Розробки уроків складені відповідно нової програми з хімії. Дані матеріали можна використати для підготовки і проведення занять з хімії у 7 класі по темі «Вода».
7 клас Тема «Вода» Урок №4
Тема: Кількісний склад розчинів. Масова частка розчиненої речовини.
Поняття про кристалогідрати.
Мета: Продовжувати вивчати поняття про розчин і його компоненти. Ввести поняття концентрований і розведений, насичений і ненасичений розчини. Ознайомити з поняттям кристалогідрати. Ознайомити учнів із кількісним зображенням складу розчину. Розвивати пам'ять, логічне мислення, уміння працювати в парах.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручники, зошити, вода, кухонна сіль; хімічні стакани, скляні палички.
Хід уроку
I. Організація класу
II. Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда з учнями
Закінчити речення
Робота в парах
Учні ставлять один одному питання по темі.
ІV. Вивчення нового матеріалу
(розповідь вчителя з елементами бесіди)
Проведемо дослід. У хімічну склянку з водою додамо невелику кількість кухонної солі, перемішаємо до повного розчинення, потім знову додамо сіль, і так до тих пір поки сіль перестане розчинятись. Можна зробити висновок, що при досягненні певної концентрації розчинена речовина більше не буде розчинятись. Розчин, у якому певна речовина за певних температури й тиску більше не розчиняється, називається насиченим. Відповідно, якщо речовина ще може розчинятися в розчині, то розчин називається ненасиченим.
— Як можна з насиченого розчину зробити ненасичений? (Нагріти, додати розчинник)
— А чи можна з ненасиченого розчину зробити насичений? (Остудити, додати розчинної речовини, випарити розчинник)
У результаті повільного охолодження насиченого розчину можна одержати пересичений розчин. Такі розчини використовують для вирощування кристалів. Це дуже нестійкі системи, за найменшого впливу надлишок речовини випадає в осад.
Ненасичені розчини умовно поділяють на концентровані — з високим умістом розчиненої речовині і розведені — з низьким умістом розчиненої речовини. Ці поняття не несуть кількісної характеристики, але максимальна кількість речовини, яка може розчинитися у воді обмежена і називається розчинністю. Деякі речовини (сульфатна кислота, спирт і т.д.) можуть необмежено розчинятись у воді, але таких речовин не так багато. Розчинність багатьох речовин у воді встановлена і зведена у спеціальні таблиці. Спрощеним варіантом є таблиця розчинності кислот, солей, основ. (учитель демонструє учням таблицю розчинності і пояснює як нею користуватись).
Під час обговорення понять розбавленого і концентрованого розчинів можна обговорити такі питання:
Учитель знайомить учнів з поняттям про кристалогідрати. Утворення кристалогідратів можна пояснити тим, що при кристалізації деякі речовини не встигають позбутися своєї «оболонки» з молекул води і кристалізуються разом з нею. На відміну від розчинів, у кристалогідратах кожна молекула речовини оточена певною кількість молекул води.
Кристалізаційна вода - входить до складу молекул кристалогідратів.
Кристалогідрати - це кристалічні речовини, що містять молекули води.
Демонстрація зразків кристалогідратів або слайду:
а) CuSO4 · 5H2O 9(мідний купорос) і безводний купрум(ІІ) сульфат;
б) CoCl2 · 6H2O і безводний кобальт(ІІ) хлорид.
Певні уявлення про кількісні характеристики розчинів ви дістали вивчаючи розчинність речовин та її залежність від різних чинників (пригадайте, яких саме). Відносні кількості компонентів розчину можуть змінюватися в досить широких межах (поміркуйте й висловіть припущення, який чинник визначає ці межі). Під час роботи з розчинами важливо знати їхній кількісний склад, зокрема масову частку розчиненої речовини. Цю важливу кількісну характеристику завжди зазначають на етикетках хімічних реактивів, харчових продуктів, лікарських засобів у формі розчинів. Наприклад, масова частка брильянтового зеленого в його спиртовому розчині становить 1 %; масова частка амоніаку в його водному розчині - 10 %; масова частка оцтової кислоти у столовому оцті – 9 %, а масова частка гідроген пероксиду в його водному розчині - 3 %.
Якщо препарат призначений для лікування дітей, то масова частка розчиненої речовини в ньому зазвичай у кілька разів менша, ніж у ліках для дорослих.
Запам'ятайте! Важливо уважно читати етикетки на споживчих товарах, аби не сплутати, наприклад, столовий оцет, масова частка оцтової кислоти в якому не перевищує 9 %, з оцтовою есенцією. Масова частка оцтової кислоти в ній становить 70 %. Помилкове вживання есенції замість столового оцту може спричинити важкі хімічні опіки органів травлення.
Спробуємо виразити ці масові частки у частках від одиниці.
Якщо масова частка оцтової кислоти у столовому оцті – 9 %, це значить, що в кожних 100 гр. розчину містить 9 гр. розчиненої речовини (в даному випадку оцтової кислоти) і 91 гр. води (100гр.-9гр).
А як обчислити у частках від одиниці? (потрібно поділити на 100). Отже 1 – 0,09.
Завдання (усно)
Обчислити масу гідроген пероксиду в його 3 %-му водному розчині.
Обчислити масу аміаку в його 10 %-му водному розчині.
Обчислити масу брильянтового зеленого в його 1 %-му спиртовому розчині
V. Узагальнення і закріплення вивченого.
Бесіда
концентрованими?
Продовжити речення:
Я дізнався, що ... .
Я зрозумів, що ... .
Мені знадобляться знання про ... .
Цікавим було ... .
VІ. Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника.
1