Урок №2 Вода – розчинник. Розчинні й нерозчинні речовини

Про матеріал

Розробки уроків складені відповідно нової програми з хімії. Дані матеріали можна використати для підготовки і проведення занять з хімії у 7 класі по темі «Вода».

Перегляд файлу

  7 клас          Тема «Вода»                 урок №2

 

Тема: Вода – розчинник. Розчинні й нерозчинні речовини.

Мета:Сформувати поняття про воду як речовину, розчинник,показати значення води в природі як розчинника; розвивати спостережливість та пізнавальний інтерес, дослідницький підхід до вивчення природних явищ, увагу, мовлення, продовжувати формувати вміння працювати в групі, виділяти основну думку та висловлювати думку групи; сприяти формуванню бережного ставлення до води, екологічної культури, формувати ціннісне ставлення особистості до природи.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручники, зошити, презентація до уроку, три склянки, склянка з водою, лимонна кислота, глина, олія.

Хід уроку

I. Організація класу

II. Перевірка домашнього завдання

Учні зачитують цікаві факти про воду

Тест.

1. Вода може перебувати:

а) у двох станах; б) у чотирьох станах; в) у трьох станах.

2. Водна оболонка Землі називається:

а) гідросфера; б) атмосфера; в) літосфера.

3. При нагріванні вода:

а) стискається; б) розширюється; в) не змінюється.

4. Вода переходить з рідкого стану в твердий при температурі:

а) -10° С    б) -2°С    в) 0°С

5. Вкажіть процес, наслідком якого є утворення роси:

а) танення; б) конденсація;  в) замерзання; г) випаровування.

6. Кругообіг води відбувається завдяки:

а) здатності переходити з одного агрегатного стану в інший;

б) властивостям води;

в) зміні погодних умов.

7. Температура кипіння води:

а) 10°С; б) 90°С; в) 100°С

8. Основні запаси прісної води зосереджені:

а) у річках; б) у підземних водах; в) у льодовиках.

 

III. Актуалізація опорних знань

- Які фізичні властивості води ви знаєте?

- Чим відрізняється чиста речовина від суміші?

- Чим відрізняється природна суміш від штучної?

- Чи всі речовини розчиняються у воді?

 

 

 

IV. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Чи є здатність розчиняти речовини однією з властивостей води? Де ми спостерігаємо цю властивість у побуті, в природі? Де люди застосовують знання про властивості води в цілому та її здатність розчиняти в собі інші речовини? Зміст сьогоднішнього уроку допоможе вам отримати відповіді на ці та інші запитання і збагатити свої знання про властивості води як розчинника.

 

V. Вивчення нового матеріалу

1. Вода — розчинник

Дослід 1.

Додайте у стакан з чистою водою третину чайної ложки лимонної кислоти і розмішайте. Спостерігайте, що відбуватиметься з частинками кислоти. Вони стають дедалі меншими й незабаром зникають. Та чи насправді зникла лимонна кислота? Вона не зникла, а розчинилася у воді. Отже, ми отримали суміш води і лимонної кислоти, або розчин.

   Вода – розчинник, а лимонна кислота – розчинена речовина. Пропустіть розчин крізь фільтрувальний папір. Що спостерігаємо? (Розчин вільно пройшов крізь фільтр)

 

Дослід 2.

Наповніть стакан на третину водою. Додайте у воду ложку олії і розмішайте. Спостерігайте, що відбувається з частинками олії. Чи розчинилася олія у воді?

 

Дослід 3.

Проведіть такий самий дослід з глиною. Частинки глини плаватимуть у воді, яка стане від них каламутною. Якщо воду збовтати, вони піднімуться, а потім знову осядуть на дно. Якщо воду збовтати, вони піднімуться, а потім знову осядуть. Пропустіть воду через фільтр. Вода стане чистою, тому що частинки глини залишаться на фільтрі. Отже, глина не розчиняється у воді.

Висновки.

   Якщо частинки речовини у воді стають невидимими і разом з нею проходять крізь фільтр, то ця речовина розчинна. Якщо частинки плавають у воді або осідають на дно, а також затримуються на фільтрі, то ця речовина нерозчинна.

 

2. Розчинні та нерозчинні речовини.

   У воді розчиняються тверді, рідкі і газоподібні речовини.

   За розчинністю у воді всі речовини поділяються на три групи: а) добре розчинні; б) малорозчинні; в) практично нерозчинні (їх часто називають нерозчинними).

   Проте слід пам'ятати, що абсолютно нерозчинних речовин у природі немає. Якщо занурити у воду скляну паличку або кусочок золота чи срібла, то вони у мізерно малих кількостях розчинятимуться у воді. Як відомо, вода, що була у контакті зі сріблом, убиває мікроби.

   Скло, срібло, золото, а також олія, гас і чадний газ – це приклади практично нерозчинних у воді речовин. Прикладами малорозчинних у воді речовин є гіпс, кисень, азот. Багато які речовини розчиняються у воді дуже добре, наприклад цукор, спирт, сіль.

   Отже, розчинність насамперед залежить від природи речовини.

   Розчинність більшості твердих речовин залежить і від температури; з підвищенням температури вона, як правило, зростає. У земній корі існує багато розчинних у воді речовин.

   Якщо підземні або поверхневі води з плином часу їх розчиняють відбувається явище карсту. Так виникають у земній корі порожнини – карстові печери. Гази та рідини також здатні розчинятися у воді. Проте, гази гірше розчиняються у гарячій воді, ніж тверді речовини. Адже під час нагрівання молекули газу віддаляються одна від одної на великі відстані. Частина з них виходить за межі посудини і в розчині їх залишається менше. Тому розчинність газів зростає із зниженням температури і підвищенням тиску. Газовані мінеральні води, наприклад «Оболонська», «Миргородська», «Трускавецька» та багато інших, готують, розчиняючи вуглекислий газ у воді з мінеральних джерел. Столовий оцет готують з оцтової кислоти (це рідина) та води.

   Отже, розчини можна приготувати з води та твердої речовини, води та рідини, води та газоподібної речовини.

   Вода морів та океанів є природним розчином, який має солоно-гіркий смак. У середньому в 1 кг морської води міститься 35 г розчинених речовин. Учені довели, що морська вода містить понад сто речовин, утворених з майже всіх відомих у природі хімічних елементів.

   Крім води, існують і інші розчинники — медичний спирт, бензин. Медичний спирт розчиняє корисні для здоров'я людини речовини, що містяться у лікарських рослинах. Так готують настоянки і мікстури.

   Бензин розчиняє жири, і ним користуються для видалення масляних плям з одягу. Та все ж здатність води розчиняти інші речовини має вирішальне значення для унікальності Землі.

Прийом «Дивуй»

   Як ви думаєте, чому воду відмірюють мірним циліндром, а не зважують?

   Воду не зважують, бо її маса дорівнює об'єму, на відміну від інших речовин на Землі.

   Запам'ятай: числові значення маси та об'єму води однакові. Це означає, що 100 мл води мають масу 100 г, 1 л води — 1 кг. Воду не зважують, її легше виміряти мірним посудом.

 

 

 

 

 

 VI. Перевірка та закріплення знань

  Гра «Так» «Ні»

- Усі речовини добре розчиняються у воді.

- За збільшення температури розчинність речовин збільшується,

- Вода, цукор, пісок — добре розчиняються у воді,

- Крейда, пісок у воді не розчиняються,

- Щоб швидше розчинити сіль, її треба подрібнити.

-  Щоб швидше розчинити цукор, воду треба нагріти.

- Природна питна вода блакитного кольору, кисла на смак.

-  Вода дуже добре стискується.

- Та речовина, яка розчиняється у воді, називається розчинником.

-  Газоподібні речовини у воді не розчиняються.

 

VII. Підсумок уроку.

 

VIII. Домашнє завдання

Опрацювати параграф підручника. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Евсеєнко Інна Геннадіївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
16 липня 2018
Переглядів
21937
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку