Комбінований урок з української літератури та музичного мистецтва
Дата ___________ Урок №28/13 5 клас
Тема: Авторські казки Сашка Лірника (Олександра Власюка).
Дитяча народна пісня
Мета уроку української літератури: розширити коло читацьких інтересів учнів; допомогти усвідомити зміст й ідейно – художнє багатство самостійно прочитаного твору, зокрема за творчістю Сашка Лірника; удосконалювати навички спостереження над текстом, добору корисної інформації; формувати вміння брати на себе відповідальність за індивідуальну і групову діяльність, узгоджувати свої вчинки з діями членів колективу, працювати в парах, виступати перед аудиторією; виховувати потяг до самопізнання й самовдосконалення; прищеплювати високоморальні якості.
Мета уроку музичного мистецтва: ознайомити учнів з дитячим фольклором, з творчістю М.Леонтовича на прикладах його вокальних творів; розвивати вміння учнів виконувати українські народні дитячі пісні, продовжувати розвивати вміння надавати характеристику засобами виразності музичних творів, виконувати вокальну імпровізацію; виховувати інтерес до українських народних дитячих пісень, вокально-хорових творів українських композиторів.
Тип уроку: комбінований: урок позакласного читання та заглиблення в тему.
Обладнання: музичний інструмент, ноутбук, екран, колонки, слайдова презентація, мультфільми та казки Сашка Лірника.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Вхід під музику М.Леонтовича. Вітання з учителями.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Перегляд мультфільму «Умань» за творами Сашка Лірника (серія «Моя країна – Україна»).
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Цей мультфільм створений за казками Сашка Лірника. Діти, пригадаймо, що таке казка?
(Казка – це усне народне оповідання про вигадані події, що сприймаються як реальні).
Чим відрізняється народна казка від авторської?
А що називають українськими народними дитячими піснями? (Це пісні, створені для дітей дорослими та самими дітьми; дитячий пісенний фольклор).
ІV. Повідомлення теми та мети уроку
V. Опрацювання навчального матеріалу
1. Музичне сприймання. М.Леонтович «Пісня про зайчика», «Женчичок-бренчичок», «Налетіли журавлі» у виконанні дитячого твору.
- Діти, дитячі пісні – це дитячий фольклор. Він охоплює надзвичайно широке коло пісень, що розрізняються за тематикою, образами, формою, призначенням, способом і часом виконання. Зараз послухайте 2 музичні твори.
2. Аналіз музичних творів
- Які вокальні твори звучали? Хто їх виконував?
- Які засоби виразності вам вдалося розпізнати в українських народних піснях?
- Чим відрізняються і що об’єднує ці народні пісні? Порівняйте.
- Ви прослухали зразки українського дитячого фольклору, які дійшли до нас завдяки творчості М.Леонтовича. Саме він обробив ці музичні твори.
- Діти, хто такий М.Леонтович? Звернемось до бібліографа.
Учні – бібліографи.
- М.Д.Леонтович – український композитор, хоровий диригент, громадський діяч, педагог. Автор широковідомих обробок українських народних пісень для хору «Щедрик», «Дударик», «Козака несуть» та інших.
- Що ви знаєте про Сашка Лірника?
Що ми дізналися про цих творців?
Учні – бібліографи.
- Олександр Власюк (Сашко Лірник) – сучасний дитячий письменник – казкар, який взяв собі такий псевдонім саме через його гру на стародавньому інструменті - ліра.
(Відео «Колісна ліра»)
5. Фізкультхвилинка.
6. Переказ «Казки про парубків, Тимоша і квітку папороті»:
- В ніч на яке народознавче свято відбувають події у казці? (свято Андрія)
- як називали куток, на якому парубки веселилися? (Дячуківський куток)
- Де стояла хата діда Тимоша? (у Корчах, посеред лісу)
- як хлопці змусили діда розповісти історію про квіту папороті?
- зачитайте опис цієї квітки (ст.26)
- на яке свято можна було зірвати квітку (на Купала)
- яка пригода сталася з Тимошем після того, як він зірвав квітку?
- на чий голос козак обернувся (на мамин)
- як перехитрив Тимош здоровенного чорного собаку та кицьку, у якої очі світяться? (перехрестив карти)
- Як Тиміш втратив квітку? (взяв торбу з грошима)
Як Тиміш потрапив додому?
- Зачитайте розв’язку казки (ст.30-31)
- якою традиційною фразою закінчується твір (Ой не їв я і не пив- тільки грошики любив! Не пожив, не погуляв – а з собою не забрав!)
7. Виконання пісні соло, парами, групами «Пісенька джури», сл.О.Кононенка, муз. О.Жулинського.
VІ. Узагальнення вивченого матеріалу
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія
«Незакінчене речення»: «Сьогодні на уроці я більше дізналася (дізнався)…»