Урок "Авторські казки Сашка Лірника

Про матеріал
Комбінований урок з української літератури і музичного мистецтва. 5 клас.Спрямований на розкриття творчих здібностей учнів.
Перегляд файлу

Комбінований урок з української літератури та музичного мистецтва

          Дата ___________                              Урок №28/13                               5 клас

Тема: Авторські казки Сашка Лірника (Олександра Власюка).

           Дитяча народна пісня

Мета уроку української літератури: розширити коло читацьких інтересів учнів; допомогти усвідомити зміст й ідейно – художнє багатство самостійно прочитаного твору, зокрема за творчістю Сашка Лірника; удосконалювати навички спостереження над текстом, добору корисної інформації; формувати вміння брати на себе відповідальність за індивідуальну і групову діяльність, узгоджувати свої вчинки з діями членів колективу, працювати в парах, виступати перед аудиторією; виховувати потяг до самопізнання й самовдосконалення; прищеплювати високоморальні якості.

Мета уроку музичного мистецтва: ознайомити учнів з дитячим фольклором, з творчістю М.Леонтовича на прикладах його вокальних творів; розвивати вміння учнів виконувати українські народні дитячі пісні, продовжувати розвивати вміння надавати характеристику засобами виразності музичних творів, виконувати вокальну імпровізацію; виховувати інтерес до українських народних дитячих пісень, вокально-хорових творів українських композиторів.

Тип уроку: комбінований: урок позакласного читання та заглиблення в тему.

Обладнання: музичний інструмент, ноутбук, екран, колонки, слайдова презентація, мультфільми та казки Сашка Лірника.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Вхід під музику М.Леонтовича. Вітання з учителями.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Перегляд мультфільму «Умань» за творами Сашка Лірника (серія «Моя країна – Україна»).

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Цей мультфільм створений за казками Сашка Лірника. Діти, пригадаймо, що таке казка?

(Казка – це усне народне оповідання про вигадані події, що сприймаються як реальні).

Чим відрізняється народна казка від авторської?

А що називають українськими народними дитячими піснями? (Це пісні, створені для дітей дорослими та самими дітьми; дитячий пісенний фольклор).

ІV. Повідомлення теми та мети уроку

V. Опрацювання навчального матеріалу

1. Музичне сприймання. М.Леонтович «Пісня про зайчика», «Женчичок-бренчичок», «Налетіли журавлі» у виконанні дитячого твору.

- Діти, дитячі пісні – це дитячий фольклор.  Він охоплює надзвичайно широке коло пісень, що розрізняються за тематикою, образами, формою, призначенням, способом і часом виконання. Зараз послухайте 2 музичні твори.

2. Аналіз музичних творів

- Які вокальні твори звучали? Хто їх виконував?

- Які засоби виразності вам вдалося розпізнати в українських народних піснях?

- Чим відрізняються і що об’єднує ці народні пісні? Порівняйте.

- Ви прослухали зразки українського дитячого фольклору, які дійшли до нас завдяки творчості М.Леонтовича. Саме він обробив ці музичні твори.

- Діти, хто такий М.Леонтович? Звернемось до бібліографа.

Учні – бібліографи.

- М.Д.Леонтович – український композитор, хоровий диригент, громадський діяч, педагог. Автор широковідомих обробок українських народних пісень для хору «Щедрик», «Дударик», «Козака несуть» та інших.

- Що ви знаєте про Сашка Лірника?

Що ми дізналися про цих творців?

Учні – бібліографи.

- Олександр Власюк (Сашко Лірник) – сучасний дитячий письменник – казкар, який взяв собі такий псевдонім саме через його гру на стародавньому інструменті - ліра.

(Відео «Колісна ліра»)

5. Фізкультхвилинка.

6. Переказ «Казки про парубків, Тимоша і квітку папороті»:

- В ніч на яке народознавче свято відбувають події у казці? (свято Андрія)

- як називали куток, на якому парубки веселилися? (Дячуківський куток)

- Де стояла хата діда Тимоша? (у Корчах, посеред лісу)

- як хлопці змусили діда розповісти історію про квіту папороті?

- зачитайте опис цієї квітки (ст.26)

- на яке свято можна було зірвати квітку (на Купала)

- яка пригода сталася з Тимошем після того, як він зірвав квітку?

- на чий голос козак обернувся (на мамин)

- як перехитрив Тимош здоровенного чорного собаку та кицьку, у якої очі світяться? (перехрестив карти)

- Як Тиміш втратив квітку? (взяв торбу з грошима)

Як Тиміш потрапив додому?

- Зачитайте розв’язку казки (ст.30-31)

- якою традиційною фразою закінчується твір (Ой не їв я і не пив- тільки грошики любив! Не пожив, не погуляв – а з собою не забрав!)

7. Виконання пісні соло, парами, групами «Пісенька джури», сл.О.Кононенка, муз. О.Жулинського.

VІ. Узагальнення вивченого матеріалу

  • Чи можна вважати «Пісеньку джури» дитячою піснею?
  • Чим сподобалася вам «Казка про парубків, Тимоша і квітку папороті»

VІ. Підсумок уроку. Рефлексія

«Незакінчене речення»: «Сьогодні на уроці я більше дізналася (дізнався)…»

 

 

docx
Додано
17 січня 2022
Переглядів
769
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку