Мета. Ознайомити учнів із назвами компонентів та результату дії віднімання;вчити дітей розв’язувати задачі на знаходження невідомого від’ємника; закріплювати вміння розв’язувати задач на знаходження різниці двох чисел; розвивати мислення, спостережливість школярів; виховувати інтерес до читання.
Обладнання. Скринька, малюнки ключів,мушлі з цифрами від 1 до 10, набір геометричних фігур, презентація, таблиці.
Тип уроку: урок-мандрівка
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент.
Дзвоник дав нам всім сигнал.
Працювати час настав.
Вітрила піднімаємо .
У подорож рушаємо.
1. Привітання.
- Добрий день!
У добрий час!
Радо ми вітаємо вас!
2. Наш девіз:
Не просто слухати, а чути,
Не просто дивитись, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати,
Дружно і плідно працювати.
II. Повідомлення теми й мети уроку.
Наш урок цікавим буде!
Мандри люблять усі люди!
І дорослі, і малі,
Також наші школярі.
Треба скарби нам знайти,
Океан переплисти.
Перешкоди подолати
Й ключі від скрині дістати.
Цих ключів рівно п’ять.
Спробуй їх відвоювать.
Будем вправно працювати,
Й руку завжди піднімати.
Море кличе нас усіх!
Починаємо мерщій!
— Сьогодні на уроці математики ми ознайомимось з назвами компонентів при відніманні, будемо розв’язувати приклади й задачі на віднімання. Але про все це ви дізнаєтеся під час нашої подорожі по безкрайому математичному океану до південного континенту. Дорогою нам будуть траплятися різні мешканці океану і у кожного з них є завдання.
III. Актуалізація опорних знань учнів
1 Загадка.
— На чому ж ми будемо подорожувати?
Через море – океан,
В сильний шторм чи ураган
Впевнено вперед прямує,
А на ньому люд мандрує.(Корабель)
— Хто управляє кораблем? (Капітан головний на кораблі.)
2. Усна лічба.
- Капітан не може вирушити в плавання без перевіреної дружної команди моряків. Чи готова наша команда до подорожі, ми зараз перевіримо, виконавши деякі завдання.
а) Гра «Встав потрібні числа».
…, 2, 3,…,…,6,…,8,…,… .
- Вставити пропущені числа.
— Ви готові вирушити в подорож!
б) Задача-вірш
Вчитель в класі показав
Нам комбайн і самосвал,
Бензовоз і трактор.
І тролейбус, і трамвай,
Корабель і потяг.
Ще літак і баржу
Дуже, дітки, вас прошу -
Порахуйте транспорт. (10)
в) Геометричний матеріал
- Який вид транспорту зображений?(Корабель) Це підземний, наземний, повітряний чи водний вид транспорту?(Водний). Де можна мандрувати кораблем?
Із скількох геометричних фігур складається корабель?(6) Скільки кругів?(2) Скільки трикутників?(3) Скільки чотирикутників?(1)
- Добре попрацювали і показали, що команда у нас дружна, готова до мандрівки.
3.Каліграфічна хвилинка.
Кличе море-океан
Хвилі здійнялися
В бортовий зошит-журнал
Треба подивиться.
4. Математичний диктант.
- Діти подивіться нас супроводжують чудові тварини. Хто вони?(Дельфіни)
Дельфіни – це розумні істоти. Вони мають свою мову. Акули бояться дельфінів. Дельфіни люблять пограти і поспілкуватися з людиною, особливо з дітьми . Часто дельфіни рятують кораблі від загибелі , вказуючи вірний шлях.
• Запишіть число, що стоїть за числом 3.
• Запишіть попереднє число до числа 7.
• Перший доданок -3, другий доданок-4, знайти суму.
• 6-3
Взаємоперевірка робіт. (4; 6; 7; 3; 8)
— У кого немає жодної помилки? А хто помилився?
Молодці, діти, перший ключ у нас в руках. Повний вперед!
IV. Ознайомлення з новим матеріалом
1. Пояснення вчителя. Бухта Віднімання.
Зменшуване - від’ємник = різниця 10-3=7
Зменшуване — це число, від якого віднімають. Воно зменшується.
Від’ємник — це число, яке віднімають.
Різниця показує, скільки залишилося, коли відняли.
2. Первинне закріплення
а) Читання пояснення в підручнику с. 125
б) Складання і запис рівностей на віднімання, які можна скласти з поданих чисел
8-2=6 7-5=2
8-6=2 7-2=5
Фізкультхвилинка «Танець матросів»
3. Складання з LEGO-DUPLO криголама.
- Поступово ми наближаємось до південного континенту.
- Скажіть, а на південному материку холодно чи жарко? А чи може звичайний корабель наблизитись до цього континенту?(Ні) Який потрібен корабель?(Криголам) Оскільки ми мандрували звичайним кораблем, нам потрібен корабель, який зможе ламати кригу, щоб плисти далі.
- Зараз, працюючи в парі, зробіть корабель-криголам, який допоможе наблизитись до південного материка.
(Перевірка виготовлених кораблів-криголамів)
- Молодці, другий ключ у нас в руках! Повний вперед!
4.Складання і розв’язування прикладів зі слова Антарктида.
- Діти до нас з морських глибин звертається морський коник. Його так назвали за схожість з шаховою фігурою «конем».
Він пропонує пригадати і назвати південний материк(Антарктида).
Молодці, діти, третій ключ у нас в руках. Повний вперед!
5. Склади пазл «Пінгвін» Робота в парах.(Під музику «Пінгвіни»)
- Але, що це? Нас зустрічають невідомі тварини. Щоб дізнатися, хто вони, потрібно скласти пазли. Попрацюймо в парах! Хто ж ці тварини, які живуть тільки на південному материку? (Пінгвіни)
- Пінгвіни пропонують нам скласти два приклади на віднімання за малюнком.
9-3=6
9-6=3
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Гра «Покажи компонент віднімання» з LEGO
— Червоний – зменшуване , жовтий – від’ємник, зелений-різниця.
Ось і скринька. Який же скарб сховався в ньому? Знання! Чи справді знання – це скарб? Чому?
VI. Підсумок уроку. Рефлексія.
- Можна повертатися додому, але шлях перекрив старий восьминіг. Наш восьминіг дуже мудрий. Він хоче дізнатися, чому ви навчилися на уроці?
Гра "Плещемо в долоньки і тупаємо ніжками"
Пропоную вам пограти у гру.
Якщо те, що я говорю - правильно, ви плещете в долоні. Якщо ні, тупаєте ногами.
- На уроці ми розв'язували приклади на додавання;
- На уроці ми розв'язували приклади на віднімання;
-У трикутника чотири сторони;
-У трикутника 3 сторони;
-6 менше ніж 10;
-8 більше, ніж 7;
- Південний континент найтепліший.
-Пінгвіни живуть тільки в Антарктиді.
— Вам сподобалася наша подорож?
— Що найбільше запам’яталося?
— Ви сьогодні — молодці! Чому молодці? Тому, що працювали добре, були моїми помічниками під час подорожі до південного континенту.