Урок мислення серед природи "Краплинки-росинки"

Про матеріал

Мета: вчити бачити красу у довкіллі, прогнозувати погоду, складати казки на основі власних спостережень у природі та прочитаних творів; розширювати і уточнювати уявлення учнів про росу як явище неживої природи, про характерні властивості водяної пари; формувати уміння спостерігати, порівнювати, робити висновки, розвивати уяву, фантазію образність мовлення; викликати бажання берегти довкілля, виховувати любов до природи.

Перегляд файлу

1

 

                                                                                                 Смолінське НВО

 

 

 

 

 

 

 

 

 Урок мислення серед природи

        «Краплинки-росинки».

Складання казок «Подорож краплинки» на основі спостережень у природі,казки В.О.Сухомлинського «Краплини роси», вірша Г.Чубач «Роса»

                         у 3-А класі.

 

 

 

                                                     Підготувала і провела

                                                                                                               вчитель Діхтяренко Л.В.

                                                                                                                         2018 н.р.

 

 

Тема. Урок мислення серед природи « Краплинки-росинки.»Складання казок «Подорож краплинки» на основі спостережень у природі,казки В.О.Сухомлинського «Краплини роси», вірша Г.Чубач «Роса».

Мета: вчити бачити красу у довкіллі, прогнозувати погоду, складати казки на основі власних спостережень у природі та прочитаних творів; розширювати і уточнювати уявлення учнів  про росу як явище неживої природи, про характерні властивості водяної пари; формувати уміння спостерігати, порівнювати, робити висновки,   розвивати уяву, фантазію образність мовлення; викликати бажання берегти довкілля, виховувати любов до природи.

Обладнання: предмети довкілля, портрет В.О.Сухомлинського, аркуші паперу, маркери.

                                                 Хід уроку.

І.Організація учнів до уроку.

1.Розминка.Привітання в колі (імітація рухів).

- Сонечко встало сьогодні дуже рано і посилає вам свій промінець, вітаючись з вами. Тож давайте і ми привітаємося з ним.

 

«Промінь падає в долоні – другу посміхнись.

Очі у небес бездонні – за руки візьмись.

Шелестить над нами листя – весело стрибай.

Хвиля мружиться іскристо – тож і ти моргай!

 

Задощила раптом хмарка – руки підставляй.

Потім знову стало жарко – голову сховай.

А он пташечка злетіла – в небо задивись.

Пісня лине понад світом – другу посміхнись!»

 

2.Повторення правил поводження в довкіллі.

-Голосно в довкіллі не розмовляй, не рви рослин, не турбуй тварин.

-Не торкайся руками незвичайних предметів.

-Працюй на робочому місці, не відходь від нього без дозволу.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

 

1. Бесіда.

- Сьогодні проводимо урок мислення серед природи не випадково. Яке свято відзначаємо 28 вересня? (День народження В.О. Сухомлинського).

- Що вам відомо про життя і творчість В.О.Сухомлинського?

- Жив на свiтi педагог, учений, письменник Василь Олександрович Сухомлинський.  Вiн дуже любив дітей і написав для них багато-багато оповiдань та казок про ласкаве сонечко, м’яку травичку,  краплинку рои,про працелюбних мурашок i веселого метелика, про зайчика-хвалька та голосистого півника, про ласкаві маминi руки i добру бабусю. Вiн писав казки про доброту, бо сам був доброю людиною i дуже хотів, щоб ви, дiти, виросли добрими, чуйними, працьовитими. Великий учитель любив проводити уроки серед природи, вчив своїх школярів складати казки.

- Які твори В.О.Сухомлинського знаєте?

 

ІІІ.Повідомлення теми і завдань уроку.

ІV. Робота над темою уроку.

1) Спостереження учнів. Бесіда.

 

-Який дивовижний сьогодні ранок! Помилуйтеся ним. Що надає йому незвичності? (Прозоре повітря, чисте небо, сонечко.)

-Погляньте навколо – виблискують намистинки. Це, напевне, нічка їх загубила. Давайте намистинки позбираємо, нічці віддамо. Чому не можна позбирати? Так, діти, ці намистинки – не що інше, як краплини роси. Ранкова роса – на гарну погоду.

-Перевіримо це сьогодні. Придивіться до краплинок. Які вони? (Великі, прозорі, чисті, блискучі, гарні.)

-Чим більша роса вранці, тим більше надій на хорошу погоду й щедрий урожай. Чи можна росинки назвати сестричками? Чому? (Вони схожі між собою.) І схожих між собою людей порівнюють з росинками. Тоді кажуть: «Схожі, мов дві краплі роси».

2)Робота в групах.Гра «Розсипанка».

* «Ранні пташки росу п’ють, а пізні – слізки ллють!»

* «Доки сонце зійде, роса очі виїсть!»

* «Коси, косо, поки роси!»

* Схожі, як дві краплі води!»

 

3)Учень читає вірш Ганни Чубач «Роса»

Ой краса! Ну й краса!

Вранці випала роса:

На деревах,

На траві,

Навіть на камінчиках

Всі краплинки, як живі,

 В голубих промінчиках.

Сяють, усміхаються,

Скрапують, зливаються.

І радіють на листках,

І вкривають сріблом дах.

 

4) Хвилинка фантазій.

- Де випала роса?

– Чи доводилося вам спостерігати таку картину, яку зображено у вірші?

– Чим милується авторка твору? Як описує росу?

Які слова,  допомогли вам побачити колір, відчути рух?

- Чому краплинки, як живі?

- Як ви гадаєте, чому радіють краплинки?

- Як розумієте вислів «І вкривають сріблом дах»?

 

5)Слухання казки В.О. Сухомлинського «Краплини роси».

 

«Цвіте рожевий мак. Уночі впала роса. Прокинулася вранці Квітка, побачила на своїх пелюстках Краплини Роси. Питається краплинок:

-Хто ви такі?

Вони й відповідають:

-Ми народжуємось із теплого нічного вітру. Ми – Росяні Краплинки.

Здивувалася Квітка. Спостерігає, що ж робитимуть росинки. А вони сидять на пелюстках. Вийшло сонце, і в кожній краплині загорілося маленьке сонсчко. Сонце піднімалося над землею. Росинки ставали все менші. Ось вони одна за одною і позникали.

-Куди ж ви йдете від мене? — запитала Квітка.

-До сонця, до сонця! – відповідали Крапельки Роси.»

 

6)Бесіда за змістом.

-На чому утворилася роса? (На різних предметах, на рослинах.)

-А чи є крапельки роси на землі, стежинці? (Ні.)

Молодці, роси не буває на землі. Земля довго зберігає сонячне тепло.

- У який час буває роса? (Вранці, ввечері.)

-Чому ж з’явилася роса? Увага! Відкриваємо ТАЄМНИЦЮ РОСИ!

-Пригадайте, яким був вчорашній день. (Тихим, безхмарним, теплим.)

-А ніч була тиха і ясна, зоряна. Вночі не світить сонечко, тому стає прохолодно. Всі предмети й рослини також охоло­джуються. Тільки земля зберігає Сонячне тепло, охолоджується повільно. У повітрі є певна кількість водяної пари. Її, як і повітря, не видно. Коли повітря зустрічається з холодною поверхнею, то частинка вологи залишається на цій поверхні. Це і є роса. Земля зберігає тепло – на ній роси немає, а рослини охолонули – на них вона утворилася. Крім цього, частинка вологи вироблена самою рослинкою. Водичка проходить через маленькі отвори листочка.

7)Спостереження у природі.

-Придивіться до листочка подорожника. На що схожа рослина? (Намистинку, краплинку, діамант, кульку, ґудзичок, монетку.)

-Що робить рослинка? (Лежить, радіє, усміхається.)

-Коли вона усміхається, то яка рослинка? (Добра, хороша, ніжна.)

-Лежить на листочку росинка, мов намистинка. Доторкнусь до листочка. Що зробила росинка? (Впала, скотилася, злилася, скрапнула.)

-Покотилася росинка, мов кулька світленька, не змочивши листочка. Доторкніться і ви до травинок. Струсіть їх легенько. Попадали росинки на землю, напоять її водичкою. Струсіть росинки собі у долоньку. Понюхайте їх. Який у них запах? Вмийте личко. Колись у давнину люди вранці босими по росі ходили, щоб бути здоровими, всі хвороби здолати. Росою очі промивали, її пили, вмивалися, щоб вродливими бути. Росу пташечки, бджілки, метелики п’ють. Всім потрібна роса. Корисна вона, цілюща.

-А зійде сонечко – пропадуть росинки. Де ж вони подінуться? Правильно, сонце нагріє росинки-краплинки, і вони перетворяться на легеньку пару – випаруються.

-То що ж таке роса, діти?  Правильно, чарівниця-вода.

 

8)Фізкультхвилинка.

Пограємося (діти супроводжують гру відповідними рухами).

Водичко, водичко,

Вмий моє личко.

Щоб очі блистіли,

Щоб щічки розовіли.

Щоб ручки були чистенькі,

А ми були гарненькі.

 

9)Складання казок учнями «Подорож краплинки» на основі  спостережень у природі і прочитах творів.

А) Бесіда

- Які типи казок ви знаєте?

- Яким текстом є казка?

- Чим казка відрізняється від оповідання?

-З яких частин складаються казки?

-Якими словами починаються казки?

Б) Складання і записування казок.

 

V.Підсумок уроку.

1.Учні зачитують складені казки.

Використана література:

Інтернет-ресурси: https://abetkaland.in.ua/uroky-myslennya-sered-pryrody/

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Давиденко Вікторія Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
18 жовтня 2018
Переглядів
5399
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку