Конкурс розробок «Вчительська десятка»
Розробки додавай – подарунки вигравай!

Урок -змагання "Закріплення знань про розповідні, питальні і спонукальні речення Навчальний діалог"

Про матеріал

В цій розробці уроку представлені сучасні інноваційні форми та методи організації навчальної діяльності для розвитку творчого мислення дітей і розвитку вміння виділяти головне та важливе в навчальному матеріалі.

Перегляд файлу

                          Урок- змагання

 

Тема. Закріплення  знань про розповідні, питальні, спонукальні речення.

Навчальний діалог.

 

Мета. Закріпити знання учнів про речення, різні за метою висловлювання. Вчити утворювати складні речення. Розвивати вміння розрізняти розповідні, питальні та спонукальні речення, інтонувати їх, складати речення зі слів, пояснювати розділові знаки в кінці речень; удосконалювати вміння складати діалог, розвивати

зв’язне мовлення. Виховувати любов до своєї Батьківщини, до її символів, традицій.

Обладнання. Карта-пазли України, презентація на тему «Моя Україна», сигнальні картки,  колаж «Речення. Види речень», дидактичний матеріал, медалі « Я - українець(українка)»,

мультимедійна дошка.

                                     Хід уроку

І. Організація класу

(Звучить мелодія пісні «Є на світі одна країна( сл. Юрія Рибчинського, муз. Ніколо Петраш)». Слайди презентації на тему «Моя Україна»)

Вчитель.

На землі великій

Є одна країна:

Гарна, неповторна,

Красна, як калина.

І живуть тут люди

Добрі й працьовиті.

І скажу, до речі,

Ще й талановиті.

Землю засівають,

І пісні співають,

На бандурі грають

І вірші складають

Про ліси і гори,

І про синє море,

Про людей і квіти…

То скажіть же, діти,

Що це за країна? (Наша Україна)

- Сьогодні урок української мови  ми присвятимо нашій Батьківщині і проведемо його у формі змагання, бо працюватимемо у чотирьох групах: Хатинка, Сонечко, Хмаринка, Веселка. А своїми знаннями з рідної мови до кінця уроку складемо з пазлів карту України.

(Цю важливу справу доручаю виконувати найслабшим чотирьом учням з кожної групи, які за кожне виконане завдання ставлять пазл на карту, називаючи область України.)

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Перевірка домашнього завдання

- Перевіряючи ваше домашнє завдання, бали високого рівня отримали учні…. Молодці!  Поаплодуємо їм.

    2. Презентація  спікерами груп колажу «Речення. Види речень».

Спікер групи Хатинка

Ще з першого класу ми знаємо все про речення. Наприклад, речення. Ми живемо на Україні. Воно складається із 4 слів. Всі слова пишуться окремо. Перше слово в реченні завжди пишеться з великої букви. Речення виражає закінчену думку.

 

Спікер групи Сонечко

Розповідне речення – це таке речення, в якому про щось розповідається або повідомляється. У кінці розповідного речення ставиться крапка (.) і голос при інтонації знижуємо. Наприклад. Символами України стали верба та калина. Таке речення є неокличним. Але є розповідні речення, у яких відображаються певні почуття, вимовляються з певною інтонацією. У кінці таких речень ставиться знак оклику. Наприклад.  Весна прийшла!

 

Спікер групи Хмаринка

Питальне речення – це речення, в якому про щось або про когось запитується.  У кінці питальних речень ставиться знак питання(?)

Найчастіше питальні речення починаються питальними словами: хто, що, де, коли, звідки, скільки, як, який, чому, куди.

Наприклад. З чого починається наша Батьківщина?

 

Спікер групи Веселка

Спонукальне речення – це речення, у якому висловлюється спонукання до дії( порада,прохання, наказ, заклик, запрошення, заборона, пропозиція). В кінці спонукального речення ставиться крапка. Наприклад. Прочитайте казку Лесі Українки «Біда навчить»  Якщо в спонукальному реченні висловлюється радість, захоплення, наказ, - ставиться знак оклику. Наприклад. Вивчайте рідну мову!

 (В ході презентації  вивченого матеріалу на ватмані спікери створюють колаж: українська біла хата з лелечим гніздом, із соняшником, мальвами, калиною, колодязним журавлем, плотом, в небі світить усміхнене сонечко, літають лелеки, хмаринка, з якої йде дощ, веселка.)

