Урок 1. Кличе, зве дзвіночок нас
Мета (формувати компетентності):
· ключові: уміння вчитися (уміння зосереджено слухати вчителя); загальнокультурну (формувати естетичне ставлення до навколишньої дійсності); здоров'язбе- режувальну (формувати правильну поставу; підтримувати сприятливий емоційний настрій); соціальну (співпрацювати з однокласниками й учителем); інформаційно- комунікативну (оперувати інформацією, отриманою на уроці);
· предметні: розширити уявлення про емоційний зміст музики; опанувати поняття «звуки», «мотиви», «фрази», «речення», «музична форма»; розвивати уяву, уміння імпровізувати; удосконалювати вокальні навички; прищеплювати інтерес до музики та співу.
Музичний матеріал: поспівка «У ясний осінній день...», П. Майборода «Пісня про вчительку», В. Шаїнський «Чого вчать у школі», Ф. Колесса «Школяр», М. Дремлюга «Пісня про школу», В. Лепешко «Поспішай до школи».
Обладнання: фонохрестоматія; музичні інструменти; ТЗН.
Наочні посібники: підручник; портрети П. Майбороди, В. Шаїнського.
Тип уроку: урок уведення в тему.
Учні входять до класу під музику (В. Лепешко «Поспішай до школи»).
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
2. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Дзвоник знову запросив нас на урок, щоби продовжити знайомитися з чарівним світом музики. На уроках музичного мистецтва у 1-му й 2-му класах ми дізнавалися про світ музичних творів, про музичну мову й розвиток музики. Цього навчального року на нас знову очікують цікаві музичні пригоди.
3. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
· Що таке музика? (Мистецтво звуків, що зображує життя людей та навколишній світ.)
· Що становить музику? (Музичні твори)
· Хто потрібен для того, щоби музика жила? Допишіть пропущені літери у словах.
к |
.. |
., |
п |
0 |
, , |
и |
т |
0 |
Р |
с |
.. |
.. |
X |
А |
ч |
|
|||
в |
.. |
.. |
.. |
.. |
.. |
в |
Е |
Ц |
ь |
· Якими бувають музичні твори?
· Хто виконує музику?
Гра «Шумить, співає, грає»
Учитель називає предмети або явища природи, а учні мають швидко відповісти, що ці предмети або явища роблять. Наприклад: ліс... (шумить), оркестр... (грає), хор... (співає). Можна замінити словесні відповіді імітуванням звуків або рухів. Слова для гри: бандура, дощ, соловей, гітарист, гусак, літак, джміль, співак, потяг, вокаліст, піаніст.
4. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Слухання музики
Учитель. Послухайте уважно вірш. Якщо ви погоджуватиметеся, то підводьте руки вгору, якщо ні — опускайте (декламує вірш «Кличе, зве дзвіночок нас...» зі с. 4 підручника).
· Отже, як потрібно слухати музику?
Чарівний світ мистецтва існує майже сорок тисячоліть. Твори різних його видів (літератури, театру, танцю, музики, живопису, скульптури, архітектури) по-різному прямують до серця людини: деякі з них ми сприймаємо зором, інші — слухом. Музична мова складається зі звуків. Звуки поєднуються у мотиви, мотиви — у фрази, а фрази — у речення, що виражають певну музичну думку. Мелодія може звучати гучно і тихо, повільно і швидко. Вона буває веселою і сумною, грайливою і похмурою. Але будь-який музичний твір має будову.
Будову музичного твору називають музичною формою. Елементами музичної форми є мотив, фраза, речення, частина, куплет та ін.
· Проспівайте поспівку «У ясний осінній день...» на одному звуці за схемою зі с. 5 підручника.
· Розгляньте будову поспівки. Скільки в ній музичних фраз і речень?
Гра «Композитор»
· Чи змогли б і ви стати композитором? Випробуйте себе та складіть мелодію до цієї поспівки. (Учні складають мелодії. Кращий варіант вивчає весь клас.)
Музичні твори, що виконують на музичних інструментах, називають інструментальними, а твори для співу — вокальними. Віддавна людина свій настрій, свої почуття відображала у пісні — найпоширенішому музичному жанрі. Ми знаємо, що пісні бувають народними або їх створюють композитори, що свого часу були такими самими школярами, як і ви. Навчання у школі — це чудовий час у житті кожної людини. Мабуть, тому школі й учителям композитори присвячують багато творів. Наприклад, як це зробив видатний український композитор Платон Майборода: він у шкільні роки самотужки вивчив нотну грамоту, опанував гру на кількох народних інструментах, керував шкільним музичним гуртком. Уже тоді Платон Майборода вперше самостійно намагався писати музику.
· Із якими почуттями ставиться автор «Пісні про вчительку» П. Майборода до своєї вчительки?
Слухання пісні П. Майбороди «Пісня про вчительку»
· Як музика передає почуття композитора?
Школа відчиняє перед вам двері у світ знань, науки, мистецтва. Чого саме вчать у школі? Про це ми дізнаємось із пісні Володимира Шаїнського «Чого вчать у школі». Послухайте її і, якщо вона вам знайома,— підспівуйте.
Слухання пісні В. Шаїнського «Чого вчать у школі»
· Пригадайте пісні про школу та школярів, що ми вивчали у попередні роки.
Учні повторюють пісні Ф. Колесси «Школяр», М. Дремлюги «Пісня про школу».
Вокально-хорова робота
Учитель. Не тільки дорослі митці присвячують свої твори школі, а й ваші однолітки. Так, 9-річний школяр Валерій Зінченко написав вірш, що присвятив початку навчального року, а композитор Володимир Лепешко поклав цей вірш на музику. Так з’явилася пісня «Поспішай до школи (див. с. 6 підручника).
Слухання та розучування пісні В. Лепешка «Поспішай до школи», визначення фраз і речень пісні
Учні виходять із класу під музику (В. Шаїнський «Чого вчать у шкалі»).