Мета: актуалізувати знання назв найпростіших математичних виразів «сума» та «різниця», запису виразів із дужками; учити читати вирази із дужками, установлювати порядок виконання дій у виразах із дужками; формувати вміння обчислювати значення виразів, що містять дужки, уміння розв'язувати задачі; удосконалювати обчислювальні навички додавання й віднімання двоцифрових чисел без переходу через розряд; розвивати логічне мислення; поповнювати словниковий запас учнів; стимулювати інтерес до вивчення математики. Обладнання: ілюстративний та роздавальний матеріал. Тип уроку: комбінований урок. Форма проведення: уявна мандрівка до зоопарку. Освітні галузі: математична, природнича.
Гра «Будь уважним!»— Скільки лапок у котів?— Скільки в песика хвостів?— Скільки вушок у зайців?— Скільки пальців на руці? — Скільки крил є у лисиці? — Скільки лапок у синиці? — Скільки жаб літає в небі?— Скільки хвостиків у тебе? — Що означає число нуль? Напишіть цю цифру.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}4{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}1{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}2{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}5{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}0{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}0{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}0{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}ЖАРТ{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}НІЧОГО
Математичний диктант. Ми їдемо, їдемо, ми їдемо в зоопарк. Побачим там ведмедя й маленьких зайченят.— Щоб нам не було сумно, напишімо диктант. Скільки дециметрів у 58 см?Скільки хвилин в одній годині?Запишіть найменше двоцифрове число. Запишіть число, що складається з 4 дес. і 8 од. Запишіть число, що є наступним до числа 29. Запишіть число, що є попереднім до числа 50. Зменшіть 7 дес. на 3 дес.
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Перевіряємо {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}5 дм. 8 см. {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}60 {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}10 {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}48 {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}30 {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}49 {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}4 д.
Закріплення запису і читання виразів, що містять дужки (на основі підручника, с. 24, № 2)— Що необхідно зробити перед тим, як зайти до зоопарку? (Купити квитки.)— Квиток ми купимо за знання.— Який математичний вираз називають сумою? Як упізнати суму? Наведіть приклади сум.— Який математичний вираз називають різницею? Як упізнати різницю? Наведіть приклади різниць.— На касі написано приклади. Вираз у дужках — це сума чи різниця? Вирази слід не тільки правильно обчислювати, але й вимовляти (читати). Використовуйте такі слова:зменшити збільшитивідняти додати(різниця) (сума)
Цікавинки про лева. Лев — неймовірно сильний і одним ударом лапи може подолати навіть бика. Левиний рев такий гучний, що може оглушити. Не дивно, що лева називають царем звірів. У нього велика кудлата грива і китиця на хвості. Велику частину часу він відпочиває або охороняє свою сім'ю. Полює ж зазвичай левиця. Леви харчуються м'ясом упійманих на полюванні тварин. Добре пообідавши, вони можуть кілька днів нічого не їсти.
— Один лев зараз не спить, накреслив на піску приклади. Вони мають різні результати. Чому? (Тому що виконували дії у різному порядку. В першому виразі — в тому порядку, в якому дії записано, а в другому — спочатку в дужках.)Навіщо нам ці диво-знаки,Ці нікчемні задаваки —Диво-подружки дужки. З горошину завбільшки?Ось так подружки-дужки. З горошину завбільшки. А які дива зробили!Хід обчислень геть змінили.17 - 4 + 5 = 1817 - (4 + 5) = 8
Формування вмінь обчислювати вирази з дужками (на основі підручника, с. 24, № 3)Скочила в мішок до мами,Як скінчила жваву гру. Понесе в мішку додому. Мама доню...— Кенгуру підготувало для вас завдання. Обчисліть приклади. Зверніть увагу на числа, записані над знаками арифметичних дій. Ці числа вказують на порядок виконання дій у виразі. Отже, яку дію виконуємо першою? (У дужках.)
Формування вміння встановлювати порядок виконання дій у виразах, що містять дужки (на основі підручника, с. 24, № 4)У савані проживає,Чорно-білі смужки має.І весела, і пригожа,На коняку нашу схожа. (Зебра)— Допоможіть зебрі. Визначте, який вираз необхідно взяти в дужки, щоб виконувався поданий порядок дій. Міркування. 9 + 7 - 6. Першою має виконуватись дія віднімання, тому візьмемо різницю чисел 7 і 6 у дужки; тоді другою буде виконуватися дія додавання. Обчислюємо: від 7 віднімаємо 6, одержуємо 1. До 9 додати 1, дорівнює 10.
Отже, до зоопарку привезли 15 кавунів. Уранці бегемот з'їв 5 кавунів, а ввечері — 3. Скільки кавунів залишилося в зоопарку?Аналіз задачі. Скільки привезли кавунів? (15.) Скільки він з'їв за цілий день? (Спочатку 5, потім 3.) Що запитується в задачі?Розв'язання1) 5 + 3 = 8 (к.) з'їв;2) 15 - 8 = 7 (к.)Відповідь: залишилося 5 кавунів.— Наглядач за бегемотом розв'язання записав іншим способом. Він діяв так: обчислив, скільки всього кавунів з'їв бегемот за цілий день, а потім здобуте число відняв від 15.15 — (5 + 3) = 7 (м)
Робота над загадками— До зоопарку привезли нових тваринок. Відгадайте, яких. Величезний цей хижак. На людей наводить жах. Проживає в річці Ніл. Небезпечний... (крокодил). Живу я там, де вічний лід,Люблю я рибу на обід. В кожусі білому завжди. Виходжу часто із води,Умію плавати й пірнати... А як мене, малята, звати? (Білий ведмідь.)В льодяній воді купається,За кригу іклами чіпляється. Відгадайте-но, то хто ж,Ластоногий звір? Це... (морж).