ІІІ. Повідомлення теми уроку

- Сьогодні ми закріпимо знання про розповідні, питальні та спонукальні речення.

ІV. Каліграфічна хвилинка

     1.Єд іс єдність

    2. Зробіть звуко-буквений аналіз слова єдність.

єдність -  й е д н і с ц        7 б., 7 зв., 2 скл.

  1. Поясніть значення цього слова.
  2. Складіть речення з цим словом.

(Хай панують в нашій країні  єдність і братерство, злагода і мир! )

 

V. Узагальнення і систематизація знань

  1. Вибіркове списування. (Вправа 1, с. 137.)
  • Прочитайте текст.
  • Спишіть діалог онука й бабусі.
  • З яких речень складається діалог?(З питальних і розповідних.)
  1. Доповнення речень. (Вправа 2, с. 137.)

Лесику, ти кидаєш горох у склянку? Кидай у склянку!

 - Яке перше речення? Яке друге речення?(Перше – питальне, неокличне. Друге – спонукальне окличне.)

3. Колективна робота над складним реченням

  • Із простих речень за схемами утворіть речення (мультимедійна дошка).
  1. Україна – наша Батьківщина.
  2. Ми цим гордимося.

1     і     2

(Україна наша Батьківщина і ми цим гордимося.)

4. Робота над прислів’ями

- Зєднайте частини прислів’їв. Спишіть.

- Які це речення?

  • Що сьогодні маєш зробити не відкладай на завтра. (Спонукальне, неокличне.)
  • Не пам’ятай зла, сам добрішим будеш.(Спонукальне, неокличне.)
  • З добрим дружись, лихих стережись.(Спонукальне, неокличне.)
  • Дерево міцне корінням, людина родом і народом.(Розповідне, неокличне.)

5. Складання речень зі слів.(Робота в парах.)

( Кожна пара отримує  набір розрізаних смужок. Складаючи правильно речення, із зворотного боку діти утворюють  українські орнаменти)

- Прочитайте . Чи можна назвати реченням цей ряд слів? Чому?(Не виражає закінчену думку.) Складіть речення. Які вони за метою висловлювання?(Розповідні, питальні, спонукальні.)

 - Прочитайте розповідні речення.

Ми народилися в селі Щитинь. Наше село знаходиться на Волині.

В Щитині живуть добрі та працьовиті люди. Кожного року в селі зводяться нові будинки.  Яке красиве наше село навесні! Я люблю свою малу батьківщину в різні пори року.

- Прочитайте питальні речення.

Які річки протікають біля нашого села?

Де в селі стоїть школа?

  • Прочитайте спонукальні речення.

Діти, любіть своє рідне село!

Діти, ви не тільки складали речення із слів,  їх об’єднали в  розповідь про своє рідне село,  а й створили орнаменти українських рушників. Підніміть їх угору. Хто  може таку красу зробити? Я з вами згідна - тільки українці.

Фізкультхвилинка

Під запис «Гопачка» діти виконують танцювальні рухи.

6. Гра « Розпізнай  речення на слух»

(У дітей сигнальні картки з буквами, що вказують на вид речення, - Р, С, П.)

- Послухайте речення. Покажіть сигнальною карткою, який це вид

речення.

 

З чим  українці зустрічають  гостей?(П)

В небі сонечко сміється.(Р)

Бережіть традиції свого народу.(С)

Чим славиться Україна?(П)

Журавлі прилетіли!(Р)

Хто не любить української народної пісні?(П)

 

7. Розвивальна вправа.(Мультимедійна дошка.)

- Встановіть межі речень.

Яка чарівна  українська народна пісня  вона завжди живе в серці нашого  народу про що  співали українці у пісні наш народ передавав  свої почуття, свій настрій, свою любов до рідного краю співай пісні свого народу, маленький українцю

  • Скільки речень у цьому тексті?(5)
  • Прочитайте розповідні, питальне, окличне речення.

8. Творча робота над діалогом.(Робота в групах.)

 - Як ви розумієте вислови «як дві каплі води», «був на сьомому небі», «нерозлийвода», «розбили глека»?(Подібний, дуже схожий; бути дуже задоволеним, хороші друзі, посварилися.)

 - Закінчіть діалоги одним із висловів.

(Діти  виразно читають діалоги, використовуючи міміку і жести.)

а) - Що ти подарував своєму другові на день народження?

- Кошеня.

- І як він його сприйняв?

- Він…

б) – Мамо, як тобі подобається мій новий друг?

- Непоганий.

- Правда, він схожий на свого татка?

 - …

в) - Миколко, а де твій друг Сашко?

   - Він захворів.

   -  Ти, будь ласка, відвідай його після уроків.

   - Обов’язково.  Недарма про нас кажуть …

г) – Світланко, покажи своє домашнє завдання.

 - Я не знала, як  його виконувати.

 - А ти б звернулася за допомогою до Софійки.

Я не можу, бо ми …  

 

9. Інтонування речень. Диференційовані завдання.(Мультимедійна дошка.)

а) Робота з реченням.

 - Прочитайте речення, виділяючи інтонацією кожне  слово в такому порядку:

у першому реченні – перше слово;

у другому – друге слово; у третьому – третє слово і т. д.

Малий хлопчик читає вірші Шевченка.

 

б) Робота із запитаннями.

Ви граєте в народні ігри?(Так, ми.)

Ви граєте в народні ігри?(Так, граємо.)

Ви граєте в народні ігри?(Так, в народні.)

Ви граєте в народні ігри?(Так, в ігри.)

 

в) Добір питальних слів.(Мультимедійна дошка)

 - Допишіть питальні слова до наведених речень.

…прилетіли з теплих країв лелеки?

…Оксанка врятувала пташку?

…відповів на запитання?

…зробить кожен українець?

10. Визначення видів спонукань

- Прочитайте пари речень. Визначте, де виражається наказ,  а де прохання, заклик, бажання, запрошення, заборона.

Співай пісню.                                     Прошу, заспівай пісню.

Бережіть мир.                                     Люди, бережіть мир.

Шануйте пам'ять героїв.                   Друзі, шануймо пам'ять героїв.

Не грайтеся  сірниками.                    Ніколи не грайтеся сірниками.

  • Як треба передавати ці спонукання, щоб їх було приємно чути?(Уживати слова ввічливості.)
  • 11. Розвиток мовлення
  • Послухайте історію одного хлопчика. Подумайте, які поради ви могли б дати йому. Запишіть їх.

У Петрика велика біда – лінощі.

Щоб навчитися добре читати, треба взяти книгу, відкрити її і читати вголос. А Петрику не хочеться брати до рук книгу. Гуляти ж веселіше.

                                        За В. Сухомлинським

  • Зачитайте свої поради Петрикові.

12. Робота в зошиті.(с.30, вправи2, 3) (Групова робота.)

13. Робота з картками. ( Робота в трійках.)

V. Підсумок уроку. Рефлексія

   1.  Гра «Мікрофон»..

  • Які бувають речення за метою висловлювання?
  • Які знаки ставляться в кінці речень?

  2. Технологія «Незакінчені речення»

 - Продовжіть речення.(Мультимедійна дошка.)

Мені було цікаво…

Я зрозумів, що…

Я навчився…

Для мене важливо…

  • Ви сьогодні довели усім нам, які гарні, розумні діти є на Україні.

Ми  своїми знаннями склали із пазлів  карту нашої Батьківщини. Але ось в руках я тримаю пазл із  Автономною Республікою Крим. Мені дуже дорогий цей  мальовничий куточок, бо тут в Раздольнинському районі в селі Максимівка, я народилась, зробила перші кроки, милувалась Чорним морем.

        В 2014  році  Крим був анексований Росією. Але ми будемо надіятись на те, що ця українська земля  буде нашою і прикріпимо пазл із Кримом  до України.

 

  1. Оцінювання

Я дуже  задоволена вашою роботою на уроці. Ви ще раз довели, що є гідними нащадками свого українського народу.

(Всі діти отримують медалі «Я –  українець(українка)»)

4. Домашнє завдання

Складіть чотири речення про свою Батьківщину.

- Я переконана, що ви будете палко любити свою землю, свій народ і не будете байдужими до майбутнього своєї Батьківщини.

А тепер візьміться міцно за руки і скажемо разом:

 

Ми українці  - велика рідня.

Мова у нас солов’їна.

Квітне у лузі червона калина.

Рідна земля для нас усіх – Україна.

(Складена з пазлів карта України засвічується вогнями(вмонтовані різнокольорові лампочки з новорічної гірлянди в обласні центри )

(Звучить продовження  пісні «Є на світі одна країна».)

doc
Додано
11 січня
Переглядів
310
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку