2) розвивати навички розпізнавати одно-, двочастинні твори у порівнянні з куплетною, тембровий слух характеризувати музику, розвивати навички колективного виконання пісні;
3) виховувати культуру слухача, виконавця, ціннісне ставлення до музичних творів видатних класиків
Урок 18
Тема: Секрети жанрів і форм. Двочастинна форма музики
Мета: 1) формувати поняття контрасту в музиці, вміння визначати форму музики за наявності контрастів, стежити за розвитком музики у творах Р.Шумана «Веселий селянин», П.Чайковського «Шарманщик співає», формувати потребу у спілкування з мистецтвом;
2) розвивати навички розпізнавати одно-, двочастинні твори у порівнянні з куплетною, тембровий слух характеризувати музику, розвивати навички колективного виконання пісні;
3) виховувати культуру слухача, виконавця, ціннісне ставлення до музичних творів видатних класиків
Тип уроку: комбінований
Форма організації пізнавальної діяльності: колективна робота
Обладнання: портрети композиторів Р.Шумана, П.Чайковського, ноутбук, фортепіано
Методи навчання: репродуктивно-ілюстративний, інтонаційно-стильове пізнання музики, діалог культур, метод емоційної драматургії
Очікуваний результат: розвиток образно-емоційної сфери учнів, розвиток навичок колективного співу, визначення будови музичного твору
Хід уроку:
Фронтальне опитування.
-Яка головна риса одночастинного твору?
-Який одночастинний музичний твір ми прослуховували минулого уроку?
2. Мотиваційний етап
Будь-який музичний твір має певну будову (форму). Вам вже відома куплетна форма: заспів та приспів становлять куплет. В одночастинному творі не змінюється настрій. Які твори ми називатимемо двочастинними? Як їх визначити? Що змінюється у двочастинному творі?
3. Етап засвоєння нових знань
У музичному творі можуть змінюватись темп, динаміка, лад. Зміни можуть бути поступовими, непомітними. Однак трапляються раптові зміни настрою (темпу, динаміки тощо). Такий прийом в музиці називають контрастом, це означає «протилежність» (швидко-повільно, f-P, moll-dur).
На контрасті будується твір двочастинної форми.
1 частина 2 частина
Сприймання музики: Р.Шуман «Веселий селянин»
-визначення ладу, змін і-відповідно-форми твору
П.Чайковський «Шарманщик співає» (з «Дитячого альбому»)
-чому автор дав творові таку назву? Що відбуватиметься з музикою, коли прискорити або уповільнити темп?
У кожного твору є свій ритм. Для того, щоб його не переплутувати, автори поряд з ключем на нотному стані пишуть розмір:
Його слід рахувати на 2: раз-і-два-і…
4. Художньо-творча діяльність
Вокально-хорова робота: фр.нар.пісня «Пастух» (виконання каноном)
Г.Васіна «Що сказало сонце» (робота над дикцією, характером)
Р.Шуман «Веселий селянин» - ритмічна вправа з шумовими інструментами.
5. Етап закріплення засвоєних знань
Виконати відповідності:
Фр.пісня «Пастух 1-ч
Т.Остен «Маленький пастух» 2-ч
Р.Шуман «Веселий селянин» 2-ч
П.Чайковський «Шарманщик співає» 1-ч
6. Підсумково-рефлексійний етап
Форма відповідає змісту музики, створеної автором. Кожен композитор виконує роль архітектора, який будує свою музику з мотивів, фраз. Коли уважно слухати твір, нескладно визначити його форму