Урок 18. ТЕМА: ДЖАЗ
Мета: ознайомити з особливостями сучасних музичних явищ (джазом), розглянути особливості понять «імпровізація», «музична імпровізація», ознайомити з історією виникнення джазу, розглянути напрями та інструменти джазу, ознайомити із творчістю видатних джазових виконавців та із термінологією джазової музики.Розвивати вміння учнів уважно слухати музику, надавати характеристику джазовим композиціям, вчити розпізнавати на слух інструменти в джазовій музиці.Виховувати ціннісне ставлення до джазової музики, інтерес до історії розвитку джазу, творчості видатних джазменів.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: ілюстрації до музичних творів та пісні або мультимедійна презентація, портрети відомих виконавців джазу.
Основні поняття для засвоєння: поняття «джаз», «імпровізація», «музична імпровізація», «свінг»,історія виникнення джазу, напрями й інструменти джазу.
Твори, щовивчаються на уроці:
Хід уроку
1. Організаційний момент. Мотивація до навчання.
1) Вихід учнів під джазову музику.
2) Перевірка готовності учнів до уроку.
3) Вступна бесіда.
Сьогодні на вас чекаєнезабутняподорож у Країну джазової музики. Ми познайомимося з характерними ознаками і музичними інструментами джазу та джазовими музикантами. Чи готові ви подорожувати?
2.Актуалізація опорних знань.
Давайте згадаємо попередній урок
3. Вивчення нового матеріалу.
1) Розповідь про джазову музику: історію виникнення, відомих виконавців.
Від початку 18 ст. і до середини 19 ст. мільйони жителів західного узбережжя Африки було перевезено до Америки і продано в рабство. Незважаючи на жорстокі умови, неволю, афроамериканці зуміли зберегти свою природну музикальність і створити багато музичних форм, у яких елементи негритянського фольклору тісно переплелися з побутовою музикою англійців, французів, іспанців та інших народів, що склали молоду американську націю. Саме з музикою цієї культури ми ознайомимося на уроці.
Походження терміну «джаз» до кінця не з’ясовано. Є підстави припускати , що слово «джаз» уживали ще в середині 19 ст. як підбадьорливий вигук у негрів.
Джаз народився в місті Новий Орлеан на початку 20 ст. Музиканти почали поєднувати енергійні ритми рабів із Африки, з простими мелодіями і співзвуччями, що колоністи привезли з Європи. Цей стиль дістав назву «ново орлеанський джаз».
Троє або четверо виконавців, які зазвичай грають на тромбоні, трубі і кларнеті, «підлаштовувалися» під чіткий ритм, які відбивали ударні.
Джаз вирізняється «блюзовою» гармонією та інтонацією. Джазом називають і оркестр, який складається із духових, ударних та шумових інструментів.
Почувши всю цю інформацію про джазову музику, давайте створимо основний термін
У нас на дошці є розкидані слова, вам потрібно із цих слів речення, в якому і розповідається суть поняття «джаз».
Джаз – напрям у музиці, що виник на межі XIX- XXстоліть у США, як синтез африканської та європейської культур.
Характерними рисами джазу є імпровізаційність, підвищена емоційність, специфічний склад виконавців та інструментарію, використання різноманітних тембрових барв, звуконаслідування тощо.
3) Поняття «Імпровізація»
Основною рисою джазу є імпровізаційність. Ми з вами уже зустрічались з поняттям «імпровізація», але для тих хто призабув, що це таке, давайте пригадаємо.
Музична імпровізація — це створення музичного твору в момент його виконання без попередньої підготовки.
Створювати музичні імпровізації «на ходу» - дуже клопітка і нелегка робота, оскільки виконавець має наперед продумати, що він має відтворювати, і чи буде відповідати його імпровізація тональності, темпу, та іншим основним одиницям мелодії. Люди, які створюють імпровізаційну музику, мають неабиякий запас знань у музиці. І не кожен професійний музикант зможе проімпровізувати.
В світі існує багато відомих постатей у джазі. Проте «королем» джазу прийнято вважати американського музиканта, трубача і співака – ЛуіАмстронга. Його записи 1920-х років у Чикаго, з гуртами «Хот-Файв» і «Хот-севен» принесли йому популярність за «тепле» звучання труби, майстерність імпровізації й особливий, низький хриплий голос.
Відомий продюсер Джордж Авакян писав:
«Луі був найбільш обдарованим і майстерним з усіх імпровізаторів джазу. Як новатор, він ввів у джаз безліч нових прийомів і вніс ряд свіжих ідей, які потім стали кліше для інших музикантів.»
І навіть зараз його твори мають неабияку популярність. Серед них пісні: «What a wonderful World», «Let my people go», «HelloDolly» та багато інших.
На сьогоднішньому уроці ми ознайомимося із композицією ЛуіАмстронга - «HelloDolly», що у перекладі означає «Привіт Далі».
На попередніх уроках ми уже вчилися аналізувати різні музичні твори, тому вам потрібно буде уважно прослухати композицію, а потім одна група буде задавати питання по аналізу даного музичного твору, а інша група буде відповідати.
(Слухання Луі Амстронга - «Hello Dolly»)
(Аналіз музичного твору)
- Розкажіть ваші враження від такої джазової композиції? (Мені сподобалася ця композиція тим, що…)
- Які інструменти присутні в цій пісні? (Мідні, духові, дерев’янні, струнні та ударні інструменти);
- Який темп цієї композиції? (Повільний);
- Яка форма пісні? (Куплетна, тому що є стовпчик і приспів);
- Яка тесетура голосу вокаліста? (Баритон);
- Яку емоцію викликає у вас цей музичний твір? (Радості, щастя…)
5) Музичне сприймання пісні «Summertime».
Вивчаючи тему «Джаз», не можливо не згадати про відомого американського композитора – Джорджа Гершвіна, адже саме цей композитор вніс величезну лепту в історію джазової музики. Він народився у Нью-Йорку, в сім’ї українськихемігрантів. Українське коріння допомогло створити йому незвичайну композицію, під назвою «Summertime», яка пізніше стала популярною на весь світ. Історія написання цієї композиції є дуже цікавою! Гершвін у 1935 році написав арію «Summertime» для опери «Поргі і Бес». За основу для написання цієї арії Гершвін взяв українську колискову пісн. «Ой ходить сон коло вікон», яку він почув у Нью-Йорку у виконанні Українського Національного Хору.
Зараз налічується понад 23 тисячі записів цієї пісні. Її виконали усі відомі постаті джазової музики: ЛуіАмстронг, Елла Фіджеральт, Сем Кук та інші. Арію було перекладено на болгарську, чеську, голландську, естонську, фінську, французьку, японську, литовську, польську, португальську, іспанську та багато інших мов.
Того року, весною, мені припало за честь представлять Україну, в Польщі, на Міжнародному вокальному конкурсі імені Джорджа Гершвіна. І я вирішила виконати саме композицію «Summertime». Враховуючи те, що я українка, захотілось обрати саме цю композицію, оскільки вона має наше українське коріння. Але вирішила виконати цю пісню так, як ніхто інший, адже ви вже знаєте скільки тисяч записів цієї пісні існує зараз. Перший стовпчик цієї пісні виконала мовою оригінала – англійською, а другий – українською. Такий крок дуже сподобався усім, хто був присутнім там. Пропоную і вам прослухати цей музичний твір у власному виконанні.
(Виконання пісн «Хуртовина»
6) Підготовчі вправи для вокалу. Розспівка. Виконання пісні «Музика рідного дому» або «Червона рута» за бажанням учнів.
1. Давайте вивчимо вправи для дихання для того щоб підготуватися до співу.
- Затримка дихання на кілька секунд;
- Короткочасне дихання (глибоке і повільне);
- Швидкісне дихання (короткі потоки повітря, виконується швидко).
2. Нотна розспівка.
3. Виконання пісні «Музика рідного дому». «Хуртовина»
4. Підсумок уроку.
1) Узагальнююча бесіда
- Що таке джаз? (Джаз – напрям у музиці, що виник на межі XIX- XXстоліть у США, як синтез африканської та європейської культур. )
- Яка основна риса джазу? (Імпровізація)
- Що таке музична імпровізація? (Музична імпровізація — це створення музичного твору в момент його виконання без попередньої підготовки. )
- Як звали «короля» джазу? (Луї Амстронг)
- Яку композицію Джорджа Гершвіна ви сьогодні слухали? («Summertime»)
2) Дякую за увагу. До побачення.
Учні покидають клас під музику Луї Амстронга
1