Розділ: Природні та штучні системи в середовищі життя людини
Урок №2.
Тема: Будова, внутрішні й зовнішні зв’язки систем.
Мета: Актуалізувати та поглибити знання учнів про природні та штучні системи, розвивати вміння визначати внутрішній та зовнішні зв’язки системи, виховувати значення природних та штучних систем, чому системи потребують дбайливого ставлення.
Обладнання: Таблиця «Екосистема лісу», таблиця «Будова клітини», підручник, зошит.
Основні поняття: Внутрішні, зовнішні зв’язки системи.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Доповни речення:
Закінчити схему:
Чим відрізняються природні системи від штучних?
Знайди пару даному слову: ліс, клітина, телефон, акваріумна рибка, сосна, ялина, ядро, слухавка, акваріум.
ІІІ. Мотивація.
Організми в природі не існують ізольовано. В природній системі, в штучній системі частинки системи взаємопов’язані між собою та середовищем існування впливають одне на одного. Для існування системи необхідне «віконце».
Що таке «віконце», для чого потрібне?
IV. Вивчення нового матеріалу.
Частинка механічного годинника є пружина, яка забезпечує рух годинної стрілки, при потраплянні води, пилу, бруду годинник виходить з ладу. Чому? (порушується цілісність системи).
Висновок: Кожна система складається з частин – компонентів, кожний в яких має своє значення. Є головні компоненти і другорядні. Втрата головного компонента призведе до руйнування системи.
Між компонентами в системі існують внутрішні зв’язки.
Завдання по рядам:
Зелена рослина → гусінь → птах → хижий птах.
Монітор → мишка → дисплей → шнур живлення системи.
Висновок: Внутрішні зв’язки в системі забезпечують ланцюги живлення, які поєднують компоненти системи.
Робота в парах, в системі:
Установить (ліс, комп’ютер) які зовнішні зв’язки потрібні для існування даних систем:
Поясніть, чому природна система більш стійка в порівнянні з штучною системою?
Висновок: Зовнішні зв’язки системи забезпечують надходження енергії або речовини, які пов’язують систему з навколишнім середовищем та забезпечують її функціонування. Це є «віконце», яке необхідне для існування системи.
V. Закріплення.
Завдання №1.
Органі добрива мають поживні речовини для росту рослин. Але відомо, що вони не розчиняються у воді, то як вони стають доступні для рослин? (віконце всмоктування)
Завдання №2.
Розгадай казку.
Давні римляни вірили, що метелики утворюються від чудових квітів, чи зможуть вони існувати без квітів?
Завдання №3.
Складіть опис озера за планом:
VI. Домашнє завдання:
1