землі.                                                                                                                                                                                           Олександр   Олесь                                                                                                   ІІ.  ...Се   жайворонки.    Се   вони   невидимі,  кидають  з  неба  на  поле  свою  свердлячу  пісню.      Дзвінку,  металеву  й  капризну,  так  що   вухо  ловить  і  не  може  зловити  її  переливів...        Блискають  тільки  гострі,  колючі  звуки,  і  дрібно  сиплеться  регіт   на   металеву  дошку,  як  шріт.   Хочу  спіймати,  записати  у  пам'яті  -  і  не  виходить.  От-  от,  здається...      Тью,  тью-і,  ті-і-і...   Ні,  зовсім  не  так.  Трійю-  тіх  -тіх...   І   не   подібно.                      Як  вони  оте   роблять,  цікавий  я  знати?..                                                                                                  А  згори  сипле  та  сипле...   витрушує  душу  з  дзвіночків,  струже  срібні  дошки  і  свердлить  крицю...                                                                                                                                              Тепер  я  бігаю  в   поле  й   годинами    слухаю,  як   в  небі    співають   хори,  грають   цілі   оркестри.                                                                                                                                                                                                                                                                          Михайло   Коцюбинський                                                    ІІІ.                               Жайворонкові  пісні.                                                                                                                 Цікаво,  де  живуть   жайворонкові  пісні?  Жайворонкова  пісня  живе  у  весняному    степу,  на   зеленому  роздоллі,  й  жайворонок   ніколи   не  розлучається   з  нею...   Жайворонок  оберігає  її  від    холодного  вітру,  від  студеної   роси,   оберігає  від  дощу,   бо   пісня   -  то   найдорожче,  що  в  нього  є,  то   душа   пташина.  І,   ще до   сходу  сонця  пробудившись,   жайворонок  на  прудких  крилах   підносить  свою   щиру  пісню   у  блакитне   небо.   Бо  живе  на  світі   жайворонок     заради   своєї    пісні...   Якби      не  водилось  жайворонків, то,  мабуть,   земля  ніколи  б   не  була   така  прекрасна!                                                                                                                                                                                                                    Євген    Гуцало                              ІY.                        Жайвір                                                                                                                                   Он  він  там  угорі  тюрликає,  розливається  стодзвінно,   чутний  на  все  небо,    а  сам  -  невидимий.   Шукаючи  птаха,  дивимось   у   блакить,  цікаво  нам,  хто  перший   побачить,  де   він?    Розтанув  у  сяйві,  нічиєму   зору  він  не   дається,   а  далі   десь  там  інший  висить,   за  ним  ще  якийсь  у  самій  високості   видзвонює,  ще  завзятіше  грає  -  виграє  на   своїх   невидимих  дзвіночках.                                                                                                                                                                                                                                                     Олесь   Гончар                                             Y.     Жайворонок  -  польова  чи  степова   співуча  пташка  роду   горобцеподібних.                                 Довжина  до  25  см,  маса  20  -60  г.   74  види,  поширений  в  Африці,  Азії,  Європі,  Північній   Америці,  Австралії.  Майже  всі   жайворонки  населяють  відкриті   простори  степів,  лук  тощо.    В  Україні   9  видів.  Самці  багатьох   жайворонків  добре   співають.                                                                                                                                                                     З енциклопедії                               Мікрофон”.                                                                                                                                                         Прочитайте  виразно   скоромовки,  дотримуючись  норм   правильної    вимови.                                                     У  дуплі  у  дятла   дім,                                                                                                                                             Дятленятам  добре  в  нім                                                                                                                                                                                         Т. Коломієць                                                                                                         Журавель  шукає  броду  -                                                                                                                                 жабенятко  скік   у   воду.                                                                                                                                                                                             О. Кононенко                                                                                                       Летіла   лелека,  заклекотіла   здалека                                                                                                                    До  лелеченят:  лелеченята,  лелеченята!                                                                                                                                                                   М.Познанська                                                                                                           Біля  броду  бусол  бродить,                                                                                                                             Бусленя  з  собою  водить.                                                                                                                                                   Бережись,  зелена  жабко,                                                                                                                                                      Бо  вполює  бусленятко.                                                                                                                                                                                           В.Дмухар                                                                                                                  В  чаплі  чорні  черевички,                                                                                                                                  Чапля  чапа  до  водички.                                                                                                                                                                                                      Народна  творчість                                                                                          Чапля  чайці  чемно  мовить:                                                                                                                             -  Чорногуз  пішов  на   лови.                                                                                                                                                                                     О.Кононенко                                                                                                             Гуси  гучно    rелготали,                                                                                                                                Горобці  зерно  клювали.                                                                                                                                   Гонять  гуси  горобців.                                                                                                                                                                                          Голубок  на  rанок  сів.                                                                                                                                                                                О.Кононенко                                                                                                       Літом  ластівка    літає,                                                                                                                                      Ластів'ят   малих   навчає:                                                                                                                                    -  Не  лінуйтесь,  ластів'ята,                                                                                                                                 Вчіться  літечком   літати,                                                                                                                                      Бо  як  літо  відлітує,                                                                                                                                                    Ми  до  моря  помандруєм.                                                                                                                                                                                                                Г.Чубач                                                                                                                   Чайки  летіли,  чаю  хотіли.                                                                                                                                Я  тих  чайок    зустрічаю,                                                                                                                                  Чаєм  чайок   пригощаю.                                                                                                                                                                                             Г.Бойко                                                                                                                 Ще  дощ  іде,  періщить  злива,                                                                                                                               Щенятко  вимокло,  як  хлющ,                                                                                                                          А  щиглик,  щебетун  щасливий,                                                                                                                           Щебече,  пурхнувши  на  кущ.                                                                                                                                                                                 Н.Забіла                                                                                                                                        Стилістичний     експеримент.                                                                                                                          Виразно  прочитайте    текст.                                                                                                                                       До  якого  стилю   та  типу  мовлення  він   належить?                                                                        О  - о,  ті  пташки,  мабуть,  ніколи  такі  веселі  не  бувають,  як  зараз.  Радіють,  що  повернулися  з  далекої  дороги,  радіють,  що  добре  їх  зустріли   на   рідній   землі.   Пересвистуються   шпаки,   витинає  круті   колінця  дрізд,   заливається  співом  зяблик.    А  онде  -    журавель  обізвався   раз,   удруге,  втретє,  але  наче  різними   голосами.    Ти   дивишся  в  небо,  а  попід   хмарами  двоє  -  журавель  і  журавочка.   Мовби    танок   якийсь   водять  у  небі   і  курличуть.   Але   не   так  сумно,  як  восени,   а  заклично,   бентежно,  переможно:   повернулися!   Веселики   любі.                                                                                                       Майнеш  в  село,  і  тебе   зачаровує   небесний   переливчастий  дзвіночок  -  висить  угорі  на  невидимій  ниточці.   Зривається,  падає,   та  його  підхоплює   хтось  -  і  він   дзвенить   знов.  Жайвір.  Такий     малесенький,   а   такий   голосний  (Д.Чередниченко).                                                                    Поясніть   значення  слів     майнеш,  пересвистуються,   переливчастий.                                                       Про   яку  пору   року   йдеться?                                                                                                                            З  яким   почуттям  автор    розповідає   про   пташок?                                                                                   Знайдіть  слова,  якими    передано   їхній   спів.                                                                                             Які    порівняння   вразили  вашу   уяву?                                                                                                                                                                          Випишіть  дієслова,  які  допомагають   побачити   внутрішнім   зором   змальовану   в  тексті   картину.                                                                                                                                                                  Вживаючи  антоніми,   перебудуйте  текст.                                                                                                    Усно   змалюйте     осінню   пору,   відліт   птахів.                                                                                                                              Попередньо   складіть  словничок  антонімічних   дієслів,  які   використаєте   в   роботі.                           Правильно   узгоджуйте   часові  форми   дієслів.                                                                                            Поясніть,   коли  журавлів   називають   журавликами,  а  коли   -   веселиками.                                                   Поетична     хвилинка.                                                                                                                  Виразно   прочитайте   поезію.                                                                                                                        Тому  веселиками   звуться  журавлі,                                                                                                                  Що   прилітають    до  веселої  землі,                                                                                                                          Що  теплий  день   приносять  на  крилі                                                                                                              І  залишають  в  нашому  селі.                                                                                                                               Лиш  навесні  веселики    вони,                                                                                                                         А  журавлями   звуться  восени,                                                                                                                          Бо  журяться,    у  вирій  летячи,                                                                                                                              Бо  не   замінили   рідний   край  нічим.                                                                                                                                                                                              Г. Паламарчук                                                                            Зробіть   морфологічний   розбір   виділених   дієслів.                                                                       Лінгвістичний    ключ.                                                                                                                                                   Випишіть  спочатку  дієслова  з   перехідними   дієсловами,  а  потім  -  з  неперехідними.                       Спитати  тата,  вчитиму  з  братом,  прочитав  книгу,  пече  сонце,   вихопити  шаблю,  знайшли   разом,  уквітчалися  барвінком,   бачить   зорі,   показала   мамі,  змалювати   сонце.               Ключ.  З  других  букв  дієслів  прочитайте  прізвище  відомої  української   художниці:  Марія  -                                                                                                                                (Примаченко).                                Проекти.  (Робота  в  групах).                                                                                                                           “Дослідники”.                                                                                                                                               Ім'я   нашої   землячки,  талановитої  народної  художниці   Марії  Примаченко  відоме  далеко  за  межами  України.   Твори  майстрині  (  малюнки,  вишивки,  керамічні  вироби)  з  незмінним  успіхом  експонуються   на   виставках  у  Парижі,  Варшаві,  Софії,  Празі.  Монреалі.                                                                                                                                                                Марія  Овксентіївна  прожила  довге  і  складне  життя.  Народилася  вона  у  1919  році  на  Київщині  в  селі  Болотня.  Батько  її  був  теслею  -  віртуозом,   майстрував  огорожі,  що  були   справжніми  витворами   мистецтва,  а  мати  гарно  вишивала.                                                                                            З  дитинства  Марія   була  надзвичайно   спостережливою.  Мала  гострий  зір  і  слух,  уміла   бачити  незвичайне  у   найбуденнішому.   Всі  довколишні  предмети,  завдяки   її  уяві,  ставали  загадковими,    фантастичними.                                                                                                        “Народознавці”.                                                                                                                                       Глянь,  до  нас,  хоч  дальня  путь,                                                                                                                      Бусол   з   Африки   прибув.                                                                                                                              Йде   бузько    -  чалап  -  чалап:                                                                                                                              Спритно   ловить   дзьобом  жаб.                                                                                                                     Чорногуз    летіть   не  став,  -                                                                                                                              Може,  рибний  день  настав?                                                                                                                      Бусень    діточкам  обід                                                                                                                                         Носить  у  гніздо,  як  слід.                                                                                                                                   Наш  лелека  у  блакить,                                                                                                                                         В  теплий  вирій  відлетить.                                                                                                                                                                                        М. Навка                                                                                                 Бусли  -улюблені  птахи  українського   народу.  Лелеки    не  бояться  людей  і  часто  селяться  на  подвір'ї  або  в'ють   гніздо   на   хаті.  З  цими  птахами   пов'язано  багато  чудових  легенд.  Так,  існує  повір'я,  що  в  оселі,  над  якою   збудували  своє  гніздо  бусли,завжди  пануватимуть  злагода,   щастя,  добробут.                                                                                 У  народі  кажуть,  що  чорногуз   приносить  дітей.  Вважається  також,  що  подвір'я,   на  якому   живуть   чорногузи,  убезпечене  від  пожежі  й  блискавки  (  у  віруваннях   стародавніх  германських  народів  лелека   був   птахом  бога   грому   Тора).   Надзвичайно   поширені  в  Україні  легенди  про  походження   лелеки  від  людини          книги   “Українознавство”).                                                                                                                                                  Робота  з  картиною.                                                                                                                                   Розгляньте  репродукцію   картини  М. Примаченко  “Буслики   прилетіли”.                                               Доберіть  синоніми  до  слова  бусол         (бусел,  лелека,  чорногуз,  бузько,   боцьок,  бусень).                                                                                                                                               Які  відчуття  виникають  у  вас  від  споглядання   цієї  картини?                                                                        Чим  вражають   дивовижні  птахи  М. Примаченко?                                                                                      Які   кольори  переважають  на  полотні?  Чому?                                                                                             Чи  досконала  композиція  цієї  картини?                                                                                                        Усна    розповідь.                                                                                                                                     Гусенятко  розплющило  одне  око,  потім  друге,   пискнуло  і   -  народилося...   Згорблене,  вогке,  сумне,  з  прилиплою  шкаралупою  на   дзьобику,  гусенятко  обсихало   під  маминим   крилом.  Гуска  підняла  крило  і  глянула  на  свого   мізинчика:   гусенятко  кисло  кліпнуло   на   маму   і   заснуло.                                                                                                                                                   З  горіхового    неба  стало   накрапати.  В  гусенятка  на  дзьобику  зависла   краплина,  і  в   тій  краплині   гусенятко   роздивлялося  свого   тата:   у  тата  були  сторожкі  очі,  висока   очеретяна    шия...     Мав  тато   і  високі   м'які   сірі   груди,   гусенятко   пірнуло   під   них,  і   так  йому    стало   тепло,   що  воно   відразу  ж   заснуло   знову        (М.  Вінграновський).                          І. Прочитайте   текст  і  сформулюйте   його  основну  думку.                                                                    Вкажіть,  яке  слово  й  однокореневі  з  ним   слова  зв'язують   увесь  текст   у  єдине  за  змістом  висловлювання.                                                                                                                                           Доберіть    заголовок.                                                                                                                                         Знайдіть  у  тексті   мовні  засоби  (  слова,  морфеми),  за   допомогою  яких  автор   виражає  оцінку,  своє  ставлення  до  зображуваного  в  тексті.                                                                                             ІІ.   Чи   бачили   ви   маленьке  гусенятко,  опишіть  його.                                                                                    Спробуйте  подивитися  на  світ  очима  гусенятка,  передати  від  його  імені  відчуття  всього  побаченого.                                                                                                                                              Усний    діалог.  (Робота  в  парах).                                                                                                           Прочитайте  текст   за  ролями.                                                                                                                         Дайте  йому  заголовок.                                                                                                                                      Чому   пташки   не  хотіли  співати?                                                                                                                     А   чому  козаки  співали   в  неволі?                                                                                                                                             Чи   маєте   ви  вдома  пташок  у  клітці?                                                                                                              Як   би   ви  вчинили   на  місці  хлопчика?                                                                                                         Продовжіть  діалог  між  щигликом  і  хлопцем,  передайте  голосом   позицію  кожного  персонажа.                                                                                                                                                                            От   добре,  що  Василь   щигликів   приніс.  Буде  робота.   Ще  й  яка.  Бо  то  й  їсти    треба  їм   дати,  і  в  клітці   лад  зробити,  щоб  було  чисто.                                                                                     І  хлопець   пильнував  своїх  пташок.   А  вони  таки  ніяк  не  хотіли  співати...     Може,  клітка  для  них  замала  і  не  мають  куди  голосу  пустити,  може,  їм  зерно  не  смакує,  а   може,  так   до  води  досипати  цукру?                                                                                                                Аж  одного  дня,  як  був   тільки  з  татом,  спитався:                                                                                         -  Тату,  а  чому  ці  щиглики   не  співають?                                                                                                         Тато  задумувався   хвилинку.   А   тоді:                                                                                                           - Бо   вони  в  неволі,  сину.                                                                                                                                      - В  неволі?                                                                                                                                                               - Кажу   тобі   в  неволі.  І  тому  не  хочуть   співати.                                                                                     - Так,  як  козаки   на  каторзі  турецькій?                                                                                                       - Так  само.                                                                                                                                                             - А  козаки  таки  співали:    Ой   нема   ні   вітру,   ні  хвилі   із  нашої   України”.                                           - Бо   це  були   козаки,  а  щиглики  лише  пташки.  Але  неволя  одна.   Не  пускаєш   їх  із  хати.  І  вони   тобі  не  співають.  Що  з  того,  що  мають  зерно  і  воду,  коли   не  мають   волі.                                                                                                                                                                        Поясніть  написання   частки   не   з  різним    частинами   мови.                                                                           Відповідь  ілюструйте  прикладами  з  тексту.                                                                                              ☹☺ Виразне   читання.  (Робота  в  групах).                                                                                                    Прочитайте  виразно  вірш  за  ролями.                                                                                                                 Чи  схвалюєте  ви  вчинок   ліричного    героя?                                                                                                                                                   Птиця                                                                                                                                 Тріпоче  серце  спійманої    птиці,                                                                                                                   В  руках  моїх  не  чути  доброти.                                                                                                                           - Я  дам  тобі    водиці  і  пшениці,                                                                                                                                                Моя  пташино,  тільки   не  тремти!                                                                                                                 - Хіба  потоки  загубили  воду,                                                                                                                          Хіба  в  полях  зерна   уже   нема?!                                                                                                                                                                                             Пусти  мене,  мій  хлопче,  на  свободу,                                                                                                              І  все,  що  треба,  я  знайду  сама.                                                                                                                   - Я ж  лагідно  тебе  тримаю,  пташко,                                                                                                              В  своїх  руках,  легеньких,  як  вітрець.                                                                                                              Хіба  неволя  це?  Хіба  це  важко -                                                                                                                 Від  мене  взяти  кілька  зеренець?                                                                                                                    - Пусти  мене!  Мені,  дитино  мила,                                                                                                                    Дорожча  воля,  ніж  зерно  твоє!                                                                                                                      Страшна,  хоч  навіть  лагідна,  та  сила,                                                                                                        Яка  розкрити  крилець   не   дає!                                                                                                                      - Лети!  Співай  у  небі  гомінкому;                                                                                                                      Хоч  і  маленький,  зрозумів  я  все.                                                                                                                 Моя  рука  ніколи  і  нікому                                                                                                                             Ні  кривди,  ні  біди   не  принесе!                                                                                                                                                                                                         Д.  Павличко                                                                                   Знайдіть   дієслова  у  наказовій  формі.                                                                                                               Складіть  план  зв'язного  висловлювання  на  тему:  “ Наказовий    спосіб   дієслів”.                              Культура     мовлення.  (За  варіантами).                                                                                                      Підкресліть  правильні    словосполучення.                                                                                                    І  варіант.                                                                                                                                                                Бачити  власними   очима  -   бачити  на   власні   очі.                                                                                    Хворіти   на   грип  -  хворіти   грипом.                                                                                                                Одружитися  на  сусідці  -  одружитися  з  сусідкою.                                                                                    Говорити   на  українській   мові  -  говорити  українською   мовою.                                                                                Їхати  автобусом  -  їхати  на  автобусі.                                                                                                                ІІ  варіант.                                                                                                                                                                Дякувати  мені  - дякувати   мене.                                                                                                                         Зрадив   товаришеві  -  зрадив  товариша.                                                                                                                      Дожидав  мене  -  дожидав  на  мене.                                                                                                                                                    Вибачати  йому  -  вибачати  його.                                                                                                                             Вибачте  на  слові.                                                                                                                                                      ІІІ  варіант.                                                                                                                                                             Запишіть  правильно  речення.                                                                                                                                              Незнайомець  взяв  себе  в  руки.                                                                                                                          Я  вибачаюся.                                                                                                                                                           Відкрийте,  будь  ласка,  вікно.                                                                                                                               Виходячи  з  приміщення,  виключайте  світло.                                                                         Презентація   домашнього  завдання.                                                                                            “Фольклористи”.                                                                                                                                                    Птахи  у  фольклорі  -  обрядовій  поезії  та  прикметах.                                                                                                                                                                       Веснянка                                                                                                            - Ой  ти,  соловейку,  ти  ранній  пташку,                                                                                                             Ой  чого  ж  так  рано  із  пір'їчка  вийшов?                                                                                                                      - Не  сам  же  я  вийшов,                                                                                                                                     Дажбог  мене  вислав                                                                                                                                           З  правої  ручейки,  і ключики   видав,                                                                                                                                    З  правої  ручейки  -  літо  відмикати,                                                                                                                  З  лівої  ручейки  -  зиму  закликати.                                                                                                                Прилетіла  жавориночка,                                                                                                                                        Бідна  її  та  й  голівочка:                                                                                                                                    Ніде  сісти,  кубельце  звити,                                                                                                                                         Ніде  сісти,  яєчко   знести.                                                                                                                                   Орел  поле  ізорав                                                                                                                                                  Та  пшениченьку  насіяв,                                                                                                                             Крилечками  зволочив,                                                                                                                                     А  дрібен  дощик  примочив.                                                                                                                            Роди,  Боже,  пшеницю                                                                                                                                                      І  всякую  пашницю.                                                                                                                                             Орел  поле  ізорав                                                                                                                                               Та  ячменю  насіяв,                                                                                                                                                             Крилечками  зволочив,                                                                                                                                        А  дрібен  дощик  примочив.                                                                                                                                                                                     Обжинкова  пісня                                                                                              Перепеличка  -  малий  птах,  малий  птах                                                                                                           Попід  межею  літала,  літала,                                                                                                                         І  колосоньки  збирала,  збирала,                                                                                                                       І  в  скопачки  в'язала,  в'язала.                                                                                                                                                                                                  І  в  копоньки  складала,  складала.                                                                                                                                                                           Прикмети  про  птахів                                                                                             Ластівки  літають  високо  -  на  хорошу  погоду,  низько  -  чекай  дощу.                                                                               Зозуля  кує  -  буде  хороша  погода.                                                                                                                      Голуби  та  горобці  купаються  у  воді  -  на  опади.                                                                                 Горобці  цвірінькають  всією  зграєю  на  вітряну  та  морозну  погоду.                                                           Граки  та  ворони  перед  негодою  дзвінко  перегукуються,  дуже  рухливі.                                                                                                                                              Перед  дощем  граки і  ворони   сидять  тихо,  опустивши  крила,  а  перед  бурею    ховаються  в  гілках  дерев.                                                                                                                                                     Дрібні  птахи  на  ясну  погоду  весело  щебечуть,  пурхають  з  гілки  на  гілку  в  пошуках  поживи, а  перед   негодою   шукають  укриття.                                                                                                   Ранній  приліт  жайворонків  та  граків  -   на  теплу  весну.                                                                             Якщо  гуси  високо  летять  -  води  буде  багато,  а  якщо  низько  -    мало.                                                  Чайка  з'явилася   -  незабаром  крига  зрушить.                                                                                                  Шпаки  особливо  голосно  співають  -  уночі   піде   дощ.                                                                           Горобці  зранку  купаються  в  пилюці  -  по  обіді  буде   дощ.                                                                                                                                             “Ерудити”                                                                                            Одна   з  найпоширеніших    наших  пташок   -  корольок,  вагою  5-6  грамів,  протягом  року  знищує  від  8  до  10  мільйонів  шкідливих  комах.                                                                                            За  літній  період  ластівка  з'їдає   до  мільйона  комарів,  мошок  та  інших  комах.                                     Орли   можуть  набирати  висоту  7000   метрів.                                                                                             Найморозостійкіші  птахи  -   качки  й  гуси.  Вони  можуть   переносити  температуру  до  110  градусів.                                                                                                                                                        Жайворонка  не  видно,   коли  він  злітає  на  висоту  300  метрів,  а  його  пісню  чути  навіть  з  висоти  600  метрів.                                                                                                                                                                                         “Юні  поети”.                                                                                                                        Підстрелений   лелека                                                                                                               З  далекого  краю  летіли  лелеки,                                                                                                                     Летіли  додому  далеко  -  далеко,                                                                                                                          Та  раптом  в  одного  знесиліли  крила,                                                                                                                 І  далі  летіти  була  вже  не  сила.                                                                                                                       Він  мовчки  додолу  спускатися  став,                                                                                                                На  землю   холодну  лелека  упав.                                                                                                                           Із  чистих   очей,  мов  прозорі  перлини,                                                                                                            Скотились  додолу  гіркі  дві  сльозини.                                                                                                            Прощай,  милий  друже,  ти  мало  прожив,                                                                                                    Та  згадку  про  себе  для  всіх  залишив.                                                                                                                                            Так  рано  погасло  життя  твоє  юне,                                                                                                                 Та  ключ  журавлів  ти  не  зможеш  спинить.                                                                                                   У  грудях    пташиних  спинилася  куля,                                                                                                                 І  постріл  у  небі  гримить...                                                                                                                              З  далекого  краю  летіли   лелеки,                                                                                                                     Летіли  дорогами  сонця  й  весни.                                                                                                                      Летіли  лелеки  далеко  -  далеко,                                                                                                                            Несли  до  людей  свої  думи  сумні.                                                                                                                     Творча  робота.  ( Індивідуальна  робота  в  групах.)                                                                                                                                                “Казкарі”.           (Твір  -  розповідь.)   Продовжити  казку.                                                                         Чого  синичка  повеселішала                                                                                                                          Рано  -  вранці  синичка  прокинулась  на  гілці  високого  ясена.   Подивилась  на  кучугури  снігу,  на  заячі   сліди  біля  старого  пенька.  І раптом...   дзвінко  заспівала.                                               Заспівала  та  й  здивувалася:                                                                                                                                  -  Чого  це  мені    весело?  Дерева  ж  іще  чорні,  зовсім  голі,  навіть  торішнього  листячка  нема!                                                                                                                                                                      ... Синичка  попоїла  смачних  ягідок  і  знову   заспівала.  А  тоді  згадала,  що  радіти   ще  нема  чого,  і  розвела   крильцями.                                                                                                                     -  Чого,  чого  мені   так  весело  сьогодні? -  дивувалася  пташка.  - Треба  спитати  когось!                       І  вона  полетіла  на  лісову   галявину,  де  птахи  завжди  збиралися   обговорювати  останні  новини.                                                                                                                                                                                                                                                                                                          Ю. Ярмиш                                                                                                      〖〗“Філософи”.(Твір  -  роздум.)                                                                                                                                      Тема:”Виділене  речення  з  уривка”.                                                                                                                            Мій  журавель,  у  нього  очі  сині.                                                                                                                        Хай  кличе  в  мандри  осінь  золота,                                                                                                                Та  знає  він,  що   лиш  на   батьківщині                                                                                                                                                     Солодкою  стає   проста  вода.                                                                                                                                                                                                                        Ю. Рибчинський                                                                        ╠╦╩╚╥                             ”Фантазери”.   (Твір   -  опис.)                                                                                                                                                    Образно  опиши  птаха,  що  є  тільки   у  твоїй  уяві, -  птаха  фантазії,  птаха  твоєї  мрії.                                              

docx
Додано
2 вересня 2019
Переглядів
2845
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку