Урок №4 "Кількісний склад розчинів. Масова частка розчиненої речовини . Поняття кристалогідрати"

Про матеріал

Розробки уроків складені відповідно нової програми з хімії. Дані матеріали можна використати для підготовки і проведення занять з хімії у 7 класі по темі «Вода».

Перегляд файлу

 7 клас         Тема  «Вода»     Урок №4

 

Тема:  Кількісний склад розчинів. Масова частка розчиненої речовини.

             Поняття про кристалогідрати.

Мета: Продовжувати вивчати поняття про  розчин і його компоненти. Ввести поняття концентрований і розведений, насичений і ненасичений розчини. Ознайомити з поняттям кристалогідрати. Ознайомити учнів із кількісним зображенням складу розчину. Розвивати пам'ять, логічне мислення, уміння працювати в парах.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручники, зошити, вода, кухонна  сіль; хімічні стакани, скляні палички.

Хід уроку

I. Організація класу

II. Перевірка домашнього завдання

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Бесіда з учнями

  1. Що таке розчин?
  2. З яких компонентів складається розчин?
  3. 3 Назвіть типи розчинів залежно від розмірів частинок.
  4. Від яких факторів залежить розчинність?

Закінчити речення

  1. Найпоширенішим розчинником є…
  2. Істинні розчини – це…
  3. Колоїдні розчини – це…

Робота в парах

Учні ставлять один одному питання по темі.

 ІV. Вивчення нового матеріалу

(розповідь вчителя з елементами бесіди)

Проведемо дослід. У хімічну склянку з водою додамо невелику кількість кухонної солі, перемішаємо до повного розчинення, потім знову додамо сіль, і так до тих пір поки сіль перестане розчинятись. Можна зробити висновок, що при досягненні певної концентрації розчинена речовина більше не буде розчинятись. Розчин, у якому певна речовина за певних температури й тиску більше не розчиняється, називається насиченим. Відповідно, якщо речовина ще може розчинятися в розчині, то розчин називається ненасиченим.

— Як можна з насиченого розчину зробити ненасичений? (Нагріти, додати розчинник)

— А чи можна з ненасиченого розчину зробити насичений? (Остудити, додати розчинної речовини, випарити розчинник)

   У результаті повільного охолодження насиченого розчину можна одержати пересичений розчин. Такі розчини використовують для вирощування кристалів. Це дуже нестійкі системи, за найменшого впливу надлишок речовини випадає в осад.

 

    Ненасичені розчини умовно поділяють на концентровані — з високим умістом розчиненої речовині і розведені — з низьким умістом розчиненої речовини. Ці поняття не несуть кількісної характеристики, але максимальна кількість речовини, яка може розчинитися у воді обмежена і називається розчинністю. Деякі речовини (сульфатна кислота, спирт і т.д.) можуть необмежено розчинятись у воді, але таких речовин не так багато. Розчинність багатьох речовин у воді встановлена і зведена у спеціальні таблиці. Спрощеним варіантом є таблиця розчинності кислот, солей, основ. (учитель демонструє учням таблицю розчинності і пояснює як нею користуватись).

Під час обговорення понять розбавленого і концентрованого розчинів можна обговорити такі питання:

  • Чи може розбавлений розчин бути насиченим? (так, наприклад срібло і його розчин – так звана «срібна вода»)
  • Чи обов’язково концентрований розчин є насиченим? (ні, наприклад розчин спирту, який необмежено розчиняється у воді)

 

Учитель знайомить учнів з поняттям про кристалогідрати. Утворення кристалогідратів можна пояснити тим, що при кристалізації деякі речовини не встигають позбутися своєї «оболонки» з молекул води і кристалізуються разом з нею. На відміну від розчинів, у кристалогідратах кожна молекула речовини оточена певною кількість молекул води.

Кристалізаційна вода - входить до складу молекул кристалогідратів.

 Кристалогідрати - це кристалічні речовини, що містять молекули води.

 

Демонстрація зразків кристалогідратів або слайду:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

а) CuSO4 · 5H2O 9(мідний купорос) і безводний купрум(ІІ) сульфат;

б) CoCl2 · 6H2O і безводний кобальт(ІІ) хлорид.

 

   Певні уявлення про кількісні характеристики розчинів ви дістали вивчаючи розчинність речовин та її залежність від різних чинників (пригадайте, яких саме). Відносні кількості компонентів розчину можуть змінюватися в досить широких межах (поміркуйте й висловіть припущення, який чинник визначає ці межі). Під час роботи з розчинами важливо знати їхній кількісний склад, зокрема масову частку розчиненої речовини. Цю важливу кількісну характеристику завжди зазначають на етикетках хімічних реактивів, харчових продуктів, лікарських засобів у формі розчинів. Наприклад, масова частка брильянтового зеленого в його спиртовому розчині становить 1 %; масова частка амоніаку в його водному розчині - 10 %; масова частка оцтової кислоти у столовому оцті – 9 %, а масова частка гідроген пероксиду в його водному розчині - 3 %.

Якщо препарат призначений для лікування дітей, то масова частка розчиненої речовини в ньому зазвичай у кілька разів менша, ніж у ліках для дорослих.

Запам'ятайте! Важливо уважно читати етикетки на споживчих товарах, аби не сплутати, наприклад, столовий оцет, масова частка оцтової кислоти в якому не перевищує 9 %, з оцтовою есенцією. Масова частка оцтової кислоти в ній становить 70 %. Помилкове вживання есенції замість столового оцту може спричинити важкі хімічні опіки органів травлення.

Спробуємо виразити ці масові частки у частках від одиниці.

Якщо масова частка оцтової кислоти у столовому оцті – 9 %, це значить, що в кожних 100 гр. розчину містить 9 гр. розчиненої речовини (в даному випадку оцтової кислоти) і 91 гр. води (100гр.-9гр).

 А як обчислити у частках від одиниці? (потрібно поділити на 100). Отже  1 – 0,09.

 Завдання (усно)

Обчислити масу гідроген пероксиду в його 3 %-му водному розчині.

Обчислити масу аміаку в його 10 %-му водному розчині.

Обчислити масу брильянтового зеленого в його 1 %-му спиртовому розчині

 

V. Узагальнення і закріплення вивченого.

Бесіда

  1. Що таке розчини?
  2.  Які розчини називають насиченими, ненасиченими, розбавленими,  

      концентрованими?

  1. Що таке кристалогідрати?

Продовжити речення:

Я дізнався, що ... .

Я зрозумів, що ... .

Мені знадобляться знання про ... .

Цікавим було ... .

 

VІ. Домашнє завдання

Опрацювати параграф підручника. 

 

1

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
16 липня 2018
Переглядів
1742
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку