Уро-гра " Поле чудес" за романом М. О. Булгакова " Майстер і Маргарита"

Про матеріал
Підсумковий урок - гра після вивчення творчості М. Булгакова. Урок проводиться у формі відомої гри " Поле чудес".
Перегляд файлу

Гра «Поле чудес»  ( за романом М. О. Булгакова  «Майстер і Маргарита»)  11 клас

Мета:

  узагальнити та систематизувати знання учнів, набуті впродовж вивчення  твору «Майстер і Маргарита»; розвивати в старшокласників уміння відповідати на запитання; виявити , наскільки глибоко учні знають текст твору, чи вміють при читанні звертати увагу на деталі; формувати культуру поведінки, читацьку культуру; виховувати загальнолюдські етичні та моральні якості.

Обладнання: портрет М. Булгакова, ілюстративний матеріал до твору, виставка творів письменника.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації набутих знань.

Форма проведення: урок – гра.

 

D:\777\img006.jpg

 

Хід уроку

I.  Організаційний  момент.

II. Оголошення теми, мети уроку.

1. Слово вчителя.

      Подібно до багатьох великих творів світової класики, таких як поеми Гомера, «Божественна комедія» Данте,  «Дон Кіхот» Сервантеса, «Фауст» Гете,  твори Гоголя, Пушкіна, Достоєвського, Толстого та ін., роман Булгакова  «Майстер і Маргарита» по праву може бути названий справжньою енциклопедією сучасної йому епохи, в якій, як у дзеркалі, відбились побут, мораль і звичаї  нової радянської Росії, галерея людських типів та характерів, що уособлюють як її кращі, так і найгірші, темні сторони. Свою епоху Булгаков відтворює переважно в іронічному, гротескно-фантастичному світлі. Але веселий феєрверк комічних сцен і образів роману, який насамперед привертає до себе увагу, це лише частина того грандіозного творчого задуму, втіленням якого постає булгаковський роман. Не менш значну частку його змісту становлять роздуми письменника над виключно серйозними, такими, що визначають  кореневі засади людського буття, проблемами людського існування і, зокрема, питаннями співвідношення добра і зла, морального вибору, справедливості  і відповідальності за скоєні вчинки.

Ми зібралися з вами сьогодні для того, щоб підвести підсумок нашій багатогранній роботі над романом Булгакова  «Майстер і Маргарита». Тож розпочинаємо  літературну гру «Поле чудес».

 III. Хід гри

1-й учень.

       З образами Майстра і Маргарити насамперед пов’язані  такі важливі теми, як роль і покликання митця у суспільстві, його взаємини з владою, теми морального вибору і відповідальності за нього, тема рятівної сили кохання.  Майстер – один з головних героїв роману. Він називає себе майстром в тому розумінні цього поняття, яке різко відмежовує його як високопрофесійного спеціаліста від дилетантів.  Образ Майстра значною мірою автобіографічний. Його доля в багатьох рисах повторюю життєвий шлях Булгакова. Схожим є їхній вік. Сумлінність ставлення до свого письменницького покликання, непорозуміння і конфлікт з владою, які спричинили ідеологічне цькування творів письменника.

Учитель.  До участі у грі запрошуємо першу трійку гравців.

I. тур. (перша трійка гравців вступає в гру)

Завдання: її  використовують для опалення приміщення. Але Майстер використав його не за  призначенням, коли хотів спалити рукопис роману.

 

 

 

ПІЧ

2-й учень.

    Образ Маргарити також є одним із центральних в романі і вводить до його сюжету тему рятівної сили кохання. Маргарита в захопленні від роману, який пише Майстер. Вона опікується долею свого коханого, намагається вберегти його від біди, але їй це не вдається. Кохання Маргарити стає рятівним для Майстра. Воно виводить його із стану глибокої духовної зневіри і повертає до життя. В образі Маргарити відбились біографічні риси дружини Булгакова Олени Сергіївни.

II. тур.  (друга трійка гравців вступає в гру)

Завдання: район Москви, в якому жила Маргарита.

 

 

 

 

 

АРБАТ

1-й учень.

       У доволі чисельній групі персонажів головне місце належить Воланду. Він антипод Бога. Могутній, досвідчений і проникливий знавець людських душ. Воланд карає тих, хто живе аморально, тих, чия  поведінка несумісна із законами істини і справедливості. В образі Воланда відбилася складна проблема внутрішнього співвідношення і взаємопроникнення добра і зла, підкреслена епіграфом роману.  «Я – часть той силы, что вечно хочет зла и вечно совершает благо». (Гете)

III.тур. (третя трійка гравців займає своє місце).

Завдання: як в міліції називали злочинну групу Воланда.

 

 

 

 

 

Шайка

Гра з глядачами.

1. Документ, який  «дядя из Киева» М. Поплавський  показав в квартирі

 № 50.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Паспорт

 

2. Те, за чим після клятого сеансу у «Варьете  лепилась многотысячная очередь», «возглавляемая двумя десятками хорошо известных в театральной Москве барышников».

 

 

 

 

 

 

Білет

 

 

 

 

 

 

 

3. Як звали легендарного кота, який «не шалит, никого не трогает, починяет примусы».

 

Бегемот

2-й учень.

       Біблійна сюжетна лінія охоплює всього чотири розділи роману, але не поступається іншим глибиною та важливістю порушеної проблематики. Головними персонажами цих розділів є Ієшуа та Понтій Пілат. Ієшуа змальований не як бог, а як людина, хоча й не зовсім звичайна. Ієшуа – молодий мандрівний філософ, який прийшов до Єршалаїму  з метою проповідувати своє вчення. Він твердо і до кінця вірить в істину, цілком свідомий свого морального вибору і не відступає від нього , коли ціною такої відмови стає його життя. З образом Га-Ноцрі пов’язана в романі й тема справедливості і відповідальності. Ієшуа милосердний, справедливий.

Фінал (три гравці-переможці займають свої місця)

Завдання: весняний місяць,  коли відбувалися відомі події в Єршалаїмі.

 

 

 

 

 

 

Нісан

(переможці отримують подарунки)

1-й учень.

      Якщо Ієшуа втілює ідею моральної справедливості, то у зв’язку з образом Пілата звучить тема історичної справедливості. В душі Пілата відбувається глибокий психологічний конфлікт, пов'язаний з проблемами морального вибору. Він представник влади імператорського Риму в Іудеї. В минулому мужній воїн, він змушений виконувати поліцейські функції, відповідаючи за спокій і порядок. Йому це не до вподоби. Ми  бачимо, як відчайдушно, з усіх сил він намагається врятувати Ієшуа, але стає жертвою підступної інтриги, політичної провокації.

Супергра

Завдання:  імя  прокуратора Іудеї

 

 

 

 

 

 

 

 

 Понтій

(переможець отримує подарунок)

IV. Заключне слово учителя.

       Перед смертю Булгаков  сказав: «Може, це й правильно… що б я ще міг написати після «Майстра?». «Роман  «Майстер і Маргарита»,- пише Б. Соколов,- залишиться в історії російської і світової літератури не лише як свідчення величної людської гідності Булгакова - письменника, не лише як гімн людині високоморальній – Ієшуа  Га - Ноцрі і людині творчій - Майстру, не лише як історія неземного високого кохання Маргарити, але й як пам’ятник Москві, яка тепер стала невіддільна від цього великого твору.» Невдовзі після смерті Булгакова А. Ахматова присвятила його памяті такі слова:

Вот это я тебе, взамен могильных роз,

Взамен кадильного куренья;

Ты так сурово жил и до конца донес

Великолепное презренье.

Ты пил вино, ты как никто шутил

И в душных стенах задыхался,

И гостью страшную ты сам к себе впустил

И с ней наедине остался.

И нет тебя, и все вокруг молчит

О скорбной и высокой жизни,

 Лишь голос мой, как флейта, прозвучит

И на твоей безмолвной тризне.

О, кто поверить смел, что полоумной мне,

Мне, плакальщице дней погибших,

Мне, тлеющей на медленном огне,

Все потерявшей, всех забывшей,-

Придется поминать того, кто, полный сил,

И светлых замыслов, и воли.

Как будто бы вчера со мною говорил,

Скрывая дрожь предсмертной боли.

 

VI. Підсумок уроку, виставлення оцінок.

Vll. Домашнє завдання. Підготуватися до письмової роботи.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\Л\Desktop\Новая папка\img005.jpg

 

 

Урок – гра  «Поле чудес»

(за романом М. О. Булгакова « Майстер і Маргарита»)

11 клас

Учитель світової літератури

Колісник Л. І.

docx
Додано
5 листопада
Переглядів
99
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку