Урок № 105
Математика 5 клас
За підручником О.С. Істер, 2018 рік видання.
Тема уроку: Десяткові дроби. Порівняння та округлення десяткових дробів. Додавання та віднімання десяткових дробів. Систематизація знань. Підготовка до контрольної роботи.
Дата:24.02.2020
Мета уроку:
Навчальна: узагальнення та систематизація знань і вмінь учнів за темою «Десяткові дроби. Порівняння та округлення десяткових дробів. Додавання та віднімання десяткових дробів».
Розвивальна: розвивати логічне мислення, навички обчислення, математичну мову, роботи в групах, парах.
Виховна: виховувати уважність, наполегливість, охайність, культуру поведінки, бути обережними та виконувати правила поводження з електричними приладами для збереження життя та здоров’я.
Тип уроку: узагальнення знань, умінь і навичок.
Обладнання: комп’ютер, проектор, презентація, екран, портрети вчених.
Хід уроку
Перевірити готовність учнів до уроку, налаштувати на плідну працю.
Вчитель. Для вас Сімка і Нолик підготували запитання і завдання. Вправа «Мікрофон» (повторення теоретичного матеріалу в перемішку з усними вправами).
5,083 та 5,1; 0,79 та 0,789;
6,68 та 6,711; 7,6 та 7,60.
а) 123, 45 + 23,25
б) 1234, 987 – 34, 987
в) 568, 98 + 122, 02
Вчитель. Добре. Але до нас завітав Дедус, мудрий і древній, який багато чого знає, вміє дуже добре про все розповідати. Хоче почути від вас ораторське мистецтво і ваші пізнання, звідки пішли десяткові дроби (Два учні виступають з доповідями).
Учень 1. З давніх – давен доводилося не лише лічити предмети, а й вимірювати довжину, обчислювати площі, вести розрахунки за куплені і продані товари. Не завжди результат вимірювання чи вартість товару можна було виразити натуральним числом. Так з’явилися дроби. Вавілоняни користувалися дробами із знаменником 60, римляни – із знаменником 12, називаючи 1/12 унцією. Сучасне позначення дробів бере свій початок у стародавній Індії. Його стали використовувати і араби, а від них у ХІІ-ХІV столітті було запозичено європейцями.
Учень 2. Спочатку в запису дробів не використовувалася дробова риска. Риску дробу стали постійно застосовувати лише близько 300 років тому. Першим європейським вченим, який став використовувати і розповсюджувати сучасний запис дробів, був італійський купець і мандрівник, син міського писаря Фібоначчі (Леонардо Пізнанський) У 1200 році. Він увів слово „дріб”. Назву „чисельник” і „знаменник” увів у ХІІІ ст. Максим Пеану – грецький монах, учений-математик. У науці й промисловості, сільському господарстві значно частіше використовуються десяткові дроби, ніж звичайні. Це пов’язано з тим, що правила обчислення з десятковими дробами дуже прості і схожі на правила виконання дій з натуральними числами. Кому як знак дробовості увів знаменитий математик, фізик і астроном Кеплер (1571 – 1630рр).
Вчитель. Дуже добре. Я, думаю, наші гості задоволені вашими пізнаннями.
А тепер «Робота в парі». Потрібно показати вміння розв’язувати закодовані завдання. Підготував для вас ці рівняння – Ігрек. Але своєму другу, спритному і енергійному Фаєра він доручив спостерігати за роботою кожного учня. Щоб все було справедливо і ніхто не лінувався, а працював. Завдання заклечається в тому, що ви повинні розв’язати по три рівняння різної складності, корінь кожного рівняння є номером букви слова, яке потрібно скласти. А що це за слово ви дізнаєтеся пізніше, як складете його. А так як Ігрек полюбляє складні завдання, то чекайте сюрпризу.
Розв’язати рівняння:
Довідка:
Фен, фьон — сильний, поривчастий, теплий і сухий місцевий вітер, що дме з гір у долини. Він виникає коли повітряні маси перевалюють через гори і з великою швидкістю скочуються у долини. В Карпатах та на схилах Кримських гір переважають орографічні вітри, тобто гірськодолинні вітри і фени, що залежать від напрямку та протяжності схилів, чергування хребтів, улоговин і річкових долин, тому загальні чинники відіграють тут неосновну роль.
Правила користування електричними приладами ( в тому числі і феном).
1. Не можна вмикати електроприлади вологими руками.
2. Не можна користуватися сидячи у ванні феном. Так як може бути коротке замикання, а це пряма загроза життю.
3. Не можна вмикати електроприлад з пошкодженим і оголеним проводом.
4. Не залишати ввімкненим прилад на довгий час.
5. Користуватися несправними приладами категорично забороняється.
6. Користуватися електроприладами можна лише в присутності дорослих.
Вчитель. Молодці, діти. Наш урок триває і нам потрібно розв'язати завдання від цілеспрямованих дівчаток, які просто нетерплять поразок. А ви що гірші них? Звісно. Що ні. Ви також цілеспрямовані і вмієте добиватися своєї мети.
Робота в групах.
Група, яка розв’яже першою, презентує задачу.
«Приготуй крем»
Допоможіть дівчаткам – Фіксікам приготувати крем для торту.
Задача. Для приготування крему потрібно взяти, вершкове масло, какао – порошок та згущене молоко. Вершкового масла та какао – порошка разом 0, 2 кг, вершкового масла та згущеного молока 0, 35 кг, а згущеного молока і какао – порошка разом 0,250 кг. Скільки окремо потрібно взяти вершкового масла, какао – порошка і згущеного молока, якщо крему повинно вийти з цих продуктів 0,4 кг.
Вчитель. До речі, тут запитання від дівчаток? А якими електричними приладами потрібно скористатися, щоб збити крем? (Діти дають відповіді). А чи можна самостійно ремонтувати електроприлади? Дівчатка вам дякують за розв’язану задачу, за змістовні відповіді, побажаємо їм зробити смачний крем. А ми рухаємося до кінця уроку. Залишилася одна задачка від Дім Дімича. Він такий фантазер, що для вас знайшов непрості завдання. Але я знаю, вони для вас.
1) 38 + 22 = 6; 4) 526 – 426 = 1;
2) 3 + 519 = 819; 5) 75 – 45 = 7455;
3) 82 + 16 = 242; 6) 100 – 1 = 99999.
IV. Підсумки уроку.
Вчитель. Давайте, діти скажемо нашим віртуальним друзям велике спасибі за ту роботу, яку вони зробили для нас. А вам хочу подякувати за спільну роботу. Побажати вам якнайкраще підготуватися до контрольної роботи і показати достойні результати.
А тепер скажіть:
Повторити теоретичний матеріал за вивченою темою, виконати самостійну роботу на ст. 219 – 220.
Додаток
Папус – батько сімейства Фіксіків. Це Фіксік екстра-класу, майстер на всі руки. Колись Папус працював на космодромі і мав справу з найскладнішою сучасною технікою. Тепер Папус працює у звичайній квартирі, але кваліфікація залишилася.
Мася
Мася – дружина Папуса, мама двох дітей – Сімки і Ноліка. У Масі життєрадісний і врівноважений характер. Вона любить чистоту і порядок, вважає, що з речами потрібно звертатися дбайливо і акуратно. Якщо мова йде про кухонну техніку, то тут вона не поступиться знанням навіть самому Папусу.
Дедус
Дедус – Фіксікі-довгожитель, який за зовнішнім виглядом досить сильно відрізняється від інших. Він не носить традиційного комбінезона і схожий на стародавніх Фіксіків. Дедус суворий і справедливий. Він зберігає давні мудрості і звичаї. А ще Дедус – чудовий оповідач і вчитель юних Фіксіків!
Сімка
Сімка – дівчинка-Фіксік років дев’яти. Кмітлива і активна. Сімка завжди готова прийти на виручку друзям. При цьому вона діє швидко і рішуче. Сімка вчиться в школі Фіксіків, вона краща учениця в класі.
Нолік
Нолік– молодший брат Сімки. За людськими мірками йому років п’ять. Він добродушний і безпосередній. Ноліку часом не вистачає знань і досвіду, що не заважає йому мати власну думку. Нолік часто потрапляє у важкі ситуації, з яких сам не може вибратися.
Дім Дімич – хлопчик восьми років. Він допитливий і цікавиться технікою. За вдачею Дім Дімич – фантазер. Граючи в якусь гру, він захоплюється, забуваючи про час, а іноді – і про обережність.
Дім Дімич
Кусачка – собака породи чихуахуа, володіє вельми поганим характером. Для людей вона іграшка, і ніхто не здогадується про те, що в душі кусачки – справжня сторожова собака! На відміну від людей кусачка чує присутність Фіксікі і дратується, від того що не може їх зловити.
Жучка – чи жучок, чи то павучок, давно живе в квартирі і з цікавістю спостерігає за Фіксіками. Жучка – істота беззвучна, але дуже емоційна. Швидко бігає. Миттєво ховається.
Фаєр
Фаєр – однокласник Сімки. У компанії юних Фіксіків він найспритніший, винахідливий і діяльний. «Мотор нашого класу», – говорять про нього друзі. Фаєру завжди приходять в голову несподівані ідеї, він заражає всіх своєю енергійністю.
Ігрек
Ігрек – гордість учителів, самий розумний і начитаний Фіксік в класі. Правда, йому не завжди вдається перейти від теорії до практики. Але якщо потрібно знайти рішення складної задачі, Ігрекові немає рівних! Друзі дуже поважають мислителя Ігрека, хоча і жартують над його незручністю.
Шпуля
Шпуля – «душа класу». Добра, чесна і турботлива, вона завжди готова помирити сперечальників, підтримати, похвалити, прийти на допомогу. Її дуже легко розсмішити, налякати або змусити повірити в яку-небудь нісенітницю. А ось посваритися з нею майже неможливо: Шпуля ні на кого не ображається. Та й навіщо? Завжди краще дружити, ніж сваритися!
Верта
Верта – найсвітліша та цілеспрямована дівчинка в класі. Вона прекрасно вміє добиватися того, що їй потрібно, і не терпить поразок. Але може допомогти й іншим виплутатися зі скрутного становища. Звичайно, якщо її вмовити.