Урок 17 "Прелюдія" з предмету "Музичне мистецтво"для 6 класу

Про матеріал
Розробка уроку з предмету "Музичне мистецтво " для 6 класу Урок № 17 "Прелюдія"
Перегляд файлу

УРОК 17

Тема.Жанр прелюдії

Мета.

  • Ознайомити з особливостями жанру прелюдії, циклами прелюдій у творчості композиторів, ознайомити з історією розвитку та характерними ознаками жанру прелюдії, ознайомити учнів з авторами прелюдій у зарубіжній та вітчизняній музиці, сучасними прелюдіями, створеними до кінофільмів.
  • Розвивати вміння учнів уважно слухати камерно-інструментальну музику та знаходити на слух характерні ознаки жанру прелюдії, розвивати вміння висловлювати власні музичні враження від прослуханого твору, розвивати вміння запам’ятовувати на слух мелодію пісні та повторювати її мелодійний та ритмічний малюнок.
  • Виховувати інтерес до слухання класичної камерно-інструментальної музики, творчості Й. Баха та виконання дитячих пісень українських композиторів.

Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему.

Обладнання: програвач,  мультимедійна презентація, портрет композитора Й. Баха.

Основні поняття для засвоєння: характерні ознаки жанру прелюдії, історія розвитку жанру прелюдії, композиційна будова (форма) прелюдії, цикли прелюдій в творчості композиторів, палітра інструментального виконавства, сучасні прелюдії до кінофільмів.

Твори, шо вивчаються на уроці:

  • И.С. Бах. «Добре темперований клавір». Зошит №1. Прелюдія до-мажор (клавесин).
  • С.Раманінов «Прелюдія №2»
  • «Мрії збуваються» Ю.Рибчинський.

Хід уроку

1. Організаційний момент. Мотивація до навчання.

2. Новий матеріал для засвоєння. Бесіда з учнями про жанр прелюдії в творчості Й. Баха та цикли прелюдій.

У творчості Й.С. Баха є чимало клавірних творів, написаних у різних музичних жанрах.

 

Музичний словничок

Клавір (нім. Klavier)— загальна назва групи клавішних струнних музичних інструментів (клавікорд, клавесин, фортепіано тощо) або мануальна клавіатура в органі.             

 

«Добре темперований клавір» — це цикл творів Й.С. Баха, що складається з двох зошитів, у кожному з яких зібрано 24 прелюдії і фуги у 24 тональностях (12 мажорних і 12 мінорних). Першу частину композитор написав під час перебування в Кетені, а другу — коли служив у Лейпцигу. Існує легенда, нібито першу частину було створено дуже швидко, «на одному диханні», коли в композитора навіть не було під руками інструмента. У творах цього циклу Бах використав можливості нового способу настроювання клавіру (його називають темперованим), коли звуки відокремлені один від одного рівними проміжками (півтонами). Темперований стрій дозволяв писати музику в будь-якій тональності, і композитор показав виражальні можливості кожної з них.

3. Музичне сприймання.

Й.С. Бах. «Добре темперований клавір Зошит №1. Прелюдія до-мажор (клавесин).

4. Аналіз музичного твору.

        - Розкажіть про ваші враження від музичного твору. Чим, вашу думку, він особливий?

- Охарактеризуйте засоби виразності прослуханої прелюдії.

- Чи вразила вас ця музика?

- На якому музичному інструменті виконується твір?

5. Відомості про інструмент клавесин.

Клавесин — старовинний клавішний струнно-щипковий музичний інструмент, металеві струни якого защипуються плектром з пера або шкіри.

Існують клавесини двох типів: крилоподібної форми великого розміру (вертикальний або горизонтальний) і меншого розміру — квадратної, прямокутної або п’ятикутної форми. Інструменти першого: типу зазвичай називають клавесином, другого — спінетом. В Англії XVI ст. обидва типи клавесина називали верджинелом. У XVI—XVIII був поширений клавесин з двома клавіатурами, під час гри на якому, струни защипували пальцями.

Клавесин мав певні особливості: виразність тону, ритмічну чіткість і прекрасну поєднуваність з іншими інструментами та голосами, що зробило його чудовим ансамблевим інструментом. Проте поява фортепіано, яке значно переважало клавесин за силою звуку, поступово витіснила його із широкої музичної практики.

 

Музичний словничок

Прелюд, прелюдія(від лат. praeludo — роблю вступ) — невеликий вступ імпровізаційного характеру перед основним викладом музичного твору — фуги або сюїти.

Прелюдієютакож називають невелику інструментальну п’єсу (переважно фортепіанну).

6. Музичне сприймання

Сергій  Рахманінов «Прелюдія №2»

8.  Аналіз музичного твору.

  • Розкажіть про свої враження від прослуханого твору.
  • Які засоби виразності використано у цьому музичному творі Охарактеризуйте їх.
  • Який характер твору?

9. Знайомство з творчістю С.Рахманіновим

Сергій Васильович Рахманінов (1 квітня 1873, Семьоново, Новгородська губернія, Російська імперія)  28 березня 1943, Беверлі-Гіллз, Каліфорнія, США) — російський композитор, піаніст і диригент, один із яскравих представників фортепіанного мистецтва. Відіграв визначну роль у формуванні Київської консерваторії.

Творчий шлях неодноразово перетинався з культурно-мистецьким життям Києва та інших міст України. 18 жовтня 1893 у Київському оперному театрі СергійРахманіновдиригувавсвоєюпершою оперою  «Алеко». У ріккиївськоїпрем'єри «Алеко» буливиданіромансиРахманінова за творами Тараса Шевченка у вільномуперекладіросійськогопоетаОлексіяПлещеєва — «Дума» й «Полюбила я на печаль свою». Меншвідомою є обробкаСергіяРахманіноваукраїнськоїнародноїпісні «Чоботи» для хору а капела. Цяобробка так і не була видана, їїрукописзалишається в архіві у Москві.

У 1910 році С. Рахманіновбуввідряджений Імператорськимросійськиммузичнимтовариством до Києва для ознайомленнязі станом справ у Київськомумузичномуучилищі. У своємулистіГоловнійдирекції ІРМТ від 19 квітня 1910 р. Рахманіновзазначав:

«Оскільки моя поїздка до Києва булла пов'язана з клопотанням Київського училища про перейменування в консерваторію, то одразу ж додам, що я вважаю це клопотання цілком виправданим і сам охоче до нього приєднуюся... Постановка справи в училищі таку реформу виправдовує»

Згодом (у 1913), музичне училище було реформоване у консерваторію.

 

10. Розучування пісні.

«Мрії збуваються» Ю.Рибчинський.

Знайомство з піснею та її змістом, розучування мелодії першого куплету та приспіву. Виконання першого куплету, приспіву під акомпанемент інструмента.

11. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.

-3 яким музичним жанром ми ознайомилися на уроці?

-Що означає слово «прелюдія»?

-Які композитори писали прелюдії?

-Чим відрізняються прелюдії, які ми слухали на уроці?

-Що нового ми дізналися про творчість Й.С. Баха?

12.  Домашнє завдання.

Послухайте класичну музику. З’ясуйте, чи є серед прослуханих творів прелюдії. Поповніть свою фонотеку записами прелюдій українських композиторів.

 

docx
Додано
17 січня 2022
Переглядів
2305
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку