Урок № 24 "Симфонічна музика"

Про матеріал
В даному уроці розповідається про біографію Моцарта, цікаві моменти з його творчості, Розглядаємо І частину симфонії № 40, ознайомлюємось з поняттям - симфонія, симфонічна музика, побудова симфонії.
Перегляд файлу

План – конспект

уроку музичного мистецтва 

автор розробки Гостюк Анна Іванівна

                                                             Урок № 24.

Тема уроку: Симфонічна музика.

Навчальна мета:  закріпити і узагальнити знання, вміння, навички, отримані на уроках з творчості В. Моцарта; ознайомити учнів із поняттям «симфонія»; розширити уявлення учнів про музичні жанри, значення взаємодії різних видів мистецтва; навчити обґрунтовувати власне розуміння специфіки змісту творів музичного мистецтва.

Розвивальна мета: розвивати вміння учнів висловлювати враження від творів музичного мистецтва, аналізувати їх; розвивати музичний слух, пам'ять; розвивати здатність дітей працювати в групі.

Виховна мета: виховувати  інтерес до творчості Моцарта, до симфонічної музики; виховувати естетичні смаки учнів; створити умови щодо виховання  любові до прекрасного, зацікавленості  музикою.

Очікувані результати: після уроку учні зможуть:

  •                  активно слухати та сприймати симфонічну музику;
  •                  чітко висловлювати свої думки;
  •                  знати поняття “симфонія ”,”симфонічний оркестр ”;
  •                  знати розділи сонатної форми.

Тип уроку: комбінований.

Технології: елементи художньо-педагогічних технологій :  ігрові  художньо-педагогічні технології, інтегративні художньо-педагогічні  технології.

 Методико-дидактичне забезпечення уроку:  Підручник «Музичне мистецтво» для 5 класу (Л.Аристова), магнітофон , нотна хрестоматія, музичні інструменти (фортепіано); картки із зображенням інструментів симфонічного оркестру.

Музичний матеріал: В.А.Моцарт. Симфонія №40 (1 частина).

 Літературний матеріал: Підручник «Музичне мистецтво» для 5 класу (Л.Аристова),»

 Візуальний матеріал: портрети композиторів В.Моцарта,  зображення музичних інструментів симфонічного оркестру, таблиці «Будова симфонії».                                                         Хід уроку:

І. Організаційний момент

 Мета етапу: сприяти актуалізації раніше засвоєних знань, умінь  учнів методом бесіди

Музичне вітання

ІІ. Актуалізація опорних знань

  • Що таке симфонічний оркестр?
  • Які групи інструментів складають симфонічний оркестр?

 

 

IIІ. Мотивація навчальної діяльності. Формулювання теми і завдань уроку.

Мета етапу:

  •                 викликати інтерес, допомогти учням згадати те, що вони знають;
  •                 Забезпечити розуміння учнями змісту діяльності, того, чого вони повинні досягти на уроці, чого чекає від них учитель.

 

Вчитель. Отже сьогодні ми вирушаємо в подорож у світ прекрасного. А допоможе нам у цьому музика Моцарта. Ми дізнаємося, який жанр став для Моцарта найголовнішим, познайомимося з найвідомішим його твором – Симфонією №40.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Мета етапу: створити  умови щодо підготовки учнів для засвоєння нового матеріалу методом пошукової ситуації.

Коротка біографія:  

F:\Wolfgang-amadeus-mozart_1.jpg

Вольфганг Амадей Моцарт народився в місті Зальцбург (Австрія). Його батько служив при дворі князя, правителя Зальцбурга. Він грав на скрипці, органі, керував оркестром, церковним хором, писав музику. Побачивши талант у сина, він зразу почав з ним займатися.

В 3 роки добре грав на клавесині, а в 4, повторював за старшою сестрою Анною – Марією маленькі п’єси, моментально їх запам’ятовував. До шести років, Моцарт чудово виконував складні твори. Його не треба було просити грати, навпаки рідні вмовляли припинити грати, щоб не перевтомлюватися.

Паралельно вчиться грати на скрипці.

F:\original.jpgF:\1540241229111467158.jpg

В 6 років, разом з батьком та сестрою поїхав у концертну подорож (гастролі).

Перша концертна поїздка. Сім’я Моцартів побувала в Мюнхені, Відні, у великих містах Європи – Парижі, Лондоні, на зворотному шляху -  Амстердамі, Гаазі, Женеві. Це була тріумфальна поїздка. Поїздка продовжувала 4 роки.

В Парижі Моцарт написав свої перші сонати для скрипки і фортепіано, а в Лондоні – Симфонії.

Друга концертна поїздка. Поїздка в Італію. Протягом 3 років, батько з сином відвідали найбільші міста Італії – Рим, Мілан, Неаполь, Венецію, Флоренцію. Крім концертів він грав на органі в церквах, монастирях, соборах.

Будучи в Римі в Сікстинській капелі під час виконання багатоголосного хорового твору, «Мізерере» (італійського композитора Аллєгрі). Моцарт запам’ятав його і прийшовши додому, записав! Твір вважається власністю церкви, він виконувався 2 рази на рік, і виносити або переписувати твір було заборонено. Моцарт нот не списував, і не виносив, він їх тільки запам’ятав.

В 22 роки, написавши 300 творів,   Моцарт отримав відпустку, і разом з мамою поїхав до Парижу. Але там його не прийняли добре. Роботи для нього там не знайшлось. Тому за деякий час він поїхав у Відень, де і прожив решту свого життя.

У Відні він пише 3 свої найкращі твори: опера «Весілля Фігаро», опера «Дон-Жуан», опера «Чарівна флейта».

В основному щасливо склалось його сімейне життя. Його дружиною була Констанція Вебер. Яскраве життя мало і інший бік, матеріальна бідність, з роками його твори перестали цінувати, його ноти продавались все дешевше.

Останнім твором Моцарта був «Реквієм» (реквієм – хоровий твір траурного характеру, що виконуються в церкві в пам'ять померлого, зазвичай це останні твори композиторів, адже після них вже не має сил писати).

Цей твір був замовлений. Написавши його композитор віддав свої остання сили. Після чого він помер. Моцарт був похований в загальній могилі для бідняків.

 « Вічне сонячне сяйво в музиці - ім’я тобі Моцарт», - так виразно говорять про цього композитора. Є й інший вислів - якщо про якусь людину хочуть сказати, що у нього є талант або великі здібності, то говорять: «Геніальний як Моцарт!». Музика цього композитора, який жив у ХVIII столітті, продовжує прикрашати й наше з вами життя.

Сучасники називали Моцарта «богом музики».

Музика цього композитора  звучить і чіпає серця слухачів понад 200 років.

І в наші дні звучить музика Моцарта. Його твори обов’язкові в програмах музичних училищ, консерваторій, конкурсів.

 

Гра  «Жанрова різноманітність»
Вчитель. Моцарт прожив всього 35 років. За своє коротке життя він залишив величезну музичну спадщину, ним написано більше 600 творів різних жанрів.
Ваше завдання - визначити, до якого жанру відноситься той, чи інший музичний твір.
1.Сімфонія
2.Опера
3.Соната
Кожна команда одночасно піднімає картку з цифрою правильної відповіді.
(Час на обдумування 10 секунд).
1. До якого жанру належить «Чарівна флейта»! (2)
2. Кількість творів цього жанру у Моцарта близько 50! (1)
4. Кількість творів цього жанру у Моцарта 20! (2)
5. Жанр для одного або двох інструментів! (3)

Слухання та аналіз симфонії №40 В.Моцарта

https://www.youtube.com/watch?v=Ui6bYU2HO4A

     Одна з трьох найвідоміших симфоній Моцарта, написана в 1788 році, у Відні.

Перша частина написана у сонатній формі. Це трошки сумна, трепетно – ніжна музика. Вона нагадує схвильовану людську мову. Мелодію виконують скрипки і музика стає співучою, м’якою, теплою.

Головна тема – має схвильований характер, в кінці головної партії звучать різкі акцентовані акорди. 

Побічна тема – звучить більш світло і безхмарно, м’яко і вишукано. М’якому співу скрипок вторують і дерев’яні інструменти (флейти, гобої, кларнети). Як і головна тема, побічна партія в своєму розвитку поступово набирає сили, міцніє і звучить голосно і рішуче.

Розробка – тут розвивається головна тема. Світлий  мажор різко змінюється мінорною тональністю, і музика відразу стає похмурою. Замість м’якого задушевного характеру чується грізне і рішуче звучання головної теми. 

Реприза – поступово весь оркестр затихає, і реприза починається на «piano» (тихо), та у мінорі. Мінор забарвлює ії сумними, тужливими інтонаціями.

На цьому закінчується І частина.

            (Звучить 1 частина симфонії №40 В.Моцарта.)

Вчитель. Ми прослухали першу частину симфонії  №40 В.Моцарта.

-Що ви побачили в цій музиці, про що вона розповіла?

-Що ви уявили собі, слухаючи цей твір?

-Підберіть слова-характеристики, щоб розповісти про цю музику.

(слайд «Музичні характеристики».)  (відповіді дітей)

                          

тривожна

схвильована

пульсуюча

святкова

радісна

щира

душевна

поривчаста

лірична

мрійлива

жартівлива

спокійна

піднесена

наспівна

ритмічна

 

Вчитель. Симфонія краще за інші види музики здатна передати картину суперечливих почуттів. Симфонія населена різними героями – мелодіями чи темами. Ці теми не просто випливають одна з одної, а взаємодіють і конфліктують.

Робота з поняттями                                            

Симфонічна музика -  музична творчість, що охоплює різні види і форми творів, написаних для симфонічного оркестру: симфонії, симфонічні поеми, концерти для інструментів соло і оркестру, сюїти, увертюри та ін.

Симфонія (від грец. — «співзвуччя, злагоджене звучання, злагодженість») — жанр оркестрової музики, великий твір для оркестру. Це чотиричастинний цикл для симфонічного оркестру, який розповідає про людину та її життя.

Принципи побудови симфонії:

Класична симфонія, складається з чотирьох частин:

  • 1-ша частина — у швидкому темпі (алеґро), інколи їй передує невеликий повільний вступ; пишеться в сонатній формі;
  • 2-га частина — у повільному русі, у формі варіацій, рондо, рондо-сонати (складної тричастинної), рідше в сонатній формі;
  • 3-тя частина  менует або скерцо, пишеться звичайно в складній 3-частинній формі;
  • 4-та частина — у швидкому темпі, в сонатній формі, у формі рондо або рондо-сонати

 

Перша частина симфонії зазвичай складається з таких розділів: експозиція, розробка, реприза, кода.

              (слайд зі схемою першої частини симфонії)

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Музична пауза (фізхвилинка).

VI. Вокально- хорова робота
Вчитель. Познайомимося з дитячою піснею Андріана Окішану – «Пе толоака сатулуй»

Слухання пісні в запису.

  1.              Бесіда про пісню.
  2.              Виконання пісні хором.

VII. Підсумок уроку.

Мета етапу:

  •                 закріпити і скорегувати засвоєне;
  •                 встановити зв'язки між тим, що вже відомо і тим, що потрібно засвоїти, навчитись у майбутньому

Вчитель.

  •                    Яку музику слухали?
  •                    Що сподобалося?

 

 

VIIІ.   Оцінювання .

 

ІХ. Рефлексія.

Мета етапу:

вираз почуттів, що виникли в учнів протягом уроку.

Учитель починає речення,а учні його закінчують.

Сьогодні я дізнався ...

Було цікаво ...

Було важко ...

Мене здивувало ...

Мені захотілося ...

 

Х.  Домашнє завдання

Розучити пісню Андріана Окішану – «Пе толоака сатулуй»

Прочитати казку Г.Циферова «Таємниця запічного цвіркуна» (підручник, с.110).

Урок закінчено! Всього доброго!

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Gostiuk Anna
Додано
10 квітня 2020
Переглядів
3276
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку