Урок № 18. КАЗКА ДВЕРІ ВІДЧИНЯЄ
Мета:
• навчальна: вчити учнів розпізнавати особливості емоційного змісту та музичної виразності, які відіграють вирішальну роль у створенні казкових образів; формувати поняття «оркестр»;
• розвивальна: розвивати творчі здібності учнів, допомогти їм у музиці відчувати неповторність казкових образів;
• виховна: виховувати інтерес і любов до музики, пісні, творчої праці, бажання вчитися музики.
Музичний матеріал: С. Прокоф'єв «Вальс» (з балету «Попелюшка»); Б. Фільц «Бабусина казка»; поспівка «На засніженім лужку»; А. Філіпенко «Новорічна».
Наочні посібники: уривок казки «Попелюшка».
Обладнання: комп’ютер; музичний інструмент.
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
Музичне вітання
Перевірка готовності класу до уроку
♦ 3 героями яких казок познайомила нас музика в минулому уроці?
♦ Як називається інструмент, який допоміг нам уявити чарівну фею Драже?
3. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. І знову до нас на урок завітала казка.
♦ Чи здогадалися ви, що за казка завітала до нас у гості?
Учитель. Так, це казка про Попелюшку. Попелюшка любить танцювати. де можна танцювати ? На балу, звичайно. У Попелюшки є велика мрія - поїхати в палац на бал. Все, чого ти хочеш, збудеться! Так сталося з Попелюшкою. Давним-давно в королівському палаці був бал. Мачуха з доньками пішла туди, а Попелюшка залишилася вдома. Але добра фея вирішила винагородити Попелюшку за її добрий характер і працьовитість. Вона змінила свій наряд на шикарну сукню та тапочки на ногах. Вона перетворила гарбуз на карету, а мишку на коня. Попелюшка збирається на бал!
Зачитую учням уривки з казки Ш. Перро «Попелюшка».
♦ Який танок виконували Попелюшка та Принц?
Послухайте музику — і ви впізнаєте цей танець.
Послухайте «Вальс» з балету «Попелюшка» С. Прокоф’єва.
♦ Що ви почули у цій музиці?
♦ Які настрої, почуття Попелюшки передає музика?
♦ Як ви вважаєте, музику виконував один музикант чи їх було багато?
4.2. Засвоєння нових знань
Засвоєння понять
Оркестр — це велика група музикантів, які грають на різних музичних інструментах.
4.3. Слухання музики
Учитель. Заплющте очі та уявіть, що ви — маленькі принци та принцеси, що ви танцюєте на балу.
Повторне слухання музики з пластичним інтонуванням
♦ Які казки розповідають вам батьки, дідусі та бабусі?
Послухайте музику Б. Фільц «Бабусина казка».
♦ Про що розповідає бабуся онукам?
Слухання «Бабусиної казки» Б. Фільц
♦ Яким є настрій цього музичного твору?
4.4. Вокально-хорова робота
Продовження роботи над поспівкою «На засніженім лужку» з показом руху мелодії рукою (робота у зошитах, с. 21)
Учитель. На Новий рік навкруги ялинки діти водять хоровод. Яке ж свято без таночків?! Послухайте пісню «Новорічна» А. Філіпенка.
Слухання, розучування та виконання пісні «Новорічна» А. Філіпенка з танцювальними рухами «тарілочка», тупотіння
♦ Про який настрій дітей розповіла пісня?
Продовження роботи над піснею «Сніжинки» Я. Степового з використанням танцювальних рухів за змістом пісні
♦ Як музика зобразила Попелюшку?
♦ На вашу думку, чому саме вальс танцювала Попелюшка на балу?
♦ Чим різниться музика, що зображує казкових героїнь: Попелюшку, фею Драже, Бабу-Ягу?
Учні виходять із класу під музичний супровід (*Вальс» з балету «Попелюшка» С. Прокоф’єва).