Урок 10 клас Тема.В.Шекспір "Гамлет"Вільям Шекспір « Гамлет». Філософські та моральні проблеми в трагедії « Гамлет». Провідні мотиви твору.

Про матеріал
матеріали, які допоможуть під час вивчення творчості в.шекспіра трагедії "Гамлет"
Перегляд файлу

Зарубіжна література 10 клас

Учитель:  Таровик Світлана Павлівна

Тема уроку.  Вільям Шекспір « Гамлет». Філософські та моральні проблеми в трагедії  « Гамлет». Провідні мотиви твору.

Мета – формувати компетентності: предметні (Знання змісту трагедії В.Шекспіра «Гамлет», уміння розмірковувати над конфліктом твору; розуміння образу Гамлета, як вічного образу;  логічне мислення; естетичний смак; уміння співпереживати, співчувати.)

Ключові (уміння вчитися: навички оцінювання культурно-мистецьких явищ; комунікативну; інформаційну: навички роботи з джерелами інформації; загальнокультурну: прагнення літературної освіченості; спілкування рідною мовою;спілкування іноземною мовою, творче самовираження).

Комунікативні: уміння працювати в групі; толерантне ставлення до думок та почуттів оточуючих; інформаційну: навички визначення ролі деталі в тексті, ефективної роботи з книгою; загальнокультурну: читацькі інтереси; світогляд).

Тип уроку: урок опанування нових знань і формування на їхній основі вмінь та навичок.

Обладнання:  портрет,засоби для показу презентації, відеоматеріалу, заготовлені картки для роботи в групах,підручник

Основні терміни і поняття: трагедія,проблематика, вічний образ

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ  МОМЕНТ.

   1.Привітання і знайомство з учнями

  2. Позитивне  налаштування  учнів на співпрацю.

ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ.

Робота із презентацією

Слайд 1

Учні записують тему до зошита

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

1.Слово вчителя.  Трагедія В. Шекспіра “Гамлет, принц  данський” чи не найвідоміша п’єса англійського драматурга. На думку літературознавців, це одне з найбільш глибоких творінь людського генія, визначна філософська трагедія. Світ, зображений у творі, не схожий на нинішні уявлення про життя, і люди, що живуть у ньому, мислять інакше, ніж ми,— поетичними образами й поняттями. Розгляньмо світ трагедії та її проблематику докладніше. Але перед цим давайте пригадаймо  біографічні  відомості  письменника.

2.(Перегляд відео з біографії письменника)

Слайд 2

3. Уважно роздивіться інформаційний плакат, поданий на екрані . Спираючись на нього, пригадайте найцікавіші факти з життєпису Шекспіра. Розшифруйте, що означають наведені цифри та символи, а також портрети М. Старицького й жінки з маскою

C:\Users\Client\Downloads\image062.jpg

ІІІ. Актуалізація знань, умінь, навичок

1.Проаналізуйте хмару «Найуживаніші слова в оригіналі трагедії «Гамлет». Яку інформацію про твір вона несе? (Звертайте увагу не лише на іменники, а й на інші частини мови.

C:\Users\Client\Downloads\Word Art 5 (1).jpeg

2. – Що вам відомо про сюжет п’єси  Шекспіра «Гамлет, принц Данський»? (Як і сюжет «Ромео і Джульєтти», сюжетна  лінія  трагедії «Гамлет, принц

Данський» була запозичена із середньовічної легенди про принца Амлета, яка була відома в Англії  задовго до Шекспіра, і вперше записана Саксоном

Граматиком близько 1200 року й отримала широку відомість завдяки численним літературним обробкам. Скориставшись цим сюжетом, Шекспір створив свого «Гамлета» – безсмертну трагедію з глибоким соціально-філософським змістом.

IV.Застосування  знань, формування вмінь і навичок

Слайд 2

1. Теорія літератури

Трагедія це драматичний твір, що втілює непримиренний конфлікт між героями та закінчується смертю одного або декількох героїв

Проблематика - Сукупність проблем у творі  називають проблематикою.

2.Бесіда.

  • Як  ви  гадаєте,  чому,  не  дивлячись  на  те,  що  трагедія  була  написана  у  1601 р.,  її  читають,  вивчають  школярі  у  всіх  куточках  нашої  планети  по  сьогоднішній  день?(  У  п’єсі  піднімаються  такі  питання,  які  цікавлять  людей  будь – якої  епохи: стосунки  батьків    та  дітей,  моральних  цінностей ….)
  • Ви  бачили  у  своєму  житті  людей  лише  з  позитивними  рисами  або  лише  з  негативними?(Ні.  Ідеальних  людей  не  буває. А  ще  це  залежить  від  того,  хто  і  з  якої  точки  зору  сприймає  тебе.  Для  когось  твоя  поведінка  неприпустима,  а  для  когось – звичайна.)
  • Чи  завжди  ви  чинили  так,  як  хотіли  б  ваші  друзі,  вчителі,  батьки?(Ні,  не  завжди. Бо  кожен  має  свою  думку.)
  • Як  би  ви  хотіли,  щоб  в  такій  ситуації  до  вас  поставились  оточуючі? (Щоб  зрозуміли,  чому  поводимо  себе  саме  так  в  даній  ситуації, які  причини.)

 

  • Найголовніше  для  людини,  коли  утворюються  складні  стосунки – розуміння.  Саме  у  такій  ситуації  опинився  і  Гамлет.  Його  не  зрозуміли  матір,  друзі,  кохана,  суспільство.
  • Як  зрозуміли  його  ми?

 

Робота зі схемою

1.Де відбувається подія описана у трагедії? (країна Данія м.Ельсінор)

 

слайд 4 «Герої,  які оточують Гамлета»

C:\Users\Client\Downloads\image055.jpg

  5.слайд  «Данія – тюрма?»

2.Яким ми бачимо Гамлета на початку твору

 

6 Слайд (Гамлет на початку твору)

 

7 Слайд

Слайд 8

3. Художня особливість трагедії В. Шекспіра “Гамлет, принц данський”(Епічні та поетичні)

                              Ознаки епічного твору:

  • розповідь  Гораціо про перемоги батька Гамлета;
  • розповідьПривида;
  • повідомлення Офелії про нещастя зГамлетом;
  • розповідь про бунт Лаерта

 

             Ознаки поетичного твору:

  • в основі—ліричний погляд на світ;
  • у світі Гамлета вірять у потойбічні сили, що впливають на людські долі;
  • монологи героїв відображають складний внутрішній світ цих людей

Слайд 9(заповнити схему)зовнішній конфлікт, внутрішній конфлікт

4.Конфлікт

                  Головний конфлікт

                                    

зовнішній конфлікт:                                       внутрішній конфлікт :

Гамлет – світ зла,                                             боротьба двох «я» в самому Гамлеті,

Гамлет – король Клавдій                                                           рішучість – вагання, сміливість –                                                                                                                  

і його прибічники                                             коливання.

                                                 

В душі Гамлета відбувається боротьба, він вагається і не може вирішити дилему: «Бути чи не бути – ось питання»

  • На які ж питання має дати собі відповідь головний герой трагедії?
  • Слайд 10 (питання на слайді)

  • А яку  відповідь ви дали б на ці питання будучи на місці Гамлета?
  • Як би ви відповіли на ці питання, коли б подібний вибір став особисто перед вами?
  • Учитель. Гамлет знає всю правду про смерть свого батька, зраду матері, підступні дії друзів. Отже, він знає про існування зла і він вагається, обираючи позицію у боротьбі з цим злом. Гамлет розуміє, що відповідальність за свої дії нести теж йому. Але разом з тим розуміє, що від цього вибору залежатиме сенс його життя. І на той період, коли йому треба приховати свої почуття і обміркувати подальші дії від вдає з себе божевільного.
  • Вагання Гамлета, боротись чи змиритись, всі його так і ні ми зараз будемо вписувати у заготовлені картки.
  •  

БОРОТИСЬ

ЗМИРИТИСЬ

ТАК

НІ

ТАК

НІ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • 1 група визначає: боротись - так і ні;
  • 2 група визначає : змиритись – так і ні.

Групи обмінюються інформацією.

 

Слайд 11(учні доповнюють свої записи  інформацією зі слайда)

5.Асоціативна вправа „Усне малювання”
    Уявіть, що перед вами мольберт, фарби і пензлі. В кольоровій гамі усно вам потрібно змалювати загальне враження від прочитаного. Які кольори ви б використали?   (Тьмяні - чорний, сірий, кривавий ). 
    А тепер до цього кольору додайте відтінок, який би характеризував Гамлета, його душу?    (Білий )     
    Чому ви обрали саме ці кольори?   (Сірий – сіре, бездуховне життя у Данії. Чорний – колір трагедії, чорнота душі правлячої верхівки Данії: Клавдія, Полонія … чорнота їх вчинків. Кривавий – колір інтриг, великої кількості смертей у замку Ельсінор. Білий – чистота душі, віра в людину Гамлета.) 

Слайд 12  (учні згадують, який образ ми називаємо вічним. Вивчаючи слайд, зясовують чому образ Гамлет називаємо вічним образом)

6. Теорія літератури

Вічний  образ – літературний  образ,  що  має  загальнолюдське  значення  і  за  глибиною  художнього  узагальнення  виходить  за  межі  конкретного  літературного  твору  та  доби,  набуває  символічного  значення  й  кожною  епохою  сприймається  по – своєму,  зберігаючи  водночас  провідні  риси  першообразу (Прометей,   Дон  Кіхот,  Гамлет,  Ромео  і  Джульєтта  та  ін.)

 

Учитель Гамлет - людина свого часу, тому не завжди його розуміє нинішній читач. У той же час Гамлет поза часом, бо проблеми, які він вирішує - вічні, вони хвилювали різних людей у різні часи.  Людина в будь-яку епоху робить свій моральний вибір між добром і злом. Комусь вдається  знайти «золоту середину», хтось постійно змінює свою позицію, бо ніяк не зрозуміє, що ж справді є зло, а що - добро. Тому трагедія «Гамлет» відкрита в часі і відбувається рецепція та інтерпретація цього твору в наступні епохи. Я пропоную вам переглянути відеоматеріал та зробити висновок, як певна епоха інтерпретує образ Гамлета.

Перегляд відеоматеріалу

монолог Гамлета «Бути чи не бути» у виконанні  В.Коряковцева і

В.Висоцького 70-ті роки ХХ ст..

V. Узагальнення і систематизація здобутих знань

Слайд 13.     Висновки

Отже Філософські проблеми:

  • Вибір між життям і смертю
  • Залишитися людиною після скоєного
  • Пошук істини, справедливості
  • Виконання свого обовязку

Моральні- Де  мораль?   У кровозмішному шлюбі?

Добро

-         У кого його шукати?   У  братовбивці?

Справедливість

-         Данія – тюрма. Все гнилизна в  Данській державі.

-         Що залишилось після смерті батька?   Вузли ! Це рубці на зраненій душі Гамлета. Залишилась тільки його гідність.

-         Як же йому виконати наказ батька-привида? Не втратити гідності, не заплямувати совість, не сплюндрувати душу?

Звертаємось до знака питання на дошці

-         Що ж робити Гамлету? Споритися чи бунтувати? Помститися чи краще померти і не бачити всього цього? Бути чи не бути?

 

 Сім’я-   Батько помер, родина розпалася.

 Кохання Дружина зрадила  коханого чоловіка.

   Офелія

-         Іграшка в чужих руках, неспроможна захистити свої почуття, стає знаряддям інтриг проти Гамлета.

Дружба

-         Розенкранца і Гільденстерна Клавдій зробив наглядачами за Гамлетом, за їхньою згодою Лаерт в жадобі помсти вдається до підлості, Гораціо - єдиний друг.

Віра в людину

-         Де людина?  Клавдій ?   Полоній ?

 

Провідні мотиви( робота з таблицею у підручнику)

 Божевілля, смерть, гнилизна, помста, швидкоплинність життя, заміна.

Підсумкова бесіда.

    Підводячи підсумки нашого уроку скажіть, будь-ласка, у чому, на вашу думку, полягає виховне значення трагедії « Гамлет»  і чи можна стверджувати, що твір є актуальним сьогодні ?

VI. Підведення підсумків

     Рефлексія

1.Складання сенкану

Вірш з 5 рядків

Гамлет

Розумний, шляхетний

Думає, бореться, помирає

Самотній борець зі злом

Мислитель-герой

 

        2.Шкала думок

1.Завершіть речення: “Провідною у трагедії “Гамлет” я вважаю проблему...”.

 

2.Що я можу взяти в життя із цього уроку

3.Чи досягли ми з вами поставленої мети на початку уроку?

 

      3.Оцінювання.

Домашнє завдання

Виписати приклади філософських роздумів головного героя.

Сласти сенкан до образу Офелії

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 6
Оцінки та відгуки
  1. Сладковська Тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Гуцол Валентина Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Меринец Катя
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Кайдалова Жанна Борисівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Лєвтєрова Марина Дмитрівна
    Дякую за якісну розробку уроку.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Іванчук Оксана Юріївна
    Дякую автору за цікавий підхід до висвітлення теми уроку та добірку матеріалів.якими були випереджувальні завдання та використана література.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 3 відгука
docx
Додано
8 листопада 2020
Переглядів
19938
Оцінка розробки
5.0 (6 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку