Урок з інтегрованого курсу "ЯДС" розроблений відповідно до програми НУШ - 2 за підручником "Я досліджую світ, 2 клас", автори О. Волощенко та інші.
Інтегрований курс «ЯДС» за підручником
Ольги Волощенко, Олександри Козак, Ганни Остапенко
2 клас, НУШ – 2.
Тема місяця «Хочу – можу - -треба»
Тема: Чому деколи краще зробити як належить, а не як хочеться? (с. 37)
Очікувані результати: - Розповідає про свої зацікавлення, пояснює, як йому / їй подобається проводити дозвілля; - використовує фактичний зміст (хто?, що?, де?, коли?) для перетворення усної інформації; - ставить запитання до усного повідомлення для отримання додаткової інформації; - наводить аргументи, які підтверджують думку, що деколи краще зробити як належить, а не так як хочеться; - пояснює вплив способу життя, здорової поведінки та корисних звичок на здоров’я людини; - виражає словесно і несловесно потреби, бажання, почуття.
Обладнання: презентація, матеріали для групової роботи, плакат із зображенням риби (прийом КМ «Фішбоун»), підручники, зошити, кольорові олівці, маркери, клей.
Хід уроку
І. Організація класу. Об’єднання у групи. Емоційне налаштування.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Діти стають у коло. Гра «Продовжи речення»
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
ІІІ. Робота над темою уроку
1. Мотивація навчальної діяльності.
— Чи бачили ви коли-небудь, як маленька дитина випрошує купити їй нову іграшку в магазині? Чи розуміє вона усякі пояснення батьків або благання не капризувати? Чому?
— Чи часом ви самі не казали батькам: «Хочу пепсі, а не компот!»? Чи розумієте ви відмову та арґументацію батьків? Чому?
— Чи буває так, що не хочеться вставати вранці і йти до школи, але мусиш, бо всі працюють?
— Чи буває так, що не хочеш складати ввечері свій портфель, але слід, бо вранці будеш поспішати, щоб не запізнитися на уроки?
— Чи буває так, що не хочеш слухати музику в навушниках, але треба, бо ти заважаєш усім, а особливо бабусі, бо у неї хворе серце?
У нашій свідомості увесь час бориться два слова: ХОЧУ і ТРЕБА.
Давайте проаналізуємо дві ситуації.
А) Хочеться молока — треба піти до магазину й купити. Але зараз друзі грають у футбол, тож я спочатку пограю з ними, а потім піду до магазину. Чи правильна думка хлопчика? Що для нього у цій ситуації важливіше: футбол чи молоко?
А ось інша ситуація.
Б)Друзі грають у футбол, і мені хочеться до друзів. Але тато прийшов з роботи, у нього болить горло, потрібне гаряче молоко. Як вчинити у цій ситуації? Що важливіше: футбол чи молоко?
— Звісно, можна зробити так, як хочеться. Чому краще зробити не так, як хочеться, а так, як належить? (відповіді дітей)
Якщо не хочеш, але все-таки робиш те, що треба, то не лише розрізняєш «хочу», «можу» і «мушу», а ще й умієш контролювати свої дії — керувати собою.
Учитися володіти собою означає бути дисциплінованим, вміти організовувати себе, відповідати за свої вчинки.
2. Обговорення ситуацій. Вправа 1, с. 37.
Розгляньте малюнки. Чиї вчинки та наміри ви вважаєте правильними? Обґрунтуйте свій вибір.
3. Виконання завдання у зошиті: завдання 2, с. 19.
- Зеленим кольором зафарбуй кружечок біля того малюнка, де зображено правильний вчинок персонажа.
4. Робота в групах.
- А зараз ми будемо збирати «рибу по кісточках». У голові риби є проблема: як краще зробити: як хочеться чи як треба? Верхні кістки – це життєві ситуації, а нижні – наслідки вчинків. (за малюнком ознайомити з прийомом КМ «Фішбоун» без вживання терміну. )
- Прочитайте ситуації. Обговоріть їх. Що не так роблять герої? Які наслідки цих дій?
Ситуації
1. Оленка полюбляє шоколад. Вона потайки від батьків їсть його дуже багато і вранці, і вдень, і, навіть, коли лягає спати.
2. Сергійкові завжди купує собі декілька порцій морозива, бо дуже його полюбляє.
3. Мама Єві дала гроші на хліб, а дівчинка їх витратила на чіпси.
4. Захар полюбляє слухати гучну музику. Він знає, що цей шум заважає його старенькій бабусі.
5. Матвій увесь день неділі грався з друзями, катався з ними на велосипеді, а пізно ввечері вчив уроки.
6. Тетянка вийшла гратися без шапочки взимку. Їй здалося, що на вулиці дуже тепло.
7. Миколка так захопився грою на телефоні, що вирішив не замінювати сьогодні воду для своїх рибок.
(У процесі обговорення діти складають «кістки риби», роблять висновки і записують їх.)
5. Гра «Дешифрувальник»
- Отже, які слова увесь час боряться у нашій свідомості?
- Які обов’язки можуть бути у вас?
Розкодуйте слова. Сформулюйте обов’язки школяра.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
к |
и |
п |
м |
р |
н |
л |
у |
ю |
т |
ь |
ш |
о |
б |
а |
д |
і |
в |
ч |
с |
3 |
5 |
15 |
18 |
2 |
7 |
15 |
|
|
|
|
|
|
|
8 |
5 |
13 |
1 |
2 |
|
|
|
|
|
18 |
18 |
17 |
19 |
7 |
2 |
18 |
17 |
20 |
10 |
11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12 |
1 |
13 |
7 |
15 |
|
|
|
|
|
7 |
9 |
16 |
2 |
|
|
|
|
1 |
17 |
4 |
6 |
15 |
10 |
15 |
|
|
|
|
|
|
|
14 |
15 |
10 |
11 |
1 |
2 |
|
|
|
|
|
|
ІV. Підсумок уроку. Самооцінювання.
Продовжіть речення: Деколи краще зробити, як належить, бо …(треба вміти виконувати свої обов’язки, а не забаганки.)
Як ви сьогодні працювали на уроці?
1