Урок -концерт «Від бароко до романтизму на крилах музичного мистецтва» з Презентацією «Від бароко до романтизму на крилах музичного мистецтва» автор Григорьєва Віолета Вікторівна

Про матеріал
Урок- концерт «Від бароко до романтизму на крилах музичного мистецтва», розроблений щоб поглиблювати компетентнісні навички учнів щодо розрізнення стильових особливостей бароко, класицизму, романтизму під час підготовки та проведення колективних творчих ігор «Доведи стильову відповідність», «Намалюй музику», «Створи кросворд»,тощо
Перегляд файлу

  Розробка уроку учителя мистецтва та  музичного мистецтва Кременчуцької гімназії 23, Григорьєвої Віолети Вікторівни

 

Урок на тему: «Від бароко до романтизму на крилах музичного мистецтва»

Мета і завдання:

  • Ознайомити учнів з визначальними характеристиками стильових особливостей музичного мистецтва бароко, класицизму, романтизму та специфікою їх прояву;

 

  • Ознайомити з поняттями, що характеризують стиль бароко, класицизм, романтизм в музичній культурі: «прелюдія і фуга», «скрипковий концерт», «алеманда», «соната, симфонія», «ноктюрн», «серенада»;

 

  • Поглиблювати розуміння учнями стильових особливостей бароко, класицизму, романтизму під час розробки та захисту колективних творчих проектів, доповідей, аналізу музичних творів;

 

  • Формувати в учнів уміння розрізняти специфічні риси стильових особливостей та специфіку їх прояву у візуальних та музичному мистецтвах;

 

  • Поглиблювати компетентнісні навички учнів щодо розрізнення стильових особливостей бароко, класицизму, романтизму під час підготовки та проведення колективних творчих  ігор «Доведи стильову відповідність», «Намалюй музику», «Створи кросворд»;

 

  • Розвивати та формувати естетичну культуру учнів, спостережливість, увагу, творчу уяву, здатність до аналізу та зіставлення, їхню мистецьку ерудицію.

 Обладнання:

  • Комп’ютер, проектор, фортепіано, картки зі словами-характеристиками для самостійної роботи-гри,  три комплекти із зображеннями трьох стилів для гри «Доведи стильову відповідність»

 

  •  Твори музичного мистецтва : Й. Бах «Токата і фуга ре мінор», Гендель «Алілуя», «Алеманда», А. Вівальді «Осінь», Дж. Россіні «Фігаро», В. Моцарт «Фантазія», Л. Бетховен «Елізі», Р. Корсаков «Не ветер вея с высоты», Ф. Шуберт «Аве Марія», Й. Бах «Двойний концерт», В. Мей «Шторм»

 

  • електронна презентація «Від барокко до романтизму на крилах музичного    мистецтва», слайд-шоу «емоційне введення» до самостійної роботи-гри.

 

   

 

 

 

 

 

 

Організація

На початку уроку звучить композиція В.Мей «Шторм».

Привітання

 

Активізація учнів

запитання:

  • Чи сподобалась вам музика на початку уроку?
  • Який інструмент був солюючим?
  • На вашу думку, яка епоха подарувала світу цей музичний твір?

(відповідь)

 

Мотивація

Учитель: Цей твір виконала наша сучасниця, американка китайського походження Ванесса Мей, вона звертається до класичних творів в своїй творчості, надаючи їм сучасного забарвлення. Музика у виконанні Мей «Шторм» була написана ще у 17 столітті.

  • Пригадайте, яка культурологічна епоха панувала в Європі у цей час?

(бароко)

  • Чи знаєте ви, що інструмент, у виконанні якого звучала музика, і що в наш час вважається «царицею» музики – «царює» всього 400р. і саме бароко надав їй статусу солістки?
  • Більш детально про культуру стилю бароко, а також класицизму і романтизму ми дізнаємось на сьогоднішньому уроці, а допоможе нам мистецтво звуків, яке має назву?

(музика)

 

№1 слайд – тема

Учитель:

  • Світ музики справді безкрайній,  він охоплює різні епохи історії, різні прошарки суспільства. Отже, наша задача визначити, які риси музичного мистецтва звісних епох перетинаються з рисами просторових мистецтв цих епох. На уроці ми будемо спостерігати, доводити, творити, фантазувати. Ви заздалегідь поділені на групи, що мають особисті завдання. Це «Доповідачі», «Митці», «Художники», «Експерти». Групова і індивідуальна робота допоможе вам відчути, які почуття, настрої, ідеї,  образи та риси, були основними для кожної епохи і порівняти їх з уже знайомими. Тож бажаю вам гарного настрою, позитивного спілкування, активної творчої роботи.

Актуалізація

Учитель:

  • Перш ніж звернутися до музичного мистецтва стилів бароко,  класицизму і романтизму, переконаємось в засвоєнні теоретичного матеріалу минулого уроку за допомогою самостійної роботи-гри. Перегляньте відеоряд, потім групами виявіть з-поміж слів на картках риси притаманні візуальним мистецтвам.
  • І група – бароко
  • ІІ група – класицизму
  • ІІІ група – романтизму

І занесіть їх у відповідні таблиці, а обраний групою експерт оголосить результат.

(Спостерігають відеоряд, виконують завдання, оголошують результат, підбивається підсумок гри)

Учитель:

  • Сприймаючи новий матеріал вам доведеться спілкуватися з музичними творами, згадаємо засоби музичної виразності.
  • Які засоби музичної виразності існують?

(відповіді: ритм, мелодія, інтонація, тембр, регістр, динаміка, лад, характер.)

Викладення нового матеріалу

На екрані:

  • слайд-епіграф
  • слайд-бароко
  • слайд-вірш Гріфіуса

Учитель:

  • Якому душевному стану відповідає вірш Гріфіуса поета-мислителя епохи бароко? Які почуття і настрої у вас виникли?

(відповіді)

  • А тепер поміркуйте над наступним: Спіноза довів буття Боже на мові геометрії, Декарт з логічністю думок: «Думаю – значить існую». Розвиток математики з точними розрахунками.
  • На які думки налаштовує така інформація?

(відповіді)

  • Уявіть себе композиторами епохи бароко, як би ви розповіли про ці стани музикою?

(Відповіді: контрасти, зіставлення, рух, глибина думок, чіткість, ясність, передбачення)

  • У вас є можливість почути музику бароко і порівняти її із своїми очікуваннями.

        

                Слухання музики Баха «токата і фуга ре мінор»

Запитання:

  • Що можна сказати про характер і образи музики?
  • Чи відомий вам твір і його автор?

                                                                                                                                                  (відповіді)

(слайд- Й. Бах)

Доповідач:

            Твори Й. Баха неможливо не впізнати через їх поліфонічність,саме в епоху бароко вона набула вершини свого розвитку.

            ( слайд-поліфонія)

         Токата і фуга – це два твори одного циклу барочної музики, що найкраще  за інші відтворює світорозуміння епохи

            (слайд – токата, фуга)

          Саме ці твори і їх кількість ототожнюють два принципи мислення бароко – мінливість і непостійність світу і людини та втілення ідей порядку. Підтвердження цих принципів мислення є в поєднанні мажору та мінору – урочистості і трагедійності.

Учень:

           Твори Баха виражають найрізноманітніші почуття людини. Бах , як мудрий художник виражав музикою глибокі роздуми над важливими життєвими питаннями. Слухаючи в храмі його музику люди вже не могли за звичкою звертатися з заученими словами до невидимого Бога – вони починали думати, музика викликала в них свої земні почуття про щось важливе та особисте, пробуджувала відчуття – чисті, світлі, піднесені, але земні.

             (слайд орган)

Королем серед  інструментів стає величний, пафосний орган.

(слайд)

Бах писав не тільки для органу – улюбленого інструменту, його клавірні твори стали основою, фундаментом для навчання музикантів наступних епох в тому числі і сучасності.

Більш того,Бах намагався створити новий клавішний інструмент, але створив дещо більше – геніальну збірку прелюдій і фуг у всіх відомих тональностях під назвою « Добре темперований клавір»

           (слайд – Гендель)

Учень:

    Улюбленим жанром цього композитора епохи бароко була опера і ораторія – вокально-хоровий твір сповнений величі, яка так характерна для бароко. Послухайте уривок.

         Звучить « Алілуя» Генделя (уривок)

Твір сповнений урочистості, пишності, величі.

Епоха бароко подарувала світу й інші мелодії - безліч танців: алеманда, куранта, менует, полонез, жига,сарабанда.

     (слайд – танці)

Послухайте коротку п’єсу-танок з назвою «Алеманда»

(учениця виконує Алєманду Генделя, пояснює назву)

     (слайд – музичні інструменти)

Учень:

Існували й інші музичні інструменти, що виражали бурхливі почуття простого народу, який щиро сумував під час біди і невгамовно радів в час свята

     (слайд – П.Брейгель. «Селянський танок»)

В коло танців ставали музики які і грали і танцювали. І саме в народному середовищі з’явився інструмент який неважко було тримати на плечі, мав він 4 струни і легкий смик який виписував жваві мелодії селянських танків і саме від цього отримав своє ім’я – скрипка. «Скрипторі» від латинського слова «виписувати, писати»

     (слайд – скрипка), учениця награє танцювальну мелодію на скрипці

     (слайд – «Веселий гурт» Ю. Лейстера)

           Поступово скрипка входить до світських салонів у склад оркестрової групи, навіть у церковні капели ,що відображено і на полотнах художників бароко.

     (слайд – «Ангели що музикують» Г. Феррарі, «Портрет сімї Ремі» Я. Цика)

Але, як сольний інструмент скрипка навіть не мріяла виступати. І лише завдяки творчості

     (слайд – А. Вівальді)

видатного композитора Італії вона стала солісткою,що могла виражати різні почуття людини. Колосальна спадщина А. Вівальді містить практично всі жанри того часу: опери, духовні твори, але для улюбленої скрипки ним написано майже 500 творів.

     (слайд «Алегорія музики» Л. Ліппі)

Вівальді увійшов в історію музики , як автор скрипкового концерту, завдяки цьому жанру скрипка і стає символом світської музики

Учитель:

  • Як називається знаменитий цикл скрипкових концертів А. Вівальді ?
  • Зараз, слухаючи уривок з циклу «Пори року», поміркуйте і доведіть що музика належить епосі бароко.

(слухають, відповідають)

  • Зробіть висновок,що спільного між музикою і просторовими мистецтвами епохи бароко?

(відповідь)

(слайд – підсумок)

(слайд – Класицизм)

Учень:

    Моделлю класицизму стало наслідування зразку, тяжіння до жанрової чистоти: в трагедії немає місця жарту і навпаки в комедії – шляхетному гніву. Так класичні норми насильно відсторонюють мистецтво від реальності.

   Музичний класицизм почався з італійської опери

(слайд – ДЖ. Россіні)

Учитель:  Послухайте уривок опери Россіні «Севільський цирульник» і визначте характер музики.

(відповіді: кумедна, чудернацька,комічна, грайлива, легковажна,тощо)

  • Ви вірно визначили характер музики. Опера «Севільський цирульник» є вершиною комічних опер Россіні, що мали назву в Італії  - опери-буффа. Але  спочатку все було зовсім не так. Друга половина 18 ст. вимагала серйозності – з опер витісняли комічні, розважальні, побутові епізоди, так з’явились опери-серіа ,тобто серйозні

(слайд – «серіа»)

Але люди швидко втомились від пафосу в житті і на сцені, вони бажали угамувати спрагу у фонтані «пестливого мистецтва» . Де ж було шукати подібного задоволення, як не в операх Джоакіно Россіні. Він швидко став відомим: одна за одною він створює комічні опери буффа і серйозні – серіа в дуже стислий час.

 (слайд – «буффа»)

 Доречі , опера «Сивільський цирульник» Россіні, що є вінцєм опер-буффа , була створена менш ніж за 3 тижні 24 річним композитором і була 17 за рахунком.

    Так би й сперечались опери буффа і серіа між собою , якби не творчість ще одного Італійського композитора – Христофа Глюка, що примирила цю суперечку своїми реформами

 (слайд – Глюк), як фон звучить «Мелодія» з його опери «Орфей і Евридика»

 

І стала найвищим прикладом в оперному жанрі класичного стилю. Головний герой опер Глюка – особистість героїчна, але його ідеями рушіють не стільки розум, скільки почуття, як в Орфеї з Еврідікою. Глюк зумів поєднати моральні устої, культурні та релігійні традиції з правом кожної людини на особисту думку і щастя

             (слайд – Відень)

Учень:

     В ІІ пол. 18, поч.19 ст. багато сперечались про те, де центр Європи. Географи називали одне місто, історики – інше, письменники – трете. Не сперечались тільки музиканти, шанувальники фортепіанного мистецтва. Для них центром Європи, центром музичного світу, могло бути тільки одне місто – Відень. Ось собор Св. Стефана з величезним шпилем – баштою, саме тут в капелі Марії-Терези почав свою кар’єру Й. Гайдн якому було лише 7 років

             (слайд – Гайдн)

Свої перші  сонати Гайдн створив в час переходу від старого типу клавіру, клавесину та клавікорду до фортепіано.

             (слайд )

Г. увійшов в історію класичної музики, як автор симфонічної та камерної музики і став засновником симфонічного оркестру

             (слайд – оркестр Г.)

             (слайд – Моцарт)

Учень:

       Вольфганг Моцарт вперше потрапив до Відня дитиною. Маленького генія привіз батько щоб показати диво-дитину. Феноменальні музичні здібності Моцарта захопили і здивували навіть імператора. Тут і розпочалась його творчість.

             (слайд – М. і клавір)

З клавіром пов’язані перші кроки М. ,він був найвидатнішим виконавцем свого часу. Клавір вже не був частиною ансамблю, тепер він сперечався з оркестром, де мали місце віртуозні імпровізації, вибагливість, фантазія автора. Зараз послухайте «Фантазію» Моцарта

  Учитель:

       Слухаючи музику класика – Моцарта, порівняйте з муз. бароко і назвіть відмінності

      Учениця виконує уривок «Фантазії»

     (відповіді учнів, доповнення виконавиці)

  • Звернемося до образотворчого мистецтва, які кольори б використали ви, малюючи «Фантазію» будучи художниками? Чому?

(відповіді)

  • Послухайте уривок твору іншого знаменитого класика. Згадайте назву і автора.

    (учень виконує  уривок «Елізі» Бетховена, учні відповідають)

    (слайд – Бетховен)

Учень: Ще один віденський класик Б. Він визнає лише один інструмент – фортепіано,за допомогою якого намагався розкрити всі можливі  і не можливі почуття. Цілий світ розкривається тому хто чує бетховенські сонати.

               (слайд – Віденські класики)

  • Ці композитори вважаються віденськими класиками, а їх творчість – еталоном класичної музики. Саме вони поєднали в своїй творчості настрої бароко, сентиментальність із стройністю форм , ясністю музичних ідей, глибокою повагою до героїчних образів, точністю, лаконічністю інтонаційної мови.

Учитель:

  Послухайте твір і визначте його жанр і образний зміст.

( виконую романс , учні відповідають)

  • Якому стилю притаманні всі ці риси? (відповідь)

      (слайд – Романтизм)

  • Представники романтичного стилю, передусім  були серед музикантів, як ви гадаєте, чому?

(відповіді)

  • Справді, музика,немов голос серця, здатна передати життя людської душі, відкрити всі нюанси безмежного світу почуттів і настроїв.

Учень:

  • Для розкриття духовного світу людини були потрібні нові форми й засоби виразності, тому передусім розвивались малі форми і жанри.

                 (слайд – жанри)

(Балада, пісня, романси, танець, ноктюрн, серенада)

  • Для романтиків стають характерними пошуки яскравої зображальної картинності в музиці.
  • Найяскравіше риси романтизму втілені в музиці німецьких та австрійських композиторів: Ф.Шуберта, Р.Шумана, Мендельсона-Бартольді, Р.Вагнера.
  • Саме в цей час в Європі сформувались національні школи.
  •           у Польщі – Ф.Шопен
  •           Угорщині – Ф.Ліст
  •           Росії – М.Глінка
  •           Україні – М.Лисенко
  •           Норвегії – Е.Грігом
  • (слайди до кінця)

Патріотична тематика в музиці цих митців невіддільна від лірики, світу почуттів розкритих у різноманітних музичних образах.

    Учитель:

  • Найкраще про стиль романтизму може розповісти тільки музика. Послухайте твір першого музичного романтика Ф.Шуберта і скажіть, до якого жанру належить цей твір? Чи дійсно втілені риси романтизму в цій музиці? Обґрунтуйте.
  • (Учні виконують «Аве Марія» Шуберта)
  • (робимо аналіз після слухання)
  • Пригадайте з музичного мистецтва, яка музика називається ноктюрном?
  • серенадою?
  • Які образи притаманні цим жанрам?
  • Як ви гадаєте чому ці жанри набули популярності саме в добу романтизму?
  • Порівняйте твори муз. мистецтва класицизму і романтизму, зокрема жанри і форми.

(відповіді учнів)

   Учитель:

  • Чую музика лине, співає душа
  • І у віршах притулок знаходить
  • А у мріях моїх синьоока весна
  • Із-під пензля на волю виходить
  •  
  • Недарма я заговорила про пензлик. Думаю, що ваша уява допомогла вам виконати творчу роботу під назвою «Намалюй музику». Ваше творче завдання було відтворити свої враження від музики, яка вам сподобалась кольорами фарб.
  • Це вільна форма малюнку, тож пропоную переглянути творчі доробки наших учнів.
  • (учні презентують роботи)
  • Дякую всім учням за плідну працю та чудову підготовку до уроку. Ми отримали багато вражень, мали змогу відчути і порівняти твори 3х епох, тож наостанок гра «Доведи стильову відповідність», яка дасть змогу відстежити спільні риси епох, що ми вивчили в музичному та візуальному мистецтві.

(Групи учнів отримують 3 зображення за різними стилями, слухають музику, співвідносять стиль музики з одним з 3х зображень, аргументують вибір)

Підсумок:

для підсумкової частини запрошуються учні-експерти, що готували запитання до класу,  використовуючи ключові терміни нового матеріалу.

   Учитель:

  • Всі види мистецтва кожної культурологічної епохи пов’язані і впливають і доповнюють одна одну. А предметом і темою будь-якого мистецтва є людина, її внутрішній світ почуттів і прагнень, взаємодія з природою, життя у великому Всесвіті. Нам вдалося прослідкувати взаємозв’язок і взаємовплив різних видів мистецтва, відстежити їх особливості.

Домашнє завдання:

розподілитись на групи та підготувати елементи  презентації творчих проектів «Реалізм та імпресіонізм – загальні риси та національні особливості.

doc
Додано
4 жовтня 2022
Переглядів
600
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку