УРОК 30
Тема. Значення центральної метафори в оповіданні «Скляний равлик». Варіанти фіналу твору як ознака стилю Милорада Павича.
Розвиток мовлення. Від читача до співавтора або Текст = Автор + Читач. (Створення власного варіанту фіналу.)
Мета. Формувати предметні та ключові компетентності: розуміти передумови розвитку постмодернізму, визначати основні принципи його поетики; аналізувати проблематику, образну систему, художні особливості твору М. Павича; розкривати зміст символів, метафор у прочитаних творах; виявляти риси літератури постмодернізму, роль гротеску та фантастики у тексті; тлумачити поняття «постмодернізм», «інтертекстуальність», готувати власні сентенції щодо прочитаних творів у різних жанрах усного і письмового мовлення; створювати електронну продукцію; використовувати різні джерела довідкової інформації; з повагою ставитися до культурних надбань інших народів; порівнювати прочитані твори та їхнє втілення в інших видах мистецтва.
Обладнання: виставка книг та портрет Милорада Павича.
Тип уроку: урок застосування знань, навичок й умінь.
…Не я змішую фарби, а твій погляд…,
я лиш кладу їх на стіну одну за одною
в природному порядку, а той, хто дивиться,
сам змішує їх у своєму óці, наче кашу. Тут і є таємниця.
Хто краще зварить кашу, той буде мати кращий малюнок,
але нікому не зварити доброї каші з поганої гречки.
Милорад Павич
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Тест
а) думка, що разюче розходиться з усталеними поглядами, начебто суперечить здоровому глуздові, хоч насправді може й не бути хибною.
б) світоглядно-мистецький напрям, що зображує типову людину в типових обставинах.
в) світоглядно-мистецький напрям, що в останні десятиліття XX століття приходить на зміну модернізму.
г) модернізм нового часу, що вимагає дотримання вегетаріанства та заборони використання натурального хутра.
а) тетраедр;
б) симулянтів;
в) селеру;
г) симулякр.
а) Хепі-енду не буде.
б) Оповідання для комп’ютера та циркуля.
в) Передсвяткова історія.
г) Інструкція по використанню.
а) «Дорогому ювіляру».
б) «Якщо мною тричі поспіль креснеш, твоє бажання здійсниться».
в) «На згадку. Лю».
г) «Паління шкодить вашому здоров’ю».
а) Нові види супів швидкого приготування.
б) Імена головних героїв, які вони носять на честь предків.
в) Скоромовка від логопеда на вимову глухих приголосних.
г) Імена головних героїв, якими вони наділяють один одного.
а) Дружина чоловіка – архітектора.
б) Чоловік – архітектор.
в) Дівчина – продавчиня.
г) Власниця магазину білизни.
а) Дрібні крадіжки.
б) Кьорлінг.
в) Піротехніка.
г) Миловаріння.
а) Ідеальний проділ. На ніч чоловік одягає сіточку, щоб його не порушити.
б) Дбайливо викладені по плечах кучері.
в) П'ять проділів упоперек голови, від вуха до вуха.
г) Три французькі коси.
а) Помилуватися її красою, щоб забути про свої неприємності.
б) Щоб в цей час поцупити іншу сорочку.
в) Такого немає в тексті.
г) Це трапилось під час кастингу.
а) Дунай.
б) Дніпро.
в) Дін-Дон.
г) Десна.
а) Героїня запросила чоловіка на день народження.
б) Героїня запросила чоловіка на Святвечір.
в) Герой запросив дівчину до ресторану.
г) Героїня запросила поліцію, щоб заарештувати крадія.
а) Всі загинули, не поділивши равлика.
б) Дружина архітектора викликає поліцію.
в) Равлик пише книгу: «Равлики – користь і шкода або Шкода їсти равликів».
г) Фінал варіативний.
Ключ: 1в, 2г, 3в, 4б, 5г, 6а, 7а, 8в, 9б, 10а, 11б, 12г.
Емодзі – ребуси по назвах творів письменників – постмодерністів. (Виконувалось по бажанню.)
ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку
ІV. Мотивація навчання
Назвати ознаки постмодерністського тексту.
V. Опрацювання навчального матеріалу
«Хозарський словник» ̶ це роман-лексикон.
«Остання любов у Цареграді» ̶ роман-посібник для гадання на картах таро.
«Внутрішня сторона вітру» - роман-клепсидра (пісочний годинник).
«Пейзаж, намальований чаєм» ̶ роман-кросворд.
Збірка «Скляний равлик» ̶ це оповідання з мережі інтернет.
«Зоряна мантія» ̶ роман - астрологічний довідник.
(Скляний равлик - самотність. Равлик вдома завжди одинокий. З одного боку ̶ самотність може найбеззахиснішого зробити небезпечним, з іншого – може навчити любові до людей. Кожен обирає сам: порядок читання, фінал, перехрестя, долю.)
Враховуючи, відомі вам ознаки постмодерністського твору та особливості стилю Милорада Павича напишіть свій варіант фіналу оповідання. (Можливо дописати текст вдома).
VІ. Підбиття підсумків уроку
Робота з епіграфом
Про яку кашу йдеться в словах Милорада Павича, винесених в епіграф? Розтлумачте цю розгорнуту метафору.
Слово вчителя
VІІ. Домашнє завдання
Дописати свій варіант фіналу оповідання Милорада Павича «Скляний равлик».
Використані джерела