Урок №3 "Розчин і його компоненти: розчинник, розчинена речовина. Залежність розчинності від різних факторів"

Про матеріал

Розробки уроків складені відповідно нової програми з хімії. Дані матеріали можна використати для підготовки і проведення занять з хімії у 7 класі по темі «Вода».

Перегляд файлу

 7 клас             Тема «Вода»              Урок №3

 

Тема: Розчин і його компоненти: розчинник, розчинена речовина. Залежність  розчинності від різних факторів

Мета: Сформувати поняття про розчин і його компоненти, ознайомити учнів з видами розчинів, з'ясувати залежність розчинності від різних  факторів; розвивати спостережливість та пізнавальний інтерес, дослідницький підхід до вивчення природних явищ, увагу, мислення, продовжувати формувати вміння працювати в групі, виділяти основну думку та висловлювати думку групи; сприяти формуванню, екологічної культури, формувати ціннісне ставлення особистості до природи.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручники, зошити, вода, калій перманганат, купрум сульфат, пісок, пляшка з газованою мінеральною водою, розчин кухонної  солі, розведений чай; хімічні стакани, скляні палички, етикетки мінеральних вод і солодких газованих напоїв.

Хід уроку

I. Організація класу

II. Перевірка домашнього завдання

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Бесіда:

  • Яка речовина є найбільш поширеною на Землі?
  • Які властивості вона має?
  • Чи часто ми можемо зустріти її у чистому вигляді, чому?
  • Чи всі речовини можуть розчинятися у воді?

Мозковий штурм: Що ви знаєте про розчини? Запис відповідей на дошці під словом «Знаю». На які питання ви би хотіли отримати відповіді на уроці при вивченні теми?

Запис на дошці під «Хочу знати».

  Виходячи з схеми складеної на дошці під час проведення «Мозкового штурму»  

  формулюються задачі уроку учнем за допомогою вчителя («Ми знаємо, що...», «Ми 

  дізнаємось про ...»).

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

 

1. Поняття про розчини.

Демонстрація: в хімічні стакани з водою поміщаємо кухонну сіль, цукор, купрум сульфат (мідний купорос) або калій перманганат, пісок.

Бесіда:

  • Як змінюється кількість речовини в стакані з водою?
  • Чому відбувається зміна забарвлення води при додавання кольорових речовин?
  • Як впливає перемішування на швидкість розчинення речовин?
  • Чи змінюються властивості води після додавання речовин?

     При цьому вода набуває нових властивостей: у неї з'являється смак, колір, змінюється щільність, температура кипіння і інше. Отримана рідина вже не є водою. Це розчин.

     Розчин - це однорідна суміш речовин. (визначення записуємо в зошит)

   Профільтруємо розчини - сіль, цукор, купрум сульфат або калій перманганат - не вдається відділити від води. Ці розчини прозорі і однорідні. Це істинні розчини. Їх основна ознака — однорідність.  При розчиненні піску у воді отримуємо суміш з крупинками речовини, вона непрозора і неоднорідна. Крупинки поступово осідають на дно, тому що пісок не розчиняється. При фільтрації вони залишаються на фільтрі.

     При розчиненні речовин відбувається їх подрібнення і розсіювання в об'ємі розчину. Усі розчини інакше називають дисперсними системами. У розчині частинки однієї речовини рівномірно розподілені між частинками іншої.

     У розчині завжди міститься розчинник (дисперсійне середовище) і розчинена речовина (дисперсна фаза).

Групова робота:

     Роздивиться етикетки мінеральних вод і солодких напоїв, визначте їх якісний і кількісний склад.

Питання для обговорення:

  • Чи мають розчини постійний хімічний склад?

 

 2. Суміші речовин з водою.

    Залежно від ступеня подрібнення речовин, що змішуються з водою, виділяють декілька видів сумішей:

  • завись;
  • колоїдний розчин;
  • істинний розчин.

     Основна відмінність - величина частинок, розподілених у воді.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Знайомство з таблицею.

Ознаки порівняння

Зависі

Колоїдні розчини

Істинні розчини

Величина часток

10–7 – 10–5 м

невеликі частинки.

10–9 – 10–7 м

скупчення частинок.

Дорівнює розмірам молекул, йонів.

Оптичні властивості

Непрозорі, мутні.

Прозорі, розсіюють світло.

Прозорі, світло не розсіюють.

Можливість розділення

Завислі частинки не проходять крізь паперовий фільтр.

Завислі частинки проходять крізь паперовий фільтр, але не проходять крізь пергаментний. фільтр

Фільтруванням розділити неможливо.

Стійкість

Нестійкі в часі, зважені частки досить швидко осідають на дно або спливають на поверхню.

Відносно стійкі, з часом старіють з утворення осаду.

Стійкі у часі, не старіють, можуть існувати нескінченно довго, якщо не відбувається хімічна реакція.

 

 

 

3. Класифікація дисперсних систем за агрегатним станом подрібненої речовини або розчинника.

Запис таблиці у зошиті з поясненням.

Дисперсійне середовище

(розчинник)

Дисперсійна фаза (розчинена речовина)

тверда

рідка

газоподібна

тверде

Тверді розчини (сплави металів, скло).

-

Піни.

рідке

Зависі, суспензії, золі.

Емульсії (вода та масло, молоко).

Гідрозолі.

газоподібне

Аерозолі, дим.

Аерозолі, тумани.

Суміші газів (повітря).

 

Отже, розчин - однорідна система, яка складається з двох або більше компонентів. Розчин може перебувати у будь-якому агрегатному стані. Найпоширеніші розчинники - рідини.

Рідкі розчини використовують у техніці, на виробництві, у сільському господарстві, лабораторних дослідженнях, фармації, медицині і повсякденному житті.

     Розчин утворений не менш ніж двома компонентами, один з яких - розчинник, а інші розчинені в ньому. Зазвичай розчинником вважають той компонент, який у чистому вигляді існує у тому самому агрегатному стані, що й розчин.

 -  Якщо компоненти розчину перебувають в одному агрегатному стані, то яка речовина буде розчинником , а яка розчиненою речовиною?

( Розчинник - компонент, маса якого у розчині найбільша).

 Воду традиційно вважають розчинником навіть тоді, коли її маса значно менша за масу розчиненої речовини.

Випереджувальне завдання

-  Від яких факторів залежить розчинність?

В ході бесіди вчитель з'ясовує, що на розчинність впливають такі чинники:

  1. Природа розчинника і розчиненої речовини.
  2. Ступінь подрібнення розчиненої речовини.
  3. Температура (із збільшенням температури розчинність більшості твердих речовин зростає).
  4. Тиск (для газоподібних речовин)
  5. Дифузія (перемішування).

 

V. Узагальнення і закріплення вивченого.

Бесіда із записаних учнями на початку уроку  питань

Чому річкова, колодязна і тала вода мають різний смак?

Яка з них найбільш чиста з хімічної точки зору?

Продовжити речення:

Я дізнався, що ... .

Я зрозумів, що ... .

Мені знадобляться знання про ... .

Цікавим було ... .

VІ. Домашнє завдання

Опрацювати параграф підручника.  Вивчити визначення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
16 липня 2018
Переглядів
4862
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку