Конспект уроку №2 з серії "Уроки в LaTeX" допоможе виробити навички створення нового документу, використовуючи шаблони.
Урок № 2
Тема уроку: Введення тексту та його редагування в середовищі ТЕХ. Навчальна мета. Виробити навички створення нового документу, використовуючи шаблони.
Виховна мета. Виховувати в учнів уважність та відповідальність при виконанні завдань при створенні документа.
Розвивальна мета. Розвивати творчі здібності та логічне мислення учнів при виконанні завдань.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання (перевірка наявності, та правильності виконання).
ІІІ. Опитування учнів.
Контрольні питання:
ІV. Пояснення нового матеріалу.
Набір тексту, спеціальні знаки
Більшість розділових знаків (крапка, кома, двокрапка і т. д.) набираються з клавіатури
Дефіси, мінуси і тире
При друці на машинці, ці знаки на вигляд не відрізняються. У видавницьких
системах, заснованих на TEXе, розрізняють дефіс (-), коротке тире (–), довге тире (—) і знак мінуса.він відрізняється від обох тире).
Щоб отримати на друці дефіс, коротке тире або довге тире, треба в початковому тексті набрати один, два або три знаки - відповідно
Знак мінуса, на відміну від короткого тире, зустрічається тільки в математичних формулах, і там він, зображається просто знаком (–)
Лапки
На відміну від друкарської машинки, книжковий набір використовує різні знаки для тої, що відкриває і закриває лапки. Відкриваюча лапка зображається у вхідному тексті двома підряд зворотними апострофами, закриваюча двома апострофами:
Якщо в тексті зустрічаються лапки усередині лапок, то, згідно друкарським правилам, внутрішні лапки повинні відрізнятися від зовнішніх, цього можна досягти завдяки таким командам як:
\glqq та \grqq):
Багатокрапка
На машинці – це три крапки підряд (кожна з яких має стандартную ширину букви). При наборі це не так: для багатокрапки є спеціальна команда
\ldots або \dots.
Підкреслення
Щоб підкреслити текст, використовується команда
\underline.
У неї один обов'язковий аргумент підкреслює текст:
Підкреслений текст повинен уміщатися в одному рядку.
Щоб узяти частину тексту в рамку, використовується команда \fbox:
Два слова будуть в рамці.
Команда \fbox дозволяє узяти в рамку тільки фрагмент тексту, що уміщається в один рядок ну.
Проміжки між словами
Нерозривний пропуск
Іноді необхідно забезпечити, щоб два сусідні слова не потрапили на різні рядки. У
цьому випадку між ними треба вставити «символ нерозривного пропуску». Така необхідність виникає, наприклад, в поєднаннях типу, не можна відривати номер сторінки.
2.2. Проміжок проміжку ворожнеча
У звичайному режимі TEX вирівнює справа рядки абзацу, при необхідності роблячи переноси і злегка розтягуючи або стискуючи проміжки між словами. Проміжки між реченнями при цьому самі по собі ширше і є більш розтяжними, ніж між словами.
Щоб відрізнити проміжки між словами від проміжків між пропозиціями, TEX не
проводить синтаксичного розбору, але застосовує наступні правила:
1) Пропуск збільшується після:
• крапки, знаку питання, знаку оклику (у максимальному ступені);
• двокрапки (декілька менше);
• крапки з комою (ще менше);
• комі (зовсім трохи).
2) Якщо остання з букв, що зустрілися перед одним із згаданих в пункті 1 знаків перепинання, була прописною, то пропуск після цього розділового знаку не збільшується.
3) Якщо після одного із згаданих в пункті 1 розділових знаків слідує закриття дужки (круглої або квадратної) або закриваючі лапки (будь-які), а потім — пробілий, то цей пропуск збільшується.
Якщо потрібно, щоб всі пропуски між словами були однакові, то можна з допомогою команди
\frenchspacing
взагалі відмінити особливий статус проміжків після кінця речення. Після цього команды \@ і \ для налаштування проміжків між словами стануть непотрібними.
Відновити режим, при якому проміжки між реченнями більші ніж між словами, можна за допомогою команди
\nonfrenchspacing
Обидві ці команди можна вживати в будь-якому місці початкового файлу.
Перемикання шрифтів
Можливі розміри шрифтів:
V. Практичні завдання:
В середовищі ТЕХ створіть документ, в якому наберіть свою автобіографію (використовуючи різні шрифти, їх розміри, проміжки між словами та реченнями).
VІ. Домашнє завдання: Вивчити теоретичний матеріал з конспекту та додаткової літератури. В середовищі ТЕХ створити документ з правильним оформленням на тему « Моє ставлення до навчання». Підготуватися до практичної роботи.
VІІ. Підведення підсумків уроку.
Сьогодні ми розібрали основні теоретичні відомості про роботу в ТЕХ, а саме: як редагувати текст, змінювати його шрифт, розмір, підкреслювати, встановлювати відступи між словами та реченнями.