УРОК 30. Значення центральної метафори в оповіданні «Скляний равлик». Варіанти фіналу твору як ознака стилю Милорада Павича. Розвиток мовлення. Від читача до співавтора.

Про матеріал
УРОК 30 Тема. Значення центральної метафори в оповіданні «Скляний равлик». Варіанти фіналу твору як ознака стилю Милорада Павича. Розвиток мовлення. Від читача до співавтора або Текст = Автор + Читач. (Створення власного варіанту фіналу.)
Перегляд файлу

УРОК 30

Тема. Значення центральної метафори в оповіданні «Скляний равлик». Варіанти фіналу твору як ознака стилю Милорада Павича.

Розвиток мовлення. Від читача до співавтора або Текст = Автор + Читач. (Створення власного варіанту фіналу.)

Мета. Формувати предметні та ключові компетентності: розуміти передумови розвитку постмодернізму, визначати основні принципи його поетики; аналізувати проблематику, образну систему, художні особливості твору М. Павича; розкривати зміст символів, метафор у прочитаних творах; виявляти риси літератури постмодернізму, роль гротеску та фантастики у тексті; тлумачити поняття «постмодернізм», «інтертекстуальність», готувати власні сентенції  щодо прочитаних творів у різних жанрах усного і письмового мовлення; створювати електронну продукцію; використовувати різні джерела довідкової інформації; з повагою ставитися до культурних надбань інших народів; порівнювати прочитані твори та їхнє втілення в інших видах мистецтва.

Обладнання: виставка книг та портрет Милорада Павича.

Тип уроку: урок застосування знань, навичок й умінь.

…Не я змішую фарби, а твій погляд…,

я лиш кладу їх на стіну одну за одною

 в природному порядку, а той, хто дивиться,

сам змішує їх у своєму óці, наче кашу. Тут і є таємниця.

Хто краще зварить кашу, той буде мати кращий малюнок,

але нікому не зварити доброї каші з поганої гречки.

Милорад Павич

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Тест

  1.               Постмодернізм – це…

а) думка, що разюче розходиться з усталеними поглядами, начебто суперечить здоровому глуздові, хоч насправді може й не бути хибною.

б) світоглядно-мистецький напрям, що зображує типову людину в типових обставинах.

в) світоглядно-мистецький напрям, що в останні десятиліття XX століття приходить на зміну модернізму.

г) модернізм нового часу, що вимагає дотримання вегетаріанства та заборони використання натурального хутра.

  1.               Створюючи свої тексти, автори-постмодерністи часом використовують…

а) тетраедр;

б) симулянтів;

в) селеру;

г) симулякр.

  1.               Підзаголовок оповідання М. Павича.

а) Хепі-енду не буде.

б) Оповідання для комп’ютера та циркуля.

в) Передсвяткова історія.

г) Інструкція по використанню.

  1.               На запальничці вигравіювано…

а) «Дорогому ювіляру».

б) «Якщо мною тричі поспіль креснеш, твоє бажання здійсниться».

в) «На згадку. Лю».

г)  «Паління шкодить вашому здоров’ю».

  1.               Хатчепсут та Сенмут – це…

а) Нові види супів швидкого приготування.

б) Імена головних героїв, які вони носять на честь предків.

в) Скоромовка від логопеда на вимову глухих приголосних.

г) Імена головних героїв, якими вони наділяють один одного.

  1.               Хто наповнив равлика вибухівкою?

а) Дружина чоловіка – архітектора.

б) Чоловік – архітектор.

в) Дівчина – продавчиня.

г) Власниця магазину білизни.

  1.               Яке спільне хобі героїв?

а) Дрібні крадіжки.

б) Кьорлінг.

в) Піротехніка.

г) Миловаріння.

  1.               Яка зачіска у головного героя?

а) Ідеальний проділ. На ніч чоловік одягає сіточку, щоб його не порушити.

б) Дбайливо викладені по плечах кучері.

в) П'ять проділів упоперек голови, від вуха до вуха.

г) Три французькі коси.

  1.               Навіщо герой попросив дівчину одягнути нічну сорочку?

а) Помилуватися її красою, щоб забути про свої неприємності.

б) Щоб в цей час поцупити іншу сорочку.

в) Такого немає в тексті.

г) Це трапилось під час кастингу.

  1.           Події відбуваються у місті на березі річки…

а) Дунай.

б) Дніпро.

в) Дін-Дон.

г) Десна.

  1.           Знайди правильне твердження.

а) Героїня запросила чоловіка на день народження.

б) Героїня запросила чоловіка на Святвечір.

в) Герой запросив дівчину до ресторану.

г) Героїня запросила поліцію, щоб заарештувати крадія.

  1.           Як закінчується оповідання «Скляний равлик»?

а) Всі загинули, не поділивши равлика.

б) Дружина архітектора викликає поліцію.

в) Равлик пише книгу: «Равлики – користь і шкода або Шкода їсти равликів».

г) Фінал варіативний.

Ключ: 1в, 2г, 3в, 4б, 5г, 6а, 7а, 8в, 9б, 10а, 11б, 12г.

 Емодзі – ребуси по назвах творів письменників – постмодерністів. (Виконувалось по бажанню.)

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку

ІV. Мотивація навчання

Назвати ознаки постмодерністського тексту.

V. Опрацювання навчального матеріалу

  1.   Індивідуальне повідомлення про жанри художніх творів Милорада Павича.

«Хозарський словник»  ̶  це роман-лексикон.

«Остання любов у Цареграді»  ̶  роман-посібник для гадання на картах таро.

«Внутрішня сторона вітру» - роман-клепсидра (пісочний годинник).

«Пейзаж, намальований чаєм»  ̶  роман-кросворд.

Збірка «Скляний равлик»  ̶  це оповідання з мережі інтернет.

«Зоряна мантія»  ̶  роман - астрологічний довідник.

  1.   Перевірка домашнього завдання: знайти в оповіданні, спираючись на роздатковий матеріал, приклади, що ілюструють особливості стилю Милорада Павича.
  2.   Проблемне питання
  •                 Назвіть центральну метафору твору? Як ви її тлумачите?

кляний равлик - самотність. Равлик вдома завжди одинокий. З одного боку  ̶  самотність може найбеззахиснішого зробити небезпечним, з іншого – може навчити любові до людей. Кожен обирає сам: порядок читання, фінал, перехрестя, долю.)

  1.   Від читача до співавтора або Текст = Автор + Читач. Створення власного варіанту фіналу.

Враховуючи, відомі вам ознаки постмодерністського твору та особливості стилю Милорада Павича напишіть свій варіант фіналу оповідання. (Можливо дописати текст вдома).

 VІ. Підбиття підсумків уроку

Робота з епіграфом

Про яку кашу йдеться в словах Милорада Павича, винесених в епіграф? Розтлумачте цю розгорнуту метафору.

Слово вчителя

  •                 Милорад Павича відверто заявляв: «Я мушу зізнатися, що дійсно готував для моїх читачів ласо, і дуже не любив, коли з нього хтось вислизав». Чи вдалося йому піймати у ласо своєї оповіді вас?
  •                 Ви довідались, що Милорад Павич – винахідник нових жанрів. Який жанр, як пропозиція для читання, здався вам найцікавішим?

VІІ. Домашнє завдання

Дописати свій варіант фіналу оповідання Милорада Павича «Скляний равлик».

Використані джерела

  1.   Буряк О. Оповідання Милорада Павича "Скляний равлик" в контексті осмислення теоретико-методологічних проблем постмодернізму [Текст] : Проблеми вивчення літератури постмодернізму / О. Буряк // Зарубіжна література в школах України, 2007. № 10. С. 56-59.
  2.   Волощук Є. Зарубіжна література: Хрестоматія - посібник для 11-го кл. Київ : Генеза, 2003. 558 с.
  3.   Еко У., Кар’єр Ж.-К. Не сподівайтеся позбутися книжок. Львів : Видавництво Старого Лева, 2015. 256 с.
  4.   Ковбасенко Ю. І. Архіпелаг "Павич", острів "Дамаскин" (2003) © Ю.І. Ковбасенко, 2004 © Українська асоціація викладачів зарубіжної літератури, 2004 [Електронний ресурс] ae-lib // http://www.ae-lib.org.ua/texts/kovbasenko__pavic__ua.htm (дата звернення: 26.01.2018).
  5.   Ковбасенко Ю. І. Література постмодернізму: По той бік різних боків (2004) © Ю.І. Ковбасенко, 2004 © Українська асоціація викладачів зарубіжної літератури, 2004 [Електронний ресурс] // © Aerius, 2004 URL: http://ae-lib.org.ua/texts/kovbasenko__postmodernism__ua.htm (дата звернення: 26.01.2018).
  6.   Павич М Скляний равлик. © Іван Лучук, переклад, 2008. [Електронний ресурс] // Київ: «Всесвіт», Український журнал світової літератури. © 2005 – 2019 URL: http://www.vsesvit-journal.com/old/content/view/504/41/ (дата звернення: 27.01.2018).
  7.   Павич М. Скляний слимак //  Львів : Незалежний культурологічний часопис «Ї», 1999. № 15.  С. 49-63.
  8.   Постмодернізм [Електронний ресурс] URL:  https://uk.wikipedia.org/wiki/Постмодернізм (дата звернення: 29.01.2018).
  9.   Ткач І., Верховська В. Милорад Павич – постмодерніст, який відстоював вічні цінності // Всесвітня література та культура. 2017. № 6. С. 22- 27.
  10. Татаренко А. Чарівник Павич [Електронний ресурс] Copyright ЛітАкцент - світ сучасної літератури. All rights reserved. 01.12.2009 URL: http://litakcent.com/2009/12/01/charivnyk-pavych/ (дата звернення: 26.01.2018).
  11. Шевчук Л. Література нової електронної ери. Інтерактивні прийоми вивчення постмодерністського твору як сприяння входженню учня до універсального простору світової культури (за оповіданням М. Павича "Дамаскин") [Текст] / Людмила Шевчук // Світова література. Шкільний світ. 2013. № 16. С. 28–31.
  12. Штейнбук Ф. М. Вивчення зарубіжної літератури. 11 клас / Ф. М. Штейнбук. Харків : Ранок, 2005. 256 с.

 

 

 

docx
Додано
2 лютого 2021
Переглядів
4604
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку