Креативний урок "Рід іменників. Іменники спільного роду"

Про матеріал

Ознайомити учнів з новими поняттями: «рід іменників», «чоловічий рід», «жіночий рід», «середній рід»; вчити учнів усвідомлено розрізняти рід іменників; розвивати вміння аналізувати та узагальнювати мовні явища;

виховувати інтерес до вивчення української мови.

Перегляд файлу

Українська мова 6 клас

Урок №  ________

Тема. Рід іменників. Іменники спільного роду.

Мета:  ознайомити учнів з новими поняттями: «рід іменників», «чоловічий рід», «жіночий рід», «середній рід»; вчити учнів усвідомлено розрізняти рід іменників; розвивати вміння аналізувати та узагальнювати мовні явища;

виховувати інтерес до вивчення української мови.

Обладнання:

таблиці «Рід іменників», індивідуальні картки, картки для роботи в групах,

схема складання сенкану.

Інтерактивні форми і методи: вправи «Очікування», «Асоціативний кущ», «Незакінчені речення», «Гронування», «Сенкан».

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Перебіг уроку

І. Організація роботи, актуалізація

Блок 1. Мотивація: ефект здивування (3хв.)

Учитель. Сьогодні на уроці української мови ми продовжимо відкривати нові сторінки нашої рідної мови . Сподіваюсь, ваш настрій протягом уроку буде позитивним.

imagesCAYS42ZM.jpgмед.jpgЩоб дізнатись тему нашого уроку, ви повинні її відгадати. Прошу уважно подивитись на дошку.

кома.jpgкома.jpgкома.jpgimages.jpg

Правильно. Тема сьогоднішнього уроку рід іменника.

Запис у зошиті     Дата, тема

Коментар учителя.

Іменникові властивий граматичний рід: чоловічий, жіночий, середній. У назвах людей і тварин за допомогою роду розрізняється стать (хлопець — дівчина; півень —курка; тигр — тигриця), інколи і вік (орел, орлиця — орля). Рід іменників, ужитих у множині, визначають за початковою формою: дерева (дерево) — середній рід. Іменники, що вживаються тільки у множині, за родами не розрізняються: двері, канікули, Моринці.

Продовжуючи свою мандрівку ми потрапляємо в гущавину лісу, де Лісовик нам проведе цікаву і захоплюючу екскурсію. Там нас чекає багато цікавих і захоплюючих завдань. Але кожному із нас потрібно ретельно підготуватись. І нам в цьому допоможе наш путівник – підручник. Тому прошу усіх вас відкрити підручник і розглянути табличку.

 Складання асоціативного куща «Іменник».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Блок 2 і 6 (20 хв.)

ІІ. Змістовна частина

Учитель. Сьогодні на уроці ми працюватимемо для того, щоб більше дізнатись про іменник, вчитимемось визначати рід іменників.                                                                       Розподільний диктант. Іменники, що вживаються тільки у формі однини та тільки у формі множини, записати у дві колонки.

Карпати, Україна, мідь, мед, іменини, двері, Жуляни, шурхіт, заробітки, хащі, звірина, сукно, терези, Львів, ясна, сметана, молоко, джунглі, сум, їжа,  вермішель, ночви, ясла, канікули.

Завдання. Прочитайте. Визначте іменники, рід кожного.

1. Лелека з лелечихою і лелеченятами живуть на старому в'язі. (В. Чухліб). 2. Лев-татусь, левиця-мати левеня ведуть гуляти. (Л. Біленька). 3. Тигр гарчить, гарчить тигриця — пролетіла низько птиця. А смугасті тигренята шкірять гострі зубенята. (В. Гринько). 4. Під хмарами рідня крилата: орел, орлиця і орлята. (Г. Бойко). 5. Шпак шпачисі каже гнівно: «Шершень захопив шпаківню! Швидше шибеника гнати, шпаченя обороняти!» (О. Кононенко).

Колективна робота

- Доберіть іменники до слова малий. (М'яч, шарф, хлопчик, олівець).

- Яким словом можна замінити ці іменники? (Він).

- Доберіть іменники до слова мала. (Дівчинка, квіточка, книжка, ручка).

- Яким словом можна замінити ці іменники? (Вона).

- Доберіть іменники до прикметника мале. (Курча, дитя, кошеня).

- Яким словом можна замінити ці іменники? (Воно).

- Це слова – помічники. За їх допомогою ми зможемо визначити рід іменника.

Вправа "Письменник"

Хід проведення: Дані три слова. Наприклад, стіл, кавун, вагон. Необхідно придумати як можна більше пропозицій, в кожному з яких були б використані всі три слова. Слова можна змінювати будь-яким способом. 

Вправа «Поміркуймо разом!»

Кого так називають – осіб чоловічої чи жіночої статі?

Учитель, вихователь, учень, школяр, українець…

Учителька, вихователька, учениця, школярка, українка…

Наведіть ще подібні приклади.

А так кого називають?

Дівчатко, хлоп'ятко, дитятко, маля.

Блок 3 (2хв.). Психологічне розвантаження

1)Вправи для зняття втоми

 «Письмо у повітрі»

Немов олівцем, написати у повітрі слово іменник носиком або підборіддям. Рухи повільні, спина пряма.

«Метелик»

Руки звести на потилиці в замок. Спина рівна, лікті максимально розгорнуті назад. На «раз» - лікті під підборіддям звести разом, на «два» - повернутися у вихідне положення.

«Лебідь»

Виконувати стоячи. Руки опустити вниз. Плечі відвести назад. Руки за спиною взяти в «замок», випрямити й повільно піднімати догори, не нахиляючи тулуба.

Тримати 3-10 секунд. Повільно опустити руки. Зробити декілька спокійних вдихів та видихів. Знімається напруження в спині, зміцнюються м’язи спини, покращується кровообіг у хребті.

Блок 4. Головоломка 

Вибіркове списування

Виписати іменники у три стовпчики, розподіливши їх за родами. Позначити закінчення в іменниках.

Ведмедик, іграшка, вікно, лялька, хустина, олівець, ручка, перо, зошит, книжка, пенал, серце, електрика, малюнок, блюдце, стіл, поле, Івась, Оленка, дядько, небо, пиріг, панчоха.

 Робота в парах. Орфоепічна хвилинка « До твого словничка»

Перша пара читає стовпчики слів згори – вниз, друга пара читає знизу – вгору.

Назвіть іменники жіночого роду, чоловічого. При визначенні роду яких іменників ви зустріли труднощі? Чому? Скласти речення із словом «хустина».

Шкарпетки               іграшка

панчохи                    хустина

лялька                       олівець

Блок 5 . Інтелектуальна розминка ( 5хв.)

Складання сенкану «Іменник»

Іменник                                                                

Важливий, найчисельніший.

Називає, іменує, вказує.

Іменник дітям цікаво вивчати.

Слова, що є назвами предметів, називаються іменниками.

 

Блок  7. Комп’ютерна підтримка мислення ( 5хв.)

Блок 8. Рефлексія. (3хв.)

Вправа «Мозковий штурм»

- Слова, що є назвами предметів, називаються …

- Іменники бувають …

- Іменники, до яких можна додати слова мій, він -…

- Іменники, до яких можна додати слова моя, вона - …

- Іменники, до яких можна додати слова моє, воно - …

Метод «Перетворення»

Мета: надати можливість самовираження; розвиток творчого мислення.

Пропоную учням завершити кілька речень на зразок:

«Як би я був, …. то», «Чому я не хотів би бути ….».

 Підбиття підсумків уроку.

  - У народі кажуть:  «Хто знання має, той мур ламає». Ми в цьому переконались сьогодні на уроці.

VІ. Завдання додому. Вправа 307, повторити правило с. 128.

 

1

 

docx
Додано
15 липня 2018
Переглядів
2162
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку