Календарно-тематичне планування навчального матеріалу «Біологія», 9 клас
(2 години на тиждень)
№ п/п |
Дата |
Тема уроку |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
|
33. |
14.01. |
Запліднення у рослин і тварин |
характеризує: процес запліднення у рослин (на прикладі подвійного запліднення квіткових рослин) та у тварин (на прикладі запліднення у ссавців); створює:схеми процесу запліднення у рослин і тварин; дотримується правил: виконання малюнків біологічних об`єктів; висловлює судження:про роль запліднення в житті організмів; оперує термінами: запліднення, злиття ядер, проростання пилкової трубки, оболонка запліднення; називає: етапи запліднення у рослин і тварин; описує: процес запліднення у ссавців та покритонасінних рослин |
|
34. |
17.01. |
Етапи індивідуального розвитку організмів. |
характеризує: особливості кожного етапу онтогенезу у рослин і тварин; порівнює: процес індивідуального розвитку рослин і тварин; робить висновок: про особливості та спадкову програму індивідуального розвитку організмів; оперує термінами: онтогенез, ембріональний розвиток, постембріональний розвиток, проростання; називає: періоди онтогенезу у рослин і тварин; описує:періоди онтогенезу у рослин і тварин |
|
35. |
21.01. |
Підсумковий урок з теми. Самостійна робота |
характеризує:особливості кожного етапу онтогенезу у рослин і тварин; порівнює: процес індивідуального розвитку рослин і тварин; робить висновок: про особливості та спадкову програму індивідуального розвитку організмів; оперує термінами: клітинний цикл, хромосома, хроматида, реплікація ДНК, мітоз, фази мітозу, мейоз, фази мейозу, запліднення, онтогенез |
|
Тема 5. Закономірності успадкування ознак (12 годин) |
||||
36. |
24.01. |
Класичні методи генетичних досліджень. |
характеризує: етапи становлення генетики як науки, методи генетичних досліджень; висловлює судження: про взаємозв`язок генетики з іншими науками; називає: методи генетичних досліджень наводить приклади: використання методів для встановлення успадкування ознак |
|
37. |
28.01. |
Закономірності успадкування ознак, встановлені Г. Менделем. І та ІІ закони |
характеризує: І та ІІ закони Менделя; застосовує знання для складання схем схрещування; порівнює: успадкування домінантних та рецесивних ознак; дотримується правил складання схем схрещування; висловлює судження про результативність дослідів Менделя; оперує термінами: алель, генотип, фенотип, домінантна ознака, рецесивна ознака, гібрид, гетерозигота, гомозигота, моногібридне схрещування; описує: досліди і схеми схрещування, які проводив Мендель; називає: результати схрещувань та І та ІІ закони Менделя; наводить приклади: успадкування ознак відповідно до І та ІІ законів Менделя |
|
38. |
31.01. |
Закономірності успадкування ознак, встановлені Г. Менделем. ІІІ закон |
характеризує: ІІІ закон Менделя; застосовує знання для складання схем дигібридного схрещування; порівнює успадкування домінантних та рецесивних ознак, моногібридне та дигібридне схрещування; дотримується правил складання схем дигібридного схрещування; висловлює судження: про результативність дослідів Менделя; оперує термінами: алель, генотип, фенотип, домінантна ознака, рецесивна ознака, гібрид, дигетерозигота, дигомозигота, дигібридне схрещування; описує: досліди і схеми схрещування, які проводив Мендель; називає: результати схрещувань та ІІІ закон Менделя; наводить приклади: незалежного успадкування ознак |
|
39. |
04.02. |
Ознака організму як результат взаємодії генів |
досліджує: причини відхилення від законів Менделя; характеризує: взаємодії генів; порівнює: різні види взаємодії генів; дотримується правил: складання схем схрещування; висловлює судження: про формування організму як результат різних впливів та взаємодій генів; оперує термінами: алельні та неалельні гени, повне і неповне домінування, види взаємодій генів; називає: причини відхилення від Законів Менделя, види взаємодій генів; наводить приклади: різних взаємодій генів |
|
40. |
07.02. |
Поняття про зчеплення генів. Хромосомна теорія спадковості. |
встановлює зв`язок: між поняттями ген та хромосома; характеризує: зчеплене успадкування та його наслідки, причини; аналізує: результати досліджень Т. Моргана; розпізнає: незалежне та зчеплене успадкування; висловлює судження: про хромосомну теорію спадковості, про значення перехресту хромосом для підвищення спектру спадкових ознак, збільшення спадкової мінливості, що є матеріалом для природного добору; оперує термінами: зчеплення генів, група зчеплення, кросинговер, генетичні карти; називає: положення хромосомної теорії спадковості, причини порушення зчеплення генів; описує: дослідження, які проводив Морган; наводить приклади: зчепленого успадкування ознак; пояснює: результати схрещувань, що характеризують зчеплене успадкування |
|
41. |
11.02. |
Генетика статі і успадкування зчеплене зі статтю |
застосовує знання: для складання схем схрещування; характеризує: успадкування, зчеплене зі статтю; аналізує: особливості успадкування ознак зчеплених з статевими хромосомами; дотримується правил: складання схем схрещування ознак, зчеплених зі статевими хромосомами; практикує: використання знань, для пояснення успадкування деяких ознак; оперує термінами: статеві хромосоми, гомогаметна, гетерогаметна стать, каріотип, ауто соми; називає: особливості успадкування ознак, зчеплених зі статтю, статеві хромосоми людини; пояснює: особливості успадкування зчепленого зі статтю; наводить приклади: ознак, які зчеплені зі статтю |
|
42. |
14.02. |
Практична робота № 3. Складання схем схрещування |
застосовує знання: для складання схем схрещування; характеризує: різні види успадкування ознак та причини їх прояву; порівнює: різні види успадкувань та їх наслідки; дотримується правил: складання схем схрещування; висловлює судження: про складну організацію геному та фенотипу; оперує термінами: генотип, фенотип, алелі. гомозигота, гетерозигота, моногібридне та дигібридне схрещування |
|
43. |
18.02. |
Форми мінливості. Мутації. Види мутацій. Лабораторне дослідження. Мінливість рослин і тварин |
характеризує: різні види мінливості: комбінативну, мутаційну, модифікаційну; аналізує: причини виникнення різних видів мінливості порівнює: модифікаційну та мутаційну мінливості розпізнає: різні види мінливості досліджує: прояви модифікаційної та мутаційної мінливості висловлює судження: про значення мінливості для організмів оперує термінами: модифікаційна мінливість, мутації, види мутацій називає: види мутацій та їх характеристики описує: вплив мутацій та модифікацій на організм наводить приклади: різних видів мінливості |
|
44. |
21.02. |
Причини та наслідки мутацій |
характеризує: процес виникнення мутацій аналізує: вплив мутацій на організм та наслідки їх дії застосовує знання: для обґрунтування заходів захисту від впливу мутагенних факторів практикує: вживання методів захисту від дії мутагенів оперує термінами: мутаген, мутагенез, види мутагенів називає: причини мутацій та чинники мутагенезу описує: вплив мутагенів на організм, клітину наводить приклади: видів мутагенів |
|
45. |
25.02. |
Спадкові захворювання людини. Генетичне консультування |
застосовує знання: для оцінки спадкових ознак та планування родини дотримується правил: складання схем родоводів характеризує: методи вивчення спадковості людини, спадкові захворювання людини практикує: поширення відомостей про генетичне консультування для планування родини висловлює судження: щодо впливу шкідливих звичок батьків на потомство оперує термінами: спадкові захворювання людини, їх типи, генетичне консультування називає: методи вивчення спадковості людини, спадкові хвороби описує: наслідки виникнення спадкових хвороб наводить приклади: спадкових хвороб людини
|
|
46. |
28.02. |
Представлення проектів “Складання власного родоводу та демонстрація успадкування певних ознак”, “Складання родоводу родини видатної людини” Самостійна робота. |
досліджує: успадкування певних ознак в ряду поколінь аналізує: особливості успадкування певних ознак дотримується правил: складання схем родоводів оперує термінами: родовід, пробанд, успадкування ознак, генотип, фенотип, алелі. гомозигота, гетерозигота, моногібридне та дигібридне схрещування, модифікаційна мінливість, мутації, види мутацій
|
|
|
|
|||
Тема 6. Еволюція органічного світу (9 годин) |
||||
47. |
03.03. |
Розвиток еволюційних поглядів. Перше еволюційне вчення Ж. Б. Ламарка |
характеризує: етапи розвитку поглядів на еволюцію порівнює: дві світоглядні системи - креаціонізм та матеріалізм дотримується правил: складання таблиць, що демонструють характеристику різних етапів формування еволюційних поглядів аналізує: еволюційні положення теорії Ж. Ламарка оперує термінами: еволюція, рушійні сили еволюції, градації, вид. називає: основні положення вчення Ж. Ламарка описує: етапи формування еволюційних поглядів наводить приклади: виникнення пристосувань під впливом рушійних сил за Ламарком |
|
48. |
06.03. |
Еволюційне вчення Ч. Дарвіна. |
характеризує: положення еволюційного вчення Дарвіна аналізує і порівнює: вчення Дарвіна та Ламарка дотримується правил: складання таблиць, що демонструють характеристику різних еволюційних теорій оперує термінами: вид, спадкова мінливість, рушійні сили еволюції, боротьба за існування, природний добір називає: положення вчення Дарвіна
|
|
49. |
10.03. |
Еволюційні фактори. |
характеризує: процеси, які обумовлюють виникнення боротьби за існування та природного добору аналізує: механізми рушійних сил еволюції розпізнає: наслідки дії еволюційних факторів дотримується правил: складання схем, які ілюструють дію еволюційних факторів оперує термінами: боротьба за існування, природний добір, ізоляція, хвилі життя називає: еволюційні фактори та їх види описує: дію еволюційних факторів наводить приклади: видів боротьби за існування, природного добору |
|
50. |
13.03. |
Механізми видоутворення |
характеризує: процес видоутворення - мікроеволюцію аналізує та порівнює: географічне та екологічне видоутворення, дивергенцію, конвергенцію та паралелізм висловлює судження: про внесок вчених (Е. Геккель, Ч. Дарвін, Ж.Ламарк та ін) у розвиток еволюційного вчення оперує термінами: вид, мікроеволюція, дивергенція, конвергенція, паралелізм називає: різні механізми видоутворення наводить приклади: дії конвергенції, дивергенції, паралелізму |
|
51. |
17.03. |
Популяції живих організмів та їх основні характеристики |
характеризує: структурні одиниці еволюційного процесу - вид та популяцію аналізує: уявлення про популяцію, як найменшу одиницю еволюції дотримується правил: складання таблиць, що ілюструють структуру популяції оперує термінами: вид, популяція, критерії виду пояснює: популяцію як елементарну одиницю еволюції, основні характеристики популяції, критерії виду наводить приклади: адаптацій організмів до умов середовища |
|
52. |
20.03. |
Роль палеонтології, ембріології, морфології в обґрунтуванні теорії еволюції |
застосовує знання: для оцінки ролі палеонтології, ембріології. морфології в обґрунтуванні теорії еволюції розпізнає: різні види доказів еволюційного процесу аналізує: палеонтологічні знахідки, біогенетичний закон, гомологічні та аналогічні органи як докази еволюційного процесу оперує термінами: перехідні форми, реліктові організми, аналогічні органи, гомологічні органи, рудименти, атавізми пояснює: докази еволюції наводить приклади: палеонтологічних, ембріологічних та морфологічних доказів еволюції |
|
53. |
31.03. |
Еволюція людини. Етапи еволюції людини |
характеризує: етапи антропогенезу, процес виникнення різних видів людини аналізує і порівнює: різні види роду Людина розпізнає: викопні форми різних видів людини висловлює судження: про вплив на розвиток людини двох груп факторів та наслідки їхньої дії дотримується правил: створення схем процесу розвитку сучасної людини оперує термінами: антропогенез, біологічні та соціальні фактори еволюції людини описує: етапи розвитку сучасної людини називає: різні види людини та їх особливості
|
|
54. |
03.04. |
Світоглядні та наукові погляди на походження та розвиток життя |
характеризує: розвиток поглядів на походження різноманіття живих істот аналізує та порівнює: різні погляди на походження життя на Землі дотримується правил: складання таблиць, що демонструють еволюційний розвиток рослинного й тваринного світу Землі висловлює власне судження: про походження життя на Землі пояснює: різні погляди на виникнення життя на Землі (креаціонізм, спонтанне зародження, панспермія, біохімічна еволюція), різноманіття організмів як результат еволюції наводить приклади: викопних організмів різних геологічних епох |
|
55. |
07.04. |
Підсумковий урок з теми. Самостійна робота |
характеризує: розвиток поглядів на походження різноманіття живих істот аналізує та порівнює: різні погляди на походження життя на Землі дотримується правил: складання таблиць, що демонструють еволюційний розвиток рослинного й тваринного світу Землі висловлює власне судження: про походження життя на Землі пояснює: різні погляди на виникнення життя на Землі (креаціонізм, спонтанне зародження, панспермія, біохімічна еволюція), різноманіття організмів як результат еволюції наводить приклади: викопних організмів різних геологічних епох |
|
Тема 7. Надорганізмові біологічні системи (10 годин) |
||||
56. |
10.04. |
Предмет вивчення екології. Екологічні фактори та їхня взаємодія |
характеризує: види екологічних факторів, закономірності їх взаємодії аналізує: вплив одних екологічних факторів на дію інших факторів, можливості виживання організмів при різних ступенях дії факторів порівнює: види екологічних факторів оперує термінами: екологічний фактор, абіотичні фактори, біотичні фактори, антропічні фактори називає: закономірності дії екологічних факторів, методи дослідження процесів в екосистемах наводить приклади: різних взаємодій факторів та вплив їх на організми |
|
57. |
14.04. |
Екологічні групи організмів по відношенню до різних факторів |
характеризує: різний ступінь впливу екологічних факторів на організми аналізує: пристосування організмів до різного впливу факторів спостерігає: дію екологічних факторів на різні групи організмів аналізує та порівнює: різні середовища життя називає: екологічні групи організмів по відношенню до різних факторів (світолюбиві та тіньовитривалі рослини, денні та нічні тварини, теплолюбні та холодостійкі організми, вологолюбні та посухостійкі організми, різні групи гідробіонтів описує: пристосування організмів до різного ступеня дії факторів наводить приклади: пристосованості організмів до різних середовищ
|
|
58. |
17.04. |
Природні угруповання. Види угруповань. |
застосовує знання: про функціонування природних угруповань розпізнає: природні угруповання порівнює: різні види угруповань створює: моделі природних угруповань оперує термінами: фітоценоз, зооценоз, біоценоз, біотоп називає: види угруповань та їх характеристику описує: властивості угруповань наводить приклади: різних видів угруповань |
|
59. |
21.04. |
Структура екосистем та їх властивості. |
характеризує: особливості функціонування екосистем аналізує та порівнює: екосистему та біогеоценоз, природні та штучні екосистеми створює: моделі простих екосистем розпізнає: різні види екосистем оперує термінами: екосистема, біогеоценоз, абіотична частина, біотична частина, продуценти, консументи, редуценти пояснює: структуру екосистеми називає: властивості екосистеми, групи організмів біогеоценозу описує: роль організмів в колообігу речовин в біогеоценозі наводить приклади: продуцентів, консументів, редуцентів |
|
60. |
24.04. |
Харчові зв`язки, потоки енергії та колообіг речовин в екосистемах. |
характеризує: процеси колообігу речовин в екосистемі розпізнає: основні групи організмів за екологічною роллю в мережах живлення екосистем застосовує знання: для складання ланцюгів (мереж) живлення в екосистемах дотримується правил: побудови екологічних пірамід різних типів робить висновки: про роль організмів у здійсненні колообігу речовин в екосистемах оперує термінами: ланцюг живлення, екологічна піраміда, правило екологічної піраміди називає: організми за їх роллю в ланцюгах живлення пояснює: правило екологічної піраміди описує: перехід енергії та речовини в ланцюгах живлення наводить приклади: ланцюгів живлення
|
|
61. |
28.04. |
Стабільність екосистем та причини її порушення. |
характеризує: причини існування та розвитку екосистем, причини змін екосистем аналізує та порівнює: первинні та вторинні зміни в екосистемах застосовує знання: про особливості функціонування екосистем для обґрунтування заходів їх збереження називає: первинні та вторинні зміни екосистем, причини стабільності екосистем, пояснює: значення колообігу речовин у збереженні екосистем наводить приклади: первинних і вторинних змін екосистем |
|
62. |
05.05. |
Біосфера як цілісна система |
характеризує: існування особливої оболонки Землі - біосфери, процеси, які забезпечують її функціонування застосовує знання: для пояснення механізмів стабільності біосфери аналізує: властивості живої речовини біосфери усвідомлює значення: робіт М. І. Вернадського для створення вчення про біосферу оперує термінами: оболонки Землі, біосфера, жива речовина біосфери називає: межі біосфери, функції живої речовини біосфери описує: властивості живої речовини біосфери наводить приклади: антропічного впливу людини на біосферу |
|
63. |
08.05. |
Захист і збереження біосфери. |
застосовує знання: про особливості функціонування популяцій, екосистем, біосфери для обґрунтування заходів їх збереження, прогнозування наслідків впливу людини на екосистеми, визначення правил своєї поведінки в сучасних екосистемах дотримується правил: бережливого ставлення до довкілля бере участь : у природоохоронній діяльності та дотримується екологічної культури в повсякденному житті називає: природоохоронні території, основні охоронні заходи довкілля описує: антропічний вплив на природні екосистеми наводить приклади: природоохоронної діяльності пояснює: роль заповідних територій у збереженні біологічного різноманіття, рівноваги в біосфері |
|
64. |
12.05. |
Представлення проекту “Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості” |
застосовує знання: про особливості функціонування популяцій, екосистем, біосфери для обґрунтування заходів їх збереження, прогнозування наслідків впливу людини на екосистеми, визначення правил своєї поведінки в сучасних екосистемах дотримується правил: бережливого ставлення до довкілля бере участь : у природоохоронній діяльності та дотримується екологічної культури в повсякденному житті називає: природоохоронні території своєї місцевості, основні охоронні заходи, які проводяться в своєму регіоні описує: антропічний вплив на природні екосистеми своєї місцевості наводить приклади: природоохоронної діяльності в своїй місцевості пояснює: роль заповідних територій у збереженні біологічного різноманіття, рівноваги в біосфері |
|
65. |
15.05. |
Підсумковий урок з теми |
застосовує знання: про особливості функціонування популяцій, екосистем, біосфери для обґрунтування заходів їх збереження, прогнозування наслідків впливу людини на екосистеми, визначення правил своєї поведінки в сучасних екосистемах дотримується правил: бережливого ставлення до довкілля бере участь : у природоохоронній діяльності та дотримується екологічної культури в повсякденному житті називає: природоохоронні території своєї місцевості, основні охоронні заходи описує: антропічний вплив на природні екосистеми наводить приклади: природоохоронної діяльності пояснює: роль заповідних територій у збереженні біологічного різноманіття, рівноваги в біосфері |
|
Тема 8. Біологія як основа біотехнології та медицини (4 години) |
||||
66. |
19.05. |
застосовує знання: для оцінки застосування класичних методів селекції в сучасних умовах аналізує: результати та наслідки традиційних методів селекції висловлює судження: про користь методів селекції для с/г та людини оперує термінами: селекція, штучний добір, схрещування називає: види природного добору, види схрещувань та їх результати наводить приклади: застосування методів селекції для отримання нових сортів і порід
|
||
67. |
22.05. |
Традиційні напрямки біотехнологій |
застосовує знання: для оцінки результативності біотехнологічних методів порівнює: класичні методи селекції із сучасними біотехнологіями аналізує: користь біотехнологій для людини оперує термінами: біотехнологія, генна інженерія, генетично модифіковані організми називає: основні напрямки біотехнології описує: біотехнологічне виробництво деяких продуктів |
|
68. |
26.05. |
Роль генетичної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині. |
застосовує знання: оцінки ролі генної інженерії для суспільства аналізує: використання методів генної інженерії для розвитку медицини висловлює судження: про галузі застосування генетично модифікованих організмів оперує поняттями: генна інженерія, ГМО, перенесення генів пояснює: переваги та можливі ризики використання ГМО наводить приклади: продуктів, які одержують традиційними методами та продуктів, які отримують методами ГМО |
|
68. |
|
Семінар. Генетично модифіковані організми – прихована загроза чи користь для людства |
застосовує знання: оцінки ролі генної інженерії для суспільства аналізує: використання методів генної інженерії для розвитку медицини висловлює судження: про галузі застосування генетично модифікованих організмів оперує поняттями: генна інженерія, ГМО, перенесення генів пояснює: переваги та можливі ризики використання ГМО наводить приклади: продуктів, які одержують традиційними методами та продуктів, які отримують методами ГМО |
|
Узагальнення |
||||
69. |
29.05. |
Основні загальні властивості живих систем |
характеризує: основні загальні властивості живих систем робить висновок: про єдність живих систем різних рівнів оперує термінами: система, властивості живого, структура системи |
|