Мета: показати актуальність та доречність використання інтелект-карт на різних етапах уроків навчання грамоти та Я досліджую світ у початковій школі. Висвітлити цю технологію ,як таку, що допомагає оптимізувати навчальний матеріал та сприяє розвитку уяви, пам'яті та образного мислення.
Авторська розробка
на тему «Розробка інтелект-карт, фрагменти уроків навчання грамоти та
Я досліджую світ з їх використанням»
Виконала:
Синяговська Юлія Валеріївна
учитель початкових класів
Хорольської гімназії
Хорольської районної ради
Хорол
2018
Вступ
Ми часто зіштовхуємось з проблемою запам’ятовування учнями певного об’єму навчального матеріалу. Як же вирішити її? Одним із способів може бути застосування інтелект-карт у навчально-виховному процесі. Цей популярний освітній інструмент сприяє максимальному запам’ятовуванню інформації завдяки синергетичному синтезу: візуалізації, систематизації, класифікації, асоціації. Автор методу – Тоні Бьюзен – відомий англійський письменник, лектор і консультант з питань інтелекту, психології навчання і проблем мислення. Основна ідея техніки побудова «дерева асоціації», у якому:
Мета: показати актуальність та доречність використання інтелект-карт на різних етапах уроків навчання грамоти та Я досліджую світ у початковій школі. Висвітлити цю технологію ,як таку, що допомагає оптимізувати навчальний матеріал та сприяє розвитку уяви, пам’яті та образного мислення.
Завдання: продемонструвати адаптаційні можливості інтелект-карт у навчально-виховному процесі початкової школи.
Я досліджую світ
(фрагмент уроку)
Тиждень 5
Тема тижня: Осінь
Тема дня: Як впізнати осінь?
Мета: - познайомити з ознаками осені, осінніми змінами в природі.
ІІІ. Опрацювання нового матеріалу.
1. Робота в парах (зошит с. 12 завдання 1)
- знайдіть 10 відмінностей.
Розкажіть один одному в чому відмінності між цими малюнками.
2. Фронтальна робота
а) Гра «Продовжіть речення»
Улітку жарко, а восени…
Улітку небо прозоре, а восени…
Улітку дощик теплий, а восени…
б) Гра «Допоможи вітерцеві»
Подув осінній вітер і здув слова з віршиків. Допоможемо йому їх знайти?
Голосистим дзвоником,
Із веселим гомоном,
За жоржиновим розмаєм
З ранцем (вересень) ступає:
Відкриває двері в клас,
На уроки кличе нас.
В золотистому жупані
Заглядає (жовтень) ранній.
Розмальовує в садочках
Позолоту на листочках,
Проведе птахів в дороги,
Переоре перелоги.
Перелоги – це ділянки землі, що довгий час не обробляли.
(Листопад) іде з дощами,
Нас лякає холодами,
Він шурхоче під ногами
Листяними килимами.
Покладе на зиму спати
Їжачат у теплі хати.
3. Робота в домашніх групах
Зошит с. 13 задання 5
Виступ кожної групи.
4. Гра «Що зайве?»
Вчитель показує предмети або малюнки із їх зображенням і просить учнів підказати, якими предметами можна користуватись восени. Діти плескають у долоні, який предмет підходить.
- Чому ви обрали саме ці предмети? Поясніть свою точку зору.
5. Вправи – енергізатор – короткотривала вправа, спрямована на відновлення енергії дітей, відновлення інтересу до заняття і концентрації уваги учасників.
«Подарунок»
Хід вправи: учні стоять. Починаючи з вчителя кожний по черзі засобами пантоміми зображає якийсь предмет чи поняття пов’язане з осінню і «дарує» його сусіду. Сусід «приймає» подарунок і робить якийсь інший подарунок наступному учаснику.
IV. Узагальнення та систематизація знань.
Робота по створенню інтелект-карти.
Мета методу: - розвивати креативність школярів;
Молодці. Ви гарно попрацювали. Подивіться як багато цікавого ви сьогодні дізнались.
Наша інтелект-карта розповідає про чудову пору року - осінь.
У кожного є листочки, ви можете повісити їх на наше дерево, продовжити речення:
Тема : звук [o]. Позначення його буквами.
Мета: ознайомити дітей зі звуком [o] і буквами О, о, що його позначають; вчити правильно артикулювати цей звук, виділяти його у словах; вдосконалювати навички складання речень за схемами, звукового аналізу слів; розвивати вміння слухати; збагачувати активний словник учнів. Розвивати почуття прекрасного.Виховувати у дітей почуття дружби, товариськості. Любові до природи.
Обладнання: малюнки для оформлення інтелект-карти, картонні зображення овочів для кожного учня, завдання для групової роботи.
V. Сприйняття та засвоєння нового навчального матеріалу.
Про яку пору року ми прочитали? (про осінь)
На яку букву починається це слово? (на букву о)
VI. Осмислення об’єктивних зв’язків і взаємозалежності у вивченому матеріалі.
Звук [o] позначається на письмі буквою о. Розгляньте друковані велику та малу букви. Чи подібні вони за формою? Подивіться, де “живе” це буква у будиночку букв.
Пофантазуйте: на що схожа літера о?
Ок - ок - ок - ось колючий їжачок,
Ми - ми - ми - приготувався до зими
Чок - чок - чок - повна хата грушечок.
Зарахування звуку до групи голосних [●]
3. Робота по створенню інтелект-карти “Осінь. Яка?”
Мета методу: - формувати вміння осмислювати, розкривати взаємозв’язки понять, що пов’язані із життєвим досвідом учнів;
Підбір (прикметників) слів ознак.
Вчитель роздає вирізані з картону овочі: помідор, огірок, моркву, буряк, картоплю. Діти утворюють відповідні групи.
Завдання кожній групі: скласти звукові схеми до назв їхніх овочів, а також скласти речення з цими словами.
Картопля [ - o - | - o` - | = o ] Буряк [ - o | = o` - ]
Морква [ - o` - | - - o ] Помідор [ - o | = o | - o` - ]
Заключна частина
У цій авторській розробці я продемонструвала великі інтелектуальні можливості використання інтелект-карт на уроках у початковій школі.
Розробила інтелект-карти відповідно теми, мети уроків та віковим особливостям дітей з урахуванням їхніх освітніх потреб.
Розробила фрагменти уроків відповідно до теми тижня та інтегративної складової.
Показала практичні можливості та потенціал інтелект-карт для використання їх на уроках у початковій школі.
Інтелект-карти дають змогу у стислій, вербально-образній формі, глибоко й міцно засвоювати навчальний матеріал, тому використовувати цю технологію в початкових класах можна на різних етапах уроку при вивченні усіх навчальних предметів.
Навчаючи дітей складати інтелект-карти почніть з демонстрації вже готових зразків, а потім пробуйте складати колективно на дошці, потім - у групах, а лише після цього, можна давати завдання скласти індивідуально таку карту.
Інформаційні джерела:
Література:
1