Календарне планування 9 клас біологія ІІ семестр

Про матеріал
Календарне планування укладено у 9-х класах згідно з навчальною програмою, затвердженою Міністерством освіти і науки України (наказ МОНмолодьспорту України від 06.06.2012 № 664): Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів. 5–9 класи. – К.: Вид. дім «Освіта», 2013 (з урахуванням змін, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804)
Перегляд файлу

Календарно-тематичне планування навчального матеріалу «Біологія»,  9 клас

(2 години на тиждень)

№ п/п

Дата

Тема уроку

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

33.

14.01.

Запліднення у рослин і тварин

характеризує: процес запліднення у рослин (на прикладі подвійного запліднення квіткових рослин) та у тварин (на прикладі запліднення у ссавців); створює:схеми процесу запліднення у рослин і тварин; дотримується правил: виконання малюнків біологічних об`єктів; висловлює судження:про роль запліднення в житті організмів; оперує термінами: запліднення, злиття ядер, проростання пилкової трубки, оболонка запліднення; називає: етапи запліднення у рослин і тварин; описує: процес запліднення у ссавців та покритонасінних рослин

34.

17.01.

Етапи індивідуального розвитку організмів.

характеризує: особливості кожного етапу онтогенезу у рослин і тварин; порівнює: процес індивідуального розвитку рослин і тварин; робить висновок: про особливості та спадкову програму індивідуального розвитку організмів; оперує термінами: онтогенез, ембріональний розвиток, постембріональний розвиток, проростання; називає: періоди онтогенезу у рослин і тварин; описує:періоди онтогенезу у рослин і тварин

35.

21.01.

Підсумковий урок з теми. Самостійна робота

характеризує:особливості кожного етапу онтогенезу у рослин і тварин; порівнює: процес індивідуального розвитку рослин і тварин; робить висновок: про особливості та спадкову програму індивідуального розвитку організмів; оперує термінами: клітинний цикл, хромосома, хроматида, реплікація ДНК, мітоз, фази мітозу, мейоз, фази мейозу, запліднення, онтогенез

Тема 5. Закономірності успадкування ознак (12 годин)

36.

24.01.

Класичні методи генетичних досліджень.

характеризує: етапи становлення генетики як науки, методи генетичних досліджень; висловлює судження: про взаємозв`язок генетики з іншими науками; називає: методи генетичних досліджень

наводить приклади: використання методів для встановлення успадкування ознак

37.

28.01.

Закономірності успадкування ознак, встановлені Г. Менделем. І та ІІ закони

характеризує: І та ІІ закони Менделя; застосовує знання для складання схем схрещування; порівнює: успадкування домінантних та рецесивних ознак; дотримується правил складання схем схрещування; висловлює судження про результативність дослідів Менделя; оперує термінами: алель, генотип, фенотип, домінантна ознака, рецесивна ознака, гібрид, гетерозигота, гомозигота, моногібридне схрещування; описує: досліди і схеми схрещування, які проводив Мендель; називає: результати схрещувань та І та ІІ закони Менделя; наводить приклади: успадкування ознак відповідно до І та ІІ законів Менделя

38.

31.01.

Закономірності успадкування ознак, встановлені Г. Менделем. ІІІ закон

характеризує: ІІІ закон Менделя; застосовує знання для складання схем дигібридного схрещування; порівнює успадкування домінантних та рецесивних ознак, моногібридне та дигібридне схрещування; дотримується правил складання схем дигібридного схрещування; висловлює судження: про результативність дослідів Менделя; оперує термінами: алель, генотип, фенотип, домінантна ознака, рецесивна ознака, гібрид, дигетерозигота, дигомозигота, дигібридне схрещування; описує: досліди і схеми схрещування, які проводив Мендель; називає: результати схрещувань та  ІІІ закон Менделя; наводить приклади: незалежного успадкування ознак

39.

04.02.

Ознака організму як результат взаємодії генів

досліджує: причини відхилення від законів Менделя; характеризує: взаємодії генів; порівнює: різні види взаємодії генів; дотримується правил: складання схем схрещування; висловлює судження: про формування організму як результат різних впливів та взаємодій генів; оперує термінами: алельні та неалельні гени, повне і неповне домінування, види взаємодій генів; називає: причини відхилення від Законів Менделя, види взаємодій генів; наводить приклади: різних взаємодій генів

40.

07.02.

Поняття про зчеплення генів. Хромосомна теорія спадковості.

встановлює зв`язок: між поняттями ген та хромосома; характеризує: зчеплене успадкування та його наслідки, причини; аналізує: результати досліджень Т. Моргана; розпізнає: незалежне та зчеплене успадкування; висловлює судження: про хромосомну теорію спадковості, про значення перехресту хромосом для підвищення спектру спадкових ознак, збільшення спадкової мінливості, що є матеріалом для природного добору; оперує термінами: зчеплення генів, група зчеплення, кросинговер, генетичні карти; називає: положення хромосомної теорії спадковості, причини порушення зчеплення генів; описує: дослідження, які проводив Морган; наводить приклади: зчепленого успадкування ознак; пояснює: результати схрещувань, що характеризують зчеплене успадкування

41.

11.02.

Генетика статі і успадкування зчеплене зі статтю

застосовує знання: для складання схем схрещування; характеризує: успадкування, зчеплене зі статтю; аналізує: особливості успадкування ознак зчеплених з статевими хромосомами; дотримується правил: складання схем схрещування ознак, зчеплених зі статевими хромосомами; практикує: використання знань, для пояснення успадкування деяких ознак; оперує термінами: статеві хромосоми, гомогаметна, гетерогаметна стать, каріотип, ауто соми; називає: особливості успадкування ознак, зчеплених зі статтю, статеві хромосоми людини; пояснює: особливості успадкування зчепленого зі статтю; наводить приклади: ознак, які зчеплені зі статтю

42.

14.02.

Практична робота № 3. Складання схем схрещування

застосовує знання: для складання схем схрещування; характеризує: різні види успадкування ознак та причини їх прояву; порівнює: різні види успадкувань та їх наслідки; дотримується правил: складання схем схрещування; висловлює судження: про складну організацію геному та фенотипу; оперує термінами: генотип, фенотип, алелі. гомозигота, гетерозигота, моногібридне та дигібридне схрещування

43.

18.02.

Форми мінливості. Мутації. Види мутацій. Лабораторне дослідження. Мінливість рослин і тварин

характеризує: різні види мінливості: комбінативну, мутаційну, модифікаційну; аналізує: причини виникнення різних видів мінливості

порівнює:

модифікаційну та мутаційну мінливості

розпізнає:

різні види мінливості

досліджує:

прояви модифікаційної та мутаційної мінливості

висловлює судження:

про значення мінливості для організмів

оперує термінами:

модифікаційна мінливість, мутації, види мутацій

називає:

види мутацій та їх характеристики

описує:

вплив мутацій та модифікацій на організм

наводить приклади:

різних видів мінливості

44.

21.02.

Причини та наслідки мутацій

характеризує:

процес виникнення мутацій

аналізує:

вплив мутацій на організм та наслідки їх дії

застосовує знання:

для обґрунтування заходів захисту від впливу мутагенних факторів

практикує:

вживання методів захисту від дії мутагенів

оперує термінами:

мутаген, мутагенез, види мутагенів

називає:

причини мутацій та чинники мутагенезу

описує:

вплив мутагенів на організм, клітину

наводить приклади:

видів мутагенів

45.

25.02.

Спадкові захворювання людини. Генетичне консультування

застосовує знання:

для оцінки спадкових ознак та планування родини

дотримується правил:

складання схем родоводів

характеризує:

методи вивчення спадковості людини, спадкові захворювання людини

практикує:

поширення відомостей про генетичне консультування для планування родини

висловлює судження:

щодо впливу шкідливих  звичок батьків на потомство

оперує термінами:

спадкові захворювання людини, їх типи, генетичне консультування

називає:

методи вивчення спадковості людини, спадкові хвороби

описує:

наслідки виникнення спадкових хвороб

наводить приклади:

спадкових хвороб людини

 

46.

28.02.

Представлення проектів “Складання власного родоводу та демонстрація успадкування певних ознак”, “Складання родоводу родини видатної людини”

Самостійна робота.

досліджує:

успадкування певних ознак в ряду поколінь

аналізує:

особливості успадкування певних ознак

дотримується правил:

складання схем родоводів

оперує термінами:

родовід, пробанд, успадкування ознак, генотип, фенотип, алелі. гомозигота, гетерозигота, моногібридне та дигібридне схрещування, модифікаційна мінливість, мутації, види мутацій

 

 

 

Тема 6. Еволюція органічного світу (9 годин)

47.

03.03.

Розвиток еволюційних поглядів. Перше еволюційне вчення Ж. Б. Ламарка

характеризує:

етапи розвитку поглядів на еволюцію

порівнює:

дві світоглядні системи - креаціонізм та матеріалізм

дотримується правил:

складання таблиць, що демонструють характеристику різних етапів формування еволюційних поглядів

аналізує:

еволюційні положення теорії Ж. Ламарка

оперує термінами:

еволюція, рушійні сили еволюції, градації, вид.

називає:

основні положення вчення Ж. Ламарка

описує:

етапи формування еволюційних поглядів

наводить приклади:

виникнення пристосувань під впливом рушійних сил за Ламарком

48.

06.03.

Еволюційне вчення Ч. Дарвіна.

характеризує:

положення еволюційного вчення Дарвіна

аналізує і порівнює:

вчення Дарвіна та Ламарка

дотримується правил:

складання таблиць, що демонструють характеристику різних еволюційних теорій

оперує термінами:

вид, спадкова мінливість, рушійні сили еволюції, боротьба за існування, природний добір

називає:

положення вчення Дарвіна

 

49.

10.03.

Еволюційні фактори.

характеризує:

процеси, які обумовлюють виникнення боротьби за існування та природного добору

аналізує:

механізми рушійних сил еволюції

розпізнає:

наслідки дії еволюційних факторів

дотримується правил:

складання схем, які ілюструють дію еволюційних факторів

оперує термінами:

боротьба за існування, природний добір, ізоляція, хвилі життя

називає:

еволюційні фактори та їх види

описує:

дію еволюційних факторів

наводить приклади:

видів боротьби за існування, природного добору

50.

13.03.

Механізми видоутворення

характеризує:

процес видоутворення - мікроеволюцію

аналізує та порівнює:

географічне та екологічне видоутворення,

дивергенцію, конвергенцію та паралелізм

висловлює судження:

про внесок вчених (Е. Геккель, Ч. Дарвін, Ж.Ламарк та ін) у розвиток еволюційного вчення

оперує термінами:

вид, мікроеволюція, дивергенція, конвергенція, паралелізм

називає:

різні механізми видоутворення

наводить приклади:

дії конвергенції, дивергенції, паралелізму

51.

17.03.

Популяції живих організмів та їх основні характеристики

характеризує:

структурні одиниці еволюційного процесу - вид та популяцію

аналізує:

уявлення про популяцію, як найменшу одиницю еволюції

дотримується правил:

складання таблиць, що ілюструють структуру популяції

оперує термінами:

вид, популяція, критерії виду

пояснює:

популяцію як елементарну одиницю еволюції, основні характеристики популяції, критерії виду

наводить приклади:

адаптацій організмів до умов середовища

52.

20.03.

Роль палеонтології, ембріології, морфології в обґрунтуванні теорії еволюції

застосовує знання:

для оцінки ролі палеонтології, ембріології. морфології в обґрунтуванні теорії еволюції

розпізнає:

різні види доказів еволюційного процесу

аналізує:

палеонтологічні знахідки, біогенетичний закон, гомологічні та аналогічні органи як докази еволюційного процесу

оперує термінами:

перехідні форми, реліктові організми, аналогічні органи,  гомологічні органи, рудименти, атавізми

пояснює:

докази еволюції

наводить приклади:

палеонтологічних, ембріологічних та морфологічних доказів еволюції

53.

31.03.

Еволюція людини. Етапи еволюції людини

характеризує:

етапи антропогенезу, процес виникнення різних видів людини

аналізує і порівнює:

різні види роду Людина

розпізнає:

викопні форми різних видів людини

висловлює судження:

про вплив на розвиток людини двох груп факторів та наслідки їхньої дії

дотримується правил:

створення схем процесу розвитку сучасної людини

оперує термінами:

антропогенез, біологічні та соціальні фактори еволюції людини

описує:

етапи розвитку сучасної людини

називає:

різні види людини та їх особливості

 

54.

03.04.

Світоглядні та наукові погляди на походження та розвиток життя

характеризує:

розвиток поглядів на походження різноманіття живих істот

аналізує та порівнює:

різні погляди на походження життя на Землі

дотримується правил:

складання таблиць, що демонструють еволюційний розвиток рослинного й тваринного світу Землі

висловлює власне судження:

 про походження життя на Землі

пояснює:

різні погляди на виникнення життя на Землі (креаціонізм, спонтанне зародження, панспермія, біохімічна еволюція),

різноманіття організмів як результат еволюції

наводить приклади:

викопних організмів різних геологічних епох

55.

07.04.

Підсумковий урок з теми. Самостійна робота

характеризує:

розвиток поглядів на походження різноманіття живих істот

аналізує та порівнює:

різні погляди на походження життя на Землі

дотримується правил:

складання таблиць, що демонструють еволюційний розвиток рослинного й тваринного світу Землі

висловлює власне судження:

 про походження життя на Землі

пояснює:

різні погляди на виникнення життя на Землі (креаціонізм, спонтанне зародження, панспермія, біохімічна еволюція),

різноманіття організмів як результат еволюції

наводить приклади:

викопних організмів різних геологічних епох

Тема 7. Надорганізмові біологічні системи (10 годин)

56.

10.04.

Предмет вивчення екології. Екологічні фактори та їхня взаємодія

характеризує:

види екологічних факторів, закономірності їх взаємодії

аналізує:

вплив одних екологічних факторів на дію інших факторів,

можливості виживання організмів при різних ступенях дії факторів

порівнює:

види екологічних факторів

оперує термінами:

екологічний фактор, абіотичні фактори, біотичні фактори, антропічні фактори

називає:

закономірності дії екологічних факторів, методи дослідження процесів в екосистемах

наводить приклади:

різних взаємодій факторів та вплив їх на організми

57.

14.04.

Екологічні групи організмів по відношенню до різних факторів

характеризує:

різний ступінь впливу екологічних факторів на організми

аналізує:

пристосування організмів до різного впливу факторів

спостерігає:

дію екологічних факторів на різні групи організмів

аналізує та порівнює:

різні середовища життя

називає:

екологічні групи організмів по відношенню до різних факторів (світолюбиві та тіньовитривалі рослини, денні та нічні тварини, теплолюбні та холодостійкі організми, вологолюбні та посухостійкі організми, різні групи гідробіонтів

описує:

пристосування організмів до різного ступеня дії факторів

наводить приклади:

пристосованості організмів до різних середовищ

 

58.

17.04.

Природні угруповання. Види угруповань.

застосовує знання:

про функціонування природних угруповань

розпізнає:

природні угруповання

порівнює:

різні види угруповань

створює:

моделі природних угруповань

оперує термінами:

фітоценоз, зооценоз, біоценоз, біотоп

називає:

види угруповань та їх характеристику

описує:

властивості угруповань

наводить приклади:

різних видів угруповань

59.

21.04.

Структура екосистем та їх властивості.

характеризує:

особливості функціонування екосистем

аналізує та порівнює:

екосистему та біогеоценоз, природні та штучні екосистеми

створює:

моделі простих екосистем

розпізнає:

різні види екосистем

оперує термінами:

екосистема, біогеоценоз, абіотична частина, біотична частина, продуценти, консументи, редуценти

пояснює:

структуру екосистеми

називає:

властивості екосистеми,

групи організмів біогеоценозу

описує:

роль організмів в колообігу речовин в біогеоценозі

наводить приклади:

продуцентів, консументів, редуцентів

60.

24.04.

Харчові зв`язки, потоки енергії та колообіг речовин в екосистемах.

характеризує:

процеси колообігу речовин в екосистемі

розпізнає:

основні групи організмів за екологічною роллю в мережах живлення екосистем

застосовує знання:

для складання ланцюгів (мереж) живлення в екосистемах

дотримується правил:

побудови екологічних пірамід різних типів

робить висновки:

про роль організмів у здійсненні колообігу речовин в екосистемах

оперує термінами:

ланцюг живлення, екологічна піраміда, правило екологічної піраміди

називає:

організми за їх роллю в ланцюгах живлення

пояснює:

правило екологічної піраміди

описує:

перехід енергії та речовини в ланцюгах живлення

наводить приклади:

ланцюгів живлення

 

 

 

61.

28.04.

Стабільність екосистем та причини її порушення.

характеризує:

причини існування та розвитку екосистем, причини змін екосистем

аналізує та порівнює:

первинні та вторинні зміни в екосистемах

застосовує знання:

про особливості функціонування екосистем для обґрунтування заходів їх збереження

називає:

первинні та вторинні зміни екосистем, причини стабільності екосистем,

пояснює:

значення колообігу речовин у збереженні екосистем

наводить приклади:

первинних і вторинних змін екосистем

62.

05.05.

Біосфера як цілісна система

характеризує:

існування особливої оболонки Землі - біосфери, процеси, які забезпечують її функціонування

застосовує знання:

для пояснення механізмів стабільності біосфери

аналізує:

властивості живої речовини біосфери

усвідомлює значення:

робіт М. І. Вернадського для створення вчення про біосферу

оперує термінами:

оболонки Землі, біосфера, жива речовина біосфери

називає:

межі біосфери, функції живої речовини біосфери

описує:

властивості живої речовини біосфери

наводить приклади:

антропічного впливу людини на біосферу

63.

08.05.

Захист і збереження біосфери.

застосовує знання:

про особливості функціонування популяцій, екосистем, біосфери для обґрунтування заходів їх збереження, прогнозування наслідків впливу людини на екосистеми, визначення правил своєї поведінки в сучасних екосистемах

дотримується правил:

бережливого ставлення до довкілля

бере участь :

у природоохоронній діяльності та дотримується екологічної культури в повсякденному житті

називає:

природоохоронні території,

основні охоронні заходи довкілля

описує:

антропічний вплив на природні екосистеми

наводить приклади:

природоохоронної діяльності

пояснює:

роль заповідних територій у збереженні біологічного різноманіття, рівноваги в біосфері

64.

12.05.

Представлення проекту “Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості”

застосовує знання:

про особливості функціонування популяцій, екосистем, біосфери для обґрунтування заходів їх збереження, прогнозування наслідків впливу людини на екосистеми, визначення правил своєї поведінки в сучасних екосистемах

дотримується правил:

бережливого ставлення до довкілля

бере участь :

у природоохоронній діяльності та дотримується екологічної культури в повсякденному житті

називає:

природоохоронні території своєї місцевості,

основні охоронні заходи, які проводяться в своєму регіоні

 описує:

антропічний вплив на природні екосистеми своєї місцевості

наводить приклади:

природоохоронної діяльності в своїй місцевості

пояснює:

роль заповідних територій у збереженні біологічного різноманіття, рівноваги в біосфері

65.

15.05.

Підсумковий урок з теми

застосовує знання:

про особливості функціонування популяцій, екосистем, біосфери для обґрунтування заходів їх збереження, прогнозування наслідків впливу людини на екосистеми, визначення правил своєї поведінки в сучасних екосистемах

дотримується правил:

бережливого ставлення до довкілля

бере участь :

у природоохоронній діяльності та дотримується екологічної культури в повсякденному житті

називає:

природоохоронні території своєї місцевості,

основні охоронні заходи

 описує:

антропічний вплив на природні екосистеми

наводить приклади:

природоохоронної діяльності пояснює:

роль заповідних територій у збереженні біологічного різноманіття, рівноваги в біосфері

Тема 8. Біологія як основа біотехнології та медицини (4 години)

 66.

19.05.

Поняття про селекцію. Методи традиційної селекції

застосовує знання:

для оцінки застосування класичних методів селекції в сучасних умовах

аналізує:

результати та наслідки традиційних методів селекції

висловлює судження:

про користь методів селекції для с/г та людини

оперує термінами:

селекція, штучний добір, схрещування

називає:

види природного добору,

види схрещувань та їх результати

наводить приклади:

застосування методів селекції для отримання нових сортів і порід

 

67.

22.05.

Традиційні напрямки біотехнологій

застосовує знання:

для оцінки результативності біотехнологічних методів

порівнює:

класичні методи селекції із сучасними біотехнологіями

аналізує:

користь біотехнологій для людини

оперує термінами:

біотехнологія, генна інженерія, генетично модифіковані організми

називає:

основні напрямки біотехнології

описує:

біотехнологічне виробництво деяких продуктів

68.

26.05.

Роль генетичної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині.

застосовує знання:

оцінки ролі генної інженерії для суспільства

аналізує:

використання методів генної інженерії для розвитку медицини

висловлює судження:

про галузі застосування генетично модифікованих організмів

оперує поняттями:

генна інженерія, ГМО, перенесення генів

пояснює:

переваги та можливі ризики використання ГМО

наводить приклади:

продуктів, які одержують традиційними методами та продуктів, які отримують методами ГМО

68.

 

Семінар. Генетично модифіковані організми – прихована загроза чи користь для людства

застосовує знання:

оцінки ролі генної інженерії для суспільства

аналізує:

використання методів генної інженерії для розвитку медицини

висловлює судження:

про галузі застосування генетично модифікованих організмів

оперує поняттями:

генна інженерія, ГМО, перенесення генів

пояснює:

переваги та можливі ризики використання ГМО

наводить приклади:

продуктів, які одержують традиційними методами та продуктів, які отримують методами ГМО

Узагальнення

69.

29.05.

Основні загальні властивості живих систем

характеризує:

основні загальні властивості живих систем

робить висновок:

про єдність живих систем різних рівнів

оперує термінами:

система, властивості живого, структура системи

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, 9 клас, Планування
До підручника
Біологія 9 клас (Шаламов Р.В., Носов Г.А., Литовченко О.А., Каліберда М.С.)
Додано
16 січня 2020
Переглядів
1120
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку