Урок № 7. МАРШІ... ДЛЯ ІГРАШОК
Мета:
♦ навчальна: розкрити життєві зв'язки музики; забезпечити усвідомлення учнями особливостей музики образно-сюжетного напряму;
♦ розвивальна: розвивати творчу уяву учнів, фантазію, спостережливість;
♦ виховна: прищеплювати учням зацікавленість музикою, культуру слухання.
Музичний матеріал: П. Чайковський «Марш дерев'яних солдатиків», М. Блантер «Футбольний марш», А. Філіпенко «Веселий музикант», поспівка «Ля-ля-ля».
Наочні посібники: нотна хрестоматія; портрети П. Чайковського, М. Блантера, А. Філіпенка.
Обладнання: ТЗН; дитячі музичні інструменти; фонохрестоматія; роздавальний матеріал (картки); іграшкові солдатики (чи їх зображення); ілюстрації із зображеннями скрипки,балалайки, барабана.
Тип уроку: комбінований урок.
Учні входять до класу під музичний супровід («Футбольний марш»
М. Блантера).
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання
2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Бесіда
♦ Які «кити» музики вам відомі?
♦ Що таке марш? Де можна почути марш?
♦ Які види маршу ви слухали на попередньому уроці?
3. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Сьогодні на урок до нас знову завітав музичний «кит». Цікаво, про що він розповість нам цього разу? Попливемо разом із ним океаном музики!
4. ОСНОВНА ЧАСТИНА Слухання музики
Учитель. Погляньте на ці маленькі іграшки. Хто це? (Розглядання іграшки чи малюнка.) Так, це іграшкові солдатики. Мабуть, вони вирушили на парад. А на параді обов’язково звучить музика! Якщо ви уважно слухатимете цю музику, то зможете відповісти на запитання.
♦ Під яку музику крокують іграшкові солдатики?
Слухання «Маршу дерев'яних солдатиків» П. Чайковського
♦ Як музика підказує нам, що солдатики не крокують на місці, а рухаються? Спочатку музика звучить тихо, нібито солдатики йдуть здалеку, потім стаєгучнішою — солдатики наближаються, згодом стихає — солдатики пішли далі. Що допомагало крокувати солдатикам? Так, особлива музика — марш.
♦ Чи може така музика супроводжувати парад військових?
♦ Чим відрізняється цей марш від «Запорізького маршу» Є. Адамцевича?
Ця п’єса має назву «Марш дерев’яних солдатиків», а написав її Петро Чайковський. Приєднаймося до цих солдатиків, разом із ними покрокуймо.
Повторне слухання «Маршу дерев'яних солдатиків» П. Чайковського з виконанням рухів
Наша подорож триває... Разом із «китом» ми потрапили на футбольне поле. Але футболісти скаржаться: бракує музики, щоб підбадьорить їх та налаштує на перемогу у футбольному матчі.
Гра «Композитор»
Учитель. Яку б музику ви створили, щоб супроводити футбол: на футбольне поле? Послухайте «Футбольний марш», що написав радянськийкомпозитор Матвій Блантер, та дайте відповідь на запитання.
♦ Чи такою ви уявляли музику для футболістів?
Слухання «Футбольного маршу» М. Блантера
♦ Який характер музики ви відчули? Чи налаштовує він на перемогу?
♦ Як з’являються футболісти на полі: спокійним кроком чи легко вибігають?
Гра «Футбол»
Учитель. Об’єднайтеся у дві групи, послухайте музику ще раз та уявіть себе спортсменами-футболістами, які легко вибігають на поле (біг на місті), та вболівальниками, які вітають спортсменів (плескання пульсу маршу).
Повторне слухання «Футбольного маршу» М. Блантера
Завдання. Учитель роздає учням картки із завданням. Учні мають заповнити таблицю, записати словами настрій кожного музичного твору.
М. Блантер «Футбольний марш» |
Є. Адамцевич «Запорізький марш» |
П. Чайковський «Мари дерев'яних солдатиків» |
|
|
|
Вокально-хорова робота
Учитель. Виконаймо поспівку «Ля-ля-ля» так, немовби сопілочка запрошує до веселого танцю.
Як і будь-який музичний інструмент, сопілка може передавати різні настрої та почуття. Вона може запросити до танцю, а може співати ласкаво, ніжно, немов заколисуючи. Виконайте поспівку так ніжно, як колискову.
Виконання поспівки як колискової
Ви виразно виконали цю поспівку. Я пригадав (*ла) одну історію, що розповів мені знайомий хлопчик. Нещодавно він заколисував свою маленьку сестричку, та й сам заснув. Наснилося йому, що він знайшов музичні інструменти. (Учитель демонструє зображення скрипки, балалайки, барабана.)
♦ Як називаються ці інструменти?
Узяв він скрипку, зіграв на ній і раптом бачить, що під його музику почали танцюватизайчики! У них виявився дуже добрий музичний слух. Про те, що відбулося далі, ви дізнаєтеся, послухавши пісню «Веселий музикант».
Слухання пісні «Веселий музикант» А. Філіпенка
♦ Чи сподобалася вам пісня?
♦ Чому зайці під звуки скрипки та балалайки танцювали, а почувши барабан — розбіглися по кущах?
Мабуть, тому, що скрипка та балалайка мають ніжний та м’який голоси, а барабан прозвучав занадто грубо та голосно, тому зайці злякалися та розбіглися. Якщо вам сподобалася ця пісня, то ми її розучимо.
Розучування пісні«Веселий музикант» А. Філіпенка, виконання з інсценуванням
5. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Бесіда
♦ Які настрої ми відчули у маршах, що звучали сьогодні на уроці?
♦ Чим різняться ці марші?
Учні виходять із класу під музичний супровід («Футбольний марш»
М. Блантера).