Тема: Анна Ахматова (Горенко). Художні особливості ранньої
творчості. "Реквієм " - як пам’ятка доби сталінського терору.
Мета: познайомити учнів з особливостями життєвого і творчого шляху
поетеси; дати поняття про акмеїзм; розвивати виразне читання,
навички аналізу ліричного твору; виховувати мистецтвом слова.
Обладнання: портрет Анни Ахматової, книжкова виставка творів поетеси;
репродукція картин Н. Альтмана "Портрет Анни Ахматової"
та її портрети роботи інших художників; картини Ж. Руо
"Розп'яття".
Тип уроку: вивчення біографії поета та поглибленої роботи над твором.
Епіграф:
Твой белый дом и тихий сад оставлю
Да будет жизнь печальна и светла ...
Анна Ахматова
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань:
- Як ви розумієте визначення "Срібне століття?
- Який період російської культури вважається "золотою добою"?
- Які літературні течії розвиваються в епоху "Срібного століття"?
(символізм, футуризм, акмеїзм)?
- Хто з російських поетів був яскравим представником символізму?
(О.Блок)
ІІ. Слово вчителя: на сьогоднішньому уроці піде мова ще про одну
представницю "Срібної доби" - Анну Ахматову (Горенко).
ІІІ. Презентація теми та мети уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу:
1. Вступне слово вчителя:
- Читання вірша "Я научила женщин говорить..."
Могла ли Биче словно Дант творить,
Или Лаура жар любви восславить?
Я научила женщин говорить...
Но, Боже, как их замолчать заставить!
- Поезію Анни Ахматової називають "щоденником жіночої душі". І це справді так, тому що вона показала епоху глибоких криз і катаклізмів через чутливе сприйняття жінки, яка сподівалася і втрачала віру, помирала і воскресала, билася у безвиході, але все ж шукала шляхи відродження світу. Душа ахматівської героїні - це душа, що кохає і ненавидить, мучиться і жертвує собою, переживає драматичний розрив і прагне возз'єднання. Це душа, у якій може все вигоріти, але вона житиме всупереч смерті.
2. Перевірка домашнього завдання: учнівські презентації життєвого та
творчого шляху Анни Ахматової.
3. Розв'язання кросворду. (Давши правильні відповіді на запитання ви
дізнаєтесь до якої літературної течії входила Анна Ахматова).
Запитання до кросворду:
1. В якому місті Ахматова та Гумільов провели свій медовий місяць?
2. У 1914 році вийшла в світ поетична збірка …
3. Один із однодумців Анни Ахматової.
4. Яку назву мала збірка, написана у 1912 році?
5. В якому місті Анна Ахматова закінчувала гімназію?
6. Продовжити назву збірки «Біла …»
7. Де померла А. Ахматова?
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Теорія літератури: акмеїзм - (від грець, akme - найвищий ступінь
чогось, вершина) - модерністська течія в російській поезії 10-20 років
XX ст., котра разом із футуризмом виникла як реакція на кризу
символізму.
5. Виразне читання і аналіз поезій: (РОБОТА В ГРУПАХ)
«Когда в тоске самоубийства …»
- З якими, на вашу думку, подіями пов'язана ця поезія?
- Визначте тему вірша. (Зображення трагічної епохи і морального вибору
особистості за умов зла і насильства)
- На скільки частин можна умовно поділити поезію? (На дві)
- Про що йдеться у першій? (Загальна характеристика історичного
апокаліпсису)
- А у другій? Чого хоче від героїні невідомий голос? (Роздуми ліричної
героїні про свою позицію у суспільстві, вимагає покинути батьківщину,
відмовитися від неї)
- Який моральний вибір робить героїня? (Залишається разом зі своїм
народом і ладна до кінця пройти з ним шляхом важких випробувань)
«Дал ты мне молодость трудную..»
- Чи випадковим є звернення героїні до Бога?
- Ким є для неї Бог? (Високим ідеалом, критерієм оцінки свого життя)
- Як побудовано вірш? (У формі діалогу)
- Які проблеми порушує головна героїня (Духовної сутності людини, сенсу
життя)
- Що, на думку автора, є головною метою життя? (Здобуття духовного
багатства)
«Сероглазый король»
- Чому оспівується "біль безвихідний"?
- Вірш сповнений деталями, голосами, конкретними фразами, а за ними –
прихований спалах душі, вогонь пристрасті. Проаналізуйте реальний і
прихований плани вірша.
- Розкрийте психологічний стан ліричної героїні. В чому він проявляється?
- Які почуття приховуються за зовнішнім спокоєм?
«Твой белый дом и тихий сад оставлю..»
– Розкрийте психологічний стан ліричної героїні. Чому переважає сум
поряд із прагненням прославити її у віршах?
– У чому сенс протиставлення жінки, котра зазнала втрати кохання, і
жінки-поетеси, яка має закарбувати у слові дорогоцінні миттєвості
кохання?
6. Слово вчителя: поетеса страждала разом зі своїм народом, жила його турботами. Страшне горе торкнулося крилом її особистого життя. Саме у 1935 році заарештували її сина Льва Гумільова та чоловіка Миколу Пуніна як учасників "антирадянської терористичної групи". Звісно, то було абсурдне звинувачення. Ахматова особисто зверталась до Сталіна, просила підтримки у своїх друзів. Врешті, сина та чоловіка вдалося врятувати, проте ненадовго. Про ті роки Анна Ахматова згадувала:" У страшні роки єжовщини я провела 17 місяців у тюремних чергах у Ленінграді. Одного разу мене "впізнали". Жінка із голубими очима, яка стояла позаду мене, яка, звичайно, ніколи не чула мого імені, раптом збентежено запитала: - А ви це можете описати? І я сказала: - Можу."
7. Читання напам'ять вчителем "Посвяти" під музику Моцарта "Реквієм".
8. Бесіда за запитаннями:
- Який зв'язок між "Реквіємом" Моцарта та "Реквіємом" Ахматової?
- Де ще використовують слово "реквієм"? (мітинг-реквієм)
- Які почуття у вас викликала поезія і музика?
- Чи співпадають темп музики зі словами Ахматової?
- Як можна словесно змалювати почуття, передані композитором і
поетесою?
9. Презентація поеми "Реквієм". (Свою поему А. Ахматова присвятила
репресіям 30-х років)
10. Історична довідка: "Сталінські репресії".
11. Робота з епіграфом:
Чи прочитується в цих рядках унікальність творчого шляху поета, два
його контрастні боки — світло і печаль?
12. Слово вчителя:
Якось Ахматова сказала, що головна ознака поезії – створювати вишукану
красу із "сміття" реальної дійсності, тобто підніматися із землі до зірок, а
потім повертатися зорепадом віршів знову на землю.
13. Поетична хвилина - читання віршів Ахматової, уподобаних учнями.
14. Підсумки уроку.
А) Тестові завдання.
1. Творчість Анни Ахматової – це:
а) "поетичний щоденник жіночої душі";
б) психологічний літопис трагедії XX ст.;
в) найвизначніше явище в поезії акмеїстів?
2. Як з'явилося прізвище Ахматова в російській літературі:
а) прізвище чоловіка;
б) прізвище прабабусі;
в) прізвище тітки?
3. Де вперше було надруковано вірші Анни Ахматової:
а) Києві; б) Одесі; в) Парижі?
4. Де відбулося вінчання А. Ахматової та М. Гумільова:
а) під Киевом б) в Одесі в) в Парижі?
5. Як називалось об'єднання молодих поетів до якого входила і
А. Ахматова:
а) «Цех поетів»; б) «Полярна зірка»; в) «Вечір»?
6. В якому році була неофіційна заборона на друкування творів
А.Ахматової аж на 15 років:
а) 1921; 6)1925 в) 1927?
7. Яка трагічна подія відбулася в житті А. Ахматової у 1935 році:
а) розлучення;
б) заборона на друкування;
в) арешт Льва Гумільова та Миколи Пуніна?
8. Який з віршів поетеси довго не записувався, а тримався в пам'яті
Анни Ахматової та її друзів:
а) "Біла зграя"; б) "Реквієм"; в) "Подорожник"?
9. Поетичний вирок сталінській епосі поетеса виносить у:
а) філософській "Поемі без горя";
б) поемі "Реквієм";
в) останніх віршах?
10. В епіграфі поеми "Реквієм" йдеться про:
а) трагедію жінки-матері на тлі національної трагедії;
б) трагедію сім'ї поетеси;
в) особисту трагедію А. Ахматової?
11. За що нагородили А. Ахматову медаллю "За оборону Ленінграда" у
1945 p.:
а) за витривалість і мужність; б) за патріотичні вірші?
12. У 1965 році за наукові праці Оксфордський університет присвоює
Анні Ахматовій:
а) ступінь доктора літератури; б) літературну премію?
Б) «Оціни себе сам»
V. Домашнє завдання: читати "Реквієм"; "Посвята" - напам'ять; скласти тестові завдання до прочитаного.