урок -презентація по твотчості Анни Ахматової

Про матеріал
Познайомити учнів з особливостями життєвого і творчого шляху поетеси; дати поняття про акмеїзм; розвивати виразне читання,навички аналізу ліричного твору; виховувати мистецтвом слова.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема:  Анна Ахматова (Горенко).  Художні особливості   ранньої

            творчості. "Реквієм " - як пам’ятка доби сталінського терору.

Мета: познайомити учнів з особливостями життєвого і творчого шляху

           поетеси; дати поняття про акмеїзм; розвивати виразне читання,

           навички аналізу ліричного твору; виховувати мистецтвом слова.

Обладнання: портрет Анни Ахматової, книжкова виставка творів поетеси; 

                          репродукція картин Н. Альтмана "Портрет Анни Ахматової"

                        та її портрети роботи інших художників; картини Ж. Руо

                        "Розп'яття".

Тип уроку: вивчення біографії поета та поглибленої роботи над твором.

Епіграф:

Твой белый дом и тихий сад оставлю

Да будет жизнь печальна и светла ...

Анна Ахматова

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань:

- Як ви розумієте визначення "Срібне століття?

- Який період російської культури вважається "золотою добою"?

- Які літературні течії розвиваються в епоху "Срібного століття"? 

   (символізм, футуризм, акмеїзм)?

- Хто з російських поетів був яскравим представником символізму? 

   (О.Блок)

ІІ. Слово вчителя: на сьогоднішньому уроці піде мова ще про одну

                представницю "Срібної доби" - Анну Ахматову (Горенко).

ІІІ. Презентація теми та мети уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу:

1. Вступне слово вчителя:

- Читання вірша "Я научила женщин говорить..."

Могла ли Биче словно Дант творить,

Или Лаура жар любви восславить?

Я научила женщин говорить...

Но, Боже, как их замолчать заставить!

-  Поезію Анни Ахматової називають "щоденником жіночої душі". І це справді так, тому що вона показала епоху глибоких криз і катаклізмів через чутливе сприйняття жінки, яка сподівалася і втрачала віру, помирала і воскресала, билася у безвиході, але все ж шукала шляхи відродження світу. Душа ахматівської героїні - це душа, що кохає і ненавидить, мучиться і жертвує собою, переживає драматичний розрив і прагне возз'єднання. Це душа, у якій може все вигоріти, але вона житиме всупереч смерті.

2. Перевірка домашнього завдання: учнівські презентації життєвого та

    творчого шляху Анни Ахматової.

3. Розв'язання кросворду. (Давши правильні відповіді на запитання ви

   дізнаєтесь до якої літературної течії входила Анна Ахматова).

Запитання до кросворду:

1. В якому місті Ахматова та Гумільов провели свій медовий місяць?

2. У 1914 році вийшла в світ поетична збірка …

3. Один із однодумців Анни Ахматової.

4. Яку назву мала збірка, написана у 1912 році?

5. В якому місті Анна Ахматова закінчувала гімназію?

6. Продовжити назву збірки «Біла …»

7. Де померла А. Ахматова?

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Теорія літератури: акмеїзм - (від грець, akme - найвищий ступінь

    чогось, вершина) - модерністська течія в російській поезії 10-20 років

     XX ст., котра разом із футуризмом виникла як реакція на кризу

     символізму.

5. Виразне читання і аналіз поезій: (РОБОТА В ГРУПАХ)

«Когда в тоске самоубийства …»

- З якими, на вашу думку, подіями пов'язана ця поезія?

- Визначте тему вірша. (Зображення трагічної епохи і морального вибору

  особистості за умов зла і насильства)

- На скільки частин можна умовно поділити поезію? (На дві)

- Про що йдеться у першій? (Загальна характеристика історичного 

   апокаліпсису)

- А у другій? Чого хоче від героїні невідомий голос? (Роздуми ліричної

   героїні про свою позицію у суспільстві, вимагає покинути батьківщину,

   відмовитися від неї)

- Який моральний вибір робить героїня? (Залишається разом зі своїм

   народом і ладна до кінця пройти з ним шляхом важких випробувань)

«Дал ты мне молодость трудную..»

- Чи випадковим є звернення героїні до Бога?

- Ким є для неї Бог? (Високим ідеалом, критерієм оцінки свого життя)

- Як побудовано вірш? (У формі діалогу)

- Які проблеми порушує головна героїня (Духовної сутності людини, сенсу

   життя)

- Що, на думку автора, є головною метою життя? (Здобуття духовного

   багатства)

«Сероглазый король»

- Чому оспівується "біль безвихідний"?

- Вірш сповнений деталями, голосами, конкретними фразами, а за ними –

   прихований спалах душі, вогонь пристрасті. Проаналізуйте реальний і 

   прихований плани вірша.

- Розкрийте психологічний стан ліричної героїні. В чому він проявляється?

- Які почуття приховуються за зовнішнім спокоєм?

«Твой белый дом и тихий сад оставлю..»

Розкрийте психологічний стан ліричної героїні. Чому переважає сум

   поряд із прагненням прославити її у віршах?

– У чому сенс протиставлення жінки, котра зазнала втрати кохання, і

    жінки-поетеси, яка має закарбувати у слові дорогоцінні миттєвості

    кохання?

6. Слово вчителя: поетеса страждала разом зі своїм народом, жила його турботами. Страшне горе торкнулося крилом її особистого життя. Саме у 1935 році заарештували її сина Льва Гумільова та чоловіка Миколу Пуніна як учасників "антирадянської терористичної групи". Звісно, то було абсурдне звинувачення. Ахматова особисто зверталась до Сталіна, просила підтримки у своїх друзів. Врешті, сина та чоловіка вдалося врятувати, проте ненадовго. Про ті роки Анна Ахматова згадувала:" У страшні роки єжовщини я провела 17 місяців у тюремних чергах у Ленінграді. Одного разу мене "впізнали". Жінка із голубими очима, яка стояла позаду мене, яка, звичайно, ніколи не чула мого імені, раптом збентежено запитала: - А ви це можете описати? І я сказала: - Можу."

7. Читання  напам'ять  вчителем "Посвяти" під музику Моцарта "Реквієм".

8. Бесіда за запитаннями:

- Який зв'язок між "Реквіємом" Моцарта та "Реквіємом" Ахматової?

- Де ще використовують слово "реквієм"? (мітинг-реквієм)

- Які почуття у вас викликала поезія і музика?

- Чи співпадають темп музики зі словами Ахматової?

- Як можна словесно змалювати почуття, передані композитором і

   поетесою?

9. Презентація поеми "Реквієм". (Свою поему А. Ахматова присвятила

   репресіям 30-х років)

10. Історична довідка: "Сталінські репресії".

11.   Робота з епіграфом: 

Чи прочитується в цих рядках унікальність творчого шляху поета, два

його контрастні боки світло і печаль?

12.  Слово вчителя:

Якось Ахматова сказала, що головна ознака поезії – створювати вишукану

красу із "сміття" реальної дійсності, тобто підніматися із землі до зірок, а

потім повертатися зорепадом віршів знову на землю.

13. Поетична хвилина - читання віршів Ахматової, уподобаних учнями.

14. Підсумки уроку.

А) Тестові завдання.

1. Творчість Анни Ахматової – це:

а) "поетичний щоденник жіночої душі";

б) психологічний літопис трагедії XX ст.;

в) найвизначніше явище в поезії акмеїстів?

2. Як з'явилося прізвище Ахматова в російській літературі:

а) прізвище чоловіка;

б) прізвище прабабусі;

в) прізвище тітки?

3. Де вперше було надруковано вірші Анни Ахматової:

а) Києві;              б) Одесі;             в) Парижі?

4. Де відбулося вінчання А. Ахматової та М. Гумільова:

а) під Киевом      б) в Одесі           в) в Парижі?

5. Як називалось об'єднання молодих поетів до якого входила і            

   А. Ахматова:

а) «Цех поетів»; б) «Полярна зірка»;    в) «Вечір»?

6. В якому році була неофіційна заборона на друкування творів

     А.Ахматової аж на 15 років:

а) 1921;              6)1925               в) 1927?

7. Яка трагічна подія відбулася в житті А. Ахматової у 1935 році:

а) розлучення;

б) заборона на друкування;

в) арешт Льва Гумільова та Миколи Пуніна?

8.  Який з віршів поетеси довго не записувався, а тримався в пам'яті

    Анни Ахматової та її друзів:

а) "Біла зграя";    б) "Реквієм";      в) "Подорожник"?

9. Поетичний вирок сталінській епосі поетеса виносить у:

а) філософській "Поемі без горя";

б) поемі "Реквієм";

в) останніх віршах?

10. В епіграфі поеми "Реквієм" йдеться про:

а) трагедію жінки-матері на тлі національної трагедії;

б) трагедію сім'ї поетеси;

в) особисту трагедію А. Ахматової?

11. За що нагородили А. Ахматову медаллю "За оборону Ленінграда" у

     1945 p.:

а) за витривалість і мужність;      б) за патріотичні вірші?

12. У 1965 році за наукові праці Оксфордський університет присвоює           

      Анні Ахматовій:

а) ступінь доктора літератури;   б) літературну премію?

 

Б) «Оціни себе сам»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Домашнє завдання:  читати "Реквієм"; "Посвята" - напам'ять; скласти тестові завдання до прочитаного.

doc
Додав(-ла)
Куца Ліна
Додано
29 жовтня
Переглядів
27
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку