На початку уроку звучить композиція В.Мей «Шторм».
Привітання
запитання:
(відповідь)
Учитель: Цей твір виконала наша сучасниця, американка китайського походження Ванесса Мей, вона звертається до класичних творів в своїй творчості, надаючи їм сучасного забарвлення. Музика у виконанні Мей «Шторм» була написана ще у 17 столітті.
(бароко)
(музика)
№1 слайд – тема
Учитель:
Учитель:
І занесіть їх у відповідні таблиці, а обраний групою експерт оголосить результат.
(Спостерігають відеоряд, виконують завдання, оголошують результат, підбивається підсумок гри)
Учитель:
(відповіді: ритм, мелодія, інтонація, тембр, регістр, динаміка, лад, характер.)
На екрані:
Учитель:
(відповіді)
(відповіді)
(Відповіді: контрасти, зіставлення, рух, глибина думок, чіткість, ясність, передбачення)
Слухання музики Баха «токата і фуга ре мінор»
Запитання:
(відповіді)
(слайд- Й. Бах)
Доповідач:
Твори Й. Баха неможливо не впізнати через їх поліфонічність,саме в епоху бароко вона набула вершини свого розвитку.
( слайд-поліфонія)
Токата і фуга – це два твори одного циклу барочної музики, що найкраще за інші відтворює світорозуміння епохи
(слайд – токата, фуга)
Саме ці твори і їх кількість ототожнюють два принципи мислення бароко – мінливість і непостійність світу і людини та втілення ідей порядку. Підтвердження цих принципів мислення є в поєднанні мажору та мінору – урочистості і трагедійності.
Учень:
Твори Баха виражають найрізноманітніші почуття людини. Бах , як мудрий художник виражав музикою глибокі роздуми над важливими життєвими питаннями. Слухаючи в храмі його музику люди вже не могли за звичкою звертатися з заученими словами до невидимого Бога – вони починали думати, музика викликала в них свої земні почуття про щось важливе та особисте, пробуджувала відчуття – чисті, світлі, піднесені, але земні.
(слайд орган)
Королем серед інструментів стає величний, пафосний орган.
(слайд)
Бах писав не тільки для органу – улюбленого інструменту, його клавірні твори стали основою, фундаментом для навчання музикантів наступних епох в тому числі і сучасності.
Більш того,Бах намагався створити новий клавішний інструмент, але створив дещо більше – геніальну збірку прелюдій і фуг у всіх відомих тональностях під назвою « Добре темперований клавір»
(слайд – Гендель)
Учень:
Улюбленим жанром цього композитора епохи бароко була опера і ораторія – вокально-хоровий твір сповнений величі, яка так характерна для бароко. Послухайте уривок.
Звучить « Алілуя» Генделя (уривок)
Твір сповнений урочистості, пишності, величі.
Епоха бароко подарувала світу й інші мелодії - безліч танців: алеманда, куранта, менует, полонез, жига,сарабанда.
(слайд – танці)
Послухайте коротку п’єсу-танок з назвою «Алеманда»
(учениця виконує Алєманду Генделя, пояснює назву)
(слайд – музичні інструменти)
Учень:
Існували й інші музичні інструменти, що виражали бурхливі почуття простого народу, який щиро сумував під час біди і невгамовно радів в час свята
(слайд – П.Брейгель. «Селянський танок»)
В коло танців ставали музики які і грали і танцювали. І саме в народному середовищі з’явився інструмент який неважко було тримати на плечі, мав він 4 струни і легкий смик який виписував жваві мелодії селянських танків і саме від цього отримав своє ім’я – скрипка. «Скрипторі» від латинського слова «виписувати, писати»
(слайд – скрипка), учениця награє танцювальну мелодію на скрипці
(слайд – «Веселий гурт» Ю. Лейстера)
Поступово скрипка входить до світських салонів у склад оркестрової групи, навіть у церковні капели ,що відображено і на полотнах художників бароко.
(слайд – «Ангели що музикують» Г. Феррарі, «Портрет сімї Ремі» Я. Цика)
Але, як сольний інструмент скрипка навіть не мріяла виступати. І лише завдяки творчості
(слайд – А. Вівальді)
видатного композитора Італії вона стала солісткою,що могла виражати різні почуття людини. Колосальна спадщина А. Вівальді містить практично всі жанри того часу: опери, духовні твори, але для улюбленої скрипки ним написано майже 500 творів.
(слайд «Алегорія музики» Л. Ліппі)
Вівальді увійшов в історію музики , як автор скрипкового концерту, завдяки цьому жанру скрипка і стає символом світської музики
Учитель:
(слухають, відповідають)
(відповідь)
(слайд – підсумок)
(слайд – Класицизм)
Учень:
Моделлю класицизму стало наслідування зразку, тяжіння до жанрової чистоти: в трагедії немає місця жарту і навпаки в комедії – шляхетному гніву. Так класичні норми насильно відсторонюють мистецтво від реальності.
Музичний класицизм почався з італійської опери
(слайд – ДЖ. Россіні)
Учитель: Послухайте уривок опери Россіні «Севільський цирульник» і визначте характер музики.
(відповіді: кумедна, чудернацька,комічна, грайлива, легковажна,тощо)
(слайд – «серіа»)
Але люди швидко втомились від пафосу в житті і на сцені, вони бажали угамувати спрагу у фонтані «пестливого мистецтва» . Де ж було шукати подібного задоволення, як не в операх Джоакіно Россіні. Він швидко став відомим: одна за одною він створює комічні опери буффа і серйозні – серіа в дуже стислий час.
(слайд – «буффа»)
Доречі , опера «Сивільський цирульник» Россіні, що є вінцєм опер-буффа , була створена менш ніж за 3 тижні 24 річним композитором і була 17 за рахунком.
Так би й сперечались опери буффа і серіа між собою , якби не творчість ще одного Італійського композитора – Христофа Глюка, що примирила цю суперечку своїми реформами
(слайд – Глюк), як фон звучить «Мелодія» з його опери «Орфей і Евридика»
І стала найвищим прикладом в оперному жанрі класичного стилю. Головний герой опер Глюка – особистість героїчна, але його ідеями рушіють не стільки розум, скільки почуття, як в Орфеї з Еврідікою. Глюк зумів поєднати моральні устої, культурні та релігійні традиції з правом кожної людини на особисту думку і щастя
(слайд – Відень)
Учень:
В ІІ пол. 18, поч.19 ст. багато сперечались про те, де центр Європи. Географи називали одне місто, історики – інше, письменники – трете. Не сперечались тільки музиканти, шанувальники фортепіанного мистецтва. Для них центром Європи, центром музичного світу, могло бути тільки одне місто – Відень. Ось собор Св. Стефана з величезним шпилем – баштою, саме тут в капелі Марії-Терези почав свою кар’єру Й. Гайдн якому було лише 7 років
(слайд – Гайдн)
Свої перші сонати Гайдн створив в час переходу від старого типу клавіру, клавесину та клавікорду до фортепіано.
(слайд )
Г. увійшов в історію класичної музики, як автор симфонічної та камерної музики і став засновником симфонічного оркестру
(слайд – оркестр Г.)
(слайд – Моцарт)
Учень:
Вольфганг Моцарт вперше потрапив до Відня дитиною. Маленького генія привіз батько щоб показати диво-дитину. Феноменальні музичні здібності Моцарта захопили і здивували навіть імператора. Тут і розпочалась його творчість.
(слайд – М. і клавір)
З клавіром пов’язані перші кроки М. ,він був найвидатнішим виконавцем свого часу. Клавір вже не був частиною ансамблю, тепер він сперечався з оркестром, де мали місце віртуозні імпровізації, вибагливість, фантазія автора. Зараз послухайте «Фантазію» Моцарта
Учитель:
Слухаючи музику класика – Моцарта, порівняйте з муз. бароко і назвіть відмінності
Учениця виконує уривок «Фантазії»
(відповіді учнів, доповнення виконавиці)
(відповіді)
(учень виконує уривок «Елізі» Бетховена, учні відповідають)
(слайд – Бетховен)
Учень: Ще один віденський класик Б. Він визнає лише один інструмент – фортепіано,за допомогою якого намагався розкрити всі можливі і не можливі почуття. Цілий світ розкривається тому хто чує бетховенські сонати.
(слайд – Віденські класики)
Учитель:
Послухайте твір і визначте його жанр і образний зміст.
( виконую романс , учні відповідають)
(слайд – Романтизм)
(відповіді)
Учень:
(слайд – жанри)
(Балада, пісня, романси, танець, ноктюрн, серенада)
Патріотична тематика в музиці цих митців невіддільна від лірики, світу почуттів розкритих у різноманітних музичних образах.
Учитель:
(відповіді учнів)
Учитель:
(Групи учнів отримують 3 зображення за різними стилями, слухають музику, співвідносять стиль музики з одним з 3х зображень, аргументують вибір)
Підсумок:
для підсумкової частини запрошуються учні-експерти, що готували запитання до класу, використовуючи ключові терміни нового матеріалу.
Учитель:
Домашнє завдання:
розподілитись на групи та підготувати елементи презентації творчих проектів «Реалізм та імпресіонізм – загальні риси та національні особливості.