УРОК 29 Постмодернізм. Постмодерністське мистецтво. Милорад Павич "Скляний равлик"

Про матеріал
УРОК 29 Постмодернізм – одне із найяскравіших літературних явищ останніх десятиліть ХХ – початку ХХІ ст. Постмодерністське мистецтво: елітарна й масова культура. Милорад Павич. Утілення в оповіданні «Скляний равлик» рис постмодернізму.
Перегляд файлу

УРОК 29

Тема. Постмодернізм – одне із найяскравіших літературних явищ останніх десятиліть ХХ – початку ХХІ ст. Постмодерністське мистецтво: елітарна й масова культура.

Милорад Павич. Утілення в оповіданні «Скляний равлик» рис постмодернізму.

Мета. Формувати предметні та ключові компетентності: знати передумови розвитку постмодернізму, визначати основні принципи його поетики; аналізувати проблематику, художні особливості твору Милорада Павича; виявляти риси літератури постмодернізму, з’ясовувати особливості стилю митця; робити висновки щодо значення творчості М. Павича для розвитку культури й формування сучасного читача; тлумачити поняття «постмодернізм», «інтертекстуальність»», використовувати різні джерела довідкової інформації; обговорювати прочитані твори у парах і групах, працювати в команді; з повагою ставиться до культурних надбань інших народів; порівнює прочитані твори та їхнє втілення в інших видах мистецтва.

Обладнання: виставка книг, портрет Милорада Павича, мультимедійна презентація «Постмодернізм. Письменники-постмодерністи», роздатковий матеріал «Особливості стилю Милорада Павича».

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Думаю, що класичний спосіб прочитання книг уже вичерпав себе,

 прийшов час змінити його - передовсім, коли йдеться про художню прозу.

 Я стараюся дати читачеві більшу свободу; він разом зі мною

 несе відповідальність за розвиток сюжету книги.

Милорад Павич

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1.                     У якій країні зародився «театр абсурду»? Хто його засновники?
  2.                     Які особливості цього напрямку?
  3.                     У чому новаторство твору Ф. Дюрренматта «Візит старої дами»?
  4.                     Як показано проблему масового знеособлення людини у п'єсі Е. Йонеско «Носороги»?
  5.                     До якого епохи у мистецтві можна віднести «театр абсурду»?
  6.                     Назвіть ознаки модернізму як культурної епохи.
  7.                     Поясніть поняття «елітарна література», «масова література». На якого читача\глядача орієнтувались автори модерністи?

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку

ІV. Мотивація навчання

Бесіда

  •                     Поява Інтернету призвела до підвищення інтересу до читання чи навпаки? Доведіть.
  •                     Чи згодні ви з твердженням, що сьогодні, в епоху Інтернету, книга як джерело інформації втратила свою актуальність?
  •                     Що, на Вашу думку, є сьогодні модним мистецтвом? Які передачі, жанри кіно та літературні є популярним? Чому?
  •                     Спробуйте визначити загальні риси?

V. Опрацювання навчального матеріалу

  1.               Слово вчителя

Важко було визначити жанри, тенденції актуальні сьогодні. Їх дуже багато. Це і є основна відзнака нової доби – «усеїдність». Доби постмодернізму.

  •                     Що буквально означає це поняття? («Те, що після модернізму»)
  1.               Теорія літератури. Ознаки літератури постмодернізму.

(Визначення та ознаки записуються. Паралельно вчитель коментує, наводить приклади, ілюструє розповідь за допомогою презентації.)

Постмодерні́зм (фр. postmodernisme — після модернізму) — світоглядно-мистецький напрям, що в останні десятиліття XX століття приходить на зміну модернізму. Цей напрям — продукт постіндустріальної епохи, епохи розпаду цілісного погляду на світ, руйнування систем — світоглядно-філософських, економічних, політичних. Охоплює стильові тенденції в архітектурі, літературі й малярстві (поп-арт, оп-арт, «новий реалізм», гепенінг тощо).

Ознаки

Приклад

Коментар

Інтертекстуальність (усеїдність, гіперрецептивність)   схильність до прийняття будь-яких фактів із культурно – історичного простору, з творів світової літератури (сюжетів, образів, жанрів,  цитат).

Умберто Еко «Ім’я троянди». Головні герої  ̶ учений, що веде розслідування Вільгельм Баскервільський (пор.: «Собака Баскервілів») та його супутник - Áдсон (пор.: Ватсон). Головний опонент Баскервільського -  сліпий охоронець бібліотеки - Хорхе із Бургоса (пор.: письменник Хорхе Луїс Борхес  ̶  директор бібліотеки, втратив зір).

«Кожен текст становить собою нову тканину, зіткану зі старих цитат.» Ролан Барт

Звернути увагу на творчість сучасних реп – виконавців, тексти яких часто-густо всіяні прихованим цитуванням відомих художніх творів.

Іронізм (пародійність, несерйозність)

Віктор Пєлєвін «Омон Ра». За формою  ̶ пародія на роман- виховання. Ім'я Омона — узагальнене найменування російських міліційних підрозділів, дане йому батьком в надії, що приведе до кар'єрного злету. Герой, як усі радянські хлопчики мріє стати космонавтом, летить із завданням на Місяць та все виявляється бутафорією.

Письменники попередніх епох вірили, що можна створити щось оригінальне, сказати  нове слово, вплинути на буття людства. Постмодерністи відкинули «дитячу наївність» попередників: все в них просякнуте іронією, скепсисом, сарказмом, пародійністю.

За Ю. Ковбасенко.

Прагнення повернути  масового читача.

Зробити так, щоб один текст сприймався як різні твори – «закодувати» на різні рівні прочитання

Патрік Зюскінд «Парфюмер».

Фінал роману пересічний читач сприймає як факт канібалізму [код 1]; для кліриків  ̶  це  святотатство, жахлива пародія на святий обряд християнського причастя (куштування «святих дарів»  ̶   хліба й вина, що символізують плоть і кров Христа)[код 2]; для інтелектуалів це алюзія на еллінські свята на честь бога родючості Діоніса, якого роздирали й з’їдали [код 3], і на розривання Орфея вакханками.

Умберто Еко «Знести стіну, що відділяє мистецтво від розваги /…/ дійти до широкої публіки  ̶ в цьому і полягає авангард по-сьогоднішньому, /…/ розмежування елітарної культури і культури масової практично втрачає сенс /…/ відбувається елітаризація масової культури і водночас - змасовлення елітарності».

Гра з текстом і читачем

Олександр Ірванець «Харків 1938». Дія відбувається в альтернативному минулому України: УНР вистояла і трансформувалась в незалежну Українську Робітничо-Селянську Республіку зі столицею у Харкові.

Це своєрідний тест на знання історії та літератури, чим краще знаєш, тим цікавіше читати. Співіснують персоналії з різних часів. Неоднозначний фінал.

У. Еко. «Ніщо так не тішить автора, як нові прочитання, про які він не думав і які виникають у читача».

М. Павич порівнює твори з дітьми, що виросли і «бігають швидше за нього самого».

Симулякр (з фр.  стереотип, псевдоріч, порожня форма) – образ відсутньої дійсності, правдоподібна копія, позбавлена оригіналу, поверхневий, гіперреалістичний об’єкт, за яким немає жодної реальності.

М. Павич «Дамаскин». Мотив відрубаного пальця – зустрічається в тексті тричі, але ні до чого не веде.

Одне з ключових понять постмодерністської естетики, яке займає в ній місце, що в класичних естетичних системах належить художньому образові. 

Віртуальний історизм - гіперреалізм, майже наукова фактична точність, що має сюжето- і концептотворчий характер.

Улюблені епохи: Умберто Еко – Середньовіччя, Милорад Павич - Середньовіччя, Бароко Патрік Зюскінд – Просвітництво.

Постмодерністи створюють віртуальну реальність, а для цього потрібно бути віртуозами. Тому письменники постмодерністи  ̶ це високоосвічені інтелектуали.

 

  1. Проблемне питання

Досліджуй. Аналізуй. Переконуй.

  •                     Спираючись на отриману інформацію по теорії літератури, доведи, що оповідання Милорада Павича «Скляний равлик»  ̶  приклад постмодерністського тексту. (Відповіді)
  1. Особливості стилю Милорада Павича. Роздатковий матеріал.

Кожен твір своєрідно продовжує інші його твори. «Мої книги не мають ані початку, ані кінця в класичному розумінні цього слова»

Містичні або детективні деталі 

Специфічна поетика, повтори

Проблеми історичної і культурної традиції, самоідентифікації народу

Оперує величезним обсягом історико-культурних фактів

Міфологічність

Використання можливостей комп’ютера і нелінійної літератури, гіпертексту. Інтерактивність.

Інтерактивні тексти надають можливість варіативних прочитань, спонукають читача до цього.

Деякі твори мають дві версії: чоловічу й жіночу.

Необарокові метафори: пишні й «надлишкові» - розгорнуті.

Алогізми, квазісимволістичні симулякри

Стиль «плетення словес»,

Надлишкове вживання синонімів.

Стрижневі мотиви, або лейтмотиви.

Лейтмотиви будівництва й гри з часом

Каталогізація.

Опис снів

Майстерність у створенні портрету

 

VІ. Підбиття підсумків уроку

Рефлексія

  •                     Які нові літературознавчі терміни з’явились у вашому словнику?
  •                     Яка з ознак постмодерністського тексту запам’яталась?
  •                     Назвіть художні твори про яких довідались сьогодні на уроці. Чи виникло бажання познайомитись особисто з творами?
  •                     Спробуйте довести, що постмодернізм – явище притаманне не лише літературі, а загалом, мистецтву сьогодення.

Робота з епіграфом

  1. Чи погоджуєтесь ви зі словами Милорада Павича, винесеними в епіграф? Поясніть.
  2. Чи відчували ви, читаючи сучасну літературу, що автор з вами грається?

VІІ. Домашнє завдання (диференційоване)

  1. Знати ознаки постмодернізму.
  2. Уважно перечитати оповідання М. Павича «Скляний равлик». Спробуйте знайти в оповіданні, спираючись на роздатковий матеріал, приклади, що ілюструють особливості стилю Милорада Павича.
  3. Випереджальне завдання: подумати над власним варіантом розвитку подій у цій історії.
  4. Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення про жанри художніх творів Милорада Павича.
  5. По бажанню: за допомогою емодзі (ідеограми та смайли) зашифрувати назви відомих творів авторів – постмодерністів.
docx
Додано
2 лютого 2021
Переглядів
4286
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку