Ми пропонуємо один із методів підвищення мотивації навчальної діяльності – метод проектів. Під час виконання проекту учні здобувають знання і вміння в процесі планування і виконання практичних завдань. В проектній діяльності дітей розвиваються: пошукові, рефлексивні, комунікативні, презентаційні вміння, навички роботи в колективі.
Паспорт проектної роботи
Назва проекту: «Птахи взимку».
Керівник проекту: Вовк А. О.
Навчальний предмет, у рамках якого проводиться робота: Я досліджую світ.
Склад учнів: 2 клас.
Тип проекту: інформаційний, творчий, короткостроковий.
Мета проекту: розширювати уяву дітей про птахів України, розвивати вміння узагальнювати і порівнювати зібраний матеріал, виховувати бережне відношення до природи, закріпити правила поведінки на природі, продовжити формування естетичного відношення до навколишнього світу, підвищувати рівень екологічної культури.
Розвивати логічне мислення: аналіз, синтез, порівняння, узагальнення. Збагатити уяву дітей про птахів. Розвивати уміння спостерігати, порівнювати.
Обладнання: картини зимової природи, комплект наочності «Птахи лісів України».
Хід уроку
Організація класу.
Учитель: Природа – невичерпне джерело радості. Ви в тій чи іншій мірі торкаєтесь природи. Можливо, вас приваблюють зелені луки, ліси, яскраві квіти, метелики, жуки, птахи, сніг, що падає, струмки і калюжі. А головне, щоб цей різноманітний світ природи пробуджував у вас живий інтерес. Враження, отримані в дитинстві, запам’ятовуються на все життя.
- Що дає вам природа?
Відповіді дітей:
- Природа дає продукти харчування, здоров’я.
- Любимо гратися на природі.
- Учимося спостерігати за природою (як проносяться хмари, як вітер співає свою пісеньку і шепочуться листочки, як вмивається муха, як останні квіти гріються під сонечком).
Учитель:
Коли ти ідеш по лісовій стежинці, тебе оточують юрбою питання.
Одне «чому?» між деревами мчиться, летить по полях за невидимим птахом. Інше – бджолою забралось на квітку, а третє – жабкою стрибає в струмочок. «Що?» мишкою шастає під листям у норах. «Хто?» шукає в кущах прихований шурхіт. Сидить «від чого?» на зеленому листку. «Куди?» полетіло верхи на жукові, «Навіщо?» вслід за ящіркою влізло на пеньок…
Питання за питанням, і так – цілий день! Ми з вами, друзі, по стежинках ідемо шукати відповіді під зеленим шатром.
Питання хто? що? куди? навіщо? будуть супроводжувати нас сьогодні на уроці. Які зміни відбулися в природі з приходом зими? (у неживій, у живій, у праці людей).
Відповіді дітей.
Цілепокладання.
На дошці дві картини: картина зимового лісу і картина літнього лісу. Птахи зимуючі і перелітні зображені на цих картинах. Спробуйте визначити, чи правильно художник розмістив птахів на картинах.
Відповіді дітей:
- У зимовому лісі не можуть знаходитися перелітні птахи.
Учитель: Давайте визначимося з метою нашого уроку. Що б ви хотіли глибше пізнати на уроці?
Відповіді дітей:
Актуалізація опорних знань. Інструкції групам. (Звучать голоси птахів).
Учитель: Лісовичок на бересті приніс завдання групам. Розгляньте ці завдання. Що ви вже знаєте про птахів?
1-я група.
2-я група.
3-я група.
4-я група.
- Який корм потрібен птахам?
- Який корм вони охоче поїдають?
- Ваші спостереження за птахами.
Первинні засвоєння знань (знайомство з джерелами інформації, відбір головного. Виступи дітей).
Усвідомлення та обдумування навчального матеріалу.
- Аналіз матеріалу.
- Формування гіпотез.
- Варіанти вирішення проблеми.
Застосування знань. Оформлення результатів роботи.
Учитель:
- Яка мета була перед нами?
- Чому деякі птахи відлітають у теплі краї, а інші залишаються?
- Як допомогти птахам перезимувати?
- Що робили для вирішення проблеми?
Відповіді дітей:
- Збирали потрібний матеріал.
- Висовували гіпотези.
- Шукали варіанти вирішення проблеми.
Виступи груп.
Учитель: Ви розповіли про птахів так, що захотілось ще глибше осягнути їхній світ, навчитися пізнавати їх окремі види, краще розбиратися в таємницях природи. Птахи – це душа, голос природи. Особливо це помітно весною і на початку літа, коли підкоряючись одвічним законам все в ній прагне оновлення і заявляє про себе.
Запитання експертів:
Загадки про птахів.
- Швидко скрізь цей птах літає, всіх комашок поїдає, за вікном гніздо будує, тільки в нас він не зимує. (Ластівка).
- Маленький, сіренький, по гаях літає, уночі співає. (Соловей).
- Шубка з сірого пушку, скаче в жовтім фартушку, чорний шарфик та шапчина, хоч маленька ця пташина, та корисна трудівниця, називається ... (Синиця).
- Уночі гуляє, а вдень спочиває, має круглі очі, бачить серед ночі. (Сова).
- Хто комах з кори виймає, про здоров’я лісу дбає? (Дятел).
- Спритний хлопчина в коричневій кожушині, по дворах стрибає, крихти збирає. (Горобець).
Прислів’я
- Де багато пташок, там нема комашок.
- Як багато птиць, не буде гусениць.
- Пташка на чужині гніздо не в’є.
Охорона птахів
Птахи – частина живої природи. Неможливо уявити ліс, парк без дзвінких пташиних голосів. Але якщо зникають один за одним рідкі види птахів, то природа в небезпеці. Чисельність птахів скоротилась. Охоронної зони повинно бути більше. Рідкі види занесені в Червону книгу.
Захист проекту. Рефлексія. Підсумок уроку.