Урок- конкурс "Подорож до скарбниці знань" ( за темою «Усна народна творчість»)

Про матеріал
Мета: сприяти поглибленню учнівських знань про невичерпну скарбницю фольклору; сприяти розвитку вміння аудіювання й говоріння, навички розмежовувати різні поняття, сприяти вихованню шани до рідної мови, прагнення до оволодіння літературною мовою.
Перегляд файлу

УРОК-конкурс «Подорож до скарбниці знань»

( за темою «Усна народна творчість»)

Мета: сприяти поглибленню учнівських знань про невичерпну скарбницю фольклору; сприяти  розвитку вміння аудіювання й говоріння, навички розмежовувати різні поняття, сприяти  вихованню шани до рідної мови, прагнення до оволодіння літературною мовою.

Тип уроку: систематизація знань і вмінь.

Обладнання: дидактичний матеріал, картки, плакати, проектор, комп’ютер.

Хід уроку

І. Вступна частина

У ч и т е л ь. Сьогодні ми проводимо незвичний урок. Чому? Тому що, по-перше, це конкурс-гра, а жодний конкурс не обходиться без журі, по-друге, ми визначимо кращих знавців українського фольклору в 5 класі. Для цього ми вирушимо у космічну подорож до скарбниці знань космічною ракетою. Нам потрібно побувати на кожній планеті нашої сонячної системи, де багато нового та цікавого дізнаєтесь та потрібно розгадати цікаві завдання, а чим швидше ми будемо пересуватися, тим швидше дістанемось до скарбниці знань. Будь-який конкурс вимагає наявності команд.

У ч и т е л ь. Сьогодні на журі чекає нелегка справа. Нашим шановним членам журі стануть у пригоді такі найкращі людські якості, як мужність, адже не так просто дати справедливу оцінку; благородство — бо їм не раз доведеться говорити слова схвалення, підтримки гравців; чесність, адже лише істинна перемога може дати справжню радість.

Отже, ми вирушаємо у подорож до скарбниці знань, але перед тим як вирушити в подорож ракетою, проведемо розумову розминку.

Розминка

Що таке усна народна творчість?

Чим легенда відрізняється від міфів?

Що таке казка?

Які бувають казки?

Що таке прислів`я?

Естафета «Космічний словник» (потрібно отримати доступ в ракету)

Допуск в ракету. На слайді записані впершу колонку «космічні

слова», а в другу - тлумачення слів (усно). (По черзі учні повинні розтлумачити слова.)( на комп’ютері стрілками з’єднати слово і його значення

  • Космонавт.                                                  (Людина, що літає в космосі)

Космічний корабель.                              (Апарат для польотів у космос)

Землянин.                                                        (Житель планети земля)

Супутник.                  (Тіло, що обертається навколо планети по орбіті)

 

ІІ.Основна частина

Отже, ми вирушаємо у подорож до скарбниці знань.

  Початок конкурсу.

 Перша зупинка –планета Меркурій

Конкурс № 1. «Загадковий»

Відгадайте слово за його ознакою.

Відповідають по черзі обидві команди.

Команда «Старанні»

  1. Рожева, колюча, духмяна, пахуча, гарна. (Троянда.)
  2. Пухнаста, руда, хитра. (Лисиця.)
  3. Жовтий, продовгуватий, пахучий, кислий. (Лимон.)

    Команда «Наполегливі»

  1. Білий, розчинний, солодкий. (Цукор.)
  2. Сірий, довговухий, полохливий. (Заєць.)
  3. Зелена, колюча, святкова. (Ялинка.)

Друга зупинка-планета Венера

Конкурс №2. «Продовж прислів`я» .

Команда «Старанні»

  1. Удар забувається, а слово пам’ятається.
  2. Добре слово будує, а зле руйнує.
  3. Не кидай слова на вітер.
  4. Слово не горобець, вилетить - не впіймаєш.
  5. Гостре словечко коле сердечко.

Команда «Наполегливі»

  1. Шабля ранить голову, а слово душу.
  2. Слова щирого вітання дорожчі за частування.
  3. Від теплого слова лід розмерзається.
  4. Більше діла-менше слів.
  5. Слово до слова – зложиться мова.

Третя зупинка-планета Марс

Конкурс №3. «З якої казки?»

На екрані слайду ілюстрації до казок. Відгадати з якої казки кожна ілюстрація.

Четверта зупинка – планета Юпітер

Конкурс №4. «Метаграми»

1) 3 Т скрізь тихо,

    З М для їжі лихо —

   Що лиш знайде, погризе,

   Ще й у нору занесе.

                 (Тишамиша.)

2) На неї птах сідає,

    Вона його гойдає,

    А Г на Б змініть —

    Звірятком стане вмить.

                 (Гілкабілка.)

3) З К в дівчат на голові,

    З Р виблискує в траві.

                   (Косароса.)

4) З П на лобі виступає,

    З К він мишку враз спіймає.

                        (Піткіт.)

5)  З М на городі росте,

    З Р у воді він живе.

                      (Макрак.)

6)  Дерево ламає,

     Хвилі здіймає,

     З К поєднати -

     Буде в полі зростати.

                         (Буря-буряк)

 

П’ята зупинка-планета Сатурн

Конкурс №5. «Відгадай фразеологізм» ( малюнки до фразеологізмів-розгадати і пояснити значення фразеологізму)

У ч и т е л ь. Давайте згадаємо, що таке фразеологізми, адже

фольклор не обходиться без фразеологізмів, бо це... (крилаті ви-

слови, які можна замінити синонімом. Вони вживаються в розмовному стилі. Найбільшу їх кількість можемо зустріти в усній народній творчості). Умова конкурсу: На дошці написані фразеологізми, які потрібно замінити словами-синонімами. Завдання записано для кожної команди окремо. Учні з кожної команди виходять і пишуть відповіді. Переможе та команда, яка першою

впорається із завданням. (Журі враховують не тільки швидкість виконання завдання, але й правильність. За кожну правильну відповідь — 1 бал.)

Шоста зупинка-планета Уран

Конкурс №6. «Колядки та щедрівки» (команда, яка більше розкаже колядок і щедрівок та й перемогла в цьому конкурсі-отримує 1 бал)

Сьома зупинка-планета Нептун

Конкурс №7. «Бліц-турнір»

Команда «Старанні»

  1. Скільки букв в українському алфавіті? (33)
  2. Назвіть головні члени речення. (підмет і присудок)
  3. Державна мова України. (українська)
  4. Слова, що мають спільний корінь. (спільнокореневі)
  5. Казка «Мудра дівчина» народна чи літературна? (народна)

Команда «Наполегливі»

  1. Скільки голосних звуків в українському алфавіті? (6)
  2. Який знак ставиться в кінці розповідного речення? (крапка)
  3. Частина слова перед коренем. Префікс.
  4. Яка столиця України? Київ.
  5. Хто автор казки «Лис Микита»? (Іван Франко)

ІІІ . Підведення підсумків

Отже, поки журі підраховують бали, ми, нарешті, можемо сказати, що всі перешкоди подолали, всі завдання виконали. Наша чарівна ракета привезла нас до Скарбнички знань.

- Діти, про які планети ви сьогодні дізналися?

- Який неоціненний скарб ми з вами отримали-знання!

 

docx
Додано
28 листопада
Переглядів
1
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку