Урок № 25
Тема. Світ вокальної музики
Розгадайте кросворд за картинкам, відповідь запишіть у зошит.
Основний матеріал
Світ вокальної музики надзвичайно різноманітний і безмежний. Якщо зібрати всі авторські пісні, романси, хори та додати пісні, створені кожним народом за всю історію свого існування, то вийде, мабуть, нескінченна мелодія.
Вокальні твори виконують по-різному. Народні пісні співають у народній манері — невимушено, розлого і гучно під супровід народних інструментів або без супроводу (а капела).
Сучасна популярна пісня зазвичай звучить під фонограму. Це — естрадна манера виконання, основною рисою якої є легкість і доступність у сприйнятті слухачами.
В оперному театрі, концертному залі та філармонії звучить академічна музика, якій притаманна академічна манера співу.
Ви вже знаєте, що вокалістів розрізняють не тільки залежно від типу музики, яку вони виконують. Вам легко впізнати (навіть із заплющеними очима) голос мами або тата, голос найкращого друга.
Отже, голос людини, як і музичний інструмент, має власний неповторний тембр. Характеризуючи тембр голосу, особливо співацького, часто вживають слова «мелодійний», «приємний», «металічний», «глухий», «м’який» тощо.
Проведімо експеримент. Візьміть найнижчий звук, який зможете заспівати, а тоді — найвищий. Це ваш діапазон. Як і музичні інструменти, голос людини має власний діапазон. Ви помічали, що голоси хлопчиків та дівчаток схожі? Це дитячі голоси. Коли підростете, ваш тембр голосу зміниться і стане дорослим — чоловічим або жіночим.
Співацькі голоси
Чоловічі Жіночі Дитячі
Бас Контральто Альт
Барітон Мецо-сопрано Дискант
Тенор Сопрано
Основою класифікації співацьких голосів є висота. Серед чоловічих голосів розрізняють бас (низький), баритон (середній), тенор (високий).
Серед жіночих — контральто (низький), мецо-сопрано (середній), сопрано (високий). Дитячі голоси поділяють на альт (низький) та дискант (високий).
Музичний словничок
Пригадайте! Співаком або вокалістом називають людину, яка займається співом. Сольний спів — це виконання пісні однією людиною.
Розгляньте репродукції картин відомого художника епохи Відродження Рафаеля Санті. Митець часто створював образ Мадонни «Діви Марії».
Відомий німецький поет Й.В. Ґете висловився так: «Якби її творець не написав більше нічого, вона все одно забезпечила б йому безсмертя». Ця картина звучить світло й піднесено. Вона промовляє чудовим і неповторним голосом матері, яка несе та оберігає свою дитину. Це також молитва матері за свою дитину, прохання до Діви Марії прозаступництво. Дайте характеристику засобам виразності живопису в картині Рафаеля.
Послухаймо цю композицію.
Музичне сприймання.
Дж. Каччіні. «Аѵе Maria» за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=mff4O-KMya4
Ф. Шуберт. «Аѵе Maria» за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=aVm61yNJFCA
Аналіз музичного твору.
Відомості про авторів музичних творів.
ВОКАЛЬНО-ХОРОВА РОБОТА
Розучування пісні. «Прийди, прийди, весно красна». Сл. А. Навроцького, муз. В. Філіпенка за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=2SZVld4CeHQ
Ознайомлення зі змістом пісні та характером мелодії музичного твору. Розучування мелодії. Знайомство з особливостями виконання ритмічно складних елементів пісні, плескання складних ритмічних елементів. Виконання пісні по фразах.
Узагальнення вивченого матеріалу
Домашнє завдання.
Послухайте твір «Ave Maria» у виконанні Лари Фабіан, Лучано Паваротті та Робертіно Лоретті. Намалюйте портрет своєї матері, фото роботи надішліть на електронну пошту