Урок з біології 9 клас
Тема уроку: Генетично модифіковані організми
Урок- гра «критерійний покер», або як застосовувати впорядковану дискусію на уроках біології.
Однією з основних задач біологічної освіти є формування життєвих компетентностей особистості учня. Дана тема і форма проведення уроку з біології виконує це завдання сповна.
Людмила Габенко, вчитель біології Глухівської ЗОШ № 1Сумська обл.
Мета уроку: Сформувати в учнів знання про химерні, трансгенні організми , «ГМО», їх значення, та можливості які дає створення таких організмів; розвивати в учнів логічне та критичне мислення; формувати навички до свідомого вибору продуктів харчування та вміння ефективної взаємодії в групі однолітків, Виховувати толерантне ставлення до думок іншого, вміння захищати власну думку. Виховувати навички здорового способу життя.
Обладнання й матеріали: ноутбук, проетрор, презентація учня, планшети для гри в критерійний покер (формат А 4) та картки для гри.
Основні терміни і поняття:. : Химерні і трансгенні організми, ГМО .
Попередня підготовка: Один учень готує, як домашнє завдання, презентацію: « Химерні і транс генні організми».
Хід уроку
І. Організаційний етап. (3хв.)
Привітання, фіксація відсутніх. Оголошення теми, мети та особливостей проведення уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань (5хв.)
Гра «Асоціативний кущ»
Мутанти Хвороби Їжа Отрута
Небезпека ГМО Врожайність
Генна інженерія Прибуток Ліки Алергія
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (3хв.)
Проблемна ситуація:
На початку ХХІ століття Католицька церква обновила Список смертних гріхів, куди, серед іншого, була додана «Маніпуляція на генетичному рівні». Так чому ж спеціалісти з генної інженерії автоматично потрапляють в список грішників Ватикана?
На це питання ми спробуємо відповісти на сьогоднішньому уроці.
ІV. Вивчення нового матеріалу (30 хв.)
Орієнтовний план презентації
Учні об’єднуються в 2 групи: 1 група розглядає переваги застосування ГМО; 2 група розглядає недоліки застосування генетично модифікованих організмів (можливий варіант з 4 групами).
Учні отримують планшети для гри (додаток 1) та картки для гри в критерійний покер (додаток 2) - для кожної групи картки та планшети власні.
Інструкція для учнів:
Інструкція здійснюється поетапно, в кожному турі окремо.
З моменту об’єднання групи функціонують окремо. Зараз, перед кожною групою є колода з гральними карти.
Учасники беруть по черзі гральні карти. Перший учасник гри відкриває свою першу карту, читає записаний аргумент і кладе на планшет, на місце, яке обере сам, по значущості даного критерію на його думку. Після цього інші учасники гри по черзі відкривають свої картки і кладуть їх на ті поля, які вони самі виберуть (аргументуючи вибір). Якщо хтось із учасників гри бажає покласти карту на місце, яке вже зайняте, він повинен провести переговори з власником карти щодо того, який з аргументів більш значний і чому. Для того, щоб змінити розклад карт, потрібно проводити переговори і використовувати переконливі аргументи. Якщо двоє учасників не можуть дійти згоди, і жоден з них не хоче поступитися, решта групи повинна прийняти остаточне рішення.
Перший тур гри завершується в той момент, коли всі учасники приходять до порозуміння щодо місцерозташування карток на планшеті. Кожна з груп, яка викладає карти на планшеті, може розміщувати аргументи по-своєму(якщо груп 4). Далі треба записати на дошці першочергові аргументи кожної групи, (учасники пояснюють причини саме такого розташування) підкреслити подібні аргументи та звернути увагу, на якому вони місці.
Другий тур гри - це групові переговори. Групи, які проводили оцінку, домовляються між собою стосовно записаних на дошці аргументів, відносно яких розійшлася їхня думка. Також треба спільно визначити місце даних аргументів. Гра закінчується, коли групи приймуть спільне рішення про порядок першочергових аргументів.
Перед тим як розпочати гру пропоную згадати правила ведення дискусії. (Правила учні називають по-черзі та записують на дошці, за потреби учитель доповнює).
На виконання першого туру ви маєте 15 хвилин.
Опис методу критерійного покеру (Для колег, які користуються цім методом вперше)
Критерійний покер, як форма упорядкованої дискусії завдяки використанню карток до гри і планшету, у першу чергу оцінює вплив різних факторів на дане явище або процес.
Фактори (аргументи) виписуємо на окремих картках, так званих картах до гри. Учасники повинні покласти карти на планшеті згідно з критерієм значущості. Клас ділиться на групи. Кожна група отримує комплект карт і планшет - аркуш, на якому намальовано два прямокутники (додаток 1). На зовнішньому полі треба покласти карти, на яких записані такі аргументи, які на думку гравців найменш суттєві. На середньому полі покладемо важливі аргументи, але їх не може бути більше ніж сім. В центрі, де можна покласти тільки п'ять карт, є місце для найбільш значних, першочергових аргументів. У цьому полі номер місця має істотне значення. Карти потрібно брати таким чином, щоб сторінка із записаним аргументом була повернута донизу.
На що треба звертати увагу, коли ведеться гра у критерійний покер:
Культура дискусії - учитель повинен піклуватися, щоб дискусія не викликала негативних емоцій, а також, щоб групові рішення приймалися під впливом змістовних аргументів.
Склад групи - треба слідкувати, щоб до однієї групи не входили виключно несміливі учні, або особи із схильністю до домінування.
Рівень предметних знань - дискусія повинна опиратися на виважені аргументи, а не на силу переконання. Самопідготовка важливий критерій успішної гри.
Попросіть учнів, щоб вони приготувалися до гри - поклали планшети на середині стопу і роздали карти (стороною з записом - донизу), Нагадайте учням про культуру ведення дискусії, попередьте, що гра триватиме 20 хвилин (по 10 хв. на кожний тур) і дайте сигнал починати. Критерійний покер залучає до роботи всіх учасників.
Пам'ятайте, що Ви повинні бути тільки пасивним спостерігачем - прислухайтеся до дискусій в групах, намагайтеся запам'ятати висунуті аргументи. Втручайтеся тільки у випадку суперечки або конфлікту. Арбітрами суперечки між двома учасниками групи повинні бути інші її члени (вони, після того як вислухають аргументи сторін, приймають остаточне рішення).
Після закінчення першого туру гри, розділіть дошку на вісім частини і попросіть представників кожної з груп подати першочергові аргументи (від 1 до 5 згідно з рівнем значущості). Запишіть їх. Запропонуйте учням порівняти аргументи.
Скажіть учням, що у другому турі гри вони будуть вести між собою переговори. Предмет переговорів - це аргументи, які не повторилися на планшетах та їх місце в ієрархії значущості. Гра закінчується в той момент, коли об'єднані групи досягнуть порозуміння у справі першочергових аргументів та їх місця від 1 до 5.
Запишіть на дошці результати переговорів (першочергові аргументи). Якщо будете вважати за необхідне, можете на цьому етапі висловити свою думку щодо вибраних аргументів.
Учні записують аргументи в зошит.
Підведення підсумків уроку:(2хв.)
1). Продовж речення: Сьогодні на уроці я дізнався…
2). Виставлення оцінок
Домашнє завдання: (2хв)
Опрацювати відповідний параграф підручника, дати відповіді на питання після параграфа. Написати твір-есе на тему: «Генетично модифіковані організми в моєму житті. Нащадкам присвячується»
ДОДАТОК 1
Картки
до гри в критерійний покер
Переваги застосування ГМО
Отриману трансгенну рослину вирощують спочатку в лабораторії, потім на дослідних ділянках, і після серій обов'язкових тестів на безпеку, які тривають протягом декількох років, рекомендують до випуску на ринок.
|
Вирощування більш продуктивних і невибагливих трансгенних рослин дозволить збільшити врожайність без територіального розширення полів, зберігаючи тим самим ліси від вирубки під сільськогосподарське і промислове використання. |
Всі ГМО, які випускаються на ринок, проходять обов'язкові тести на придатність, в тому числі - тест на алергенність. В цих тестах досліджується максимально доступна кількість білків-алергенів, відомих на даний момент. |
Використання ГМО є економічно вигідним і приносить прибуток подекуди до 500%. |
Генетично модифіковані організми стійкі до хвороб. |
Деякі генетично модифіковані організми стійкі до комах-шкідників. |
ГМО –це колосальна врожайність, мінімальні затрати та надприбутки. |
Доступність і кількість ГМО продуктів здатне подолати одну з глобальних проблем людства – це голод, що є причиною стрімкого зростання кількості населення. |
Генетично модифіковані тварини значно менше хворіють, менше їдять і ростуть більшими за звичайних тварин. |
ГМО продукти коштують дешевше. Що робить їх доступнішими споживачу. |
Генетично модифіковані рослини – морозостійкі. |
Про наявність ГМО в продуктах харчування виробник має повідомити споживача, який вирішує чи варто вживати такі продукти . |
Генетично модифіковані організми стійкі до погодних. |
Генетично модифіковані організми стійкі до гербіцидів, які застосовуються для знищення шкідників.
|
Отримання нових сортів і порід за допомогою генної інженерії є набагато швидшим та дешевшим чим за допомогою методів селекції. |
Недоліки застосування ГМО
Модифіковані гени можуть виликати інвазію - вмонтовуватись в ланцюги ДНК організму, що вживає ГМО - продукти, та передаватись нащадкам. |
Виникає руйнування природних екосистем і порушення екологічної рівноваги при масовому відкритому культивуванні трансгенних рослин. |
Про наявність ГМО в продуктах харчування виробник має повідомити споживача, який вирішує чи варто вживати такі продукти.
|
Вживання генетично модифікованих організмів веде до порушення слизової оболонки кишечника. |
Можливі перенесення змінених генів в близькоспоріднені види диких рослин. |
Генетично-модифікований організм створений штучно – нова асоціація генетичного матеріалу, створення якої може спричинити непередбачувані наслідки для всього людства.
|
Введення в харчовий ланцюг людини ГМ продуктів може призвести до розповсюдження нових хвороботворних бактерій: при включенні «корисних» генів в певний ланцюжок ДНК, туди ж може потрапити і різне технологіче «сміття», наприклад ген стійкості до антибіотиків |
Трансформація живих організмів може супроводжуватися непередбачуваними змінами і сприяти накопиченню в організмі людини токсичних речовин. |
Вирощування ГМ-рослин здатне вплинути на популяцію деяких видів комах, спричинити вимирання виду, що тягне за собою і інші наслідки.
|
Вживання ГМ-їжі може викликати і сильну алергію, так як чужорідні білки, синтезовані трансгенними організмами, є потенційними алергенами. Зокрема, відомо, що ГМ-соя, стійка до гербіциду Раундап, що виробляється американською компанією «Монсанто», викликає сильну алергію.
|
Вживання ГМО-продуктів здатне викликати зниження імунітету |
Організми, які харчуються трансгенною їжею можуть мутувати |
Вживання ГМО продукти є причиною ракових захворювань |
ГМО продукти знижують імунну стійкість організмів |
ГМ – їжа прискорює звикання організму до антибіотиків |
ДОДАТОК 2
Планшети для гри в критерійний покер «Переваги та недоліки використання генетично модифікованих організмів»
(мінімальний розмір планшета формат А4)
Використана література: