Зарубіжна література 10 клас
Учитель: Таровик Світлана Павлівна
Тема уроку. Вільям Шекспір « Гамлет». Філософські та моральні проблеми в трагедії « Гамлет». Провідні мотиви твору.
Мета – формувати компетентності: предметні (Знання змісту трагедії В.Шекспіра «Гамлет», уміння розмірковувати над конфліктом твору; розуміння образу Гамлета, як вічного образу; логічне мислення; естетичний смак; уміння співпереживати, співчувати.)
Ключові (уміння вчитися: навички оцінювання культурно-мистецьких явищ; комунікативну; інформаційну: навички роботи з джерелами інформації; загальнокультурну: прагнення літературної освіченості; спілкування рідною мовою;спілкування іноземною мовою, творче самовираження).
Комунікативні: уміння працювати в групі; толерантне ставлення до думок та почуттів оточуючих; інформаційну: навички визначення ролі деталі в тексті, ефективної роботи з книгою; загальнокультурну: читацькі інтереси; світогляд).
Тип уроку: урок опанування нових знань і формування на їхній основі вмінь та навичок.
Обладнання: портрет,засоби для показу презентації, відеоматеріалу, заготовлені картки для роботи в групах,підручник
Основні терміни і поняття: трагедія,проблематика, вічний образ
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
1.Привітання і знайомство з учнями
2. Позитивне налаштування учнів на співпрацю.
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ.
Робота із презентацією
Слайд 1
Учні записують тему до зошита
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
1.Слово вчителя. Трагедія В. Шекспіра “Гамлет, принц данський” чи не найвідоміша п’єса англійського драматурга. На думку літературознавців, це одне з найбільш глибоких творінь людського генія, визначна філософська трагедія. Світ, зображений у творі, не схожий на нинішні уявлення про життя, і люди, що живуть у ньому, мислять інакше, ніж ми,— поетичними образами й поняттями. Розгляньмо світ трагедії та її проблематику докладніше. Але перед цим давайте пригадаймо біографічні відомості письменника.
2.(Перегляд відео з біографії письменника)
Слайд 2
3. Уважно роздивіться інформаційний плакат, поданий на екрані . Спираючись на нього, пригадайте найцікавіші факти з життєпису Шекспіра. Розшифруйте, що означають наведені цифри та символи, а також портрети М. Старицького й жінки з маскою
ІІІ. Актуалізація знань, умінь, навичок
1.Проаналізуйте хмару «Найуживаніші слова в оригіналі трагедії «Гамлет». Яку інформацію про твір вона несе? (Звертайте увагу не лише на іменники, а й на інші частини мови.
2. – Що вам відомо про сюжет п’єси Шекспіра «Гамлет, принц Данський»? (Як і сюжет «Ромео і Джульєтти», сюжетна лінія трагедії «Гамлет, принц
Данський» була запозичена із середньовічної легенди про принца Амлета, яка була відома в Англії задовго до Шекспіра, і вперше записана Саксоном
Граматиком близько 1200 року й отримала широку відомість завдяки численним літературним обробкам. Скориставшись цим сюжетом, Шекспір створив свого «Гамлета» – безсмертну трагедію з глибоким соціально-філософським змістом.
IV.Застосування знань, формування вмінь і навичок
Слайд 2
1. Теорія літератури
Трагедія — це драматичний твір, що втілює непримиренний конфлікт між героями та закінчується смертю одного або декількох героїв
Проблематика - Сукупність проблем у творі називають проблематикою.
2.Бесіда.
Робота зі схемою
1.Де відбувається подія описана у трагедії? (країна Данія м.Ельсінор)
слайд 4 «Герої, які оточують Гамлета»
5.слайд «Данія – тюрма?»
2.Яким ми бачимо Гамлета на початку твору
6 Слайд (Гамлет на початку твору)
7 Слайд
Слайд 8
3. Художня особливість трагедії В. Шекспіра “Гамлет, принц данський”(Епічні та поетичні)
Ознаки епічного твору:
Ознаки поетичного твору:
Слайд 9(заповнити схему)зовнішній конфлікт, внутрішній конфлікт
4.Конфлікт
Головний конфлікт
зовнішній конфлікт: внутрішній конфлікт :
Гамлет – світ зла, боротьба двох «я» в самому Гамлеті,
Гамлет – король Клавдій рішучість – вагання, сміливість –
і його прибічники коливання.
В душі Гамлета відбувається боротьба, він вагається і не може вирішити дилему: «Бути чи не бути – ось питання»
БОРОТИСЬ |
ЗМИРИТИСЬ |
||
ТАК |
НІ |
ТАК |
НІ |
|
|
|
|
|
|
|
|
Групи обмінюються інформацією.
Слайд 11(учні доповнюють свої записи інформацією зі слайда)
5.Асоціативна вправа „Усне малювання”
• Уявіть, що перед вами мольберт, фарби і пензлі. В кольоровій гамі усно вам потрібно змалювати загальне враження від прочитаного. Які кольори ви б використали? (Тьмяні - чорний, сірий, кривавий ).
• А тепер до цього кольору додайте відтінок, який би характеризував Гамлета, його душу? (Білий )
• Чому ви обрали саме ці кольори? (Сірий – сіре, бездуховне життя у Данії. Чорний – колір трагедії, чорнота душі правлячої верхівки Данії: Клавдія, Полонія … чорнота їх вчинків. Кривавий – колір інтриг, великої кількості смертей у замку Ельсінор. Білий – чистота душі, віра в людину Гамлета.)
Слайд 12 (учні згадують, який образ ми називаємо вічним. Вивчаючи слайд, з’ясовують чому образ Гамлет називаємо вічним образом)
6. Теорія літератури
Вічний образ – літературний образ, що має загальнолюдське значення і за глибиною художнього узагальнення виходить за межі конкретного літературного твору та доби, набуває символічного значення й кожною епохою сприймається по – своєму, зберігаючи водночас провідні риси першообразу (Прометей, Дон Кіхот, Гамлет, Ромео і Джульєтта та ін.)
Учитель Гамлет - людина свого часу, тому не завжди його розуміє нинішній читач. У той же час Гамлет поза часом, бо проблеми, які він вирішує - вічні, вони хвилювали різних людей у різні часи. Людина в будь-яку епоху робить свій моральний вибір між добром і злом. Комусь вдається знайти «золоту середину», хтось постійно змінює свою позицію, бо ніяк не зрозуміє, що ж справді є зло, а що - добро. Тому трагедія «Гамлет» відкрита в часі і відбувається рецепція та інтерпретація цього твору в наступні епохи. Я пропоную вам переглянути відеоматеріал та зробити висновок, як певна епоха інтерпретує образ Гамлета.
Перегляд відеоматеріалу
монолог Гамлета «Бути чи не бути» у виконанні В.Коряковцева і
В.Висоцького 70-ті роки ХХ ст..
V. Узагальнення і систематизація здобутих знань
Слайд 13. Висновки
Отже Філософські проблеми:
Моральні- Де мораль? У кровозмішному шлюбі?
Добро
- У кого його шукати? У братовбивці?
Справедливість
- Данія – тюрма. Все гнилизна в Данській державі.
- Що залишилось після смерті батька? Вузли ! Це рубці на зраненій душі Гамлета. Залишилась тільки його гідність.
- Як же йому виконати наказ батька-привида? Не втратити гідності, не заплямувати совість, не сплюндрувати душу?
Звертаємось до знака питання на дошці
- Що ж робити Гамлету? Споритися чи бунтувати? Помститися чи краще померти і не бачити всього цього? Бути чи не бути?
Сім’я- Батько помер, родина розпалася.
Кохання Дружина зрадила коханого чоловіка.
Офелія
- Іграшка в чужих руках, неспроможна захистити свої почуття, стає знаряддям інтриг проти Гамлета.
Дружба
- Розенкранца і Гільденстерна Клавдій зробив наглядачами за Гамлетом, за їхньою згодою Лаерт в жадобі помсти вдається до підлості, Гораціо - єдиний друг.
Віра в людину
- Де людина? Клавдій ? Полоній ?
Провідні мотиви( робота з таблицею у підручнику)
Божевілля, смерть, гнилизна, помста, швидкоплинність життя, заміна.
Підсумкова бесіда.
Підводячи підсумки нашого уроку скажіть, будь-ласка, у чому, на вашу думку, полягає виховне значення трагедії « Гамлет» і чи можна стверджувати, що твір є актуальним сьогодні ?
VI. Підведення підсумків
Рефлексія
1.Складання сенкану
Вірш з 5 рядків
Гамлет
Розумний, шляхетний
Думає, бореться, помирає
Самотній борець зі злом
Мислитель-герой
2.Шкала думок
1.Завершіть речення: “Провідною у трагедії “Гамлет” я вважаю проблему...”.
2.Що я можу взяти в життя із цього уроку
3.Чи досягли ми з вами поставленої мети на початку уроку?
3.Оцінювання.
Домашнє завдання
Виписати приклади філософських роздумів головного героя.
Сласти сенкан до образу Офелії
1