2 березня о 18:00Вебінар: Як казка допомагає навчати образотворчому мистецтву учнів 5-7 класів

Урок №10, 6 клас, "Вокально-хорові жанри: кантата"

Про матеріал

План-конспект уроку №10 інтегрованого курсу "Мистецтво" (Музичне мистецтво) для 6 класу. Матеріал для художньо-творчої діяльності може варіюватися на погляд учителя. Матеріал для сприймання музичного мистецтва з аудіо-записів я часто заміняю відео-записами, так як учні завзятіше сприймають інформацію. Відеоматеріали вибираю з інтернетресурсів. Часто застосовую відеозаписи з власного архіву періоду студентства, педагогічних практик, іншої музичної діяльності, з попередніх років роботи в ЗОШ.

Перегляд файлу

Клас

6-а

6-б

6-в

6-г

Дата

 

 

 

 

Сімаковська Т.В.

учитель інтегрованого курсу «Мистецтво»

(музичне мистецтво)

Кам’янець-Подільського НВК №14

 

Урок 10.

Тема. Вокально-хорові жанри: кантата

Мета: Ознайомити з особливостями вокально-хорової музики та поняттям «хорова музика», «кантата», історією її розвитку та характерними ознаками. Продовжити ознайомлювати учнів з поняттям розподілу голосів у хорі, пригадати різновиди хорових колективів, пригадати знайомі хорові жанри, ознайомити з творчістю Карла Орфа.

Формування ключових компетентностей: 

-загальнокультурна компетентність: оволодіння досягненнями культури;

-міжпредметна естетична компетентність: виявлення естетичного  ставлення до світу в різних сферах діяльності людини;

-вміння вчитися: організовувати своє робоче місце, планувати свої дії;

-предметних компетентностей:

-знайомити учнів з історією виникнення музичного мистецтва, формувати уявлення про перші музичні інструменти, імітацію, значення голосу людини в розвитку музичного мистецтва.

Розвивати вміння учнів уважно слухати хорову музику та знаходити на слух характерні ознаки хорової музики,  висловлювати власні музичні враження від прослуханого твору, розвивати вміння на слух впізнавати жанрові ознаки музичного твору й характерні засоби музичної виразності та розвиток музичного образу. Розвивати в учнів здібності щодо образного сприйняття музичних творів та навички виконавського розвитку музики. Розвивати творчі здібності учнів, естетичний смак.

Виховувати інтерес до слухання класичної музики та виконання дитячих пісень різної тематики, виховувати інтерес та любов до музики як виду мистецтва. Через музику виховувати інтерес до інших видів мистецтва, зокрема образотворчого.

Обладнання: фортепіано, дошка, комп’ютер, аудіозаписи, мультимедійна презентація, відеозаписи,  ударні інструменти, дитячі шумові інструменти, qr-коди(як роздатковий матеріал або як наочний матеріал), підручники, пісенники.

Тип уроку: урок поглиблення теми.

 

Хід уроку:

І. Вхід учнів до класу під звучання хору «О, Фортуна!» з кантати «Карміна Бурана» Карл Орф.

 

ІІ. Організація класу до уроку.

Музичне вітання.

Перевірка присутніх.

Перевірка домашнього завдання. (Будучи в духовному храмі звернути увагу на музику, проаналізувати її, прислухатися про що в ній йдеться, зробити висновки. На уроці презентувати цю інформацію.)

 

ІІІ. Актуалізаці опорних знань.

Запитання до учнів:

-Що запам’яталося з попереднього уроку  вам найбільше?

-З якими хоровими жанрами ви ознайомилися?

-Доберіть слова-характеристики до поняття «духовна музика».

-Який відомий композитор написав ораторію «Месія»?

-Як перекладається з латинської Лакрімоза?

 

IV.Мотивація навчальної діяльності.

Повідомлення теми та мети уроку.

Сьогодні ми ще більше поринаємо в світ вокаль-хорової музики і починаємо знайомитись з поняттям «кантата». Ми розглянемо творчу стежину відомого композитора, прослухаємо фрагменти його кантати, а токож продовжимо розучувати пісню попереднього уроку.

 

V. Розповідь-бесіда про вокально-хоровий жанр «кантата».

Кантата  невеликий за розміром твір, порівняно з ораторією, який має камерний характер. В ній також немає драматичної розробки сюжету. Найчастіше свіцькі кантати певного історичного спрямування призначуються визначним подіям або видатним особам, як-от: «На вічну пам’ять Котляревському» Миколи Лисенка, «Шевченкові» Кирила Стецента.

Кантата – це музичний твір, який складається з кількох частин та виконується хором, солістами чи симфонічним оркестром. У кантаті завжди є зв’язок музики і літератури, разом вони втілюють певний задум.

 

VI.Слухання Хор «О, Фортуна» з кантати «Карміна Бурана» Карл Орф.

Розповідь про Карла Орфа. (Демонстрація зображення композитора)

Карл Орф (Карл Генріх Марія Орф, 1895-1982) - видатний композитор і педагог Німеччини, він є автором відомої кантати «Карміна Бурана», яка була написана ним в 1937 році.

Орф був народжений в німецькому місті Мюнхені в баварській родині, яка була дуже музичної. Його батько був офіцером, але при цьому вмів грати на фортепіано і струнних інструментах. Мати Орфа теж добре грала на фортепіано. Саме мати помітила у свого сина музичну обдарованість і стала навчати його музиці. У біографії Карла Орфа зазначено, що вже у віці 5 років він грав на фортепіано. У дев`ять років він був автором довгих і коротких музичних уривків, які були написані ним для його театру ляльок. У період з 1912 по 1914 роки Карл Орф навчався в Мюнхенській музичній академії. Після цього в 1914 році він продовжує навчатися у Германа Зільчера. Орф почав працювати в 1916 році в Мюнхенському камерному театрі на посаді капельмейстера. У 1917 році, коли йшла Перша світова війна, Карл Орф пішов добровольцем на службу в армію, де служив в Першому Баварському Польовому Артилерійському полку. У 1918 році він був запрошений працювати в Національному Театрі Мангейма на посаді капельмейстера. Наступним місцем його роботи став Палацовий Театр Великого Герцогства Дармштадта.

Джерело: http://ordamin.ru/mistectvo-ta-rozvagi/53089-karl-orf-biografija-i-tvorchist.html

Розповідь про кантату «Карміна Бурана». (Під час розповіді демонструються зображення фрагментів кантати.)

Карл Орф, біографія і творчість якого цікаві для вивчення, відомий всім перш за все як автор кантати Carmina Burana, що в перекладі означає «Пісні Бойерна». У 1803 році в бенедиктинському монастирі Бойерн в Баварії знайшли рукопис XIII століття, в якій були написані вірші голіардів. Орф написав на ці вірші музику. Лібрето включає вірші латинською і на середньоверхньонімецькій мові. Теми, підняті в цих віршах, актуальні в XIII столітті, близькі і зрозумілі нашим сучасникам і до цього дня: мінливість багатства і удачі, швидкоплинність людського життя, радість від настання весняної пори, задоволення від вина, смачної їжі, плотської любові і азартних ігор.

Величезний успіх кантати Carmina Burana затьмарив попередні роботи Орфа. Цей твір - найвідоміший приклад музики, складеної і виконаної під час панування нацистського режиму в Німеччині. Її популярність була величезною. У біографії Карла Орфа твір «Карміна Бурана» грає важливу роль. Авторитет композитора Орфа був такий високий, що йому доручили написати музику до п`єси Вільяма Шекспіра «Сон в літню ніч», щоб замінити музику Фелікса Мендельсона, яка була заборонена в Німеччині. Після закінчення війни Карл Орф оголосив, що незадоволений своїм твором, і піддав його ретельної переробці. Тому його прем`єра відбулася лише в 1964 році.

Джерело: http://ordamin.ru/mistectvo-ta-rozvagi/53089-karl-orf-biografija-i-tvorchist.html

 

Слухання фрагменту кантати «Карміна Бурана» хор «О,Фортуна!»

Запитання до учнів:

 -Які емоції викликає у вас ця пісня?

-Який характер твору?

-Охарактеризуйте динамічний розвиток музики.

-Охарактеризуйте особливості ритму.

 

VII. Творче завдання.

Уявіть себе режисером постановки кантати Карла Орфа «Карміна Бурана» просто неба й опишіть особливості сценічної трактовки.  

 

VIII. Вокально-хорова робота.

Розспівування.

-На одному звуці по півтонах у висідному і нисхідному порядку.

-Мі ме ма мо му. Ді де да до ду. Ті те та то ту. На одному звуці по півтонах у висідному і нисхідному порядку.

-На актикуляцію брі бре бра бро бру. На одному звуці по півтонах у висідному і нисхідному порядку.

-На кількох звуках( до ре мі ре до), (до мі соль мі до). По півтонах у висідному і нисхідному порядку.

-Розспівка на артикуляцію ПЕРПЕНДИКУЛЯР.

Продовження розучування укр.нар. пісні «Розпустили кучері дівчата».

Виконання пісень вивчених на попередніх уроках на вибір учителя і учнів.

 

ІХ. Підсумок уроку. Гра «Запитання з конверта».

(Учням пропонується конверт з картками на яких написані терміни на які вони повинні дати відповідь).

Приклади запитань:

-Карл Орф – це...

-Яка найвідоміша робота Карла Орфа?

-Кантата – це...

Вокально-хорова музика – це...

-Який музичний твір ми сьогодні прослухали?

 

Х. Домашнє завдання.

Проект «Хор». Учень вибирає будь-який хоровий колектив, досліджує його історію, діяльність, репертуар і презентує. Можна об’єднуватися в пари або групи.

 

ХІ. Вихід учнів з класу під ураїнську народну пісню «Розпустили кучері дівчата».

 

 

docx
Додано
30 жовтня 2018
Переглядів
1847
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку