Урок 105. Систематизація знань за темою "Десяткові дроби. Порівняння та округлення десяткових дробів та натуральних чисел. Додавання та віднімання десяткових дробів"

Про матеріал
Узагальнення та систематизація знань і вмінь учнів за темою «Десяткові дроби. Порівняння та округлення десяткових дробів. Додавання та віднімання десяткових дробів»
Перегляд файлу

Урок № 105

Математика 5 клас

За підручником О.С. Істер, 2018 рік видання.

Тема уроку: Десяткові дроби. Порівняння та округлення десяткових дробів. Додавання та віднімання десяткових дробів. Систематизація знань. Підготовка до контрольної роботи.

Дата:24.02.2020

Мета уроку:

Навчальна: узагальнення та систематизація знань і вмінь учнів за темою «Десяткові дроби. Порівняння та округлення десяткових дробів. Додавання та віднімання десяткових дробів».

Розвивальна: розвивати логічне мислення, навички обчислення, математичну мову, роботи в групах, парах.

Виховна: виховувати уважність, наполегливість, охайність, культуру поведінки, бути обережними та виконувати правила поводження з електричними приладами для збереження життя та здоровя.

Тип уроку: узагальнення знань, умінь і навичок.

Обладнання: комп’ютер, проектор, презентація, екран, портрети вчених.

Хід уроку

  1. Організаційний етап

Перевірити готовність учнів до уроку, налаштувати на плідну працю.

  1. Перевірка домашнього завдання
  1. Перевірка д/з, задане за підручником перевірити за заздалегідь зробленими записами чергового учня за дошкою. Відповісти на запитання, якщо такі виникли що до домашньої роботи.
  1. Оголошення теми та мети уроку.

Вчитель. Сьогодні у нас урок узагальнення та систематизації знань, але проведемо ми його разом з героями мультфільму «Фіксіки», мабуть ви всі знайомі з цими всезнайками. Але сьогодні не вони нас будуть вражати своїми знаннями, а ми їх. Як готові? Тож зустрічайте: Дедус, Сімка, Нолік, Фаєр, Ігрек, Шпуля, Верта, Дім Дімич та Жучок. Всі вони майже ваші ровесники, розумні, кмітливі, чесні та справедливі. Вони не просто прийшли до вас у гості а приготували вам свої завдання з якими ви повинні впоратися. Я в це вірю. Як сказав Конфуцій: «Перед людиною є три шляхи до пізнання: шлях мислення - найбільш благородний, шлях наслідування - найбільш легкий і шлях особистого досвіду - найбільш важкий». http://cdn.elhombre.com.br/wp-content/uploads/2012/11/Confucius.jpg (давньокитайський філософ та політичний діяч). Ми з вами йдемо найважчим шляхом, здобуття знань. Я бажаю вам його пройти з честю.

 

  1. Актуалізація опорних знань. Розв’язування вправ.

Вчитель. Для вас Сімка і Сімка Нолик підготували запитання і завдання. Вправа «Мікрофон» (повторення теоретичного матеріалу в перемішку з усними вправами).

  • Прочитати десяткові дроби: 12,845; 0,0234; 1234,009. Назвати розрядні одиниці дробу 1234,2345
  •   Порівняйте числа:

5,083  та  5,1;             0,79  та  0,789;

6,68   та  6,711;          7,6   та  7,60.

  • Як порівняти два десяткових дроби!
  • Обчислити і результат округлити до найвищого розряду:

а) 123, 45 + 23,25

б) 1234, 987 – 34, 987

в) 568, 98 + 122, 02

  • Як округлити число до певного розряду?

Вчитель. Добре. Але до нас завітав Дедус, мудрий і древній, який багато чого знає, вміє дуже добре про все розповідати. Хоче почути від вас ораторське мистецтво і ваші пізнання, звідки пішли десяткові дроби (Два учні виступають з доповідями).

Учень 1. З давніх – давен доводилося не лише лічити предмети, а й вимірювати довжину, обчислювати площі, вести розрахунки за куплені і продані товари. Не завжди результат вимірювання чи вартість товару можна було виразити натуральним числом. Так з’явилися дроби. Вавілоняни користувалися дробами із знаменником 60, римляни – із знаменником 12, називаючи 1/12 унцією. Сучасне позначення дробів бере свій початок у стародавній Індії. Його стали використовувати і араби, а від них у ХІІ-ХІV столітті було запозичено європейцями.

Учень 2. Спочатку в запису дробів не використовувалася дробова риска. Риску дробу стали постійно застосовувати лише близько 300 років тому. Першим європейським вченим, який став використовувати і розповсюджувати сучасний запис дробів, був італійський купець і мандрівник, син міського писаря Фібоначчі (Леонардо Пізнанський) У 1200 році. Він увів слово „дріб”. Назву „чисельник” і „знаменник” увів у ХІІІ ст. Максим Пеану – грецький монах, учений-математик. У науці й промисловості, сільському господарстві значно частіше використовуються десяткові дроби, ніж звичайні. Це пов’язано з тим, що правила обчислення з десятковими дробами дуже прості і схожі на правила виконання дій з натуральними числами. Кому як знак дробовості увів знаменитий математик, фізик і астроном Кеплер (1571 – 1630рр).

Вчитель. Дуже добре. Я, думаю, наші гості задоволені вашими пізнаннями.

А тепер «Робота в парі». Потрібно показати вміння розв’язувати закодовані завдання. Підготував для вас ці рівняння – Ігрек. Але своєму другу, спритному і енергійному Фаєра він доручив спостерігати за роботою кожного учня. Щоб все було справедливо і ніхто не лінувався, а працював. Завдання заклечається в тому, що ви повинні розв’язати по три рівняння різної складності, корінь кожного рівняння є номером букви слова, яке потрібно скласти. А що це за слово ви дізнаєтеся пізніше, як складете його. А так як Ігрек полюбляє складні завдання, то чекайте сюрпризу.

Розв’язати рівняння:

  • 430,54 – х = 429,54 (1 – Ф)
  • 67,86 + 2х = 71,86 (2 – Е)
  • (х + 13,456) - 7,7 = 8,756 (3 – Н)

Запитання від ІгрекаІгрек

  • Що таке фен? (Фен вітер і фен електричний прилад для укладки волосся). Як потрібно безпечно користуватися феном? А що ви знаєте про вітер – «фен». Чи є такі вітри на Україні і де вони формуються? (Запитання для допитливих.)

Довідка:

Фен, фьон — сильний, поривчастий, теплий і сухий місцевий вітер, що дме з гір у долини. Він виникає коли повітряні маси перевалюють через гори і з великою швидкістю скочуються у долини.  В Карпатах та на схилах Кримських гір переважають орографічні вітри, тобто гірськодолинні вітри і фени, що залежать від напрямку та протяжності схилів, чергування хребтів, улоговин і річкових долин, тому загальні чинники відіграють тут неосновну роль. 

http://vecherniy.kharkov.ua/userfiles/image/2008/04/11/voda.jpg

Правила користування електричними приладами ( в тому числі і феном).

1. Не можна вмикати електроприлади вологими руками.

2. Не можна користуватися сидячи у ванні феном. Так як може бути коротке замикання, а це пряма загроза життю.

3. Не можна вмикати електроприлад з пошкодженим і оголеним проводом.

4. Не залишати ввімкненим прилад на довгий час.

5. Користуватися несправними приладами категорично забороняється.

6. Користуватися електроприладами можна лише в присутності дорослих.

Вчитель. Молодці, діти. Наш урок триває і нам потрібно розв'язати завдання від цілеспрямованих дівчаток, які просто нетерплять поразок. А ви що гірші них? Звісно. Що ні. Ви також цілеспрямовані і вмієте добиватися своєї мети.

Робота в групах. http://www.nextonmarket.com/u/2769/p/640x480/lurj586jp7zzume326bfcwvrt.jpg

Група, яка розв’яже першою, презентує задачу.

«Приготуй крем»

Допоможіть дівчаткам – Фіксікам приготувати крем для торту.

Задача. Для приготування крему потрібно взяти, вершкове масло, какао – порошок та згущене молоко. Вершкового масла та какао – порошка разом 0, 2 кг, вершкового масла та згущеного молока 0, 35 кг, а згущеного молока і какао – порошка разом 0,250 кг. Скільки окремо потрібно взяти вершкового масла, какао – порошка і згущеного молока, якщо крему повинно вийти з цих продуктів 0,4 кг.

Вчитель. До речі, тут запитання від дівчаток? А якими електричними приладами потрібно скористатися, щоб збити крем? (Діти дають відповіді). А чи можна самостійно ремонтувати електроприлади? Дівчатка вам дякують за розв’язану задачу, за змістовні відповіді, побажаємо їм зробити смачний крем. А ми рухаємося до кінця уроку. Залишилася одна задачка від Дім Дімича. Він такий фантазер, що для вас знайшов непрості завдання. Але я знаю, вони для вас.

  1. Замість знака поставити число:

  1. «Знайти місце комі». Дім Дімич так хвилювався, що забув розставити коми.

1) 38 + 22 = 6;   4) 526 – 426 = 1;

2) 3 + 519 = 819;   5) 75 – 45 = 7455;

3) 82 + 16 = 242;   6) 100 – 1 = 99999.

IV. Підсумки уроку.

Вчитель. Давайте, діти скажемо нашим віртуальним друзям велике спасибі за ту роботу, яку вони зробили для нас. А вам хочу подякувати за спільну роботу. Побажати вам якнайкраще підготуватися до контрольної роботи і показати достойні результати.

А тепер скажіть:

  • Чим був корисний для вас урок?
  • Що нового і цікавого ви на ньому дізналися?
  • Які знання з теми у вас викликають тривогу?
  • Чи сподобався вам урок?
  1. Домашнє завдання.

Повторити теоретичний матеріал за вивченою темою, виконати самостійну роботу на ст. 219 – 220.

Додаток

http://panyanka.org.ua/wp-content/uploads/2015/11/fixik-papus.jpg

Папус – батько сімейства Фіксіків. Це Фіксік екстра-класу, майстер на всі руки. Колись Папус працював на космодромі і мав справу з найскладнішою сучасною технікою. Тепер Папус працює у звичайній квартирі, але кваліфікація залишилася.

Мася

Мася

Мася – дружина Папуса, мама двох дітей – Сімки і Ноліка. У Масі життєрадісний і врівноважений характер. Вона любить чистоту і порядок, вважає, що з речами потрібно звертатися дбайливо і акуратно. Якщо мова йде про кухонну техніку, то тут вона не поступиться знанням навіть самому Папусу.

Дедус

Дедус

Дедус – Фіксікі-довгожитель, який за зовнішнім виглядом досить сильно відрізняється від інших. Він не носить традиційного комбінезона і схожий на стародавніх Фіксіків. Дедус суворий і справедливий. Він зберігає давні мудрості і звичаї. А ще Дедус – чудовий оповідач і вчитель юних Фіксіків!

Сімка

Сімка

Сімка – дівчинка-Фіксік років дев’яти. Кмітлива і активна. Сімка завжди готова прийти на виручку друзям. При цьому вона діє швидко і рішуче. Сімка вчиться в школі Фіксіків, вона краща учениця в класі.

Нолік

Нолік

Нолік– молодший брат Сімки. За людськими мірками йому років п’ять. Він добродушний і безпосередній. Ноліку часом не вистачає знань і досвіду, що не заважає йому мати власну думку. Нолік часто потрапляє у важкі ситуації, з яких сам не може вибратися.

Дім Дімич – хлопчик восьми років. Він допитливий і цікавиться технікою. За вдачею Дім Дімич – фантазер. Граючи в якусь гру, він захоплюється, забуваючи про час, а іноді – і про обережність.

Дім Дімич

Дім Дімич

Кусачка – собака породи чихуахуа, володіє вельми поганим характером. Для людей вона іграшка, і ніхто не здогадується про те, що в душі кусачки – справжня сторожова собака! На відміну від людей кусачка чує присутність Фіксікі і дратується, від того що не може їх зловити.

Жучка – чи жучок, чи то павучок, давно живе в квартирі і з цікавістю спостерігає за Фіксіками. Жучка – істота беззвучна, але дуже емоційна. Швидко бігає. Миттєво ховається.

Фаєр

Фаєр

Фаєр – однокласник Сімки. У компанії юних Фіксіків він найспритніший, винахідливий і діяльний. «Мотор нашого класу», – говорять про нього друзі. Фаєру завжди приходять в голову несподівані ідеї, він заражає всіх своєю енергійністю.

Ігрек

Ігрек

Ігрек – гордість учителів, самий розумний і начитаний Фіксік в класі. Правда, йому не завжди вдається перейти від теорії до практики. Але якщо потрібно знайти рішення складної задачі, Ігрекові немає рівних! Друзі дуже поважають мислителя Ігрека, хоча і жартують над його незручністю.

Шпуля

Шпуля

Шпуля – «душа класу». Добра, чесна і турботлива, вона завжди готова помирити сперечальників, підтримати, похвалити, прийти на допомогу. Її дуже легко розсмішити, налякати або змусити повірити в яку-небудь нісенітницю. А ось посваритися з нею майже неможливо: Шпуля ні на кого не ображається. Та й навіщо? Завжди краще дружити, ніж сваритися!

Верта

Верта

Верта – найсвітліша та цілеспрямована дівчинка в класі. Вона прекрасно вміє добиватися того, що їй потрібно, і не терпить поразок. Але може допомогти й іншим виплутатися зі скрутного становища. Звичайно, якщо її вмовити.

 

docx
Додано
23 лютого 2020
Переглядів
1036
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку