Розробки уроків складені відповідно нової програми з хімії. Дані матеріали можна використати для підготовки і проведення занять з хімії у 7 класі по темі «Вода».
7 клас Тема «Вода» урок №2
Тема: Вода – розчинник. Розчинні й нерозчинні речовини.
Мета:Сформувати поняття про воду як речовину, розчинник,показати значення води в природі як розчинника; розвивати спостережливість та пізнавальний інтерес, дослідницький підхід до вивчення природних явищ, увагу, мовлення, продовжувати формувати вміння працювати в групі, виділяти основну думку та висловлювати думку групи; сприяти формуванню бережного ставлення до води, екологічної культури, формувати ціннісне ставлення особистості до природи.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручники, зошити, презентація до уроку, три склянки, склянка з водою, лимонна кислота, глина, олія.
Хід уроку
I. Організація класу
II. Перевірка домашнього завдання
Учні зачитують цікаві факти про воду
Тест.
1. Вода може перебувати:
а) у двох станах; б) у чотирьох станах; в) у трьох станах.
2. Водна оболонка Землі називається:
а) гідросфера; б) атмосфера; в) літосфера.
3. При нагріванні вода:
а) стискається; б) розширюється; в) не змінюється.
4. Вода переходить з рідкого стану в твердий при температурі:
а) -10° С б) -2°С в) 0°С
5. Вкажіть процес, наслідком якого є утворення роси:
а) танення; б) конденсація; в) замерзання; г) випаровування.
6. Кругообіг води відбувається завдяки:
а) здатності переходити з одного агрегатного стану в інший;
б) властивостям води;
в) зміні погодних умов.
7. Температура кипіння води:
а) 10°С; б) 90°С; в) 100°С
8. Основні запаси прісної води зосереджені:
а) у річках; б) у підземних водах; в) у льодовиках.
III. Актуалізація опорних знань
- Які фізичні властивості води ви знаєте?
- Чим відрізняється чиста речовина від суміші?
- Чим відрізняється природна суміш від штучної?
- Чи всі речовини розчиняються у воді?
IV. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Чи є здатність розчиняти речовини однією з властивостей води? Де ми спостерігаємо цю властивість у побуті, в природі? Де люди застосовують знання про властивості води в цілому та її здатність розчиняти в собі інші речовини? Зміст сьогоднішнього уроку допоможе вам отримати відповіді на ці та інші запитання і збагатити свої знання про властивості води як розчинника.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Вода — розчинник
Дослід 1.
Додайте у стакан з чистою водою третину чайної ложки лимонної кислоти і розмішайте. Спостерігайте, що відбуватиметься з частинками кислоти. Вони стають дедалі меншими й незабаром зникають. Та чи насправді зникла лимонна кислота? Вона не зникла, а розчинилася у воді. Отже, ми отримали суміш води і лимонної кислоти, або розчин.
Вода – розчинник, а лимонна кислота – розчинена речовина. Пропустіть розчин крізь фільтрувальний папір. Що спостерігаємо? (Розчин вільно пройшов крізь фільтр)
Дослід 2.
Наповніть стакан на третину водою. Додайте у воду ложку олії і розмішайте. Спостерігайте, що відбувається з частинками олії. Чи розчинилася олія у воді?
Дослід 3.
Проведіть такий самий дослід з глиною. Частинки глини плаватимуть у воді, яка стане від них каламутною. Якщо воду збовтати, вони піднімуться, а потім знову осядуть на дно. Якщо воду збовтати, вони піднімуться, а потім знову осядуть. Пропустіть воду через фільтр. Вода стане чистою, тому що частинки глини залишаться на фільтрі. Отже, глина не розчиняється у воді.
Висновки.
Якщо частинки речовини у воді стають невидимими і разом з нею проходять крізь фільтр, то ця речовина розчинна. Якщо частинки плавають у воді або осідають на дно, а також затримуються на фільтрі, то ця речовина нерозчинна.
2. Розчинні та нерозчинні речовини.
У воді розчиняються тверді, рідкі і газоподібні речовини.
За розчинністю у воді всі речовини поділяються на три групи: а) добре розчинні; б) малорозчинні; в) практично нерозчинні (їх часто називають нерозчинними).
Проте слід пам'ятати, що абсолютно нерозчинних речовин у природі немає. Якщо занурити у воду скляну паличку або кусочок золота чи срібла, то вони у мізерно малих кількостях розчинятимуться у воді. Як відомо, вода, що була у контакті зі сріблом, убиває мікроби.
Скло, срібло, золото, а також олія, гас і чадний газ – це приклади практично нерозчинних у воді речовин. Прикладами малорозчинних у воді речовин є гіпс, кисень, азот. Багато які речовини розчиняються у воді дуже добре, наприклад цукор, спирт, сіль.
Отже, розчинність насамперед залежить від природи речовини.
Розчинність більшості твердих речовин залежить і від температури; з підвищенням температури вона, як правило, зростає. У земній корі існує багато розчинних у воді речовин.
Якщо підземні або поверхневі води з плином часу їх розчиняють відбувається явище карсту. Так виникають у земній корі порожнини – карстові печери. Гази та рідини також здатні розчинятися у воді. Проте, гази гірше розчиняються у гарячій воді, ніж тверді речовини. Адже під час нагрівання молекули газу віддаляються одна від одної на великі відстані. Частина з них виходить за межі посудини і в розчині їх залишається менше. Тому розчинність газів зростає із зниженням температури і підвищенням тиску. Газовані мінеральні води, наприклад «Оболонська», «Миргородська», «Трускавецька» та багато інших, готують, розчиняючи вуглекислий газ у воді з мінеральних джерел. Столовий оцет готують з оцтової кислоти (це рідина) та води.
Отже, розчини можна приготувати з води та твердої речовини, води та рідини, води та газоподібної речовини.
Вода морів та океанів є природним розчином, який має солоно-гіркий смак. У середньому в 1 кг морської води міститься 35 г розчинених речовин. Учені довели, що морська вода містить понад сто речовин, утворених з майже всіх відомих у природі хімічних елементів.
Крім води, існують і інші розчинники — медичний спирт, бензин. Медичний спирт розчиняє корисні для здоров'я людини речовини, що містяться у лікарських рослинах. Так готують настоянки і мікстури.
Бензин розчиняє жири, і ним користуються для видалення масляних плям з одягу. Та все ж здатність води розчиняти інші речовини має вирішальне значення для унікальності Землі.
Прийом «Дивуй»
Як ви думаєте, чому воду відмірюють мірним циліндром, а не зважують?
Воду не зважують, бо її маса дорівнює об'єму, на відміну від інших речовин на Землі.
Запам'ятай: числові значення маси та об'єму води однакові. Це означає, що 100 мл води мають масу 100 г, 1 л води — 1 кг. Воду не зважують, її легше виміряти мірним посудом.
VI. Перевірка та закріплення знань
Гра «Так» «Ні»
- Усі речовини добре розчиняються у воді.
- За збільшення температури розчинність речовин збільшується,
- Вода, цукор, пісок — добре розчиняються у воді,
- Крейда, пісок у воді не розчиняються,
- Щоб швидше розчинити сіль, її треба подрібнити.
- Щоб швидше розчинити цукор, воду треба нагріти.
- Природна питна вода блакитного кольору, кисла на смак.
- Вода дуже добре стискується.
- Та речовина, яка розчиняється у воді, називається розчинником.
- Газоподібні речовини у воді не розчиняються.
VII. Підсумок уроку.
VIII. Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника.
1