Урок: навчання грамоти.
Тема: Звук [а]. позначення його буквами Аа.
Мета: ознайомити учнів з артикуляцією звука [а], позначенням його
буквами Аа;
продовжити вправляння у звуковому аналізі слів;
розвивати мовлення, збагачувати словниковий запас учнів;
виховувати бережливе ставлення до тварин.
Обладнання: фішки для моделювання, мультимедійна система, іграшка Зайчика.
Тип уроку: ознайомлення з новим матеріалом.
Хід уроку.
І. Організація класу.
Вже дзвінок задзеленчав,
Для навчання час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
А учитись починаймо. (слайд 2)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
-
Діти, сьогодні до нас завітав незвичайний гість. А хто він ви повинні будете відгадати. Послухайте загадку.
Влітку в шубі сірій,
А зимою – в білій.
Вуха довгі, косий зір,
Відгадайте, що за звір? (Зайчик)
-
А звати його, діти, Чомусик. А знаєте чому? А як ви гадаєте?
-
Правильно, тому що він хоче знати про все, і тому задає дуже багато питань. Так ось чому він і прийшов до нас на урок, щоб більше дізнатися нового, і менше задавати питань.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
-
Гра «Сигнальники».
-
Діти, зараз ми з вами пограємо в нашу улюблену гру «Сигнальники», а зайчик поспостерігає за нами. А потім можливо запропонує таку гру своїм лісовим друзям. Повторимо правила гри. Якщо я вимовляю звуки, які утворюються тільки за допомогою голосу, то ви піднімаєте фішку з кружечком. Якщо ви почули звук, який утворився за допомогою і голосу, і шуму твердо, то ви показуєте мені фішку з однією рискою, а якщо м’яко – то фішку з двома рисками. Кращий сигнальник той, хто жодного разу не помилився. Почали гру.
-
А, м, н', о, і, к, л', з', в, и, с. Молодці! Справилися з завданням.
-
Складання звукових моделей.
-
Діти, відкрийте зошити з друкування. Відступіть чотири клітинки вниз і дві збоку, на третій поставте крапочку.
-
Розгляньте малюнок. Що на ньому зображено? (слайд 3) Накресліть модель цього слова в зошити. Молодці!
-
А тепер розгляньте цей малюнок. Хто на ньому зображений? (слайд 4) Діти, скажіть кого нагадує вам цей малюнок?
-
Звичайно нашого Чомусика. Накресліть модель цього слова.
ІІІ. Ознайомлення з новим матеріалом.
-
Підготовчі вправи.
-
Діти, по дорозі до школи, зайчик Чомусик зустрів дівчинку, яка колихала немовля. (слайд 5) Але він був від неї далеко, і не почув, що вона співала маленькому. Який звук вимовляє дівчинка, співаючи колискову?
-
Спостереження за вимовою звука [а].
-
Як ви вимовили цей звук? Він вимовляється за допомогою голосу, струмінь повітря проходить вільно, без перешкод.
-
Ви вже знаєте, що всі слова складаються зі звуків. Але ми слова не тільки вимовляємо, а ще й читаємо. Щоб зуміти їх прочитати, люди придумали букви.
-
Заплющить очі.(Вчитель на дошці друкує букву а) Чи можете ви прочитати те, що я надрукувала? Чому?
-
Що ж таке буква?
-
Отже, діти, буква – це знак, який ми бачимо. Букви ми бачимо і пишемо, а звуки ми чуємо і вимовляємо. Всі звуки мови позначаються буквами. Звук [а] позначається буквами А,а. Розгляньте велику і малу букви. Чи подібні вони?
-
Всі букви «живуть» у великій країні, яка називається «Азбука». Кожна буква має свій будиночок. Ті, що позначають голосні звуки живуть у червоних будиночках, а приголосні – в синіх.
-
У який будиночок ми поселимо букви А,а? Чому?
-
Правильно. З мешканцями інших будиночків ознайомимося на наступних уроках.
-
Вивчення вірша напам’ять.
Голосиста буква А
Твій букварик відкрива.
Не одна вона іде,
А всю азбуку веде.
-
Робота в зошитах з друкування. Друкування букв А,а.
-
Відкрийте зошити і за зразком надрукуйте велику букву А. А наш Чомусик буде спостерігати, як ви виконуєте це завдання.
-
Фізкультхвилинка. (слайд 6)
-
Діти, Чомусик вже заморився. А ви? Давайте зробимо з вами фізкультхвилинку.
Раз - піднявся увесь клас –
Фізкультпауза у нас.
Два – присіли,
Хай мужніє наше тіло .
Руки в боки, руки так,
Руки вгору, як вітряк.
Що? Повторимо ще раз?
Раз – піднялись, два – присіли,
Руки в боки, руки так,
Руки вгору, як вітряк.
-
Гра «Назви малюнок»
-
Діти, розгляньте малюнок. (слайд 7) Які предмети ви бачите на цьому малюнку, що починаються на букву а. А наш Зайчик ще знайшов слово абрикоси.
-
Робота за «Букварем». (ст.20)
-
Діти, відкрийте «Букварі» на сторінці 20. Розгляньте, що зображено на цій сторінці?
-
Що ви знаєте про черепах? Що в них є такого незвичного? Чим вони відрізняються від інших тварин на малюнку? Хлопчики, знайдіть модель слова черепахи.
-
Чим відрізняється від інших тварин жирафа? А чи є на цій сторінці модель цього слова? Давайте накреслимо її на дошці.
-
Дівчатка, знайдіть модель до слова папуга. Скільки букв а є в цьому слові?
-
Діти, розкажіть Чомусику, як потрібно оберігати тварин? Що для цього потрібно?
І V. Підсумок уроку.
-
Діти, як іншими словами можна назвати машину?
-
На яку букву починається слово автомобіль?
-
Отже, з якою буквою ми сьогодні познайомилися? Вона може стояти тільки на початку слова?
-
Молодці! Чомусику дуже сподобалося, що ви так багато знаєте про звуки, про тварин. Він вам дуже вдячний за сьогоднішній урок. У нього стало набагато менше запитань.