Тема. Материки Землі.
Мета: сформувати уявлення про материки Землі, їх рослинний і тваринний світ. Розвивати пізнавальний інтерес, уміння читати карту і самостійно працювати з підручником і додатковою літературою, проявляти ініціативу і творчість у своїй роботі. Виховувати допитливість, спостережливість, екологічну культуру, бажання більше знати.
Тип уроку: урок - експедиція з використанням інтерактивних методів навчання.
Обладнання: фізична карта півкуль, атласи «Дивосвіт», роздатковий матеріал для групової роботи, ілюстрації «Жива природа материків»,енциклопедії.
Привітання.
Треба нам всім привітатись
«Добрий день!»
Дружно й голосно сказати:
«Добрий день!»
До гостей всі поверніться і скажіть їм:
«Добрий день!»
Ось у всіх і покращився настрій і з таким гарним настроєм починаємо урок природознавства по темі «Материки Землі». Хочу нагадати, що на уроці потрібно:
—ознайомитися з поняттям «Материки Землі»;
—дізнатися про розміщення їх на географічній карті;
—визначити особливості тваринного і рослинного світу;
—бути уважним до думки однокласників.
Вправа «Очікування».
—Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
А щоб ваші очікування справдилися, сьогодні я запрошую вас на урок - експедицію. Довідка мовознавця
Експедиція — це спеціально організований похід у віддалену місцевість.
Отже, ми будемо зосереджено працювати, досліджувати, спостерігати, аналізувати, як справжні науковці.
Тиждень тому ви всі отримали завдання: з додаткової літератури дізнатися більше про материки Землі. Вам дуже допомогли книжки із серії «Моя перша енциклопедія».
-Ви готові? Вирушаємо в експедицію по материках Землі, а потім ділимося враженнями і підводимо підсумки. Щоб наш похід був вдалим, прошу синоптиків повідомити про стан погоди.
Повідомлення синоптика.
За минулий тиждень було ... сонячних днів, ... днів похмурих, ... хмарних, опади були , був туман. Температура повітря — …
Перевіримо вашу готовність до подорожі.
1. Мозкова атака
—Що показує, у скільки разів зменшено або збільшено територію? (Масштаб)
—Уявна лінія на глобусі чи карті, яка вказує напрям північ-південь і з'єднує Північний і Південний полюси. (Меридіан)
—Простір землі, який можна охопити оком. (Горизонт)
—Зображення на папері вигляду предмета зверху. (План)
—Яку форму має Земля? (Кулі)
—Скільки полюсів має Земля? (Два)
—Уявна лінія, що поділяє земну кулю на дві однакові півкулі. (Екватор)
—Модель Землі. (Глобус)
—Як ще по-іншому називають глобус? (Куля)
—Уявна лінія, що вказує напрям захід-схід. (Паралель)
Дати вичерпну відповідь на запитання.
—Що таке географічна карта?
—Як зображується поверхня Землі на глобусі і карті?
Я на правах керівника експедиції займу «Авторське крісло» і зроблю невелике повідомлення по темі.
Учені вважають, що багато мільйонів років тому Земля мала єдину сушу, становила собою один великий материк, який потім розколовся на дві великі частини — Гондвану і Лавразію.
Сучасні материки, якщо їх зсунути всі разом, дуже легко пристануть краями один для одного як частини пазла. Саме це і дає підставу ученим стверджувати, що давній єдиний материк колись тріснув і розійшовся шістьома материками по всьому Світовому океану. Те, що сучасні материки «плавають» по океану, підтверджує той факт, що Америка кожного року на 6 см зсовується на захід, а Євразія — на схід.
V. Засвоєння нових знань
- Що таке материки?( розповідь науковця)показує материки на карті. Практична робота з атласами та фізичною картою півкуль.
—Розгляньте карту півкуль. Робота у парах.
—Знайдіть і правильно покажіть один одному усі материки Землі у атласах. (Окремі учні указкою на дошці).
Робота зі статтею підручника.(с 95) Читання у парах.
Прочитайте статтю підручника «Які є материки на Землі». Поставте запитання один одному та дайте відповіді на них.
Звіт пар. Вправа «Пінг-понг».
— Що називають материком?
—Скільки материків на планеті Земля?
—Який материк складається з двох частин?
—Що називається островом?
—Який найбільший острів на Землі?
—Який півострів знаходиться на території України?
Наші науковці досліджували материки нашої планети і готові представити свої спостереження.
(Розповіді науковців з використанням карт і наочності).
1-й науковець. Євразія — материк, на якому ми живемо, — найбільший на земній кулі.
Він займає 2/3 частини всієї суші. Це єдиний материк, що омивається чотирма океанами і об'єднує дві частини світу — Європу і Азію.
На території материка є три теплові пояси. Тому рослинний і тваринний світ Євразії багатий і різноманітний. В Євразії ростуть сосни, ялини, дуби, ягідні чагарники, кипариси, маслинові дерева. У тундрі, тайзі, степах водяться олені, білі ведмеді, вовки. А на півдні континенту — слони, носороги, тигри, крокодили.
Клімат Євразії теж надзвичайно різноманітний. На півночі — холодний арктичний, а на півдні — жаркий тропічний.
В Євразії знаходяться: найглибше озеро світу — Байкал, найбільше озеро — Каспійське; найменше море у світі — Мармурове і наймілкіше — Азовське. (Доповнення біологів, зоологів)
2-й науковець Африка — другий за розміром материк на Землі (від латинської «африкус» — безморозний, той, що не знає холоду). Африка — найтепліший материк, тому що майже весь лежить у жаркому поясі. А найжаркіше місце Землі, найбільшу пустелю земної кулі Сахару перетинає найдовша на планеті річка Ніл. В окремих африканських країнах роками не випадає жодної краплини дощу, а в інших щодня бувають зливи.
У саванах, пустелях і тропічних джунглях Африки водяться зебри, антилопи, жирафи, леви, горили, шимпанзе. Тут у лісах росте ягода, яка у 1500 разів солодша за цукор, а у пустелі — єдина у світі вічнозелена рослина вельвічія, в якої ніколи не опадає листя. Ось така вона Африка — незвичайна і загадкова! (Доповнення біологів, зоологів
3-й науковець. Найзагадковішим материком на сучасній карті світу є Південна Америка. Понад третини його території займає зелена пляма Амазонії. Щороку тут продовжують відкривати не тільки нові види рослин, тварин, комах, а й нові племена індійців, які живуть ще як первісні люди.
Це — найголовніший материк на Землі. Тут знаходяться найвищі на Землі вулкан та водоспад, найсухіша пустеля і найповноводніша річка Амазонка. Цей материк є батьківщиною картоплі, помідорів, кукурудзи, арахісу, бавовни й ананасу.
4-й науковець. Майже відокремлений екватором від Південної Америки материк Північна Америка. Він третій за величиною на Землі. Природа материка дуже різноманітна: гаї велетенських секвой, величезні озера. Природу материка дуже змінила людина. Тут найродючіші у світі ґрунти.
5-й науковець. Австралія — найменший і найвіддаленіший від інших населених материків куточок Землі. Це материк, де все «навпаки»: у липні тут зима, а у січні — літо. Дерева Австралії складаються не з листя, а кори. Тут водяться звірі, які вилуплюються з яєць — качкодзьоб і єхидна. Австралія — найсухіший материк, пустелі займають близько його половини. До таких умов пристосувалися рідкісні рослини — евкаліпт, пляшкове дерево, а також тварини — сумчастий ведмідь коала, кенгуру.
6-й науковець. Антарктида... Чи не правда — кригою і холодом повіває від цієї назви? Як тільки не називають Антарктиду: «королева холоду», «безлюдний континент», «край землі»... Це велетенська льодова пустеля. Тут зареєстровані найнижчі температури на Землі. Уся поверхня Антарктиди вкрита потужним шаром льоду. Справжніми господарями континенту є науковці. Людина знає вже багато про природу материка, та ще багато не розкрито.
Гра мікрофон
- Говорить тільки той, у кого мікрофон
- Висловлюватись коротко і точно;
- Не перебивати;
- найбільший материк Землі...
- другий за розмірами материк на Землі... (Африка)
- найменший і найвіддаленіший материк(Австралія)
- материк, на якому ми живемо(Євразія)
- цей материк називають «край землі» (Антарктида)
- цей материк є батьківщиною картоплі і помідорів (Південна Америка)
- третій за величиною материк (Північна Америка)
- (фізкультхвилинка)
Звіт « Довідкового бюро» «Най,-най,-най»( про самих цікавих тварин) Об'єднання у групи.
—У кожного з вас на парті лежить по одній кольоровій картці. Давайте об'єднаємося у групи за кольорами та визначимо робоче місце.
(«Лідером» кожної групи є один з науковців, назва групи — назва материка). Попрацюємо групами. Нагадую правила:
Кожна група отримує завдання.
Користуючись атласом, підкреслити назви рослин і тварин, що зустрічаються тільки на цьому материку.
Презентація.
—Кожна група зачитує підібраний матеріал.
VІ. Підсумок уроку.
-Чи виправдалися ваші очікування?
-Де ми з вами побували?
-З якими завданнями впоралися?
VІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати статтю підручника. Підготувати повідомлення на тему «Природа океанів» з ілюстраціями.