Мета: актуалізувати прийоми порозрядного додавання й віднімання та прийоми обчислення частинами; учити обчислювати суми і різниці двоцифрових чисел двома способами; формувати вміння розв'язувати задачі, порівнювати вираз і число, визначати час за годинником; закріплювати вміння працювати з кривою і ламаною лінією; розвивати логічне мислення; поповнювати словниковий запас учнів; стимулювати інтерес до вивчення математики. Обладнання: конструктор LEGO, картки для роботи, ілюстративний та роздавальний матеріал. Тип уроку: комбінований урок. Освітні галузі: математична.
Актуалізація знань— Назвіть числа від 20 до 30, від 30 до 20.— Назвіть найбільше/найменше двоцифрове число.— Яке число попереднє числу 11, 14, 20?— Яке число наступне за числом 13, 17, 19?— Назвіть сусідів числа 12, 15, 16.— Назвіть число, у якому 1 десяток і 8 одиниць; 1 десяток і 4 одиниці.
Каліграфічна хвилинка. Запис цифри 6 і числа 66 Жучок пройшовся по базару,Купив чобіт червоних пару. Подумав, щось порахувавІ пару жовтих ще придбав,А потім ще й зелених пару. Летів, як світлофор, з базару!А загадка вам ось така: То скільки ж ніжок у жука? (Шість.)— Як ви дізналися? (Варіанти різні: знав; полічив чобітки; додав 2, 2 і 2, додав 3 ліві й 3 праві ніжки.)— Що ви можете сказати про число 6? Яке число отримаємо, якщо у розрядній таблиці запишемо дві цифри 6? (66.)
— Погляньте уважно на другий малюнок. Це гори. Туристи вирушили в похід. Вони повинні подолати підйоми і спуски. Їх шлях починається в точці А і закінчується в точці В. Намалюйте лінію, по якій пройдуть туристи. Що утворилося? (Ламана лінія.) Кожна ламана лінія складається з декількох відрізків. Місце, де з'єднуються два відрізки, називається вершиною.— Ця ламана лінія не замкнута, оскільки точки А і В не з'єднані між собою. Висновок. Ламані лінії бувають двох видів — замкнені та незамкнені.
Формування вміння додавати й віднімати двоцифрові числа двома способами (с. 19, № 2)Способи обчислення прикладів.— Нумо пригадаємо два способи (порозрядним додаванням/відніманням і частинами) додавання й віднімання двоцифрових чисел без переходу через розряд. Під час обчислення міркувати будемо так. Приклад 42 + 25. Прийом порозрядного додавання: подаю перший доданок у вигляді суми розрядних доданків 40 і 2; подаю другий доданок у вигляді суми розрядних доданків: 20 і 5. Додаю десятки до десятків: 40 + 20 = 60; додаю одиниці до одиниць: 2 + 5 = 7. Додаю одержані суми: 60 + 7 = 67. Спосіб додавання частинами: другий доданок 25 подаю у вигляді суми розрядних доданків 20 і 5. До 42 додаватиму спочатку 20, а потім ще 5. Обчислюю: до 42 додаю 20, буде 62. До 62 додаю решту одиниць, одержую 67. Обчисливши значення суми двома способами, ми отримали однаковий результат. Це свідчить про те, що обчислення виконано правильно. Приклад 38 — 22. Прийом порозрядного віднімання: зменшуване 38 подаю у вигляді суми розрядних доданків 30 і 8. Від'ємник 22 подаю у вигляді суми розрядних доданків 20 і 2. Десятки віднімаю від десятків: 30 - 20 = 10. Одиниці віднімаю від одиниць: 8 - 2 = 6. Додаю одержані результати: 10 + 6 = 16. Спосіб віднімання частинами: від'ємник 22 подаю у вигляді суми розрядних доданків 20 і 2. Від 38 спочатку віднімаю 20, а потім ще віднімаю 2. Обчислюю: 38 - 20 = 18; 18 - 2 = 16. Одержано однакові результати. Отже, обчислення виконано правильно.
Удосконалення вмінь додавати й віднімати числа частинами за скороченим записом (с. 19, № 3)— На основі прикладу 26 + 32 навчимося додавати й віднімати числа частинами за скороченим записом. Міркування: другий доданок 32 подаю у вигляді суми розрядних доданків 30 і 2. Записую це у клітинках. До 26 додаю 30, буде 56. Записую це у віконечку знизу. До цього числа додаю ще 2 одиниці: 56 + 2 = 58. Записую результат.2) Практична робота.— Обчисліть значення виразів за схемами.
Удосконалення вмінь розв'язувати задачі (с. 19, № 4)Розв'язування задачі на обчислення різниці.— Що позначає число 53? (Скільки було бджілок.) Що позначає число 20? (Скільки полетіло бджілок.) Що запитується в задачі? Якою дією відповімо на запитання задачі? (Дією віднімання.) Запишімо умову задачі у вигляді схеми-відрізка та розв'яжімо її.
Розв'язування задачі на знаходження суми. Прочитайте другу умову задачі. Що змінилося? (Бджілки не полетіли, а навпаки прилетіли.) Отже, скільки бджілок було? (53) Скільки прилетіло бджілок? (20.) Що запитується в задачі? Скільки стало? Якою дією відповімо на запитання задачі? (Дією додавання.) Запишімо умову задачі у вигляді схеми-відрізка та розв'яжімо її.
Обчислення виразів з одиницями вимірювання.— Як додають і віднімають числа з одиницями вимірювання? (Якщо числа подано в одних одиницях вимірювання, то додаємо або віднімаємо числа і біля одержаного приписуємо найменування. Якщо числа подано в різних величинах (сантиметрах і дециметрах), то слід спочатку їх подати в однакових одиницях вимірювання.)— Обчисліть різниці за зразком.1 дм 3 см - 7 см = 1 дм 7 см - 9 см =1 дм 4 см - 5 см = 1 дм 7 см - 8 см =Зразок1 дм 3 см = 13 см13 см - 7 см = 6 см
ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА1. Пояснення домашнього завдання (с. 19, № 3)2. Підсумок уроку. Рефлексія. Метод «Мікрофон»— Чим ми сьогодні займалися на уроці?— Чи всім було легко?— Яких труднощів зазнали?— Чи потрібно ще потренуватися?— Хто вважає, що сьогодні добре попрацював? Поплескайте в долоні за хорошу роботу.— Кому було важко, чи потрібна допомога? Підведіть руку.