Урок- використання технологій критичного мислення « Узагальнення вивченого. Іменник як частина мови »
( 6 клас )
Ця розробка до уроку допоможе повторити , поглибити, узагальнити вивчене про іменник як частину мови . Використані такі методи, як диктант з « ключем», правописний шарварок, скульптор словосполучень, лінгвістична задача . Має місце гра « Я - перекладач» , « Весела графіка», «Світлофор». Є робота в парах. Як підсумок- тестові завдання. Це- урок- пошук, урок- дослідження, урок-аналіз.
Тема: Іменник як частина мови. Узагальнення вивченого
Мета: поглибити, систематизувати, удосконалити знання учнів про іменник як частину мови, розвивати в учнів логічне мислення, пам»ять,творчу уяву, культуру усного мовлення, уміння правильно висловлювати свої думки; сприяти розширенню світогляду, збагачувати словниковий запас, формування культури спілкування, виховувати любов і повагу до рідної мови, повагу один до одного.
Обладнання: проект зошита «Узагальнення і систематизація знань про іменник», сигнальні картки, «Лото назв», презентація «Узагальнення і систематизація знань про іменник», проектор.
Тип уроку: узагальнення і систематизації знань, умінь і навичок.
Епіграф уроку:
Іменник! Він узяв собі на плечі
Велике діло – визначати речі…
Д. Білоус
Хід уроку
I. Організаційний момент. .
ІІ.Повідомлення теми, мети уроку.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
На сьогоднішньому уроці ми повторимо морфологічні ознаки іменника, його синтаксичну роль, підготуємося до контрольної роботи за темою «Іменник як частина мови». Подібне ми вже робили, тому ви з цим завданням легко впораєтесь. Спробуємо закріпити успіх.
(учитель просить учнів уявити, що вони прийшли до книжкового магазину «Легенда», і вони купили собі зошит «Узагальнення і систематизація вивченого про іменник» із серії «Моя книжечка». )
- Подивіться на зошит. Сьогодні ми будемо працювати в ньому. Але що це? У графі «Автор» відсутнє прізвище автора. Але кожен зошит, кожен підручник повинен мати автора. Давайте ми з вами станемо авторами цього зошита. Запишіть кожен своє прізвище.( діти записують своє прізвище)
ІV. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок.
1.Гра «Крапка».
Учні одержують текст, у якому пропущено крапки й перше слово кожного нового речення написано з малої літери. Завдання: віднайти межі речень і поставити у них крапки.
Любов до рідної мови любов до рідної Батьківщини- невіддільні поняття вони споконвіку живуть у людських серцях і притаманні тим хто шанує історію й культуру власного народу не було жодного видатного письменника який би не висловив любові до рідної мови а також своєї тривоги за її долю не було жодного поета який би не покладав на рідну мову найсвітліших надій
Первісний вигляд.
Любов до рідної мови, любов до рідної Батьківщини- невіддільні поняття. Вони споконвіку живуть у людських серцях і притаманні тим, хто шанує історію й культуру власного народу. Не було жодного видатного письменника, який би не висловив любові до рідної мови, а також своєї тривоги за її долю .Не було жодного поета, який би не покладав на рідну мову найсвітліших надій.
Завдання.
Підкреслити іменники, визначити рід, число, відмінок, відміну іменників.Зробити синтаксичний розбір першого речення, звернути увагу на синтаксичну роль іменників.
2. Лінгвістичний двобій. Робота в парах.
Учень сам вибирає суперника зі словами: "Я викликаю на двобій…" і ставить запитання. Наприклад:
– Яка частина мови називається іменником?
– Які морфологічні ознаки властиві іменникові?
– Назвіть відмінки і запитання, на які вони відповідають.
– Які іменники є власними назвами, а які – загальними? Наведіть приклади.
Наведіть приклади.
3.Гра «Зайвина». Вилучити з кожного ряду "зайве" слово. Свою думку обґрунтувати.
-Щастя, щасливчик, пощастило.
- Музика, музичний, музикант.
-Здоровий, поздоровлення, здоров’я.
-Мова, розмова, розмовляти.
-Казка, казковий, казкар.
4.Гра» Світлофор».
Робота із сигнальними картками. Учням читаються слова .Якщо воно є назвами істот, то вони піднімають синю картку , якщо неістот-червону.
Узлісся, місяць, мудрість, клімат, зав’язь, компас, дівчина, лікар, моряк, чистота, глибина, тюлень, турист, студент, параграф, комар, дятел, сад, теля, військо, натовп, пожежник, ставлення, суспільство, футболіст, звіробій, трава, відпочивальник.
5. Диктант з "ключем".
Запишіть іменники у дві колонки: вжиті в однині; вжиті в множині. У кожному іменнику підкресліть першу літеру. З цих літер прочитаєте народне прислів’я.
Доля, ножиці, екзамени, озеро, приклади, радощі, берег, радість, експеримент, дочка, обеліски, птахи, іграшка, абрикоси, дерева, ліс, олівець, експонати.
Ключ. Добре діло не пропаде.
6.Правописний шарварок.
Записати слова. Обгрунтувати їх написання.
Євангелія, Богородиця, Апостол Андрій Первозванний, Великдень, Благовіщення, Іван Мазепа, Павло Полуботок, Микола Лисенко, опера "Наталка Полтавка”, місто Канів, Житомирська область, вулиця Січових Стрільців, Європейська площа, майдан Незалежності, День Незалежності, Полярна Зірка, сузір’я Велика Ведмедиця, байка Глібова "Лев та Вовк”, Лев Симиренко, Верховна Рада, Президент України.
7.Скульптор словосполучень.
Розкрити дужки і побудувати словосполучення.
Скуштувати (страва, вода, хліб, борщ, обід).
Відповідь:скуштувати страви, води, хліба, борщу, обіду.
8. Гра «Весела графіка».
Перевірка знань за допомогою питань. Правильна відповідь-так, неправильна-ні.
1.Карпати – власний іменник?
2.Загальні іменники пишуться з великої літери?
3.Іменники відповідають на питання хто? що?
4.Іменники, до яких можна додати слова мій, він – чоловічого роду?
5.Назви вулиць, сіл, міст пишуться з маленької літери?
6.Іменники, що є назвами неістот, відповідають на питання що?
7.Плечі – це іменник, що вживається у множині?
8. Іменники зв’язуються з іншими словами за допомогою прийменників та закінчень?
9. Лінгвістична задача.
Прочитати текст. Кого мав на увазі вчитель? Довести свою думку.
Учитель попросив одного з учнів:
- Поклич, будь ласка, Дмитренка.
Шестикласник вибіг на подвір’я і зупинився.
«Кого ж покликати, - міркував він, - Сергія чи Тетяну? Обоє мають
однакове прізвище».
10. Гра «Я-перекладач».
Слова російської мови перекладають українською.
Беспорядок - безладдя, сор-сміття, доблесть –звитяга, желудок –шлунок, дерзкий –зухвалий, бдительность –пильність, оружие –зброя, подстрекать –підбурювати.
11. Тестові завдання.
1.Іменник – це частина мови, яка:
а) вказує на предмет, ознаку, кількість, але не називає їх,
б) означає назву ознаки предмета або його приналежність,
в) означає назви предметів,
г) означає кількість предметів, а також порядок предметів при лічбі.
2.Знайдіть іменник, який означає назву істоти:
а)стіл б)будинок,
в)дорога г)кошеня.
3.Знайдіть власну назву, яка береться в лапки:
а)місто Київ, б)криголам Єрмак,
б)озеро Світязь, г)село Яблунівка.
4.Знайдіть іменник чоловічого роду:
а)книга б)собака,
в)дорога г)суддя.
5.Знайдіть іменник спільного роду:
а)сирота б)тополя
в)адреса г)дріб.
6.Знайдіть іменник, який вживається тільки в однині:
а)вулиця б)тиша
в)дівчина г)спідниця.
7.Знайдіть іменник, який вживається тільки в множині:
а)зустрічі б)сумки
в)меблі г)зошити.
8.Знайдіть іменник, який у родовому відмінку множини має нульове
закінчення:
а)веселощі б)кросівки
в)ясла г)граблі.
9.Знайдіть іменник, який у родовому відмінку множини має
закінчення -ів:
а)гроші б)ворота
в)хитрощі г)сіни.
10.Знайдіть іменник, в якому в орудному відмінку однини приголосні
подвоюються:
а )жов(ч)ю б)сі(л)ю
в)радіс(т)ю г)якіс(т)ю.
11.Знайдіть правильно перекладене словосполучення
благодарить друга:
а)дякувати друга б)дякувати другу,
в)дякувати другом г)дякувати другові.
12.Знайдіть іменник, який у родовому відмінку однини має суфікс-ен- :
а)курча б)плем'я
в)теля г)кошеня
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Б |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
В |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Г |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Самоперевірка тестових завдань.
V. Підсумок уроку.
VІ. Виставлення оцінок та їх аргументація.
Найпростішим для мене на уроці було...
Найважчим для мене виявилось...
Я відчуваю, що мені треба повправлятися у...
2)Завдання «Чарівний кошик» .
Учитель просить учнів уявити, що перед ними знаходиться великий кошик, де вміщені всі знання, уміння, навички, ідеї, почуття, що вони отримали на уроці і зараз кожен може взяти собі будь-що, ідучи додому. Він пропонує по черзі сказати: «Я йду з цього уроку…(і назвати те, що кожен бажає узяти із собою з уявного кошика).
1