УРОК-конкурс «Подорож до скарбниці знань»
( за темою «Усна народна творчість»)
Мета: сприяти поглибленню учнівських знань про невичерпну скарбницю фольклору; сприяти розвитку вміння аудіювання й говоріння, навички розмежовувати різні поняття, сприяти вихованню шани до рідної мови, прагнення до оволодіння літературною мовою.
Тип уроку: систематизація знань і вмінь.
Обладнання: дидактичний матеріал, картки, плакати, проектор, комп’ютер.
Хід уроку
І. Вступна частина
У ч и т е л ь. Сьогодні ми проводимо незвичний урок. Чому? Тому що, по-перше, це конкурс-гра, а жодний конкурс не обходиться без журі, по-друге, ми визначимо кращих знавців українського фольклору в 5 класі. Для цього ми вирушимо у космічну подорож до скарбниці знань космічною ракетою. Нам потрібно побувати на кожній планеті нашої сонячної системи, де багато нового та цікавого дізнаєтесь та потрібно розгадати цікаві завдання, а чим швидше ми будемо пересуватися, тим швидше дістанемось до скарбниці знань. Будь-який конкурс вимагає наявності команд.
У ч и т е л ь. Сьогодні на журі чекає нелегка справа. Нашим шановним членам журі стануть у пригоді такі найкращі людські якості, як мужність, адже не так просто дати справедливу оцінку; благородство — бо їм не раз доведеться говорити слова схвалення, підтримки гравців; чесність, адже лише істинна перемога може дати справжню радість.
Отже, ми вирушаємо у подорож до скарбниці знань, але перед тим як вирушити в подорож ракетою, проведемо розумову розминку.
Розминка
Що таке усна народна творчість?
Чим легенда відрізняється від міфів?
Що таке казка?
Які бувають казки?
Що таке прислів`я?
Естафета «Космічний словник» (потрібно отримати доступ в ракету)
Допуск в ракету. На слайді записані впершу колонку «космічні
слова», а в другу - тлумачення слів (усно). (По черзі учні повинні розтлумачити слова.)( на комп’ютері стрілками з’єднати слово і його значення
Космічний корабель. (Апарат для польотів у космос)
Землянин. (Житель планети земля)
Супутник. (Тіло, що обертається навколо планети по орбіті)
ІІ.Основна частина
Отже, ми вирушаємо у подорож до скарбниці знань.
Початок конкурсу.
Перша зупинка –планета Меркурій
Конкурс № 1. «Загадковий»
—Відгадайте слово за його ознакою.
Відповідають по черзі обидві команди.
Команда «Старанні»
Команда «Наполегливі»
Друга зупинка-планета Венера
Конкурс №2. «Продовж прислів`я» .
Команда «Старанні»
Команда «Наполегливі»
Третя зупинка-планета Марс
Конкурс №3. «З якої казки?»
На екрані слайду ілюстрації до казок. Відгадати з якої казки кожна ілюстрація.
Четверта зупинка – планета Юпітер
Конкурс №4. «Метаграми»
1) 3 Т скрізь тихо,
З М для їжі лихо —
Що лиш знайде, погризе,
Ще й у нору занесе.
(Тиша — миша.)
2) На неї птах сідає,
Вона його гойдає,
А Г на Б змініть —
Звірятком стане вмить.
(Гілка — білка.)
3) З К в дівчат на голові,
З Р виблискує в траві.
(Коса —роса.)
4) З П на лобі виступає,
З К він мишку враз спіймає.
(Піт — кіт.)
5) З М на городі росте,
З Р у воді він живе.
(Мак —рак.)
6) Дерево ламає,
Хвилі здіймає,
З К поєднати -
Буде в полі зростати.
(Буря-буряк)
П’ята зупинка-планета Сатурн
Конкурс №5. «Відгадай фразеологізм» ( малюнки до фразеологізмів-розгадати і пояснити значення фразеологізму)
У ч и т е л ь. Давайте згадаємо, що таке фразеологізми, адже
фольклор не обходиться без фразеологізмів, бо це... (крилаті ви-
слови, які можна замінити синонімом. Вони вживаються в розмовному стилі. Найбільшу їх кількість можемо зустріти в усній народній творчості). Умова конкурсу: На дошці написані фразеологізми, які потрібно замінити словами-синонімами. Завдання записано для кожної команди окремо. Учні з кожної команди виходять і пишуть відповіді. Переможе та команда, яка першою
впорається із завданням. (Журі враховують не тільки швидкість виконання завдання, але й правильність. За кожну правильну відповідь — 1 бал.)
Шоста зупинка-планета Уран
Конкурс №6. «Колядки та щедрівки» (команда, яка більше розкаже колядок і щедрівок та й перемогла в цьому конкурсі-отримує 1 бал)
Сьома зупинка-планета Нептун
Конкурс №7. «Бліц-турнір»
Команда «Старанні»
Команда «Наполегливі»
ІІІ . Підведення підсумків
Отже, поки журі підраховують бали, ми, нарешті, можемо сказати, що всі перешкоди подолали, всі завдання виконали. Наша чарівна ракета привезла нас до Скарбнички знань.
- Діти, про які планети ви сьогодні дізналися?
- Який неоціненний скарб ми з вами отримали-знання!