Клас: 4
Предмет: природознавство
Тема уроку: Краса і біль рідного міста.
Тип уроку: Урок - екологічна конференція.
Мета: продовжувати формувати поняття природа рідного краю, рідного міста, охорона природи рідного краю і рідного міста, розширити уявлення етей про шляхи збереження природних багатств рідного міста, про правила поведінки людей в природі;
навчально-інформаційні вміння: самостійно знаходити нову інформацію в різних джерелах (в тому числі в мережі Інтернет), швидко активізувати і відтворювати необхідну інформацію, зв'язно, послідовно, доказово відповідати, удосконалювати вміння працювати на комп'ютері;
розвивати пізнавальний інтерес, спостережливість, вміння логічно мислити, використовувати в роботі знання, набуті раніше; виховувати почуття особистої відповідальності за природу рідного міста, дбайливе ставлення до природи.
Обладнання: Відеофільм про місто, комп'ютер, фотосесія «Краса і біль мого міста», аудіозапис, подарунки гостям, емблеми дітям, знаки «Правила поведінки в природі», «Дерево Життя», екологічна пісня, физкультпауза, таблички на столи з назвою груп.
ХІД УРОКУ
1.Повідомлення теми і мети уроку
Тема нашого уроку «Краса і біль нашого міста».
У лелечому краї
Річка хвилями грає,
Очерет пісню тихо співа.
Місто ніжно зелене
Стало рідним для мене,
Наче матері рідні слова.
2. Мотивація навчальної діяльності.
Урок не зовсім звичайний. Сьогодні у нас екологічна конференція. В її роботі беруть участь:
Представники засобів масової інформації: кореспонденти газет «Вітамін - 44», «ЕКО», журнал «Вокруг света», фотокореспонденти.
Дослідницька група з питань екології та охорони навколишнього середовища.
Проектна група «Зелений паросток майбутнього». Представники цієї групи ознайомлять нас з проектом поліпшення екологічної ситуації в місті.
3. Сприйняття і осмислення нового матеріалу.
Слово надається нашим кореспондентам. Вони працювали в двох напрямках. Перша група покаже красу нашого міста.
Фільм про красу нашого міста.
Коментарі учнів:
Місто Кам’янське- місто полум'яних зорь.
Кам’янське розташований на правому і на лівому берегах річки Дніпро. Територія міста становить 15011 гектарів, кількість населення 276 тисяч жителів.
Кам′янське – місто Дніпрове,
Хоч промислове – чудове,
Парить над ним безстрашний Прометей
І не один у місті є музей.
1. Жителі Кам’янського страждають від викидів графіту з ДМК. Нас засинає графітом.
«По місту неможливо пройти, приходиш додому весь в графіті, він всюди: на одязі, на обличчі, - скаржаться жителі міста. Наприклад, жителі вул. Сировця і пр. Леніна розповіли, що білизна, яке вони вивішують на балкон, все почорніло від графіту, ще не встигнувши висохнути ».
Графіт шкідливо впливає на організм людини, особливо на органи дихання.
2. Єлизаветівське озеро має статус водного об'єкта.
Єлизаветівське озеро, або Блакитне озеро, загальною площею 240 гектарів, утворилося з вод підземних джерел в результаті затоплення піщаного кар'єру. Сьогодні стан Блакитного озера вкрай незадовільно. Неорганізований масовий відпочинок і несанкціонована комерційна діяльність привели до забруднення берегової зони. Незаконна вирубка дерев і пожежі (теж з вини людей) стали причиною знищення посадок лісу вздовж берега.
3. Брудна вода річки Дніпро.
На Дніпрі налічується близько десяти гарячих точок - найбільш небезпечних за екологічними показниками. Проведені досліди довели, що показники по Дніпру перевищують норми в 16 разів. В першу чергу «зашкалює» показники вмісту заліза та марганцю, що пов'язано з викидами підприємств гірничовидобувної галузі.
За інформацією Всесвітньої організації охорони здоров'я, 80% хвороб людей пов'язано з використанням неякісної питної води.
4. У деяких районах міста можна спостерігати велику кількість скупчення сміття. Це джерело забруднення повітря отруйними газами.
5. Не менше сміття залишають після себе деякі туристи в лісах, що оточують наше місто. Але ж кинута папір розкладається два роки, консервна банка - не менш 70 років. Поліетиленовий пакет буде лежати дуже довго, так кат немає на Землі бактерій, які можуть його зруйнувати. А скільки скла в сонячну погоду здатний зіграти роль лінзи і викликати лісову пожежу.
У нашому місті з року в рік
Людина шкодить природі,
І не зрозумів він, дивак,
Що природа не дрібниця.
Він звірів і пташок
Жорстоко винищує.
Сміття, відходами
Все він засмічує.
Він звик все підкорювати,
І не може він зрозуміти,
Сам собі адже він шкодить ...
4. Закріплення та осмислення знань.
- Слово групі дослідників.
- Кам’янське - велике промислове місто. Він ставитися до числа міст з найболее небезпечною екологічною ситуацією
- У ньому зареєстровано 67 промислових підприємств, які викидають в атмосферу близько 100 шкідливих речовин.
- Один тільки Дніпровський металургійний комбінат в рік викидає 115 тисяч тонн шкідливих речовин.
- 500 кг шкідливих викидів доводиться на душу населення.
- Вогнище - це рани в надгрунтовій покриві лісу. Для їх заживання потрібно 15-20 років.
Міське звалище - джерело забруднення повітря в місті
У Кам’янському на міському звалищі знайдено токсичні відходи. Смолянистих рідиною чорного кольору забруднено близько 100 -150 кв.м.
Сьогодні міське звалище - джерело забруднення повітря отруйними газами, адже сміття там горить цілодобово. При його горінні утворюються складні газоподібні речовини, одним з них є діоксид. Ця речовина, потрапляючи в організм людини, викликає ракові пухлини.
Україна: в Кам’янському виявлено масове знищення мальків риби
На підприємстві Кам’янського Аульського водозабору, яке забезпечує питною водою дві третини міста Дніпродзержинську, міста Дніпродзержинська та ряд сільських районів, виявило регулярне напівпромислове скорочення поголів'я риби. Мальки риби гинуть на решітках водозабору насосної. Обсяги знищення мальків рибина кожної з восьми решіток водозабору складають десятки кілограмів. Це відбувається тому, що на водозаборі немає рибозахисних дамби, риба безперешкодно потрапляє в ковшу - збірки води, де відбувається очищення води хлором.
Місто в безпеки - захистимо його.
Вчитель: У роботі екологічної конференції оголошується перерва.
Физкультхвилинка
Пісня «Голуби»
Вчитель: Мета проектної групи - «Захистимо природу нашого міста руками дітей». Діти, символом нашої школи є дерево життя, на якому ростуть дивовижні плоди - наші добрі справи. Ми просимо і наших гостей приєднатися до створення нашого проекту.
Представники проектної групи:
- Ми, діти, не можемо зупинити забруднення грунту, води і повітря підприємствами міста. Але стежити за зеленими насадженнями і чистотою міста ми можемо!
-Заложім на території школи гай здоров'я.
- У рамках акції «Школа-сад» Озеленимо шкільну ігрову кімнату.
- Будемо брати участь у всіх акціях шкільного загону «Екологічна варта».
- Разом з батьками допоможемо встановити фонтан в зеленій зоні школи для зволоження повітря.
- Організувати рейд «Охорона лісів і парків»
5. Узагальнення і систематизація знань.
- Сьогодні однією з частин нашого проекту стало створення «Дерева життя». Нехай зацвіте воно нашими добрими справами.
(Створюється дітьми «Дерево життя»)
6. Підсумок уроку
- Спасибі всім. На екологічній конференції ми розглянули деякі питання охорони природи в нашому місті. Це проблема не тільки нашого міста, а й усієї України. Тому ми всіх закликаємо дбайливо ставитися до природи.
Все може природа: може нагодувати хлібом, напоїти зі своїх джерел, здивувати своєю красою. Одного лиш не може вона - захистити себе. Тому святий обов'язок охорони природи лягає на плечі тих, хто їсть хліб, п'є її воду, пишається її природою, тобто вас. Бережіть її!
-Конференція закінчена.
7. Домашнє завдання. На вибір. 1. Створення комп'ютерної презентації «Моє рідне місто». 2. Твір «Як допомогти рідному місту?»