Урок спрямований на узагальнення, поглиблення і систематизацію вивченого про і менник.
Добірка цікавих завдань дасть змогу закріпити вивчення даної частини мови.
Відкритий урок на тему:
«Іменник взяв собі на плечі – велике Диво! –
Називати речі…
(Узагальнення і систематизація вивченого про іменник)»
Підготувала
вчитель української мови
Голікова О.Я.
Мета: повторити, систематизувати і узагальнити знання учнів з теми
"Іменник як частина мови";
розвивати логічне мислення, пам'ять, творчу уяву, культуру усного мовлення, уміння правильно висловлювати свої думки; сприяти розширенню світогляду, збагачувати словниковий запас учнів;
розвивати комунікаційні компетенції;
формувати в учнів навички співробітництва, культури
спілкування;
сприяти духовно–моральному розвитку школярів,прищеплювати
бажання удосконалювати себе;
виховувати любов і повагу до рідної мови, повагу один до
одного.
Обладнання: проект зошита «Узагальнення і систематизація знань про іменник», сигнальні картки, «Лото назв», презентація «Узагальнення і систематизація знань про іменник», проектор.
Тип уроку: узагальнення і систематизації знань, умінь і навичок.
Епіграф уроку:
Іменник! Він узяв собі на плечі
Велике діло – визначати речі…
Д. Білоус
Зміст і структура уроку
I. Організація класу
II. Повідомлення теми і мети уроку. Ознайомлення з епіграфом
- На сьогоднішньому уроці ми повторимо морфологічні ознаки іменника, його синтаксичну роль, підготуємося до контрольної роботи за темою «Іменник як частина мови». Подібне ми вже робили, тому ви з цим завданням легко впораєтесь. Спробуємо закріпити успіх.
(учитель просить учнів уявити, що вони прийшли до книжкового магазину «Легенда», і вони купили собі зошит «Узагальнення і систематизація вивченого про іменник» із серії «Моя книжечка». )
- Подивіться на зошит. Сьогодні ми будемо працювати в ньому. Але що це? У графі «Автор» відсутнє прізвище автора. Але кожен зошит, кожен підручник повинен мати автора. Давайте ми з вами станемо авторами цього зошита. Запишіть кожен своє прізвище.( діти записують своє прізвище)
IІІ. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок
Учень сам вибирає суперника зі словами: "Я викликаю на двобій…" і ставить запитання. Наприклад:
– Яка частина мови називається іменником?
– Які морфологічні ознаки властиві іменникові?
– Назвіть відмінки і запитання, на які вони відповідають.
– Які іменники є власними назвами, а які – загальними? Наведіть приклади.
Наведіть приклади.
Почувши іменники, які є назвами істот, плещіть у долоні.
Узлісся, місяць, мудрість, клімат, зав’язь, компас, дівчина, лікар,
моряк, чистота, глибина, тюлень, турист, студент, параграф,
комар, дятел, сад, теля, військо, натовп, пожежник, ставлення,
суспільство, футболіст, звіробій, трава, відпочивальник.
4. Творче спостереження з елементами аналізу.
Виразно прочитати речення. Усно визначити синтаксичну роль
іменників. Зробити висновки. Яка головна думка висловлювання?
Патріотизм починається зі ставлення до своєї мови. Поняття рідної
мови виступає поряд з поняттям рідного дому, батьківської хати,
материнського тепла. Культура мовлення – це духовне обличчя людини.
Мова єднає між собою представників певного народу у часі і в просторі.
5. Гра «Веселі перегони»
Перевірка знань за допомогою питань. Використання сигнальних
карток.
Відповідь «так» - синій колір, відповідь «ні» - червоний.
6. Диктант з "ключем".
Запишіть іменники у дві колонки: вжиті в однині; вжиті в множині. У кожному іменнику підкресліть першу літеру. З цих літер прочитаєте народне прислів’я.
Доля, ножиці, екзамени, озеро, приклади, радощі, берег, радість, експеримент, дочка, обеліски, птахи, іграшка, абрикоси, дерева, ліс, олівець, експонати.
Ключ. Добре діло не пропаде.
.
7. Гра «Лото назв».
Учитель розкриває зміст певного слова, а учні повинні знайти його на картках і закрити. Виграє той, хто першим закриє усі назви на своїй картці.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Плід яблуні, який вживається в їжу в свіжому вигляді, є сировиною в
кулінарії.
2. Прилад для фіксації оптичного зображення на спеціальному носії.
3. Неперіодичне видання у вигляді зброшурованих аркушів друкованого
матеріалу, набір друкованих, ілюстрованих аркушів, виготовлених з
паперу, пергаменту або іншого матеріалу, як правило, скріплених з
одного боку.
4. Пристрій для польотів в атмосфері або космічному просторі.
5. Рослина.
6. Прилад для орієнтування на земній поверхні і в гірничих виробках
відносно напряму магнітного або географічного меридіана.
7. Вид холодної закуски.
8. Прилад для вимірювання часу.
9. Іструмент, який складається з наступних частин - 2 кінці, 2 кільця,
2 з'єднувальні елементи з отворами та з'єднувальний болтик з гайкою.
10. Предмет сферичної чи іншої опуклої форми, який здебільшого
використовується у спортивних іграх.
11. Самохідна колісна машина, яка приводиться в рух встановленим на
ній двигуном і призначена для перевезення людей, вантажу.
12. Пристрій, призначений для захисту людини від дощу або від
сонячних променів.
8. «Корисні поради». Диктант з коментуванням.
Завдання: дати пораду товаришеві щодо правильного написання
іменників.
Я(я)рослав М(м)удрий, річка Д(д)ніпро, (Ж)журнал (Пізнайко),
(М) механік, (в)Вітчизна,(О) олень, (К)кіт (м) Мурчик.
9. Лінгвістична задача.
Прочитати текст. Кого мав на увазі вчитель? Довести свою думку.
Учитель попросив одного з учнів:
- Поклич, будь ласка, Дмитренка.
Шестикласник вибіг на подвір’я і зупинився.
«Кого ж покликати, - міркував він, - Сергія чи Тетяну? Обоє мають
однакове прізвище».
10. Кросворд «Чарівні клітини».
Як називаються малята цих птахів і тварин?
До якої відміни відносяться слова?
1.Свійська водоплавна птиця
2.Цар звірів.
3.Великий хижак із сімейства котячих.
4.Персонаж багатьох казок.
5.Птах, один з персонажів байки І.Крилова.
6.Цар птахів.
7.Корова.
8.Назва якого птаха суголосна з ім’я дівчини.
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
||
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
Відповіді: 1. Каченя. 2.Левеня. 3. Тигреня. 4. Вовченя. 5. Лебеденя.
6. Орля. 7. Теля. 8. Галченя.
11. Гра – дослідження
А) «Атлас іменників».
Цегла, крейда, журнал, таблиця, бутерброд, менеджер,
повидло, футбол, шосе, екіпаж, пальто, самовар, завод.
Англ. – менеджер, футбол;
Польськ. – таблиця, повидло;
Росіськ. – самовар, завод;
Франц. – журнал, екіпаж, пальто, шосе;
Нім. – цегла, крейда, бутерброд
Б) Щоб ввести у речення складноскорочені назви, треба визначити рід
і число головного слова . Майбутні детективи, до праці!
ЗЗОШ , ВНЗ , МО України , АЕС.
12.Тестові завдання
Час кожному перевірити рівень своєї готовності до тематичної
контрольної роботи. Дай відповідь на тестові запитання та
заповни картку контролю.
1.Іменник – це частина мови, яка:
а) вказує на предмет, ознаку, кількість, але не називає їх,
б) означає назву ознаки предмета або його приналежність,
в) означає назви предметів,
г) означає кількість предметів, а також порядок предметів при лічбі.
2.Знайдіть іменник, який означає назву істоти:
а)стіл б)будинок,
в)дорога г)кошеня.
3.Знайдіть власну назву, яка береться в лапки:
а)місто Київ, б)криголам Єрмак,
б)озеро Світязь, г)село Яблунівка.
4.Знайдіть іменник чоловічого роду:
а)книга б)собака,
в)дорога г)суддя.
5.Знайдіть іменник спільного роду:
а)сирота б)тополя
в)адреса г)дріб.
6.Знайдіть іменник, який вживається тільки в однині:
а)вулиця б)тиша
в)дівчина г)спідниця.
7.Знайдіть іменник, який вживається тільки в множині:
а)зустрічі б)сумки
в)меблі г)зошити.
8.Знайдіть іменник, який у родовому відмінку множини має нульове
закінчення:
а)веселощі б)кросівки
в)ясла г)граблі.
9.Знайдіть іменник, який у родовому відмінку множини має
закінчення -ів:
а)гроші б)ворота
в)хитрощі г)сіни.
10.Знайдіть іменник, в якому в орудному відмінку однини приголосні
подвоюються:
а )жов(ч)ю б)сі(л)ю
в)радіс(т)ю г)якіс(т)ю.
11.Знайдіть правильно перекладене словосполучення
благодарить друга:
а)дякувати друга б)дякувати другу,
в)дякувати другом г)дякувати другові.
12.Знайдіть іменник, який у родовому відмінку однини має суфікс-ен- :
а)курча б)плем'я
в)теля г)кошеня.
ІV. Підсумок уроку.
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Б |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
В |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Г |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(учитель просить учнів уявити, що перед ними знаходиться великий кошик, де вміщені всі знання, уміння, навички, ідеї, почуття, що вони отримали на уроці і зараз кожен може взяти собі будь-що, ідучи додому. Він пропонує по черзі сказати: «Я йду з цього уроку…(і назвати те, що кожен бажає узяти з собою з уявного кошика).
VІ.Домашнє завдання
Підготуватись до контрольної роботи за темою «Іменник як частина
мови».