Урок № 2
Тема. Календарно-обрядові пісні. Роль і місце пісні в житті українців. Головні календарні обряди. Народна обрядова пісня, її різновиди.
Мета: ознайомити учнів з українською календарно-обрядовою поезією, визначити роль і місце пісні в житті народу; розвивати стійкий інтерес до усної народної творчості як вагомого духовного спадку народу, бачення в ній ментальних особливостей укр. людини; виховувати любов і пошану до духовної спадщини наших пращурів, прагнення засвоїти основи духовної моралі й етики.
1. Протягом своєї багатовікової історії укр. народ склав безліч прекрасних казок, легенд, прислів’їв, приказок, загадок, пісень.
Як можна одним словом назвати все вище сказане? ( Фольклор – усна народна творчість)
Фольклор (анг. Folk – народ, Lore – мудрість, знання) вперше вжитий у 1846 р. англ. ученим Вільямом Томсом і згодом знайшов міжнародне визнання.
2. Фольклор
Усна |
Народна |
Творчість |
З уст в уста |
Автор - народ |
Жанри: казки, перекази, легенди, прислів’я, приказки, загадки, пісні. |
( Таблицю записати в зошит)
3. Та особливо багато український народ склав пісень. Їх записано близько 500 тис.
Пісні з’явилися в житті людей ще задовго до того, як вони винайшли письмо. Тому пісню справедливо називають пам”яттю народу, його душею. Адже саме у фольклорі (і в пісні зокрема) зберігся відгомін найдавніших вірувань, звичаїв, уявлень про світ. Пісня супроводжує людину і в горі, і в радості, у праці та під час відпочинку. І коли наші далекі пращури , змагаючись з різними силами природи, намагалися „задобрити” злих духів і віддячити добром, то поряд із різними магічними обрядовими діями (жертвоприношенням, танцем) звучала і пісня, як словесне вираження бажань і прагнень.
Як ви вже здогадалися, сьогодні на уроці ми будемо говорити про роль і місце пісні в житті українців.
Епіграфом до нашого уроку ми візьмемо слова Миколи Гоголя
Покажіть мені народ, у якого було б більше пісень.
Наша Україна дзвенить піснями.
М. Гоголь
(Епіграф діти записують у зошит)
4. Теорія літератури
Народна пісня – один із видів усної колективної творчості. Невеликий усний віршований твір, що співається.
Види народних пісень
Історичні Коломийки
НАРОДНІ ПІСНІ
Обрядові Родинно-побутові Соціально-побутові
Веснянки, колядки, Про родинне життя, про Трудові, козацькі, чумацькі,
щедрівки, зажнивні, кохання, колискові, кріпацькі, бурлацькі,
обжинкові, купальські, весільні, жартівливі рекрутські, стрілецькі
русальні, петрівочні
Особливості народних пісень:
Календарно-обрядові пісні – це ті, що виконуються під час календарних свят, обрядів.
Різновиди календарно-обрядових пісень
Літнього циклу Зимового циклу Весняного циклу
Русальні Колядки Веснянки
Купальські Щедрівки Пісні-ігри (танці)
Жниварські
5. Обрядові пісні українців тісно пов’язані з хліборобським календарем і поділяються на пісні літнього циклу, зимового та весняного.
Зібрали селяни щедрий урожай з ниви – треба подякувати землі-годувальниці, попросити, щоб наступного року був добрий ужиток; забарилася весна, ніяк не може здолати люту зиму – потрібно їй допомогти, прикликати піснями-веснянками та „жайворонками”.
Календарно-обрядові пісні виникли в сиву давнину, а з прийняттям християнства набули ще й нової тематичної спрямованості – уславлення Творця за його щедрі дари й ласку до людей.
6. Робота з підручником ( с. 9 – 10 )
7. Закріплення знань, умінь та навичок. Гра „ Так – Ні ”.
1. Обрядова поезія виникла після прийняття християнства. ( Ні )
2. Обрядові пісні пов’язані з хліборобським календарем. (Так)
3. Н6ародна пісня один із видів фольклору. (Так)
4. Обрядові пісні мали для наших пращурів магічну силу. (Так)
5. До календарно-обрядової поезії входять прислів’я і приказки. (Ні)
6. До календарно-обрядових пісень весняного циклу належать купальські пісні. (Ні)
Д/з Статті підручника с. 9-10. Підготовити повідомлення про пісні літнього циклу.
Додатковий матеріал
Русальні пісні
Русальні пісні виконувалися під час обрядів, пов’язаних із „Зеленими святами” чи „клечальною неділею” (кінець травня, початок червня). За релігійним обрядом – це Трійця. Самі епітети „зелений”, „клечальний” вказують на особливість цього свята- вшановувати зелений світ рослинності, яку наші предки одухотворювали. Так само, за стародавніми уявленнями, й люди посмертно могли перетворюватися на рослин чи духів, які знаходили собі притулок у лісах, полях, водах. Свято називали ще „русальним”, або „мавський тиждень”, під час якого ці фантастичні істоти з’являлися в селі.
Русалок (мавок, нявок) народна фантазія наділила надзвичайною красою і підступним характером. Це стрункі зеленоокі й русокосі дівчата у легкому прозорому вбранні, уквітчані водяними лілеями чи польовими квітами. Вони можуть сприяти або шкодити людині в її господарських справах; їхнє улюблене заняття – водити танки. А якщо вони побачать необережних юнака чи дівчину, то втягують їх у свої ігрища і залоскочуть до смерті. Проти них існували обереги – часник, полин, яких русалки нібито не переносили й утікали геть.
Прикрашають зеленню хати й подвіря, водячи з піснями по селу прикрашену гілочками, квітами й листям дівчину – „тополю” ( удеяких місцевостях „берізку”, „вербу”), наші предки вшановували рослинний світ і своїх прародичів у ньому.
Пісні русального циклу – ліричні, повні радості життя, світла, простору. Духовного здоровя. Героїчні пісні – дівчата, настрій яких співзвучний з природою, що розквітає : „Ой зросла ж я у свого таточка, кохалася в рідної мамочки – ой луги ж мої всі зелені!”
Купальські пісні
Купальські пісні виконувалися на свята Івана Купала, яке знали у всій Європі. Стародавній смисл купальських обрядів і самої назви „Купало” остаточно не з’ясовано. Але з купальських пісень зрозуміло, що це свято, яке припадає на період літнього сонцестояння (кінець червня – початок липня), славить життєдайні сили природи. Найсильніші її стихії – сонце (вогонь) і воду. На високій палиці встановлювали запалене колесо або пускали його на воду. На галявині вкопували обрядове дерево, увішане дівочими вінками, потім їх пускали на воду і дивилися : в який бік вінок попливе, - там і чекатиме суджений. Біля дерева розкладали кострище, і парубки (інколи у парі з дівчатами) перестрибували через вогонь. Купальського вогню не гасили. А залишали дотлівати („Лежи, лежи, Купалочку, в червонім багаттячку”). Вважалося, що саме в купальську ніч зілля має найбільш цілющу силу і навіть на мить розквітає папороть. Хто цей цвіт побачить – буде щасливицй. Йому відкриються всі скарби світу.
Жниварські пісні
Жнива – підсумок усієї праці хлібороба, справдження його мрій та сподівань. До початку жнив готувалися як до великого урочистого свята і водночас до тяжкої відповідальної роботи, коли доводилося працювати від зорі до зорі, незважаючи на спеку й спрагу. У перший день жнив селяни, вдягнені в чисту одежу,урочисто вирушували до схід сонця на поле. Починала жати найкраща робітниця, сніп з першого ужинку – „воєвода” – встановлювався на покуті. Пісні, виконувані під час жнив, відбивали основні періоди праці й обрядів, з нею пов’язаних. Їх можна поділити на три групи. Перша – зажинкові пісні – ті, що величають вправних жниць, перший сніп, бажають почати роботу в добрий час. Пророкують добрий урожай, аби кіп було стільки, що „сивий соколойко”. Ставши на поміч при складанні кіп. Не спроможний був їх усі зложити, „зозулька ж кує – копойки рахує – не злічить” У власне жниварських піснях (друга група) величальні мотиви дещо відступають і звучать скарги на важку працю, на жадібність господарів. Які до ночі тримають голодних наймитів-женців на полі. Такі пісні мають пізніше походження.
Третя група – пісні обжинкові, у яких переважають нотки бадьорості, оптимізму. Задоволення з того приводу, що вдалося завершити найтяжчий етап хліборобського року. Останній сніп прикрашають червоною стрічкою і з піснями несуть додому.
На вижатому полі женці залишали кілька стеблин - „бороду”. Зерно з них витрушували у розпушену серпами землю – на майбутній врожай. Біля „бороди”, начебто дякуючи ниві, клали хлібину і ставили воду, лягали й качались по ниві, щоб повернути собі вироблену спину (відгомін стародавніх вірувань про живодайну силу землі). З останнього вижатого збіжжя, прикрашеного калиною і волошками, робили ще й вінок, його несла в село найкраща жниця як символ завершення праці. У піснях величалися роботящі руки, звучали урочисті, сповнені високої поезії порівняння : віночок, як сонце, як золото, звитий з перлів. Він світить. Як зірка; женці нагадують господарям про частування – вони заробили його своєю сумлінною працею.
Перевірка Д/з (до уроку № 2)
Літературний диктант