Мотивація до навчання засобами музичного мистецтва

Про матеріал
НА ДОПОМОГУ ВЧИТЕЛЮ Музичне мистецтво, або просто музика – потужний засіб глобальної комунікації. Так, музика майже не потребує перекладачів, вона має особливу глибоку дію на психіку та настрій людини. Музика, не дивлячись, а, може, і всупереч нинішній розповсюдженості – явище святкове, небуденне, а тому майже завжди викликає підвищений інтерес, а звідси і підвищений коефіцієнт «проникливості» в свідомість та підсвідомість особистості.
Перегляд файлу

     Сучасне постіндустріальне суспільство вимагає особистісно-зорієнтованої підготовки не тільки в шкільній, а й у педагогічній освіті, адже навчально-виховний процес – взаємоповязана, спільна діяльність учнів і учителів. Тому сучасна школа вимагає плекати особистість учителя нової генерації, здатного до креативного мислення, спроможного захопити вихованців своєю творчою педагогічною діяльністю.

     Результати аналізу наукової, психолого-педагогічної і методичної літератури свідчать про те, що проблемі естетичного виховання дітей присвячено багато монографій і статей. В цьому контексті, звичайно, розглядається постать вчителя музики, який окликаний своїм прикладом сприяти творчій, естетичній самореалізації та само ідентифікації підлітків.

      Одним із засобів творчого залучення дітей до загальнонаціональних традицій освіти та виховання постає МУЗИКА.

     Музичне мистецтво, або просто музика – потужний засіб глобальної комунікації. Так, музика майже не потребує перекладачів, вона має особливу глибоку дію на психіку та настрій людини. Музика, не дивлячись, а, може, і всупереч нинішній розповсюдженості – явище святкове, небуденне, а тому майже завжди викликає підвищений інтерес, а звідси і підвищений коефіцієнт «проникливості» в свідомість та підсвідомість особистості.

     Яким  же повинен бути учитель музики?

Він повинен любити дітей! Учитель має бути вічним студентом, для того, аби передати учням тільки актуальні та вагомі знання!  Це має бути людина, яка назавжди залишатиметься молодою, доброю, ввічливою, творчою та правильною! Учитель повинен мати три пари очей: однією парою щоб бачив, коли пише на дошці або читає у книжці, іншою – щоб бачив те, чого не повинен бачити, а останньою – щоб дивився на неслухняного учня і казав: «Я тобі вибачаю, але щоб таке більше не повторювалося!» Щоб він міг проводити уроки навіть тоді, коли у нього вдома хворіє дитина, або коли він сам страждає від якоїсь хвороби!  Учителем може бути людина, яка сама іноді досить вразлива, але одночасно сильна для того, щоб опанувати своєю педагогічною майстерністю цілий клас учнів. І ще вчитель потребує багато світла, щоб не згасати  самому…

     Уроки музичного мистецтва у опорному закладі відвідують учні з 1 по 7 клас. Сім років яскравого розвитку творчої індивідуальності, духовного становлення особистості. Уроки музичного мистецтва беззаперечно здійснюють надзвичайний вплив на формування особистості школяра. Якщо позбавити учнів музичного, естетичного середовища – значить значною мірою ускладнити їх загальний розвиток .

     Тому вчитель музичного мистецтва, як і  кожен вчитель нашого закладу, у майбутньому хоче бачити своїх учнів творчими, духовно багатими, культурно освіченими людьми з розвиненим естетичним смаком. І саме тому власним ставленням до мистецтва вчитель і музики, і літератури, і історії здійснює значний вплив на формування основ ціннісних орієнтацій дітей. Музично-естетичний розвиток дитини буде набагато більш гармонійним, якщо поруч виявиться той вчитель, який сам глибоко захоплений мистецтвом, музикою, театром; вчитель – який відчуває красу довкілля, природи, людських взаємин.

     Сучасний урок музичного мистецтва цілковито відрізняється від того уроку співів, до якого звикли батьки, які приводять зараз дітей до школи. І на запитання «Ну як там моя дитина співає?», доводиться пояснювати обсяг різноманітної роботи, яку виконує дитина на уроці, як вчиться слухати і сприймати сучасну дитячу музику, як вчиться розуміти і любити класичну музику.

     Учитель музичного мистецтва вирішує триєдину мету у своїй роботі – навчати, розвивати, виховувати та допомагати соціально - адаптуватися учням. Доводиться продумувати мотивацію до успішного, зацікавленого навчання на уроках.

Найчастіше звертаюсь у роботі до інтерактивного навчання.

Інтерактивне навчання – не самоціль. Суть інтерактивного навчання полягає в тому, що навчальний процес здійснюється за умови постійної, активно взаємодії всіх учнів; вчитель і учень є рівноправними суб’єктами навчання. Воно є засобом створення в навчальному процесі тієї атмосфери, що найліпше сприяє співпраці вчителя та учня.

     Уроки музики – широке поле для творчості учнів, яка виявляється у різних видах художньої діяльності. Перші зустрічі із учнями у музичному кабінеті відбуваються практично. Спочатку, хвилин 10, діти розглядають вчителя, музичний кабінет, парти та зображення навколо. Тут обов’язково потрібен сюрпризний момент. Доводиться стати добрим чарівником та показати щось нестандартне, наприклад, що знаходиться в середині фортепіано – клавіші, струни, молоточки. Запалиш отак вогник у дитячих очах – і це надовго запам’ятається. Головне, не забути періодично перетворюватися на цього чарівника і здивовувати іншими цікавинками. Кожен вчитель – ще й актор, тому, доводиться виконувати і таку роль.

Важливий етап роботи на уроці – слухання музики. Якщо дитина чітко розуміє мету такої роботи – успіх гарантовано. Художній образ творів або відгадуємо, або уявляємо, міркуємо та розповідаємо про почуте, розкриваємо у малюнках. Зміст класичних творів обговорюємо, розбираємо ситуацію, яка обумовила появу даного твору, це значно полегшує прослуховування. Звичайно, не кожна людина здатна відразу проникнути у глибини класичного твору. Деяким людям потрібен час, набуття життєвого досвіду щоб зрозуміти саме ті події, що закладені у музиці. Деякі люди, на жаль, зовсім не розуміють класику, але тут вже суттєвий вплив родини та соціуму. Подобається учням слухати цікаві історії, що зумовили створення творів. Спочатку, я просто намагалася знайти такі цікаві розповіді сама або такі творчо-пошукові завдання отримували учні. На сьогодні такий вид діяльності називається сторітеллінг – мистецтво цікавої розповіді.

Наприклад:

Слухаємо ,Місячну сонату,, Л.Бетховена. Розповідаю, що твір був присвячений Джульєтті Гвічарді, це – юна учениця композитора. Дівчина підкорила серце Бетховена, а потім жорстоко розбила його. Бетховен був суворим вчителем. Коли Джульєтта погано грала на фортепіано, він скидава партитуру на підлогу, демонстративно відвертався, а вона мовчки збирала ноти. Коли Джульєтта вийшла заміж за іншого чоловіка, Бетховен поїхав до друзів, де його три дні шукали у лісі. Знайшли знесиленого. Потім і з’явилася на світ оця соната, що розкрила внутрішню бурю і кохання  композитора.

     Перед виконанням пісень проводимо підготовку співочого апарату, вчимося правильно сидіти, дихати, промовляємо скоромовки із використанням ігрових технологій. Тобто, навчаємось граючись. І такі форми роботи подобаються усім дітям, навіть учням сьомих класів.

Сучасна Програма з музичного мистецтва дозволяє вчителю творчо обирати пісенний матеріал до уроків. Тому, враховую вікові особливості під час вибору, зміст, мелодійність, діапазон, якість аранжування, підбираю рухи, бо, інколи, поєдную рухову активність із виконанням пісень. Такі пісні стають у нагоді під час як позакласних заходів, так і для загальношкільних свят:  1 вересня, День вчителя, Посвята у Весельчата, Посвята у Барвінчата, Новорічні свята, Свято 8 березня, Останній дзвоник, Випускний.

     Щодо виконання пісень на уроках, то, якщо, учні початкової школи залюбки співають соло біля дошки і заздалегідь домовляються про такий виступ, учні 5-7 класів у силу психофізіологічних особливостей такої активності не проявляють. Та я практикую виконання пісень дуетом перед класом. Але тут доречніше використовувати роботу у групах або загалом. Найважливіше, щоб під час вокально-хорової роботи у учнів підвищувалася самооцінка як важливої складової колективу. Успіх загальної роботи учень розцінює як власний. Відіграє роль і похвала вчителя, особливо, спрямована на дітей з низьким рівнем самооцінки.

Як важливий елемент створення мотивації успіху навчання на уроці, практикую музикування на музичних інструментах шумового оркестру. Також, учні, що займаються у музичних школах, зажди мають змогу продемонструвати власні надбання. Як показала практика, діти із задоволенням слухають музикування своїх однолітків.

     Якщо порівняти уроки музичного мистецтва у початковій школі з учнями 5-7 класів, то виникає питання опанування доволі великої кількості музичних значень, таких як: жанр, камерна музика, цикли, стилі, аранжування, обробка і далі. До речі, ці терміни зустрічаються у літературі, історії, образотворчому мистецтві та інших предметах. Намагаємось шукати зрозумілі визначення цих питань, розвиваємо вміння висловити власно зміст цих термінів. Пояснюю, що найголовніше, це розуміти, про що ведеться мова та вміти пояснити, а не заучувати автоматично і швидко забувати.

Творчі домашні завдання на уроках музичного мистецтва завжди задаються за бажанням, так у 6 класі учні створюють власну афішу, учні 7 класу – пісенники, постійно готують розповіді про відомих композиторів.

     Висновок:

Музичне виховання є частиною естетичного виховання дітей. Музичні образи мають яскраве емоційне забарвлення, вони пробуджують думку, викликають глибокі почуття, дають роботу уяві. Явища життя сприймаються через музику глибше, яскравіше, повніше. Цілеспрямоване і систематичне музичне виховання здійснюється в школі на уроках музики, у позакласній роботі із музикою.

     Таким чином, намагайтеся у роботі виховувати в учнів емоційно позитивне ставлення до предмета ,. Музичне мистецтво,.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Опорний заклад «Оржицька ЗОШ І-ІІІ ст. ім.І.Я.Франка »

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема:  ,,Мотивація до навчання засобами музичного мистецтва,,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Полтава 2019

docx
Додано
10 квітня 2020
Переглядів
411
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку