16 червня о 18:00Вебінар: Збереження здоров’я дітей з особливими освітніми потребами

Урок 2. Первісна культура. Культура Стародавнього Єгипту. Найдавніші пам’ятки культури Стародавніх Індії та Китаю.

Про матеріал
Урок - екскурсія. Урок містить презентацію "Давньоіндійська культура", "Найдавніші пам’ятки культури Китаю "
Перегляд файлу

Мистецтво 8 клас

Урок 2.  Первісна культура. Культура Стародавнього Єгипту. Найдавніші пам’ятки культури Стародавніх Індії та Китаю.

Мета: розширити знання учнів про світогляд стародавніх єгиптян
в порівняльному аналізі з культурою первісності;  познайомити учнів з новими видами мистецтва; показати учням роль віри для сучасного суспільства; розвивати художні смаки і вміння сприймати художні твори;                     виховувати інтерес до спілкування з мистецтвом.

Обладнання: ноутбук, шкільна енциклопедія, хрестоматія, ілюстрації.

Тип уроку: урок - екскурсія

                                                         Хід уроку                                                                                                                І. Організація уваги учнів.

ІІ.Перевірка домашнього завдання.  

ІІІ. Мотивація навчальних знань.

     Як відомо, що одним з досягнень древніх єгиптян був винахід:  листи та папери. А де могли навчитися писарі своєму ремеслу?( у школі);
В Єгипті було багато шкіл. Вчителі любили повторювати : «Пиши рукою своєю, читай своїм ротом, радься з тими, хто знає більше за тебе... інакше будуть бити тебе. Вухо хлопчика на його спині, і він слухає краще, коли його б'ють». Як ви розумієте цей вислів, можна сьогоднішніх учнів навчати за цим правилом? Чому не говорили «Вухо дівчинки...»? (відповіді дітей)
ІV. Повідомлення теми й мети уроку.                                                                              V. Вивчення нового матеріалу.

Випереджувальне завдання: Із розповіді вчителя виділити, які науки вивчалися  давніми єгиптянами.

Бесіда учителя з  використанням презентацією   

Релігія відігравала велику роль  в  житті єгиптян. Фараони себе називали синами бога Ра, вірили в загробне життя і готувалися до неї за довго до її смерті.

 Слайд 2,3

Домінуюче значення в мистецтві Єгипту мали піраміди, побудова їх свідчила про високу майстерність народу. Найбільша архітектурна пам'ятка Стародавнього Єгипту, одне з семи чудес світу. Піраміди — це величезні кам'яні споруди пірамідальної, ступінчатої чи баштоподібної форми, збудовані як гробниці для фараонів Давнього Єгипту. Всього в Єгипті знайдено 118 пірамід (на 2008 рік). За іншими даними кількість пірамід, що збереглися, сягає 238.

 Слайд 4

Охороняли гробниці сфінкси, біля саркофага обов'язково ставили статую померлого .

Слайд 5.

На стінах в гробницях єгиптяни зображували сцени з життя фараонів вельмож, селян, рабів ,настінний живопис.На жаль, більшість гробниць були розграбовані ще задовго до їх дослідження.

 Слайд 6

У листопаді 1922 року весь світ облетіла сенсаційна звістка: англійський археолог Картер виявив не розграбовану гробницю єгипетського фараона Тутанхамона. В ній були знайдені незліченні художні скарби: посуд, зброю, прикраси.

 

Бесіда
- Для чого єгиптяни будували храми?
- Чому сьогодні теж храми є частиною нашого життя?
В історії нашої держави є сумна сторінка, коли храми наказали знищити і віру людей у бога заборонити. Але сьогодні йде процес відновлення.

Для будівництва пірамід та будівель потрібні були точні розрахунки , вони вивчали геометрію. Хлібороби теж вели розрахунки і спостереження за зірками-астрономія.Поміркуйте для чого?
       Починався розлив Нілу 19 липня (Новий рік). Єгиптяни поділили рік на 12 місяців по 30 днів і додали 5 святкових днів.
Бальзамування допомогло дізнатися внутрішня будова людини.
Хто займався бальзамуванням?  Лікар ( анатомія)
При бальзамуванні використовували різні розчини ( хімія)
Знаючи внутрішню будову людини, лікарі могли визначити, що болить у людини і надати йому допомогу? - так.
Як називається наука, яка вчить лікарів дізнаватися хвороби, призначати лікування та лікувати хворого?  (медицина)
Хворого лікували відварами трав, хімічними складами. ( фармацевтика).

Завданнядля учнів .

Назвати які ж науки вивчали давні єгиптяни? Які види мистецтва розвивали давні єгиптяни? (відповіді учнів).

 

 Подорож 2. Індія.

                                                                                                                        Давньоіндійська культура була створена багатьма народами, що населяли Індію у III—І тис. до н. е. В свою чергу, індійська культура впливала на культурний розвиток сусідніх народів. Наша обізнаність щодо релігійних вірувань та поглядів давніх індійців пояснюється великою кількістю релігійних збірників, що збереглися. Потреби повсякденного життя примушували індійців накопичувати спостереження над явищами природи. Так з'явилися перші знання в царині медицини, астрономії, математики. Значні кліматичні, культурні, расові та інші відмінності зумовили розвиток в різних частинах Індії трьох архітектурних стилів у храмовому зодчестві, що мають досить значні відмінності :

1.Стиль Нагара, або північний стиль, що дослівно перекладається як «міський».) притаманна вежа параболічних обрисів із приплюснутим кінцем нагорі.                                                                                                                            Слайд 1

                                                                              2. Стиль дравідський , або південний стиль , характерним для нього є вежа у вигляді піраміди з чітко виділеними поперечними поясами, що завершена багатогранним, дзвоноподібним перекриттям. Центральний храм оточений ількома маленькими храмами. Завдяки цьому створюється візуальний ефект, що нагадує фонтан.                                                                                                            Слайд 2

 

3.Гібридний.                                                                                                         Найсуттєвіша відмінність, що виникла між північним (Нагара) і південним (Дравіда) стилями – ворота. На півночі вони залишаються найголовнішим елементом храму.. У споруді в південному стилі зведені навколо цілого комплексу, і за цими стінами, розміщені складні та величні ворота. Вони відкривають прохід у внутрішній двір.

Стародавні індійські храми будувалися безпосередньо у печерах. Найдавніші з них у природних печерах, більш пізні – висікалися у скелях. Вони мали просторі зали, прикрашені колонами, скульптурними зображеннями і розписом.

Слайд 3

Храм Еллори має назву Тін Тхал. Це найбільший підземний храм Індії. Він складається з трьох поверхів і розташовується в глибині прямокутного двору. Вхід до нього відкривають вузькі монолітні ворота. Похмурий містиний настрій посилюється завдяки ефекту напівтемряви, що згущується в глибині храму, в якій примарно мерехтять величезні камяні статуї.

Слайд 4

 Сходження Ганги – одне з унікальних творінь індійського мистецтва. Цей грандіозний наскельний рельєф висотою 9  і шириною 27 метрів занесено до «100 Великих храмів світу».

Невід’ємною частиною культури Індії – це звичайно, танці, які несуть в собі силу і енергію цієї дивовижної країни. Надзвичайно стилізовані жести , складний грим, маски і розкішні костюми танцюристів роблять індійські танці видовищем. Найдавніші індійські танці розроблялися за мотивами давніх міфів та легенд.. На фресках та рельєфах, у скульптурах стародавніх храмів збереглися зображення танцюючих людей і навіть богів, яких також змальовували в різноманітних танцювальних позах і композиціях.

Слайд 5

Барельєф храму  Шиви  зображено 108 канонічних поз-рухів класичного танцю Бхарат Натьям.

 Слухання  музики  народів Індіїз подальшим аналізом.

Подорож 3. Найдавніші пам’ятки культури Китаю

Найдавніші пам'ятки мистецтва Китаю датуються III тис. до н. е.— часом неоліту. Це різного роду керамічні вироби, зроблені вручну або на гончарному крузі. Посуд часто розписаний, орнаментований візерунками.

У період Шан з'явилися перші укріплені поселення. Міста мали правильне планування по кварталах. Найчисленнішими витворами мистецтва цього періоду є вироби з бронзи, особливо бронзового посуду, побутового та культового призначення, знайдені в похованнях. Була високо розвинена техніка різьблення по каменю та кістці. Особливо полюбляли китайці нефрит.

Культуру Шан сприйняла та розвинула культура Чжоу — писемність, архітектурні прийоми, релігійні уявлення. В мистецтві розширилось коло сюжетів і тем: поряд з абстрактною символікою з'являються зображення людей та реальних тварин. Цей період характеризується появою живопису, про що свідчать знахідки картин, написаних по шовку.

Грандіозною архітектурною спорудою цього часу є «Велика китайська стіна» (IV—III ст. до н. е.). Вона була збудована на північному кордоні Китаю для захисту країни від набігів кочівників. Спершу її довжина становила 750 км, a після численних добудов упродовж століть — більш як 4 тис. км.

Слайд 6

Найвищого розвитку архітектура та образотворче мистецтво досягли в період династій Цинь та Хань.Від періоду Цинь до нашого часу майже не збереглося пам'яток, а про ханське мистецтво маємо досить цілісне уявлення.Період Хань — час блискучого розквіту культури Китаю. В цей час особливо розвивається монументальне мистецтво — скульптура та живопис. У центрі міст будували розкішні палаци, багатоповерхові вежі.

Слайд 7

 Житлові споруди були багато декоровані. Ансамблі китайських поховальних споруд досягали значних розмірів і являли собою комплекси підземних печер.    

   Слайд 8  

        Більшість монументальних скульптур зроблені грубо та примітивно, хоча деякі з них цікаві за сюжетом. В них часто відображались давні китайські легенди, байки, міфи. Значне місце серед зображень на рельєфах займали сюжети релігійного та міфологічного змісту.                                                    Культура Стародавнього Китаю відіграла велику роль у подальшому розвитку китайської культури. Вона мала непересічне значення для країн Сходу — Японії, Кореї, Індокитаю, Монголії, які впродовж багатьох віків використовували культурні досягнення Стародавнього Китаю.

  1. Слухання  музичних творів з подальшим аналізом.
  2.  Перегляд презентації « Китайський живопис»

VІ. Закріплення матеріалу.

Завдання на дошці «Знайдіть пару»:

Слайд 9

2. Створіть  зразок  китайського живопису.

VІІ. Підсумок уроку.                                                                                                              Мистецтво численних народів Стародавнього Сходу дуже різне за своїми вихідними формами, художніми досягненнями, шляхами розвитку, однак має багато схожих принципових рис. Традиції культури Стародавнього Сходу збереглися впродовж віків і справили велике значення на розвиток багатьох народів Азії і Європи в подальші періоди.

VІ. Домашнє завдання.

Створити презентацію « Мистецтво  Китаю»

 

docx
До підручника
Мистецтво 8 клас (Масол Л.М.)
Додано
4 березня
Переглядів
145
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку